💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

5 روش تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال و فارکس

آموزش صرافی بینگ ایکس

همه ما میدانیم شروع فعالیت در بازار مالی با تحلیل و ورود به معامله است اما پس از آن عاملی که باعث حفظ سودهای ما می شود حد سود و خروج به موقع است ولی چیزی که باعث جلوگیری از نابودی حساب می شود حد ضرر (stop loss) های ماست.

که قطعا اهمیت بسیار بالاتری از حد سود ها داشته و همچنین حالات فراوانی را نیز دارند که حتی با یک حد ضرر (stop loss) ما می توانیم هم از ضرر جلو گیری کنیم هم سیو سود معاملات را انجام دهیم.

حد ضرر (stop loss) چیست؟

پیش از هرچیز باید بدانیم حد ضرر ( stop loss ) در معاملات دارای چه معناییست و مهم تر ازآن مفهوم پشت این حد محافظ یا ضرر ( stop loss ) ها چه می باشد؟!

حد محافظ ( stop loss ) را به عنوان محلی برای توقف ضرر ها می شناسیم و جایی قرار گرفته می شود که اگر قیمت به ان محل رسیده باشد تحلیل و انتظار ما از بازار دیگر اشتباه بوده و بهتر است از معامله با ضرر خارج شویم و بودن در معامله در اینده برای ما چیزی جز ضرر بیشتر نخواهد داشت.

تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال

اما انچه در اصل از مفهوم حد محافظ ( stop loss ) درک می شود مفاهیمی همچون شکست و اشتباه و نا درستی و چنین معنایی در میان عموم تریدر های تازه کار دیده می شود که این موضوع یکی از اشتباه ترین نوع تفکر هاست در حالی که در بین اغلب تریدر هایی که کسب سود مستمر از بازار برای انها عملی معمول و روزانه است چنین نمی باشد

و بلکه چنین تریدر هایی بطور معمول هر روزه با حدضرر( stop loss ) و سود های متعددی روبرو می شوند و حد زیان ( stop loss ) و حد سود برای تریدر های موفق تنها یک محل برای پایان معامله می باشد.

آموزش خصوصی فارکس

احساسات در زمان مواجه با حد ضرر

آنچه که مهم است این نیست که چه احساسی در زمان رویارویی با stop loss ها باید داشته باشیم بلکه باید بدانیم که بهترین کار نداشتن هیچگونه احساسی در زمان مقابله با ضرر هاست

و تریدری که هیچ احساس خوب و بدی در زمان رویارویی با ضرر یا سود نداشته و به اصطلاح هیچگونه هیجانی در او به وجود نیاید بلکه رفتاری سرتاسر معمول و فاقد احساس همچون ربات ها داشته باشد قطعا از نظر احساسی و روانشناسی در جهت درستی قرار دارد.

رفتار صحیح در زمان رویارویی با حد ضرر

پس از آنکه در یک معامله با حد ضرر ( stop loss ) روبرو شدیم رفتار ما بسیار مهم و تعیین کننده است و اولین کاری که باید پس از این اتفاق کرد هیچ کاری نکردن است !!!

این یعنی ما پس از روبرو شدن با حد زیان ( stop loss ) اولین کاری که می کنیم باید فاصله گرفتن از بازار برای مدت کمی در حد 1 ساعت باشد و پس از این موضوع باید حتما به بررسی معامله و علت حد محافظ ( stop loss ) پرداخته شود

نکته دیگری که لازم به ذکر است بررسی احساسات ما در زمان ورود به این معامله می باشد چرا که یکی از عوامل ایجاد ضرر در کنار تحلیل نوع احساسات در زمان ورود به پوزیشن ها نیز می باشد.

پس از این بررسی و گذشتن چند ساعت از حد محافظ ( stop loss ) احساسات ما به نوعی رفرش و تازه سازی شده و می توانیم مجدد اقدام به بررسی بازار برای ادامه معاملات خود نماییم.

انواع حد ضرر (stop loss)

حال که با مفهوم صحیح stop loss اشنا شده و دانستیم در اصل حد ضرر ها دوستانی ارزشمند تر از حد سود در معاملات می باشند بهتر است به بررسی انواع حد محافظ ( stop loss ) ها و قابلیت های هر یک بپردازیم:

تعیین حد ضرر در فارکس

حد ضرر (stop loss) معمولی

اولین و ساده ترین نوع حد ضرر ( stop loss ) ها بوده که در انواع بازار های مالی داخلی و بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد و در تمامی سبک های معاملاتی کاربردهای فراوانی دارد.

این نوع از stop loss معمولا برای افرادی استفاده می شود که معاملات خود را بر اساس سطوح انجام می دهند و پس از ورود به معامله بر اساس برگشت قیمت از یک سطح یا شکست سطح عموما در طرف دیگر محدوده های قیمتی قرار می گیرد و تفاوتی ندارد این محدوده های قیمتی مربوط به سبک های معمول تحلیل تکنیکال باشد یا سبک های بسیار خاص و منحصر به فرد.

حد ضرر جزئی(Partial stop loss)

نوع خاص دیگری از حد ضرر ( stop loss ) می باشد که به ما امکان بستن بخش به بخش معامله می دهد ولی برای اینکه از این نوع stop loss بهره ببریم باید این قابلیت را در بازار های مختلف بررسی کنیم:

  • حد ضرر  جزئی در فارکس: در بازار فارکس ما امکان قرار دادن stop loss چند بخشی در یک معامله را نداشته و عملا تنها قابلیت قرار دادن یک stop loss  را داریم اما می توانیم حجم معاملاتی خود را  تبدیل به چند معامله کرده و برای هر معامله یک حد ضرر ( stop loss )  قرار بدهیم که دارای نتیجه یکسانی با حد ضرر چند بخشی دارد.

 

  • حد ضرر جزئی در ارزهای دیجیتال: در این بازار علاوه بر اینکه امکان قراردادن stop loss جزئی وجود ندارد، امکان قرار دادن چندین معامله نیز وجود ندارد.  برای نمونه اگر ما 2 معامله خرید فیوچرز روی بیت کوین باز کنیم، صرافی هر دوی آنها را یکی کرده و یک نتیجه نهایی به ما ارائه می‌دهد که میانگین قیمت ورود و مجموع حجم ما می‌باشد. پس برای استفاده از stop loss جزئی راهی نداریم جز مشخص کردن محل های stop loss  بر روی چارت؛ و حضور پای چارت در هنگام رسیدن قیمت به حدضرر ( stop loss )  مورد نظر ما و در نهایت بستن بخشی از معامله بصورت دستی در هنگام رسیدن به حدضرر.

حد ضرر متحرک (trailing stop)

تا به حال هر نوعی از حد ضرر و انواع آن را که بررسی کرده بودیم مربوط به stop loss های قرار داده شده در یک قیمت مشخص بود اما اکنون می خواهیم به بررسی حد ضرر متحرک ( trailing stop ) بپردازیم که در اصل نوعی از stop loss با قابلیت حرکت قیمت می باشد.

حد ضرر متحرک ( trailing stop ) در پشت سر قیمت حرکت می کند و هرگاه قیمت درجهت سود سازی برای ما حرکت نماید این stop loss نیز با قیمت حرکت کرده و سود ساخته شده توسط قیمت را برای ما سیو می نماید.

فاصله حد ضرر متحرک ( trailing stop ) با قیمت توسط خود ما تعیین می شود که در دنیای ارز های دیجیتال این فاصله به دلار و در دنیای فارکس بر اساس point می باشد.

همچنین حد ضرر متحرک ( trailing stop ) هرگز بازگشت نداشته و اگر قیمت بر خلاف جهت مورد معامله ما حرکت نماید هرگز سود سیو شده را از دست نخواهیم داد و حد ضرر متحرک ( trailing stop ) باقی خواهد ماند تا قیمت به آن رسیده و فعال شود.

مشکلات حد ضرر متحرک در بازار فارکس

همانطور که می‌دانید حد ضرر متحرک باید در فارکس از طریق متاتریدر اعمال شود چراکه کلیه معاملات در بازار فارکس فقط بر نرم افزار متاتریدر می باشد(آموزش متاتریدر 4)  و برای اعمال حد ضرر متحرک بر روی معامله خود باید روی معامله باز شده راست کلیک کرده و گزینه trailing stop را انتخاب کرده و میزان پیپ آن را تعیین نماییم.
اولین مسئله در تعیین حد ضرر متحرک این است که مقادیر آن باید به پوینت تعیین شود و نمی تواند به پیپ یا عدد معین باشد. ولی معین نمودن میزان آن به پوینت کار بسیار مشکلی نیست و تنها لازم است مقدار حد ضرر متحرک را به پیپ حساب کرده و سپس ضربدر 10 نماییم و حاصل می شود میزان حد ضرر متحرک به پوینت. به عبارتی هر 10 پوینت یک پیپ است.
مسئله و مشکل اصلی حد ضرر متحرک این است که اگر به هر علت سیستم ما خاموش شود یا اینترنت ما ضعیف شود و قطع اتصال داشته باشیم حد ضرر متحرک کنسل می شود به همین علت باید تا پایان معامله با  حد ضرر متحرک حتما پلتفرم متاتریدر باز و فعال باشد.

یکی از بهترین ویژگی های حد ضرر متحرک به نقل از وب سایت آموزشی Investopedia این است:

One of the most important considerations for a trailing stop order is whether it will be a percentage or fixed-dollar amount and by how much it will trail the price.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک حد ضرر متحرک این است که می‌توانیم انتخاب کنیم آیا درصدی تعیین کنیم  یا مبلغ ثابت دلاری و تا چه اندازه از قیمت عقب می ماند.

برای آموزش فارکس رایگان و بهره‌مندی از مزایای یادگیری فارکس شامل تمرکز روی نقاط ضعف معامله‌گری شما، تنظیم ساعت آموزش مطابق با تایم شما و… با ما در ارتباط باشید.

چگونه حد ضرر تعیین کنیم؟

همان‌طور که روش‌های متعددی برای تحلیل تکنیکال وجود دارد؛ برای تعیین حد ضرر نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که کاملاً وابسته به سبک تحلیلی شماست.

در ادامه با توجه به روش‌های رایج تحلیل تکنیکال که در زیر لیست شده است برای هر کدام نحوه تعیین حد ضرر را توضیح می‌دهیم.

تعیین حد ضرر بر اساس:

  1. درصدی از حجم معامل
  2. سطوح مقاومت و حمایت
  3. ابزار فیبوناچی Fibonacci
  4. اندیکاتور مووینگ اوریج

آموزش فیبوناچی به صورت کامل در مقاله همیارکریپتو میتوانید ببینید و به صورت کامل آشنا شوید.

1- تعیین حد ضرر بر اساس درصدی از حجم معامله

یکی از رایج‌ترین روش‌های تعیین حد ضرر که توسط معامله گران مبتدی استفاده می‌شود، «تعیین حد ضرر بر اساس درصدی از حجم معامله» است.

این روش اصلاً به سبک معاملاتی شما کاری ندارد و تنها بر اساس مقدار حجم سرمایه‌ای است که با آن وارد معامله می‌شوید. طبق مقدار حجم سرمایه ورودی به معامله باید حد ضرر معامله را تنظیم کنید. پیشنهاد ما برای انتخاب حد ضرر در این روش درصد‌هایی بین 2 تا حداکثر 6  درصد است. البته همیشه باید تعداد کل معاملات باز را هم در نظر بگیرید. به طوری که اگر تمام معاملات باز شد منجر به ضرر شد حداکثر 6 درصد از کل حساب معاملاتی شما کم شود.

برای مثال شما قصد خرید 200 تتر، بیت کوین را دارید و می‌خواهید فقط 2 درصد از حجم معامله‌ی خود را ریسک کنید؛ بنابراین حد ضرر را در جایی قرار می‌دهید که اگر قیمت به آن رسید تنها 4 تتر ضرر کرده باشید.

نکته: تعیین حد ضرر بر اساس درصدی از حجم معامله، اصلاً روشی حرفه‌ای نیست چرا که ممکن است حد ضرر شما از لحاظ تکنیکالی جایگاه مناسبی نداشته باشد و به راحتی توسط نوسان‌های عادی بازار فعال شده و شما با ضرر از معامله خارج شوید.

2- تعیین حد ضرر بر اساس اصول مقاومت و حمایت

تعیین حد ضرر بر اساس اصول مقاومت و حمایت یکی از حرفه‌ای‌ترین و امن‌ترین روش‌های انتخاب موقعیت حد ضرر است.

شما باید در معامله خرید بر اساس حمایت‌های معتبر حد ضرر انتخاب کنید به طوری که حد ضرر کمی پایین‌تر از حمایت انتخاب باشد.

در معاملات فروش نیز باید حد ضرر را کمی بالاتر از مقاومت معتبری که بر اساس آن در حال معامله هستید انتخاب کنید.

نکته 1: این حمایت‌ها و مقاومت‌ها می‌توانند استاتیک یا داینامیک (خط روند) باشند.

نکته 2: دقت کنید گاهی حمایت یا مقاومت انتخابی، از قیمتی معاملاتی فاصله دارد و در صورت فعال شدن حد ضرر ممکن است درصد بالایی از دارایی خود را از دست بدهیم؛ بنابراین باید حجم معامله را طوری انتخاب کنیم که اگر حد ضرر فعال شد، درصد زیادی از دارایی خود را از دست ندهیم.

نکته 3: به تایم فریم معاملاتی دقت کنید، هر چه حمایت‌ها و مقاومت‌ها در تایم فریم‌های پایین‌تر شکل بگیرند اعتبار کمتری دارند. برای مثال یک حکایت شکل گرفته در تایم فریم یک ساعته بسیار معتبرتر از حمایت شکل گرفته در تایم فریم 5 دقیقه است؛ بنابراین باید بدانید منشأ حرکت شما کجاست و چقدر احتمال شکست حمایت یا مقاومت پیش رو وجود دارد.

3- تعیین حد ضرر با استفاده از ابزار فیبوناچی Fibonacci

ابزار فیبوناچی یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های تحلیل در بازارهای مالی و ارز دیجیتال است. از ابزار فیبوناچی برای تعیین تارگت‌های قیمتی، حد ضرر، مناطق احتمالی بازگشت قیمت و … استفاده می‌شود.

از ابزار فیبوناچی ریتریسمنت باید به شکل استفاده کرد که از ابتدا منشأ حرکتی تا انتها موج را در نظر گرفت سپس با استفاده از اعداد فیبوناچی داده شده که به ترتیب ۷۸.۶، ۶۸، ۵۰  است.

از بین این اعداد مهم‌ترین آن‌ها 68 و 78.6 هستند این دو محدوده بسیار قدرتمندند و احتمال شکست آن‌ها بسیار کمتر از سایر اعداد فیبوناچی است. البته اینکه کدام‌یک از این اعداد را به‌عنوان حد ضرر خود انتخاب کنید کاملاً به روش معاملاتی شما بستگی دارد.

برخی از معامله گران صبر می‌کنند تا قیمت به عدد مثلاً 78.6 برسد سپس معامله باز کرده و حد ضرر خود را زیر حکایت موجود قرار می‌دهند این ایدئال‌ترین حالت معاملاتی است چرا که کمترین مقدار برای حد ضرر و بیشترین سودآوری را دارد.

4- تعیین حد ضرر با استفاده از اندیکاتور مووینگ اوریج

اندیکاتور مووینگ اوریج (Moving Average) یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در بازارهای مالی است و معامله گران زیادی بر اساس این اندیکاتور بازار را تحلیل و سپس ترید می‌کنند، بنابراین باید بدانید که چگونه در این روش حد ضرر را تنظیم کنید.

مووینگ اوریج به معنای «میانگین متحرک» است. در اندیکاتور مووینگ اوریج بر اساس عددی که انتخاب می‌کنید میانگین قیمتی دارایی انتخاب شده، حساب شده و خط اندیکاتور به صورت یک نمودار منحنی روی چارت تکنیکال شکل می‌گیرد.

اندیکاتور مووینگ اوریج در تایم فریم‌های متفاوت و میانگین عددی متفاوت قابل استفاده است. برای مثال پرکاربردترین اعداد انتخابی برای این اندیکاتور 9، 15، 30، 60، 100 و 200 است که MA100 در واقع عدد میانگین قیمت 100 کندل قبل‌تر را نشان می‌دهد. برای اعداد دیگر نیز به همین صورت است.

هرچه اعداد انتخابی در اندیکاتور مووینگ اوریج کمتر باشد این نمودار خطی بیشتر به قیمت نزدیک می‌شود و به‌عنوان حمایت یا مقاومت اعتبار کمتری نیز دارد. برای مثال MA1 کاملاً منطبق بر نمودار قیمت نماد انتخابی است یا MA200 در چارت نمودار در جایگاه دورتری نسبت به MA100 قرار می‌گیرد و همچنین اعتبار بیشتری به‌عنوان حمایت یا مقاومت دارد.

پس از آنکه استراتژی خود را بر اساس اندیکاتور مووینگ اوریج انتخاب کردید. در معاملات خرید می‌توانید حد ضرر را پایین نمودار MA قرار دهید و در معاملات فروش باید حد ضرر را بالای نمودار MA قرار دهید.

جمع بندی

در مجموع مهم ترین بخش بعد از ورود به معامله تعیین stop lossبرای آن معامله می باشد چراکه شاید تعیین نکرد حد سود باعث از بین رفتن سود ها شود اما عدم تعیین stop loss قطعا باعث نابودی حساب ما می گردد.

و این مهم ترین کاری است که یک تریدر باید قبل از هرگونه فعالیتی انجام دهد ولی بسته به سبک تحلیل ما می توانیم از انواع حد ضرر (stop loss) هایی که اموزش داده شده بهره ببریم. در دوره های آموزش خصوصی ارز دیجیتال همیار کریپتو و آموزش خصوصی فارکس همیار کریپتو ما با جزئیات به بررسی این مسائل می پردازیم. و همچنین در آموزش فارکس در تهران و آموزش ارز دیجیتال در تهران میتوانید به صورت تخصصی آموزش ببینید.

سوالات متداول تعیین حد ضرر

مهم ترین عمل پس از ورود به معامله چیست؟

مهم ترین کار قراردادن حد ضرر برای معامله می باشد از هر نوعی که باشد تفاوتی ندارد اما قراردادن حد ضرر بسیار مهم است.

کدام نوع از حد ضرر بهترین نوع می باشد؟

حد ضرر متحرک بهترین نوع حد ضرر است چراکه پیوسته ضرر را کوچک تر و سود معامله را برای ما سیو می کند.

مقدار حد ضرر چقدرباید باشد؟

این مقدار بسته به نوع تحلیل ما و در محلی باید قرار گیرد که کمترین امکان تاچ شدن را داشته و همچنین بسیار بزرگ  پر ریسک نیز نباشد.

آیا میتوان همزمان در یک صرافی نمادهای فارکس و ارز دیجیتال را ترید کرد؟

بله. در صرافی BingX امکان ترید همزمان در نمادهای فارکس مانند جفت ارزها و نمادهای بازار ارز دیجیتال که شامل اکثر رمز ارزهای می‌شود را ترید کرد.میتوانید آموزش صرافی بینگ ایکس را در مقالات همیار بخوانید.

مشکل اصلی حد ضرر متحرک در بازار فارکس چیست ؟

مشکل اصلی این نوع حد ضرر این است که پلتفرم معاملاتی دائما باید باز و متصل باشد و یک قطعی کوچک اینترنت باعث لغو شدن آن می شود پس این نوع حد ضرر گذاشتن برای معاملات بلند مدت عملا شدنی نیست.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله ی بسیار عالی کامل برای جلو گیری از دست دادن سرمایه.تشکر از تیم همیار کریپتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا