💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال

دفتر سفارش چیست؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

دفتر سفارش (Order Book)

در بازار کریپتو معاملات بین خریداران و فروشندگان در جایی به نام دفتر سفارش (Order Book) نمایش داده می شود. اوردر بوک یک منبع دیجیتال داده است که به درستی مرتب شده و ساختار یافته است تا سفارشات را ردیابی کرده و استراتژی معاملات را تحلیل نماید.

ابزاری که به طور همزمان سفارش‌های یک دارایی و عرضه و تقاضای آن دارایی را نشان می دهد.

به عبارتی اوردر بوک منبع اطلاعاتی پویا است که می تواند اطلاعات را تغییر بدهد یا به روزرسانی کند. تمامی اوردربوک ها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم تحت کنترل گرفتن معاملات است. تمامی اطلاعات مربوط به خرید و فروش تریدرها و انجام سفارش ها توسط معامله گران در اوردربوک ثبت می شود.

دفتر سفارش (Order Book) چیست؟

دفتر سفارش (Order Book) لیستی الکترونیکی از سفارشات خرید و فروش تریدرهاست. اوردربوک تعداد سفارشات پیشنهاد شده در یک قیمت خاص و یا عمق بازار را فهرست می‌کند و مشارکت کنندگان در بازار را شناسایی می‌کند.

اوردر بوک‌ها در بازارهای معاملات ارزهای فیات و کریپتوکارنسی‌کاربرد دارند که سفارشات به صورت دستی و الکترونیکی است . با این که دفاتر سفارشات در اصل شامل اطلاعات یکسانی هستند، اما راه اندازی و نصب آنها ممکن است نسبت به منبع، مقداری متفاوت باشد؛

ممکن است اطلاعات خرید و فروش در بالا، پایین، چپ یا راست صفحه ظاهر شود. در Order Book سه بخش وجود دارد: سفارش خرید، سفارش فروش و تاریخچه سفارشات.

سفارش خرید شامل اطلاعات خریداران مانند پیشنهادات، قیمتی که می‌خواهند خرید کنند و قیمت توافق شده است. اطلاعات سفارش فروش نیز مانند اوردر خرید است و تاریخچه سفارشات بازار نیز تمام تراکنش‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند را نشان می‌دهد.

آموزش خصوصی فارکس

اوردر بوک همچنین می‌تواند برای شرح وضعیت سفارشاتی استفاده شود که یک شرکت از مشتریان خود دریافت می‌کند. دفتر سفارشات داینامیک یا پویا است؛ بدین معنی که در طول روز، مدام آپدیت و بروزرسانی می‌شود.

در Order Book شما می‌توانید بالاترین پیشنهاد و پایین‌ترین قیمت توافق شده را ببینید؛ این به شما شرایط حکمفرما بر بازار و قیمت را نشان می‌دهد. این دفتر همچنین با نمودارهای کندل استیک همراه می‌شود، که می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره وضعیت گذشته و فعلی بازار ارائه دهد.

میتوانید درباره حوزه RWA در همیارکریپتو بخوانید و اگر میخواهید بدانید دبپین چیست مقالات بخوانید.

دفتر سفارشات به تریدرها کمک می‌کند تا تصمیمات معاملاتی بهتر و منطقی‌تری بگیرند. آنها می‌توانند ببینند که کدام کارگزاری‌ها چه سهامی را خرید یا فروش می‌کنند و بدین ترتیب، تشخیص می‌دهند که سرمایه گذاران خرد یا سازمانی، حرکت بازار را به چه سمتی سوق می‌دهند.

اوردربوک همچنین عدم تعادل سفارشات را نیز نشان می‌دهد، که این می‌تواند جهت بازار در کوتاه مدت را تعیین کند.

برای مثال، عدم تعادل شدید در سفارشات خرید و فروش، می‌تواند نشانه این باشد که بازار توسط فشار خرید، صعودی خواهد شد. تریدرها همچنین با استفاده از اوردر بوک، می‌توانند سطوح مقاومت و حمایت احتمالی را مشخص کنند؛

گروهی از سفارشات بزرگ خرید در یک قیمت مشخص، می‌تواند نشانگر یک سطح حمایتی باشد و گروهی از سفارشات بزرگ فروش، نمایانگر یک سطح مقاومتی در یک قیمت مشخص هستند.

دفتر سفارش چیست؟

دفتر سفارش (Order Book) چگونه کار می‌کند؟

بازارهای مالی دنیا از اردر بوک دیجیتال برای ثبت آنلاین سفارش‌های باز استفاده می‌کنند. اردر بوک‌ها نشان می‌دهند که در پشت هر سفارش، چه خریدار یا فروشنده‌ای قرار دارد. بعضی معامله‌گران برای مخفی کردن هویت خود در سفارشات از استخر تاریک (Dark Pool) استفاده می‌کنند.

استخرهای تاریک، معامله‌گران بزرگ هستند که خارج از اردر بوک و در فرابورس معامله می‌کنند. در استخرهای تاریک دیگر امکان شناسایی خریدار و فروشنده وجود ندارد و تمامی اطلاعات محرمانه باقی میماند.

دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد به صورت حضوری و به صورت آنلاین در فضای اسکای روم برای علاقه مندان در نقاط مختلف کشور برگزار میشود. اگر به این حوزه علاقه مند هستید و قصد کسب درآمد از این بازار را دارید با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما به شما کمک کنند.

دفتر سفارش چیست؟

چگونه از دفتر سفارش (Order Book) برای معامله استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم نحوه استفاده از داده‌ها و تفسیر آن در استراتژی‌های مختلف متفاوت خواهد بود. این داده‌ها تنها جزئیات بیشتری در مورد قدرت و حجم پیش‌سفارش‌های معاملات، ارائه می‌کنند.

این داده‌ها توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شود. برخی اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند، برخی دیگر برای داده‌های سطح دوم مبلغی را دریافت می‌کنند.

قسمت های مختلف دفتر سفارش (Order Book)

بخش خریدار (Buy Side) و بخش فروشنده (Sell Side) می باشد.

معایب دفتر سفارش (Order Book) چیست؟

دفتر سفارش (Order Book) یک عیب و مشکل بسیار بزرگ را و گفت بطور کلی این مشکل غیر قابل حل شدن است و این عیب یکی از مواردی است که باعث م شود که دفتر سفارش (Order Book) غیر قابل معامله و بدون ارزش شود.
این عیب بزرگ این است که دفتر سفارش (Order Book) در هر صرافی جداگانه است یعنی این دفتر سفارش (Order Book) که در صرافی بایننس نمایش داده می شود فقط مختص به همان صرافی است اما سفارشات و معاملات در سرتاسر جهان بعث تغییر قیمت و حرکت قیمت ها می شود.
به همین علت مشکل اصلی دفاتر سفارشات جدا بودن و نشان ندادن سفارشات الباقی صرافی ها می باشد و به همین علت این موضوع باعث اسیب زیادی به اطلاعات ان شده و عملا اطلاعات این  بخش را بی ارزش می نماید.

در نتیجه اگر نیاز به استفاده و اطلاعات دفتر سفارش (Order Book) دارید باید حتما حداقل در 10 صرافی بزرگ و اصلی دنیا ان را چک کنید و به ان توجه کنید تا اطلاعات این دفتر سفارش (Order Book) در مجموع صحیح تر و کامل تر باشد.

بخش خرید

در این قسمت می توان سفارشات خرید باز با قیمتی کمتر از قیمت معامله قبلی را مشاهده کرد. البته این دو قسمت به هردو بخش فروشنده و خریدار مربوط می شود و اطلاعات مفیدی در اختیار می گذارد. قسمت های مقدار و قیمت، مجموع ارز دیجیتال های مورد معامله و قیمت واحد هریک را نشان می دهد.

اما دو قسمت دیگر count (شمارش) و Total (مجموع) به چه معنا می باشد؟ در قسمت شمارش شما می توانید ببینید که چند سفارش در این سطح از قیمت، ترکیب شده اند تا مقدار (amount) را تشکیل دهند، جمع کل مقادیر ترکیب شده، مجموع می باشد.

در برخی شرایط، وقتی که سفارشات خریدی با قیمت مشخص، زیاد باشد (تقاضا بالا باشد)، به اصطلاح با دیوار خرید (Buy Wall)، روبه رو می شویم. دیوار خرید، حاصل یک سفارش خرید و یا ترکیب چند سفارش خرید خیلی بزرگ می باشد که با همان قیمت، در دقتر سفارش یک بازار خاص، جای می گیرد.

این دیوارهای خرید می توانند توسط معامله گران با سرمایه زیاد و یا اشخاص حقوقی مثل موسسات، ایجاد شوند.

به بیانی دیگر، دیوار خرید از ریزش قیمت بازار پیشگیری می کند چرا که سفارش هایی که زیر دیوار قرار گرفته اند، نمی توانند تا قبل از سفارشات بزرکتر، به سر انجام برسند و همین امر موجب جلوگیری از کاهش قیمت می شود و دیوار،عملکردی مانند یک سطح حمایت موقت خواهد داشت.

بخش فروش

در این قسمت می توان سفارشات فروش باز، با قیمتی بالاتر از قیمت معامله شده قبلی را مشاهده کرد که آن را قیمت پیشنهادی فروش می نامند. در اینجا فروشنده واحد مورد نظر خود را با قیمت پیشنهادی اش به فروش می گذارد.

ناگفته نماند که گاهی اوقات، در یک دفتر سفارش اکسچنج، به جای بخش های خریدار و فروشنده، بخش های bid (قیمت پیشنهادی فروشنده برای فروش) و ask (قیمت پیشنهادی خریدار برای خرید) به چشم می خورد، در این حالت خریدار برای خرید مقدار مشخصی از یک سهام، قیمت پیشنهادی ارائه می دهد و فروشنده، قیمت پیشنهادی اش را برای فروش سهام خود در نظر می گیرد.

معمولا بخش سمت چپ (bid) با رنگ سبز و بخش سمت راست (ask) با رنگ قرمز نمایش داده می شود.

در این قسمت، اگر عرضه بسیار زیاد با سطح قیمت مشخص وجود داشته باشد، این بار دیوار فروش (Sell wall) شکل می گیرد. حال اوضاع برعکس دیوارخرید است. یعنی این بار، اگر عرضه بزرگی به دلیل عدم وجود تقاضا با قیمت مشخص صورت نگیرد، سفارشات فروش با قیمت های بالاتر هم نمی توانند به سرانجام برسند که باعث تبدیل سطح قیمت دیوار به مقاومت کوتاه، می شود.

قیمت (Price) و مقدار (Amount)

دو سمت اوردر بوک اطلاعات مختلفی را نشان می‌دهند،مفهوم مقدار و قیمت به هر دو سمت اطلاعات مرتبط است. مقدار و قیمت در هر سفارش، مجموع واحدهای ارز دیجیتال مورد معامله و ارزش هر واحد را نشان می‌دهد.

ممکن است کلمات شمارش (Count) و مجموع (Total) را در برخی از دفاترسفارش ببینید. Count اشاره به این دارد که چند سفارش در این سطح قیمت ترکیب شده‌اند تا مقدار (Amount) را تشکیل دهند و به کل مقادیر ترکیب شده نیز مجموع (Total) می‌گویند.

دفتر سفارش چیست؟

جمع بندی

نحوه کار دفاتر سفارش یکسان است و تنها جزئیات کمی از آنها با یکدیگر متفاوت است، که عملا تغییری در عملکرد دفتر سفارش صرافی ها ندارد. Order Book به تریدر فرصت تصمیم گیری آگاهانه‌تری در خصوص علاقه به خرید و فروش ارز دیجیتال مشخص می‌دهد.

همچنین دید پشت صحنه‌ای به جریانات عرضه و تقاضا ارائه می‌دهد که ممکن است نامتوازنی سفارشات، دستکاری بازار و مناطق حمایت یا مقاومت را مشخص کند که تمام این موارد می‌تواند به نفع معامله کننده باشد.

اگر نقدینگی کافی در بازار نباشد، دفتر سفارش کارایی چندانی ندارد. فرض کنید کاربر سفارش خرید ثبت می کند، اما فروشنده ای یافت نمی شود و لازم است زمان زیادی را در انتظار بماند. این موضوع برای سفارش فروش صادق است که خریداری پیدا نمی شود.

در این شرایط معامله خرید و فروش در زمان مناسب انجام نمی شود و سفارش دهنده ضرر می کند. در صورت عدم انجام معامله در زمان کوتاه، لزوما بهره زیادی باید به صرافی پرداخت شود.

دفاتر سفارش یا Order Book ها امکان دستکاری مارکت را فراهم می‌کنند. به عنوان نمونه، واسطه ها می توانند از روی اطلاعات دفتر سفارش جهت مارکت را تشخیص ‌دهند. اگر قیمتی در دفتر سفارش به دیوار های Buy یا Sell برخورد کند، خواهند فهمید که معامله گران در پی خرید یا فروش یک ارز هستند.

در این صورت از این شرایط بهره برداری کرده و اطلاعات اشتباهی را برای تحریک احساسات بازار وارد می نمایند. این کار سبب اشتباه معامله گران در تصمیم گیری آنها می شود.

سوالات متداول

دفتر سفارش (Order Book) چیست؟

دفتر سفارش (Order Book) به معنی لیستی الکترونیکی از سفارشات خرید و فروش است. این سفارشات می‌توانند اوراق بهادار و یا هر گونه ابزار مالی باشد.

اوردر بوک ها در چه بازارهای کاربرد دارند؟

اوردر بوک‌ها در بازارهای معاملاتی ارزهای فیات و کریپتوکارنسی‌ کاربرد دارند که سفارشات به صورت دستی و الکترونیکی است .

با این که دفاتر سفارشات در اصل شامل اطلاعات یکسانی هستند، اما راه اندازی و نصب آنها ممکن است نسبت به منبع، مقداری متفاوت باشد

دفتر سفارش شامل چه بخش هایی است؟

بخش خریدار (Buy Side) و بخش فروشنده (Sell Side) می باشد. گاهی اوقات، به جای بخش های خریدار و فروشنده، بخش های bid (قیمت پیشنهادی فروشنده برای فروش) و ask (قیمت پیشنهادی خریدار برای خرید) به چشم می خورد.

کاربرد اوردر بوک ها چیست؟

بازارهای بزرگ بورس دنیا، مانند بورس نیویورک (NYSE) و نزدک (NAZDAQ) از اردر بوک دیجیتال برای ثبت آنلاین سفارش‌های باز و سایر اطلاعات مربوط به آن، استفاده می‌کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا