💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش صرافی ارز دیجیتال

رتبه بندی صرافی های ایرانی در سال 2021

آموزش صرافی بینگ ایکس

صرافی در لغت به معنای داد و ستد انواع مختلف پول است. پیدایش آن به عنوان یک حرفه را می‌توان ناشی از نیاز مردم به تعیین و صحت وزن و عیار مسکوکات گوناگونی دانست که در قرون پیشین رواج داشتند و ناآگاهی از وزن و عیار صحیح آن‌ها می‌توانست زیان بار باشد. صرافی ریشه بانکداری مدرن امروزی است.

تاریخچه صرافی

تاریخ صرافی به زمان‌های قدیم بازمی‌گردد. در کتاب مقدس به صرافی اشاره شده‌است. در زمان معبد دوم اورشلیم در حیاط معبد تعداد زیادی افراد به شغل صرافی اشتغال داشتند.

این افراد پول‌های رومی و یونانی که دارای عکس خدایان آن‌ها بود با پول یهودی که تنها پول قابل استفاده در معبد بود تعویض می‌کردند. عیسی مسیح در اناجیل چهارگانه با این صرافان به شدت برخورد می‌کند و آنان را کسانی می‌داند که خانه خدا را تبدیل به لانه دزدان کرده‌اند.

در زمان‌های قرون وسطی در اروپا بیشتر شهرها دارای واحد پولی خود بودند که دارای نقش حاکم آن شهر بود. وقتی یک غریبه وارد شهر می‌شد مجبور بود پول همراه خود را با پول آن شهر تعویض کند.

صرافان در این زمان این پول خارجی را محک می‌زدند و آن را با پول محلی عوض می‌کردند.

بیشتر انتقالهای وجه بزرگ با سکه انجام نمی‌شد و تنها به وسیله صراف از حساب یک نفر به حساب فرد دیگر منتقل می‌شد. با گسترش کار صرافها آن‌ها به وام دادن نیز پرداختند. شوالیه‌های معبد به زائران اورشلیم وام می‌دادند.

رتبه بندی صرافی های ایرانی در سال 2021

آموزش خصوصی فارکس

صرافی در ایران

در ایران نیز به دلیل اینکه در دین اسلام سود گرفتن بر روی پول ممنوع محسوب می‌شد این تجارت به صورت کامل در اختیار یهودیان بود.در قرن نوزدهم تقریباً تمامی یهودیان شیراز به صرافی اشتغال داشتند.

صرافی در ایران به رغم تکامل خود دراواخر قرن نوزدهم، با رقابت شدید بانک استقراضی روس و بانک شاهنشاهی ایران، که علاوه بر آشنایی با فنون جدید بانکداری با حمایت دولت‌های روسیه، انگلستان و ایران نیز برخوردار بودند روبرو شد.

در سال‌های بعد بسیاری از صرافان به ورشکستگی کشانده شدند و دیگر هیچگاه نتوانستند نقش پیشین خود را بازیابند. طی چند دههٔ اخیر صرافان بیشتر در زمینه داد و ستد مسکوکات طلا و نقره و ارزهای خارجی، و به‌طور محدود در زمینه اعطای وام‌های کوچک، فعالیت داشته‌اند.

رتبه بندی صرافی های ایرانی در سال 2021

انواع صرافی در ایران

صرافان به ۲ نوع، صرافی نوع اول و صرافی نوع دوم تقسیم می‌شدند:

صرافی نوع اول

صرافی‌هایی که صرفًا به خرید و فروش نقدی ارز (غیرالکترونیک) و مسکوک طلا و نقره مبادرت می‌نمایند و پرداختن به سایر معاملات ارزی توسط این نوع صرافی‌ها ممنوع می‌باشد.

صرافی نوع دوم

صرافی‌هایی که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک طلا و نقره به امر نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی از جمله انجام عملیات مربوط به حواله‌های ارزی از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران مجاز خارج از کشور و از این قبیل اشتغال می‌ورزند.

در دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها که با ۴۸ ماده و ۱۳ تبصره در جلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۳۹۳/۵/۲۸ به تصویب رسید، تقسیم‌بندی صرافی‌ها به دو نوع اول و دوم وجود ندارد و صرافی‌ها بر حسب توان و ظرفیت خود، نسبت به خرید و فروش نقدی ارز و انجام عملیات مربوط به حواله‌های ارزی اقدام می‌کنند.

رتبه بندی صرافی های ایرانی در سال 2021

بهترین صرافی های ایرانی

کوین ایران با روشی خلاقانه به ارزیابی و رتبه بندی صرافی ها ایرانی پرداخته است. هدف از انجام این رتبه‌بندی افزایش شفافیت و بهبود عملکرد سرویس‌دهنده‌های متمرکز مبادلاتی رمزارزی در ایران است.

اولین نسخه این پروژه در پاییز 1399 منتشر شد و چهار صرافی مطرح رمزارزی ایرانی مورد پژوهش قرار گرفتند. صرافی‌های نوبیتکس (Nobitex)، اکسیر (Exir)، والکس (Wallex) و رمزینکس (Ramzinex) رتبه یک تا چهار نخستین رتبه‌بندی بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را به خود اختصاص دادند.

طبق نظرسنجی صرافی نوبیتکس و اکسیر با اختلاف کمی در مجموع امتیازات، رتبه اول و دوم را به دست آوردند. صرافی‌های والکس و رمزینکس با اختلاف کم رتبه سوم و چهارم را دارند. جدول زیر نشان دهنده رتبه کیفی و امتیاز کسب شده توسط این صرافی‌هاست.

نسخهٔ دوم رتبه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی در بهار 1400 انجام شد. که در کنار توسعه روش‌شناسی رتبه‌بندی نخست، تعداد صرافی مورد ارزیابی خود را به 24 عدد و بیش از 80 متغیر کمّی و کیفی برای بررسی صرافی‌های رمزارزی در ایران منتشر شد. به یاد داشته باشیم حجم بازار شاخص مناسبی برای رتبه بندی صرافی ها نیست.

شاخص رتبه بندی بهترین صرافی های ایرانی

به منظور انتخاب یک صرافی مناسب باید مجموعه از فاکتورهای متفاوت مد نظر قرار گیرند. به همین خاطر رتبه‌بندی ما شش شاخص اصلی و دو شاخص فرعی دارد و از زوایای مختلف سرویس‌های صرافی‌های رمزارزی ایرانی را مورد ارزیابی قرار میدهد. در شکل زیر شاخص‌های اصلی شکل‌ دهنده رتبه هر صرافی و میزان تاثیرگذاری هر شاخص را مشاهده می‌کنید.

قانون‌مداری در صرافی ارز دیجیتال

یکی از ملاک‌های اصلی ارزیابی کیفیت یک صرافی ارز دیجیتال میزان تطبیق‌پذیری آن با ساختارهای موجود قانونی کشورهاست.

شاخص قانون مداری از 9 شاخص دیگر به وجود آمده است که هر زیر شاخص به طور مستقل ارزیابی و بررسی شده است.

امنیت در صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌ها یکی از بهترین اهداف هکرها هستند. آنها با اطلاعات حساسی نظیر کلیدهای خصوصی و اطلاعات شخصی و مدارک هویتی مشتریان خود ارتباط دارند. اطلاعاتی که می‌تواند طعمه مناسبی برای هکرها باشد. در ادامه هفت زیر شاخص بررسی می شود.

ارائه مناسب اطلاعات در صرافی‌ ارزدیجیتال

این قسمت در واقع ارزیابی کیفیت API این چهار صرافی ارز دیجیتال ایرانی است. بدین منظور نه شاخص برای ارزیابی هرچه دقیق‌تر کیفیت API صرافی‌ها طراحی و بعد از ارزیابی با هم مقایسه شد. نتیجه نهایی این شاخص در جدول زیر آمده است.

تجربه کاربری در پلتفرم صرافی‌ ارز دیجیتال

در این قسمت تجربه کاربر از معامله با پلتفرم این چهار صرافی ارز دیجیتال ایرانی را مورد ارزیابی قرار دادیم. در واقع نحوه ثبت‌نام، کاربر پسند بودن پلتفرم، مبادله آسان، سرعت درخواست واریز و برداشت و نحوه پشتیبانی صرافی‌ها از کاربران خود پارامترهای اصلی ارزیابی تجربه کاربری هستند.

کیفیت تیم اجرایی صرافی‌ ارز دیجیتال

کیفیت تیم اجرایی و مدیریتی و لول شفافیت هویت اعضا می‌تواند شاخص مناسبی برای تشخیص و ارزیابی هر صرافی باشد. بدین منظور شاخص‌های زیر برای سنجش کیفیت تیم اجرایی صرافی‌ها توسعه داده شدند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم آخرین رتبه بندی صرافی های ایرانی را برای شما نمایش دهیم، با استفاده از این رتبه بندی شما می توانید براساس نیاز خودتان یکی از صرافی ها را انتخاب کنید.

این رتبه بندی براساس معیار های کمی و کیفی می باشد با هدف درک بهتر شما مخاطبان رتبه بندی کیفی را برای شما مطرح کردیم و در نتیجه گیری از پارامترهای کمی و کیفی استفاده شده.

ما در همیارکریپتو سعی می کنیم به روزترین و مفیدترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا