💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش آلت کوین ها

وب 3 چیست؟ کاربرد وب 3 در ارزهای دیجیتال

آموزش صرافی بینگ ایکس

در طول تاریخ مفاهیمی زیادی بودند که دنیای ما را متحول کردند. یکی از آن مفاهیم وب 3 (Web 3) یا همان نسل سوم اینترنت است. وب 3 با ظهور مفهوم بلاک چین شکل گرفت؛ اما بسیار گسترده‌تر از بلاک چین است. با روی کار آمدن وب 3 و رمز ارزها می‌توان به طور غیرمتمرکز از اینترنت استفاده کرد و بدون دخالت واسطه به انجام تراکنش پرداخت. کاربرد Web 3 در ارزهای دیجیتال بسیار وسیع بوده و از مبادلات رمز ارزها گرفته تا انجام قراردادهای هوشمند را شامل می‌شود.

در مقاله «وب 3 چیست؟ کاربرد وب 3 در ارزهای دیجیتال» مجموعه همیار کریپتو به معرفی نسل‌های اینترنت، بررسی ویژگی‌های هرکدام، ارتباط وب 3 و بلاک چین و کاربردهای وب 3 در حوزه ارزهای دیجیتال می‌پردازد.

فناوری و تکنولوژی های وب 1 تا وب 3

قبل از آنکه به بررسی کاربرد وب 3 در ارزهای دیجیتال بپردازیم باید بدانیم وب 1 و وب 2 چه هستند و چگونه شکل گرفته‌اند. همیشه مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها در دست دولت و مخصوصاً بخش نظامی دولت‌ها مانند ارتش بوده سپس به حوزه‌های عملی راه پیدا کرده و نهایتاً پس از گذشت چندین سال در دسترس مردم قرار گرفته‌اند.

اینترنتی نیز از این امر مستثنی نبوده. اولین بار در دهه 60 میلادی در پنتاگون مفهوم اینترنت به وجود آمد و در دست دولت قرار گرفت و حدود سی‌سال بعد یعنی دهد 90 کم‌کم بین مردم مورداستفاده قرار گرفت. این شکل از اینترنت نمونه اولیه اینترنت امروزه بود.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت وب 1 تا وب 3 نحوه کاربرد و استفاده آن‌ها توسط کاربران است که در ادامه مفصل توضیح خواهیم داد.

نسل های مختلف وب

وب 1 چیست؟

وب 1 اولین نسل اینترنت جهانی است و تقریباً تا سال 2000 مردم از این نسل اینترنت استفاده می‌کردند. در وب 1 مردم فقط مصرف‌کننده اینترنت بودند و تولید محتوا فقط توسط شرکت‌های بزرگ مانند ebay انجام می‌شد. ویژگی دیگر این نسل عدم ارتباط مردم باهم بود؛ یعنی وقتی شما وارد یک صفحه می‌شدید فقط امکان خواندن محتوا را داشتید و نمی‌توانستید نظری دهید.

از ویژگی‌های وب 1 می‌توان به استاتیک بودن صفحات و محتوا صرفاً توسط مالک صفحه منتشر می‌شد اشاره کرد.

آموزش خصوصی فارکس

وب 2 چیست؟

در حال حاضر ما در حال استفاده از وب 2 هستیم. گسترش وب 2 بیشتر مربوط به‌ظاهر صفحات و مهم‌ترین پیشرفت آن مربوط به پهنای باند بود. شما در این نسل از اینترنت، صفحات سایت‌ها را پویا و دارای انیمیشن می‌بینید. امکان خواندن و نوشت در یک صفحه به طور هم‌زمان وجود داشت و از طریق نظرات مردم با هم در ارتباط بودند. یکی دیگر از دستاوردهای مهم این نسل، شبکه‌های اجتماعی بود.  شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و … روی کار آمدند و ارتباط مردم باهم هر چه بیشتر شد.

در وب 2 مردم بیشتر باهم در ارتباط هستند؛ ولی همچنان تحت سلطه شرکت‌های بزرگ عمل می‌کنند؛ چراکه برای استفاده از خدمات شرکتی باید قوانین و سیاست‌های آن شرکت را قبول کنند.

فرض کنید شما صاحب یک پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام هستید و برای جذب مخاطب چندین میلیون هزینه کرده‌اید. آیا واقعاً مالکیت این پیچ یا کانال به شما تعلق دارد؟ خیر. شرکت اینستاگرام یا تلگرام هرزمان که اراده کند می‌تواند صفحه شما را بسته و کنترل آن را به دست بگیرد.

وب 3 چیست؟

همچنان که ما در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال استفاده از وب 2 هستیم. وب 3 به وجود آمد. Web 3 که به‌عنوان وب هوشمند هم شناخته می‌شود از سال 2010 فعالیتش را شروع کرد. در نسل‌های قبل مردم باهم از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط بودند. در این نسل از اینترنت امکان اتصال نرم‌افزارها به یکدیگر نیز شکل گرفت.

از ویژگی‌های وب 3 می‌توان به فضای سه‌بعدی، اینترنت رسانه‌ای، مفهوم بیشتر در اینترنت، فراگیری بیشتر، ازبین‌بردن واسطه‌ها، عدم نیاز به مجوز اشاره کرد.

وب 3 و بلاکچین

مزایای استفاده از اینترنت وب 3

وب 3 مزایای بسیار زیادی دارد و مهم‌ترین مزیت استفاده از وب 3 شامل؛ غیرمتمرکز بودن، کاهش میزان هک و سرقت اطلاعات، اجرای برنامه روی همه دستگاه‌ها، سرعت بالا در برطرف‌کردن مشکلات، مالکیت داده‌ها و … اشاره کرد.

با فعالیت در بازار ارز دیجیتال درآمد دلاری برای خود ایجاد کنید، معامله‌گری در بازار ارز دیجیتال نیازمند داشتن تخصص و دانش اصول معامله‌گری است. همیار کریپتو در تدریس خصوصی ارز دیجیتال با قیمتی معادل کلاس‌های عمومی امکان آموزش ارز دیجیتال برای تمامی افراد جامعه با هر سطح دانشی فراهم آورده است.

ارتباط وب 3 و بلاک چین چیست؟

یکی از ویژگی‌های اصلی وب 3 غیرمتمرکز بودن آن است. وب 3 بسیار گسترده بوده و بلاک چین روی Web 3.0 استوار است. به بیان ساده‌تر وب 3 بسیار وسیع و بلاک چین تنها زیرمجموعه آن است. در بلاک چین اطلاعات به‌صورت همتا به همتا تبادل شده و تک‌تک تراکنش‌ها بسیار شفاف است.

به دلیل ساختار غیرمتمرکز بلاک چین هیچ شخص یا سازمانی گرداننده آن نیست و برای هر تصمیمی باید رأی‌گیری شده و رأی اکثریت قدم بعدی مسیر هر بلاک چین را مشخص می‌کند.

معروف‌ترین پروژه‌های موفق حوزه وب 3 که در بلاک چین قرار دارند شامل پروژه‌های اتریوم، سولانا و پولکادات هستند.

وب 3 چیست

چگونه ارزهای Web 3 را پیدا کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین منابع در حوزه بازار ارز دیجیتال، سایت کوین مارکت کپ است. پس از ورود به سایت طبق تصویر Categories را انتخاب و سپس web3 را از طریق کادر جستجو کنید. بدین شکل لیست کامل ارزهای web3 در اختیارتان قرار می‌گیرد. از طریق این نوع جستجو می‌توانید رمزارزهای متاورس، NFT و … را نیز پیدا کرد.

یکی دیگر از منابع لیست ارزهای وب 3 سایت «کیف پول» است.

کاربرد وب 3 در ارزهای دیجیتال

وب 3 در ارزهای دیجیتال

همان‌طور که بیان شد یکی از اهداف اصلی وب 3 غیرمتمرکز سازی است؛ بنابراین بلاک چین که خودش ساختاری غیرمتمرکز دارد می‌تواند ابزار خوبی برای گسترش وب 3 در ارزهای دیجیتال باشد.

از آنجایی که تعداد رمز ارزهای وب 3 بسیار زیاد است، تحلیل و بررسی همه‌ی آن‌ها کار دشواری خواهد بود؛ بنابراین در ادامه به معرفی مهم‌ترین پروژه‌های وب 3 در ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

دنیای ارز دیجیتال بسیار گسترده است. برای آموزش ارز دیجیتال در مشهد به‌صورت حضوری و غیرحضوری فرم پیش ثبت نام را پر کنید.

رمز ارز چین لینک (ChainLink)

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وب 3 در ارزهای دیجیتال، پلتفرم رمز ارز چین لینک (ChainLink)است. رمز ارز چین لینک همان‌طور که از نامش پیداست هدف ارتباط دادن بین بلاک چین و زیرساخت‌های موجود را دارد. این رمز ارز بالاترین حجم معاملات را بین رمز ارزهای وب 3 دارد. اگر اینترنت وب 3 عملی شود پلتفرم چین لینک بسیار کاربردی خواهد بود و این امر در قیمت آن تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

رمز ارز فایل کوین (Filecoin)

ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری در حال حاضر بسیار کاربردی است که گوگل پلی محبوب‌ترین نرم‌افزار در این حوزه بین مردم است. اما این نرم‌افزار متمرکز بوده و متعلق به گوگل است. رمز ارز فایل کوین نمونه غیرمتمرکز گوگل پلی بوده که بین افراد فعال در حوزه ارز دیجیتال بسیار محبوب است.

اگر لپ‌تاپی که از آن استفاده می‌کنید فضای خالی ذخیره‌سازی دارد و این فضا برای شما کاربردی ندارد می‌توانید این حجم را اجاره دهید! پلتفرم فایل کوین برای شما امکان اجاره دادن این فضا را ایجاد می‌کند و در قبال آن رمز ارز دریافت خواهید کرد.

رمز ارز تتا (Theta Network)

این پروژه از پروژه‌های وب 3 در ارزهای دیجیتال می‌کوشد تا از افرادی که تولیدکننده محتوا هستند حمایت کند عملاً مرز ارز تتا یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است. با استفاده از پلتفرم تتا ارتباط مستقیم بین تولیدکننده محتوا و مخاطب به وجود می‌آید. هزینه استفاده از این پلتفرم بسیار ناچیز بوده که همین امر باعث افزایش درآمد زیاد تولیدکنندگان محتوا خواهد بود.

اگر به ارتقا و تأمین امنیت شبکه تتا با تبدیل‌شدن به یک نود کمک کنید نیز می‌توانید از این پلتفرم درآمد داشته باشید.

رمز ارز بیت تورنت (BitTorent)

رمز ارز بیت تورنت عملکردی مشابه با رمز ارز فایل کوین دارد. از پلتفرم این رمز ارز بیش از 250 میلیون کاربر برای اشتراک‌گذاری فایل‌های خود در بستر بلاک چین استفاده می‌کنند. خالق بیت تورنت، ترون را هم خلق کرده است.

جمع بندی

در آینده نزدیک نسل سوم اینترنت به دلایلی مانند غیرمتمرکز بودن یا حذف واسطه‌ها و شفافیت  قطعاً فراگیر خواهد شد، سایت‌هایی را تصور کنید که 100درصد مالکیت آن‌ها به شما اختصاص دارد یا شبکه‌های اجتماعی که توسط هیچ ارگانی اداره نشده و حقیقتاً مالک آن‌ها هستید نه مثل الآن که شرکت نادر در شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی هر کاربر را می‌توانند مسدود کنند.

کاربرد وب 3 در ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است و بلاک چین که خود ماهیت غیرمتمرکز دارد بر بستر وب 3 فعالیت می‌کنند. بسیاری از مردم معتقدند رمز ارزهای مبتنی بر web3 آینده درخشان‌تری نسبت به دیگر رمز ارزها دارند. در این مقاله به معرفی وب 3 و ارتباط وب 3 در ارزهای دیجیتال پرداختیم.

سؤالات متداول

تفاوت وب 2 و وب3 چیست؟

وب 2 و وب 3 تفاوت‌های بسیاری دارند، یکی از آن‌ها غیرمتمرکز سازی وب 3 است. در وب 2 مردم در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها با هم در تعامل هستند اما به طور حقیقی مالکیت آن‌ها را ندارند اما در وب 3 با غیرمتمرکز سازی عملاً علاوه بر ایجاد تعامل بین مردم، هر شخصی مالک حقیقی سایت، پیج، گروه و … خود در فضای مجازی است.

ارزهای web3 چیست؟

ارزهای وب 3 بسیار زیاد هستند و برای مشاهده لیست تمامی این رمز ارزها می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ رفته و از قسمت Cryptocurrencies دسته web3 را سرچ کنید. در متن مقاله تصویر این بخش آورده شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا