💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بلاک چین

تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست؟ آپدیت 1402

آموزش صرافی بینگ ایکس

یکی از شاخصه‌های حرفه‌ای شدن در بازارهای مالی و درک بیشتر بازار جهت کسب سود مستمر تسلط بر اصطلاحات آن بازار است. افرادی که در حوزه کریپتوکارنسی فعال هستند اولین اصطلاحی که یاد گرفته‌اند بلاک چین بوده و اینکه بلاک چین تغییرناپذیر اما با مطالعه بیشتر متوجه می‌شویم در شرایطی خاص بلاک چین نیاز به بروز رسانی دارند بدین ترتیب دو اصطلاح دیگر به نام هارد فورک و سافت فورک را در این رابطه باید یاد بگیریم. در این مقاله تیم تویلد محتوا همیارکریپتو  به معرفی و بررسی تفاوت هارد فورک و سافت فورک می‌پردازد. همراه ما باشید.

هر بلاک چین توسط مجموعه ای از قوانین اداره می شود که باید توسط شرکت کنندگان شبکه دنبال شود. از آنجایی که منبع باز هستند، برای حفظ و توسعه کد زیربنایی خود به جوامع خود متکی هستند.

این قوانین پارامترها و استانداردهای خاصی را برای ماینینگ ، استیکینگ، اتصالات گره، مشخصات تراکنش و موارد دیگر ایجاد می کند که باید توسط همه شرکت کنندگان رعایت شود.

فورک زمانی اتفاق می افتد که یک جامعه در پروتکل بلاکچین یا مجموعه ای از قوانین اساسی تغییر ایجاد کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، زنجیره از هم جدا می شود، یک بلاکچین دوم تولید می شود که تمام تاریخچه خود را با نسخه اصلی به اشتراک می گذارد، اما در مسیر جدیدی حرکت می کند.

بنابراین گاهی اوقات یک فورک باعث می شود تا یک ارز دیجیتال ایمن تر شود یا ویژگی های دیگری اضافه شود.

برای توضیح تفاوت هارد فورک و سافت فورک بهتر است که از معنی هر لغت به صورت جداگانه شروع کنیم.

آموزش خصوصی فارکس

هر زمان که یک زنجیره نیاز به بروز رسانی داشته باشد، دو راه برای انجام آن وجود دارد: سافت فورک یا هارد فورک.

soft fork hard fork

سافت فورک Soft Fork چیست؟

سافت فورک یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری است و در قسمت های بنیادین بلاکچین تغییری ایجاد نمی کند.

فرض کنید MS Excel 2005 را در لپ تاپ خود اجرا می کنید و می خواهید صفحه گسترده ای را که در MS Excel 2015 ساخته شده است باز کنید، همچنان می توانید آن را باز کنید زیرا MS Excel 2015 با نسخه قبلی سازگار است.فرض کنید یک ویژگی در نسخه جدید وجود دارد که اجازه می دهد GIF ها را در صفحه گسترده در نسخه 2015 قرار دهید، شما آن GIF ها را در نسخه 2005 نخواهید دید. بنابراین اساساً، شما تمام متن را خواهید دید اما GIF را نخواهید دید.

در نهایت متوجه می شویم سافت فورک فقط آپدیتی جدید از نسخه قبل است با ویژگی هایی جداب و کاربردی تر.

هارد فورک Hard Fork چیست؟

هارد فورک یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدید است که توسط گره‌های شبکه بلاک‌چین یا ارزهای دیجیتال اجرا می‌شود که با پروتکل بلاک‌چین موجود ناسازگار است و باعث تقسیم دائمی به دو شبکه مجزا می‌شود که به صورت موازی اجرا می‌شوند.

در نتیجه قوانین متناقض این شبکه‌ها، گره‌های بلاک چین که نرم‌افزار ارتقا یافته را پیاده‌سازی می‌کنند، استفاده از نسخه قبلی را متوقف می‌کنند، که باعث مشکلات ناسازگاری می‌شود و استخراج‌کنندگان را مجبور می‌کند بین به‌روزرسانی نسخه جدید و قوانین آن یا ادامه نسخه منسوخ، یکی را انتخاب کنند.

هارد فورک‌های رمزنگاری می‌توانند به اصلاح حفره‌ های امنیتی در پروتکل‌ها، معرفی ویژگی‌های جدید یا عملکرد بهتر، و تغییر پاداش‌های استخراج یا کارمزد تراکنش‌ها، و همچنین سرعت و مقیاس اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاک چین کمک کنند.

نکته مهم این است که هارد فورک‌ها می‌توانند به بلاک‌چین‌های کوچک‌تر کمک کنند تا تراکنش‌های مخربی را که در آن بازیگران بد، کاربران را هک می‌کنند یا از سرمایه‌شان کلاهبرداری می‌کنند، معکوس کنند.

بارزترین مثال از این معکوس، ایجاد زنجیره جدید اتریوم پس از آن بود که زنجیره اصلی، که اکنون Ethereum Classic نامیده می‌شود، در سال 2016 به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی دچار هک ویرانگر 150 میلیون دلاری شد.

به منظور بازگرداندن وجوه قربانیان، بنیاد اتریوم به‌روزرسانی جدیدی را اجرا کرد که تراکنش‌های غیرقانونی بعدی هکرهای DAO را لغو کرد.

برای کانال سیگنال فیوچرز میتوانید از همیارکریپتو کمک بگیرید و شروع کنید به فعالیت در بازارهای مالی و با آموزش فارکس رایگان و آموزش ارز دیجیتال رایگان بهترین نتیجه را بگیرید.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک

تفاوت هارد فورک و سافت فورک

بر خلاف سافت فورک‌ها که به‌روزرسانی‌ها سازگار با نسخه قبل هستند، هارد فورک‌ها یک تغییر دائمی در قوانین پروتکل بلاک چین ایجاد می‌کنند و هر نسخه تراکنش‌ها و بلوک‌های خود را منتشر می‌کند.

تفاوت اصلی بین سافت فورک و هارد فورک این است که هارد فورک برخلاف سافت فورک با نسخه قبل سازگار نیست و هنگامی که از آن استفاده می شود، مطلقاً هیچ بازگشتی وجود ندارد. اگر به نسخه ارتقا یافته شبکه نپیوندید، به هیچ یک از بروزرسانی‌های جدید دسترسی نخواهید داشت یا با کاربران سیستم جدید ارتباط برقرار نمی‌کنید. اما در سافت فورک چنین چیزی وجود ندارد و شما به نسخه قبل دسترسی دارید فقط نمی توانید از آپشن های نسخه جدید استفاده کنید.

به پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 فکر کنید. شما نمی توانید بازی های PS3 را در PS4 و بازی های PS4 را در PS3 بازی کنید.

ارتقا اکسل 2015 به ورژن جدید 2019 به شما امکان دسترسی می دهد اما تا زمانی که آن را به روزرسانی نکنید نمی توانید از آپشن های اکسل 2019 استفاده کنید.

اولین مثال برای هارد فورک و دومی برای سافت فورک می باشد. اگر در زمینه هارد و سافت فورک مثالی به ذهنتان می رسد برای ما در دیدگاه بنویسید.

چرا فورک ها به وجود می آیند؟

در تفاوت هارد فورک و سافت فورک باید بدانیم که بلاکچین ها هم مانند نرم افزارها نیاز به ارتقا دارند. در ادامه سه دلیل مهم برای آپدیت بلاکچین را بیان میکنیم.

  1.  افزودن قابلیت
  2.  مقابله با خطرات امنیتی
  3. برای حل اختلاف نظر در جامعه در مورد جهت گیری ارز دیجیتال

چگونه فورک ها به تغییر چشم انداز کریپتو ادامه می دهند؟

بلاکچین اتریوم برای اجرای «قراردادهای هوشمند» طراحی شده است، که تکه‌هایی از کد هستند که به‌طور خودکار مجموعه‌ای از اقدامات از پیش تعیین‌شده را با رعایت معیارهای خاص اجرا می‌کنند.

برنامه های کاربردی قرارداد هوشمند شامل همه چیز از بازی گرفته تا ابزارهای لجستیکی و برنامه های DeFi می شود.

به‌عنوان پلتفرمی که همه این برنامه‌ها را اجرا می‌کند، می‌توانید بلاکچین اتریوم را شبیه به سیستم‌عامل یک رایانه در نظر بگیرید.

در این مثال، فورک های مختلف اتریوم (اتریوم، اتریوم کلاسیک، اتریوم 2) مانند نسخه های جدیدتر یک سیستم عامل هستند که ویژگی ها یا کارایی هایی را اضافه می کنند که نسخه های قبلی ممکن است فاقد آن باشند.

یک فورک قدیمی‌تر ممکن است به‌عنوان یک پلتفرم ثابت و به‌خوبی اثبات شده ادامه یابد، در حالی که یک فورک جدیدتر ممکن است راه‌های کاملاً جدیدی را برای تعامل با آن به توسعه‌دهندگان ارائه دهد.

نسخه‌های قدیمی‌تر و جدیدتر می‌توانند در نهایت ادغام شوند یا به تکامل خود ادامه دهند.

ما در آموزش فارکس در تهران و آموزش ارز دیجیتال در تهران به صورت تخصصی توانستیم آموزش بدهیم و دانشجویان ما بهترین نتایج را بگیرند.

جمع بندی

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار معمولاً به دلایل معتبری هارد فورک ایجاد می‌کنند. اضافه کردن عملکردها و ویژگی هایی که به پروتکل بلاک چین این قابلیت را میدهد تا آن را بهتر، رقابتی تر و یا حتی با دیگر بلاک چین ها سازگار کند.

البته، توسعه دهندگان جامعه اغلب در مورد اینکه کدام تغییرات می تواند پروژه ارز دیجیتال آنها را بهبود بخشد، اختلاف نظر دارند، و این نظرات گهگاه منجر به تفاوت های می شود که فقط با نسخه های دیگر ارز دیجیتال قابل اصلاح است.

توسعه دهندگان بلاک چین و دارایی های رمزنگاری به طور مداوم بر روی ویژگی های جدیدی کار می کنند که بر روی نرم افزار منبع باز پروتکل تکرار می شود و امنیت، ثبات و مقیاس آن را بهبود می بخشد.

در برخی موارد، یک ارتقای ساده شبکه کافی نیست و نیاز به بازنگری اساسی در کد موجود است.

سئوالات متداول

بعد فورک برای بلاکچین آن رمز ارز چه اتفاقی می افتد؟

فورک نتیجه تصمیمات مسئولان پروژه و جامعه  آن  رمز ارز است و معمولاً برای تغییر یا بهبود و ارتقایی شبکه انجام می‌شود.

آخرین فورک بیت کوین؟

Segwit آخرین فورک بزرگ بیت کوین است که برای افزایش مقیاس‌پذیری که همان سرعت تراکنش است در شبکه صورت گرفته است.

بیت کوین کش از کدام فورک تشکیل شده؟

بیت کوین کش حاصل هارد فورک بیت کوین است که در راستای افزایش اندازه بلاک  و مقایس پذیری تراکنش‌ها ایجاد شده است.

هارد فورک منجر به ارتقایی چه میشود ؟

هارد فورک منجر به افزایش امنیت در شبکه بلاک چین می‌شود.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک؟

سافت فورک یا انشعاب نرم که روشی سازگار با نسخه قبلی است، یک به‌روزرسانی جزئی در نرم‌افزار بلاکچین ایجاد می‌کند.بنابراین در هارد فورک، تغییراتی اساسی در نرم‌افزار ایجاد می‌شود به‌گونه‌ای که دیگر با نسخه‌های قبلی سازگار نیست. اگر شرکت‌ کننده‌ای این به‌روزرسانی را انجام ندهد، برای همیشه از شبکه جدا می‌شود. هارد فورک در واقع یک انشعاب دائمی از بلاک چین ایجاد می‌کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا