💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

نکات مهم بازار فارکس (Forex) که هر معامله‌گری باید بداند!

آموزش صرافی بینگ ایکس

اگر قصدِ کسبِ درآمد دلاری از طریق معامله گری دارید، ترید در فارکس یکی از بهترین انتخاب‌ها است. در حال حاضر به دلیل ماهیت کار و نوع درآمد افراد زیادی قصد ورد به بازار فارکس را دارند و توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری این مقاله همیار کریپتو را مطالعه کرده تا نقشه راهی برای خود داشته باشید.

بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست و به‌صورت غیر متمرکز اداره می‌شود؛ یعنی مکان فیزیکی خاصی ندارد یا سازمان خاصی در پشت پرده بازار نیست. در بازار فارکس ارزهای رایج کشورها در مقابل هم ارزش‌گذاری و معامله می‌شوند. دیگر نمادهایی که می‌توان در بازار فارکس معامله کرد، کامودیتی ها مانند طلا و نقره، شاخص‌های بورسی دنیا مانند نزدیک و اس اند پی 500، ارزهای دیجیتال خاص و معروف مانند بیت کوین و اتریوم اشاره کرد.

فارکس چیست به زبان ساده

کشورهای مختلف برای مبادلات تجاری و توریستی نیاز دارند تا ارز رایج خودشان را در برابر هم مبادله کنند. برای مثال آمریکا که بزرگ‌ترین خریدار نفت کانادا است، برای خرید نفت باید دلار خودش را (USD) به دلار کانادا (CAD) تبدیل کند. همچنین علاوه بر این ارزش پول ها و اقتصاد های مختلف برای سنجش در مقابل همدیگر نیاز به حضور در بازار فارکس دارند و این امر باعث به وجود آمدن نمودار جفت ارز ها برای سنجش ارزش آن‌ها برابر همدیگر شده و عامل این است که برای نمونه در جفت ارز یورو به دلار، یورو تقویت شود نمودار صعودی و اگر دلار قوی شود نمودار نزولی گردد.

امروزه بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست که طبق گزارش 3 ساله بانک تسویه حساب های بین الملی روزانه بیش از 6.6 تریلیون دلار گردش مالی دارد. این گردش مالی بیشتر مربوط به بانک‌های بزرگ دنیا، مؤسسات مالی و ثروتمندان است و ما هرچقدر که سرمایه زیادی از دیدگاه خودمان وارد بازار کنیم بازهم جز معامله گران خُرد بازار هستیم.

نمی‌توان شروع دقیقی برای معاملات فارکس دانست چراکه همان‌طور که ذکر شد، هر تبدیل دو ارز در مقابل هم یک معامله فارکس است اما به‌طور رسمی معامله گری در فارکس از سال 1971 شروع شد و در سال 1998 به این شکلی ما شاهدش هستیم ادامه داده و رشد کرد.

 

نکات مهم فارکس

آموزش خصوصی فارکس

مراحل ورود و معامله گری در فارکس

یکی از مهم‌ترین نکات موفقیت در هر کاری داشتن نقشه راه است. این که بدانیم در هر قدم در کجای کار هستیم و مسیر به کدام سمت می‌رود. به همین دلیل ما قدم‌به‌قدم به شما آموزش می‌دهیم که دقیقاً برای شروع معامله گری در فارکس چه کاری باید انجام دهید. سپس برای حرفه‌ای شدن چه گام‌هایی را باید بردارید. در ادامه به معرفی حیاتی‌ترین مراحل معامله گری در فارکس می‌پردازیم.

1- کسب اطلاعات راجع به مفاهیم و ماهیت فارکس

همین‌که الآن در حال مطالعه مقاله هستید یعنی گام اول را به‌درستی برداشته‌اید. در اولین قدم شما باید بدانید اصلاً فارکس چیست و چگونه کار می‌کند تا تصمیم بگیرید که سازوکار بازار را دوست دارید یا نه؟ می‌خواهید یک معامله گر فارکس شوید یا نه؟ پس کسب اطلاعات راجع به مفاهیم و ماهیت فارکس اولین قدم است.

در راستا کسب اطلاعات راجع به مفاهیم مقالات “اصطلاحات فارکس به زبان آدمیزاد” و “بازار فارکس چیست؟ آنچه باید برای ورود به فارکس بدانید.” را مطالعه کنید، به‌طور کامل شما را با ماهیت فارکس آشنا می‌کنند.

برای کسب نتایج سودآور از بازار فارکس باید با مفاهیم فارکس، مفاهیم بنیادی فارکس مانند سایت های مهم فارکس و شاخص های اقتصادی، مفاهیم تکنیکال، مدیریت سرمایه و روانشناسی بازار و شخصی آشنا باشید و مهارت کسب کنید. تمامی این مهارت ها در دوره جامع فارکس آموزش داده می‌شود. علاوه بر تمامی این موارد استراتژی شخصی و مخصوص استاد نیز به دانشجویان دوره ارائه شده و با همان استراتژی در حضور آنها معاملات لایو انجام می شد تا از نتایج سود ساز آن دانشجویان بهره مند شوند

مفاهیم فارکس

2- شرکت در دوره‌های آموزش فارکس

بازار فارکس یک بازار مالی است که مانند تمامی بازارهای مالی دیگر دارای ریسک است. زمانی که شما در حال معامله گری در فارکس هستید، عملاً در حال رقابت با ثروتمندترین مؤسسات و افراد جهان هستید. بنابراین اگر دست‌خالی و بدون دانش و مهارت به مبارزه بروید قطعاً شکست خواهید خورد. افراد زیادی هستند که خودشان بدون داشتن یک استاد و مربی وارد بازار فارکس شدند و آن‌چنان بد شکست خوردند و تمام سرمایه‌شان را از دست دادند که دیگر هیچ‌گاه برای معامله گری در فارکس برنگشتند و عملاً از فرصت‌های سودآوری این بازار محروم شدند.

پس از آنکه تصمیم قطعی برای ورود به بازار فارکس و کسب درآمد دلاری گرفتید، باید کنار یک شخص حرفه‌ای آموزش ببینید و از تجربیاتش استفاده کنید. چرا که یکسری فوت معامله گری صرفاً با تجربه کردن به دست می‌آید و حال چرا بخواهید این تجربیات را با ضرر کردن و از دست دادن سرمایه به دست آورید؟ ضرر کردن علاوه بر آنکه سرمایه از دست می‌رود روی اعصاب و رمان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

آموزش دیدن در یک موسسه آموزشی حرفه‌ای توسط شخصی که خودش ترید می‌کند باعث می‌شود در زمان و سرمایه صرفه‌جویی شود.

3- افتتاح حساب معاملاتی برای شروع معامله در فارکس

باید در یک بروکر حساب معاملاتی باز کنید. بروکر واسطه بین ما به‌عنوان معامله گر و هسته اصلی بازار است. انتخاب بروکر یکی دیگر از گام‌های مهم است چرا که تعداد نمادهای معاملاتی، کارمزد، کمیسیون و … هر بروکر و هر حساب معاملاتی باهم متفاوت است. دو بروکر آلپاری و بروکر لایت فارکس جز پرمخاطب‌ترین بروکرها بین ایرانیان هستند که در مقاله “بروکر لایت فارکس | هر آنچه باید درباره آن بدانید” به آموزش جامع محیط معامله گری و معرفی انواع حساب‌های معاملاتی پرداختیم.

4-  ساخت استراتژی شخصی معامله گری در فارکس

هر کسی یک شخصیت خاص دارد یک نفر ریسک پذیر است دیگری ریسک گریز، یک نفر صبح‌ها تمرکز معاملاتی بیشتر دارد دیگری عصرها، یک نفر می‌تواند هم‌زمان چندین نماد معاملاتی را زیر نظر بگیرد و معامله کند شخص دیگر نیاز دارد حداکثر روی دو نماد معاملاتی تمرکز کند و … . بدین ترتیب پس از آموزش معامله گری در فارکس باید این آموزش را شخصی‌سازی کنید و یک استراتژی معاملاتی شخصی داشته باشید به این شکل احتمال موفقیتتان چندین برابر می‌شود.

در مقاله “بهترین استراتژی معاملاتی در ارز دیجیتال و فارکس” کلیدی‌ترین نکته‌هایی که برای ساخت استراتژی شخصی نیاز دارید، توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید: استراتژی اسکالپ چیست؟ و بهترین استراتژی آن کدام است؟

5- تکرار و تمرین معامله گری در فارکس

پس از آنکه کنار یک مربی حرفه‌ای معامله گری در فارکس را یاد گرفتید باید شروع به تمرین کنید. معامله گری مانند شنا است چون هیچ‌گاه تنها با مطالعه از روی کتاب نمی‌توانید شناگر شوید و کسی شناگر حرفه‌ای خواهد شد که بیشتر تمرین کند. فقط تمرین و تکرار است که از شما یک معامله گر حرفه‌ای می‌سازد.

باید طبق استراتژی که یاد گرفته‌اید در فضای دمو معامله کنید نتایج را ثبت کرده و در دوره‌های زمانی خاص آن‌ها را بررسی کنید. مثلاً پایان هر روز معاملاتتان را بررسی کنید و نکات قوت و ضعف خود را پیدا کنید. سپس هفتگی، ماهانه و فصلی به بررسی نتایج معاملات خود بپردازید. هرگاه توانستید حداقل شش ماه در حساب دمو سودآور باشید آنگاه زمان مناسبی برای شروع ترید در فضای واقعی بازار فارکس است.

هر کاری یک دوره کارآموزش دارد لطفاً این بازه زمانی کارآموزی فضای دمو را نادیده نگرفته و حتماً معاملات خود را تحلیل و بررسی کنید.

تکرار و تمرین معامله گری در فارکس

روانشناسی معامله گری در فارکس

روانشناسی معاملات فارکس به عوامل ذهنی و عاطفی اشاره دارد که بر فرآیند تصمیم گیری یک معامله گر در حین حضور در بازار ارز تأثیر می گذارد. درک و مدیریت این جنبه های روانشناختی برای دستیابی به موفقیت بلندمدت در ترید ضروری است. در اینجا برخی از مؤلفه های کلیدی روانشناسی معاملات فارکس آورده شده است:

1. احساسات

معامله گران اغلب با کنترل احساسات خود در هنگام برخورد با ماهیت بی ثبات بازار فارکس مشکل دارند. ترس، طمع، اضطراب و امید احساسات رایجی هستند که می توانند منجر به تصمیمات غیرمنطقی و خسارات قابل توجهی شوند. مدیریت احساسات از طریق شیوه‌های معاملاتی منضبط و اتخاذ یک طرز فکر منطقی می تواند نتایج معاملات را بهبود بخشد.

2. اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به توانایی ها و استراتژی های خود برای تصمیم گیری صحیح در معاملات بسیار مهم است. عدم اعتماد به نفس می تواند منجر به تردید و عدم تصمیم گیری شود و در نتیجه فرصت های از دست رفته یا معاملات ضعیف را در پی داشته باشد. ایجاد خودباوری به زمان و تلاش نیاز دارد، اما می‌تواند عملکرد یک معامله گر را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

3. انضباط فردی

نظم و انضباط برای دنبال کردن برنامه‌های معاملاتی و پایبندی به اقدامات از پیش تعیین شده مدیریت ریسک ضروری است. ایجاد عادات خوب، مانند تمرین منظم، روزنامه نگاری، و بررسی معیارهای عملکرد، به پرورش نظم و انضباط کمک می کند و نتایج معاملات را بهبود می بخشد.

4. صبر

انتظار برای لحظه مناسب برای ورود یا خروج از معامله می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص در دوره‌هایی که نوسانات بازار بالاست. صبور بودن و عجله نکردن در معاملات بی موقع می‌تواند از ضررهای غیرضروری جلوگیری کرده و احتمال سودآوری را افزایش دهد.

5. مدیریت ریسک

مدیریت ریسک موثر ارتباط تنگاتنگی با روانشناسی دارد زیرا شامل تصمیم گیری آگاهانه در مورد میزان سرمایه تخصیص یافته در هر معامله خواهد بود. مدیریت صحیح ریسک‌ها، تأثیر معاملات ضررده را بر روان معامله‌گران کاهش می‌دهد و ذهنیت معاملاتی بهتری را برای فرد ایجاد خواهد کرد. تعیین حد ضرر یا همان استاپ لاس یکی از اقداماتی است که در این راستا صورت می‌گیرد.

تکنیک های معامله گری در فارکس

تکنیک های معامله گری در فارکس

تکنیک‌های معاملاتی فارکس به استراتژی‌ها و روش‌های مورد استفاده معامله گران برای تجزیه و تحلیل و اجرای معاملات در بازار ارز اشاره دارد. برخی از تکنیک های رایج معاملات فارکس را بررسی خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال فارکس

این رویکرد بر نمودارها و ابزارهای ریاضی برای پیش بینی حرکت قیمت در آینده بر اساس داده های تاریخی متکی است. تحلیلگران فنی به شاخص های مختلفی مانند میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI) و بولینگر باند نگاه می‌کنند تا روندها، سطوح حمایت و مقاومت و نقاط ورود و خروج بالقوه را شناسایی کنند. هدف معامله‌گران با ترکیب چندین سیگنال تکنیکالی، تصمیم گیری آگاهانه در مورد خرید یا فروش یک دارایی خواهد بود.

تحلیل فاندامنتال فارکس

برخلاف تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال بر عوامل اقتصادی و سیاسی که بر ارزش پول یک کشور تأثیر می‌گذارند تمرکز دارد. جریان‌ها اقتصادی، سیاست های دولت، نرخ بهره و رویدادهای ژئوپلیتیکی از جمله عناصر کلیدی در نظر گرفته شده در این رویکرد هستند. با ارزیابی اینکه این متغیرها چگونه بر تقاضا برای یک ارز خاص تأثیر می‌گذارند، معامله‌گران می‌توانند تغییرات در ارزش آن را پیش‌بینی کنند و پوزیشن خود را بر این اساس تنظیم کنند.

اسکلپینگ (Scalping) در فارکس

هدف اسکالپرها کسب سودهای اندک از معاملات مکرر و کوتاه مدت با بهره برداری از نوسانات جزئی قیمت است. آن‌ها معمولاً موقعیت‌ها را فقط برای چند دقیقه یا چند ثانیه حفظ می‌کنند و بر اسپردهای محدود و هزینه‌های مبادله کم برای ایجاد بازدهی تکیه دارند. اگرچه اسکالپینگ به دلیل افزایش فعالیت معاملاتی ریسک بیشتری را به همراه دارد، اما متخصصان ماهر می توانند در طول زمان به سودهای ثابتی دست یابند.

معاملات در فارکس

نکته بسیار مهمی که کمتر کسی به آن توجه می کند انواع معاملات در بازار فارکس است که هرچند در باره این موضوع به تفصیل در مقاله انواع سفارشات فارکس صحبت نموده ایم. اما نکته دارای اهمیت این است تمامی انواع معاملات فارکس در هر حالتی که باشد به صورت cross  اکانت است. یعنی تمامی حساب ما در معامله در گیر می شود و حالتی که مقدار پول مشخصی در معامله درگیر نماییم وجود ندارد.

به همین علت باید یادمان باشد در هر صورت و تحت هر شرایطی معامله حتما باید همراه با حد ضرر باشد چراکه یک معامله کوچک حتی با حجم 1 صدم لات می تواند ضرر سنگینی داشته باشد. اگر بدون حد ضرر باشد پس حتما به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.

همچنین درمورد حد سود هم وجود آن واجب است. چون معاملات امکان از دست دادن سود کسب شده دارد. پس باید حد سود برای خروج از معامله نیز وجود داشته باشد.

در نهایت نیز بهتر است در آخر هفته ها هرگز معامله باز نکنیم علل الخصوص حمعه شب ها که بازار حجم معاملات پایین دارد و بزودی بسته می شود و هفته آینده نیز با اسپرد زیادی شروع می شود.

جمع بندی

معامله گری در فارکس امروزه به دلیل درآمد دلاری و مزایای خود معامله گری بسیار مورد استقبال قرار گرفته است اما نکات حیاتی معامله گری در فارکس چیست؟ و چگونه متوجه شویم در مسیر درست قرار داریم؟ در این مقاله مراحل ورود به بازار و نکات مهم را به ترتیب توضیح دادیم. برای ورود به بازار فارکس در قدم اول باید ماهیت و مفاهیم فارکس را بشناسید و بلد باشید. اگر در این حین متوجه شدید به معامله گری در فارکس راغب هستید باید قدم دوم را بردارید یعنی به‌طور حرفه‌ای آموزش ببینید

در حین آموزش به کمک استاد خود در یک بروکر معتبر حساب معاملاتی باز کرده و به‌طور مجازی یا همان دمو شروع به معامله کنید. زمان معامله گری در فارکس باید استراتژی که فراگرفته‌اید را شخصی سازی کرده و با تمرین و تکرار به نقض‌هایش را رفع کرده و به استراتژی خود مسلط شوید.

 

نکات مهم بازار فارکس

سؤالات متداول

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس که به نام بازار ارز نیز شناخته می شود، جایی است که ارزهای جهانی مبادله می‌شوند و قیمت آنها تعیین می‌شود. این بازار به صورت شبانه روزی، پنج روز در هفته کار می کند و با میانگین گردش مالی روزانه حدود 6 تریلیون دلار، بزرگترین بازار مالی در جهان است.

بهترین بروکر برای معامله گری در فارکس کدام است؟

به دلیل تحریم بودن ما دسترسی به بروکرهای رده اول برای معامله گری در فارکس نداریم اما بروکر لایت فارکس و آلپاری بین ایرانیان بسیار محبوب است.

چرا حتماً باید به طور حرفه ای  آموزش فارکس ببینم؟

برای کسب درآمد دلاری حرفه‌ای، طبیعی است که باید آموزش حرفه‌ای نیز دید. اگر آموزش حرفه‌ای برای معامله گری در فارکس نبینید، چندین برابر آن را در به‌صورت زیان در معاملاتتان تجربه خواهید کرد.

مهم ترین نکته برای کسب سود در معاملات فارکس چیست؟

مهم ترین امر داشتن استراتژی و ستاپ معاملاتی سود ساز (مطابق انچه به دانشجویان دوره اموزش فارکسی مجموعه همیار کریپتو ارائه می شود)و عمل به تمام اصول این استراتژی خواهد بود.

مهم ترین جفت ارز فارکس کدام است؟

بطور کلی از جفت ارز هایی که یک طرف آن دلار امریکا است به اسم جفت ارز اصلی یاد شده و دارای اهمیت و تحلیل پذیری بیشتری هستند.

اهرم در معاملات فارکس چگونه کار می کند؟

اهرم ابزاری است که به معامله گران اجازه می دهد تا مقادیر بیشتری از پول را در بازار فارکس کنترل کنند که در ابتدا سپرده‌گذاری کرده بودند. در حالی که معاملات اهرمی می تواند سود بالقوه را افزایش دهد، خطر زیان قابل توجهی را نیز افزایش می‌دهد زیرا یک حرکت کوچک در جهت اشتباه می‌تواند به سرعت ارزش سهام معامله‌گر را به صفر برساند. بنابراین، استفاده عاقلانه از اهرم و مدیریت مناسب ریسک‌های مرتبط بسیار مهم است.

رایج ترین جفت ارزهای معامله شده در بازار فارکس کدامند؟

دلار آمریکا (USD) تقریباً در 90٪ از کل معاملات فارکس نقش دارد و آن را به ارز ذخیره جهان تبدیل می کند. فعال‌ترین جفت ارز در فارکس معامله شده شامل USD است که مواردی که در ادامه گفته می‌شود را شامل خواهد بود. EUR/USD (یورو در مقابل USD)، GBP/USD (پوند انگلیس در برابر USD)، AUD/USD (دلار استرالیا در برابر USD)، ین/دلار آمریکا (ژاپن) ین در مقابل USD)، و CHF/USD (فرانک سوئیس در برابر USD).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا