💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها در سال 2024

آموزش صرافی بینگ ایکس

با توجه به تحریم‌های خارجی ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم در حوزه بین‌الملل با هویت ایرانی خود فعالیت کنیم. یکی از این ممنوعیت‌ها معاملات ارزهای دیجیتال است. به همین دلیل باید از VPN با IP ثابت یا VPS استفاده کنیم. حال اگر یک‌بار در حین ترید VPN قطع شده یا فراموش کنیم که آن را روشن کنیم. دارایی‌های ما در صرافی‌های متمرکز تحت ریسک قرار می‌گیرد.

راهکار این امر چیست؟ بی‌خیال ترید و درآمد دلاری شویم؟ از آینده درخشان رمز ارزها و کلاً بازار ارز دیجیتال چشم‌پوشی کنیم؟ یکی از راه‌حل‌های این موضوع صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال هستند.

در مقاله «بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی‌ها در سال 2023» به معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال می‌پردازیم تا در صورت تمایل بتوانید در این صرافی ها با خیال راحت ترید کنید.

صرافی غیر‌متمرکز (DEX) چیست؟

صرافی غیر‌متمرکز (Decentralized Exchange) همان‌طور که از نامش پیداست، صرافی های هستند که توسط هیچ شخص یا ارگانی اداره نمی‌شوند. این صرافی ها به‌اختصار به نام DEX بین مردم رواج پیدا کرده‌اند. صرافی های غیر‌متمرکز بستری هستند که بر اساس قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین کدگذاری شده‌اند.

در صرافی های غیر‌متمرکز شما با متصل‌کردن کیف پول خود می‌توانید مستقیماً بدون نیاز به شخص سوم و واسطه به ترید بپردازید. در این حالت امن نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی شما نیز به عهده خودتان است. میزان امنیت صرافی های غیر‌متمرکز به نوع کد و تیم کدنویسی آن‌ها بستگی دارد.

بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها

نحوه کار صرافی های غیر‌متمرکز

برای آشنایی با نحوه کار صرافی های غیر‌متمرکز باید بدانیم مشکل صرافی‌های متمرکز چیست؟ تا بدانیم به صرافی‌های غیرمتمرکز رمز ارز (Decentralized Exchange) نیاز داریم. اگر رمز ارزهای خود را در صرافی های متمرکز نگه دارید، همیشه احتمال از دست دادن سرمایه وجود دارد.

آموزش خصوصی فارکس

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد؛ 1- خود صرافی متمرکز با هدف کلاهبرداری تأسیس شده است. 2- صرافی متمرکز هک شود 3- به دلیل وجود قوانین سخت‌گیرانه و تحریم‌ها 4- دست‌کاری قیمت‌ها و … دارایی ما مسدود شود؛ بنابراین در صرافی های متمرکز همیشه به دلایل ذکر شده هرچند به‌ندرت امکان از دست رفتن سرمایه وجود دارد.

تمامی اتفاق‌های توضیح داده شده به دلیل وجود یک سازمان به‌عنوان گرداننده صرافی متمرکز به وجود می‌آید. در صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال دیگر این مشکلات وجود نخواهد داشت.

همان‌طور که ذکر شد در صرافی غیر‌متمرکز ارز دیجیتال، با تکیه بر قراردادهای هوشمند، تراکنش‌ها انجام و تأیید می‌شود. در این تعریف هیچ دخالتی از انسان‌ها وجود ندارد. صرافی غیر‌متمرکز از خواص بلاک چین بهره‌مند شده و به‌صورت غیر‌متمرکز و بدون حضور سرور و کنترل‌کننده‌ی مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

فرایندها در این صرافی ها توسط کد از قبل نوشته شده است و در صورت فراهم شدن شرایط یک فرایند خاص، آن کد به‌صورت خودکار اجرا شده و فرمان دیگر قابل بازگشت و توقف نیست.

برای کار با صرافی غیر متمرکز نیاز به ثبت نام و احراز هویت نیست. تنها باید کیف پول خود را به صرافی متصل کرده و طبق تحلیل‌های انجام شده، ثبت سفارش و ترید کنید. لازم به ذکر است نیازی نیست که دارایی خود را از کیف پول به صرافی منتقل کنید.

حال برای تکمیل شدن فرایند ترید باید کاربر دیگر در همان قیمت سفارش ثبت کند. سپس تراکنش مربوطه بین دو کاربر توسط یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود.

در تأیید و انجام فرایند معاملاتی توضیح داده شده هیچ دخالتی توسط انسان وجود نخواهد داشت و تنها از ویژگی‌های بلاک چین و قرارداد هوشمند استفاده می‌شود؛ بنابراین نیازی به پیروی از قوانین یک کشور یا دولت خاص نخواهید بود.

بهترین صرافی غیر متمرکز

حال اگر تصمیم به ترید در صرافی غیر متمرکز گرفته‌اید باید بهترین صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال را بشناسید. این صرافی‌ها نیز  با یکدیگر برای جذب تریدر و افزایش حجم معاملات بستر خود رقابت دارند، بنابراین خدمات مناسبی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با بررسی هرکدام، از بین آن‌ها با توجه به موقعیت خود یکی از آن‌ها را برای ترید انتخاب کنید.

صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

یونی سوآپ (Uniswap) بزرگ‌ترین صرافی غیر متمرکز در بازار ارزهای دیجیتال است همچنین بیشترین حجم معاملات بین صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

صرافی یونی سوآپ مبتنی بر اتریوم است یعنی برای انجام معاملات و افزایش سرعت انجام معاملات از این شبکه استفاده می‌کند. اخیراً با توجه به افزایش کارمزد معاملات در این صرافی، اقدام به استفاده از بلاک چین موازی کرده  است.

در حال حاضر امکان انجام معاملات توکن‌های بسیار زیادی در این صرافی در دسترس است. حتی خود کاربران نیز می‌توانند توکن‌های خود را در این صرافی اضافه نمایند. از این رو باید در زمان انجام معاملات حتماً بررسی‌های کاملی را برای خریدوفروش رمز ارزها در نظر بگیرید.

از معایب صرافی غیر متمرکز یونی سوآپ می‌توان به عدم ارائه خدمات به ایرانی‌ها و عدم امکان سپرده‌گذاری ارزهای فیات اشاره کرد.

از مزایای صرافی یونی سوآپ می‌توان به

1- بیشترین میزان نقدینگی

2- نداشتن سابقه سوءاستفاده اشاره کرد.

دی وای دی اکس (dYdX)

صرافی غیر متمرکز دی وای دی اکس (dYdX) مبتنی بر اتریوم است که از معاملات مارجین پشتیبانی می‌کند. این قابلیت یک جایگزین مناسب برای معاملات فیوچرز در صرافی های متمرکز است درعین‌حال به عملکرد غیر متمرکز آن خللی وارد نمی‌کند.

پلتفرم دکس dYdX متن باز بوده و تمرکز این پلتفرم روی عملکرد شفاف و دارای امنیت است. تنها عیب این صرافی غیر متمرکز آن است که نسبت به دیگر صرافی از رمز ارزهای کمتری (نه خیلی کمتر) پشتیبانی می‌کند. از مزایای دی وای دی اکس (dYdX) می‌توان به

1- پلتفرم ساده مناسب افراد مبتدی

2- معاملات اهرم دار

3- کارمزد پایین و بدون هزینه گس (Gas Fee) اشاره کرد.

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ (PancakeSwap) مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است. یکی از بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانیان که قصد ترید رمز ارزهای موجود در زنجیره هوشمند بایننس را دارند، صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ است. شما با استفاده از این صرافی می‌توانید به صرافی بایننس بدون نیاز به VPN متصل شوید.

زمانی که در حال ترید رمز ارزهای شبکه هوشمند بایننس (BSC) به دلیل بومی بودن این رمز ارزها در شبکه، کارمزد بسیار پایینی برای معاملات پرداخت می‌کنید برای ییلدفارمینگ نیز به همین صورت است.

یکی از معایب صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ احتمال وقوع ضرر ناپایدار در معاملات یا استیکینگ است.

از مزایای ترید در این صرافی می‌توان به

1- کارمزد پایین

2- بیشترین نقدینگی

3- امکان سواپ توکن

4- امکان شرکت در لاتاری‌های مخصوص صرافی اشاره کرد.

زیرو اکس (0x)

زیرو اکس (0x) یک پروتکل منبع باز است امکان تبادل همتا به همتای دارایی‌ها در بلاک چین اتریوم را فراهم می‌کند. تیم پلتفرم زیرو اکس (0x) آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن همه انواع دارایی‌ها در شبکه اتریوم توکن می‌شوند.

به‌عنوان مثال، زمانی که شخصی خانه خود را می‌فروشد، به جای گذراندن یک فرآیند پیچیده شامل وکلا و مشاوران املاک، پروتکل 0x راه‌حل جامعی ارائه می‌دهد که می‌تواند برای توکن کردن ملک و مبادله مالکیت با خریدار از طریق هوشمند استفاده شود. در اینکار به طور کامل نیاز به هر واسطه از بین رفته و درعین‌حال سرعت کل فرآیند را افزایش می‌دهد – اساساً املاک و مستغلات را به یک دارایی نقد تبدیل می‌کند.

عملکرد صرافی غیر متمرکز در حوزه معاملات ارز دیجیتال آن است که تعداد بسیار زیادی از شبکه‌های غیرمتمرکز را پوشش می‌دهد تا تریدر بتواند به استخرهای نقدینگی تمام بلاک چین ها و راه‌حل‌های لایه ۲ متصل شود.

مزیت دیگر این پلتفرم نقدینگی فوق‌العاده بالای آن و کارمزد معاملات پایین است.

بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها در سال 2024

لیست بهترین صرافی غیر متمرکز

۱. صرافی یونی سواپ (Uniswap)

۲. کرو (Curve)

۳. دی وای دی اکس (dYdX)

۴. پنکیک سواپ (PancakeSwap)

۵. بلنسر (Balancer)

۶. دو دو (DODO)

۷. ایرسواپ (AirSwap)

۸. سوشی (Sushi)

۹. کایبرسواپ (KyberSwap)

۱۰. شبکه WX

۱۱. جوپیتر (Jupiter)

۱۲. زیرو اکس (0x)

۱۳. آی دکس (IDEX)

۱۴. بنکور (Bancor)

۱۵. وان اینچ (1Inch)

معرفی صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال

جمع بندی

پیرو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و هویت ایرانی ما نمی‌توانیم به طور مستقیم در بازارهای بین‌المللی فعالیت کنیم. به همین دلیل برای ترید ارز دیجیتال باید یکی از دو راه استفاده از VPN آی‌پی ثابت یا کار با صرافی غیر متمرکز را انتخاب کنیم. در این نوشته به مهم‌ترین سؤالات مربوطه در این حوزه پاسخ دادیم. اگر سؤال دیگری از این مفهوم دارید، کامنت کرده تا پاسخ‌گو باشیم.

سؤالات متداول

کدام صرافی متمرکز ارز دیجیتال کارمزد کمتری دارد؟

صرافی BingX یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیاست که کارمزدهای خیلی کمتری نسبت به سایر رقبا دارد.

لیست بهترین صرافی غیر متمرکز کدام است؟

یکی از سؤالات متداول در حوزه صرافی های غیر متمرکز است که در این مقاله در کنار تعریف صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال و نحوه عملکرد آن‌ها پاسخ دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا