💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

فاندامنتال یا تکنیکال، کدام تحلیل بهتری است؟ آپدیت 1403

آموزش صرافی بینگ ایکس

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، دو مجموعه گسترده از کاربران در فضای کریپتو هستند. این دو گروه تنها به افراد محدود نمی‌شوند و معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نهادی هم به همان اندازه کاربران فعالی در فضای کریپتو هستند.

حال ما به عنوان معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران، باید به تحلیل فاندامنتال یا تکنیکال پروژه‌های رمزنگاری تکیه کنیم؟ معامله‌گران و سرمایه‌گذاران چگونه باید این نوع پروژه‌ها را با جزئیات عمیق‌تر با تحلیل فاندامنتال یا تکنیکال تحلیل کنند؟

تحلیل فاندامنتال

به طور سنتی، تحلیلگران بنیادی با بررسی صورت‌های مالی بنیادی، از جمله صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد، به ارزش دارایی اهمیت می‌دهند.

در صنعت کریپتوکارنسی، اکثر شرکت ها یا خصوصی و یا دارای DAO هستند. در این زمینه، تحلیل بنیادی به دنبال پارامترهایی مانند: ارزش بازار، نقدینگی، توکنومیکس (Tokenomics)، نسبت قیمت به درآمد (P/E)، تیم سازنده، ابزار توکن و جامعه است.

 

Fundamental vs. technical analysis

Some investors and wealth managers use a combination of fundamental and technical analyses to make more informed investment decisions. They may use fundamental analysis to examine a company’s long-term financial data, then use technical analysis to determine the best time to purchase a stock.

آموزش خصوصی فارکس

منبع: ایندد

ارزش بازار

ارزش بازار با ضرب قیمت کوین یا توکن اصلی یک پروژه کریپتو، در عرضه در گردش محاسبه می شود. قانون کلی در اینجا این است که ارزش بازار بالا، نشان می دهد که پروژه سالم است و به راحتی در معرض دستکاری بازار توسط نهنگ ها یا طرح های pump و dump قرار ندارد.

نقدینگی

راحتی در خرید و فروش هر رمزارز اهمیت زیادی دارد. ارزهای دیجیتال معمولاً در صرافی ها برای معامله، در دسترس هستند. اسپرد قیمت پیشنهادی هر ارز در معاملات نشان می‌دهد که چقدر نقدشونده است. اسپرد پیشنهاد و تقاضا، شکاف بین بالاترین پیشنهاد و کمترین قیمت است. به طور کلی، اسپرد کمتر نشان دهنده نقدینگی بالاتر است.

توکنومیکس (Tokenomics)

اندازه توکن، تخصیص و سیاست پولی هر ارز دیجیتال خاص را پوشش می‌دهد. یک توکن با عرضه بیش از حد در گردش، نشان دهنده کمیاب نبودن آن است. نحوه تخصیص توکن ها نیز بر میزان موفقیت پروژه کریپتو تأثیر می‌گذارد.

پروژه‌ای با یک تیم چند نفره که مقدار زیادی از عرضه ی کل را کنترل می‌کنند نشان می‌دهد که آن توکن ممکن است با خطر تمرکز مواجه شود، جایی که خارج شدن هر یک از معدود دارندگان بزرگ، ممکن است بر قیمت توکن تأثیر بدی بگذارد.

نسبت P/E

نسبت قیمت به درآمد به صورت درصد بیان می‌شود و به این معنی است که بازار چقدر حاضر به پرداخت، برای هر دلار تولید شده توسط شرکت است که به دانستن این‌که آیا یک کوین/توکن قبلاً بیش از حد خرید یا فروش شده است، کمک می کند.

راه دیگر با محاسبه ارزش خالص تراکنش ها (NVT) است. نسبت NVT = ارزش بازار / حجم معاملات زنجیره ای در 24 ساعت. نسبت NVT پایین یک خرید خوب را نشان می‌دهد، زیرا به این معنی است که توکن ها در مقایسه با استفاده از شبکه بیش از حد ارزش گذاری نمی شوند.

تیم سازنده

بنیانگذاران یا تیم مدیریت هر پروژه رمزنگاری، به طور قابل توجهی بر نحوه عملکرد آن در صنعت تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، اتریوم را در نظر بگیرید. ویتالیک بوترین، در کنار توسعه دهندگان برجسته ای مانند گاوین وود، چارلز هاسکینسون، اتریوم را راه اندازی کرد که امروزه رشد فوق العاده ای داشته است. گاوین وود، پولکادات را تأسیس کرد در حالی که چارلز، کاردانو را ایجاد کرد.

هرکسی که هنگام تصمیم‌گیری در مورد سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به تحلیل بنیادی فکر کند، به احتمال زیاد از پروژه‌های جدید ایجاد شده توسط بنیانگذاران اولیه اتریوم، به دلیل پیشینه آن‌ها، حمایت می‌کند.موفقیت پروژه‌های رمزنگاری با رشد سریع، در درجه اول به دلیل کیفیت تیم آن‌ها بوده است.

ابزار توکن

ابزار توکن، به ضمانت دارندگانی اطلاق می‌شود که کوین/توکن پروژه را برای مصرف برخی از محصولات شبکه خریداری می‌کنند. برای مثال اتر که برای پرداخت کارمزد تراکنش استفاده می‌شود، به شبکه اتریوم نیرو می‌بخشد. کاربران شبکه کاردانو با استفاده از ADA، توکن بومی شبکه، هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. دقیق نبودن ابزار هر پروژه رمزنگاری، یکی از  نشانه های مناسب نبودن آن کوین/توکن برای سرمایه گذاری است.

اندازه جامعه

یک جامعه بزرگ به احتمال زیاد به این معنی است که توکن پروژه یک ابزار حیاتی است. ورود کاربران بیشتر به یک پروژه رمزنگاری خاص، دستیابی به ایجاد یک شبکه را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، تجزیه و تحلیل بنیادی، اندازه جامعه پروژه رمزنگاری را برای ارزیابی عملکرد بلندمدت در نظر می‌گیرد.

پارامترهای گفته شده در فاندامنتال، گزینه های اولیه برای تحلیل بینادی یک کوین/توکن به حساب می آیند.

فاندامنتال یا تکنیکال؟ کدام بهتر است؟

تحلیل تکنیکال

تحلیلگران تکنیکال، تحلیل خود را با داده‌های قیمت و حجم، مورد بررسی قرار می‌دهند و الگوهایی را در نمودار ایجاد شده توسط قیمت مطالعه می کنند تا بر اساس عملکرد تاریخی تعیین کنند بازار به کجا خواهد رفت. تجزیه و تحلیل تکنیکال شامل مطالعه دقیق نمودارهای قیمتی است که در فواصل مختلف مانند دقیقه، ساعت، روز و ماه انجام می‌گیرد.

برخی از تحلیلگران سطوح کلیدی به دنبال سطوح حمایت و مقاومت هستند که حمایت، یک کف در پایین محدوده قیمت فعلی و مقاومت، سقف بالای آن است. به عنوان مثال، اگر بیت کوین بین 53000 تا 57000 دلار باشد، 53000 دلار حمایت و 57000 دلار مقاومت خواهد بود.

اگر قیمت توکن حمایت را بشکند، یک سیگنال نزولی است، در حالی که شکستن مقاومت، یک سیگنال صعودی خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران تکنیکال از شاخص هایی مانند میانگین متحرک، باندهای بولینگر و MACD برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و پیش بینی بهتر استفاده می کنند. تحلیل تکنیکال به تسلط بیشتری در مقایسه با تحقیقات بنیادی نیاز دارد. قاعده کلی در اینجا این است که روندهای طولانی‌تر، نتایج قابل اعتمادتری نسبت به روندهای کوتاه‌تر ایجاد می کنند.

از تحلیل فاندامنتال استفاده کنیم یا تکنیکال؟

تحلیل فاندامنتال و تکنیکال هر دو به دنبال پیش بینی حرکت قیمت با استفاده از رویکردهای مختلف هستند.

تفاوت بین این دو در این است که، تحلیل فاندامنتال در کریپتو ممکن است پارامترهای غیر پولی مانند تیم پشت پروژه، کاربرد توکن و اندازه جامعه را در نظر بگیرد ولی تحلیل تکنیکال صرفاً بر حرکت قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس گذشته و سوابق متمرکز است.

همانطور که گفته شد، اکثر کاربران کریپتو در دو دسته قرار می گیرند، معامله گران یا سرمایه گذاران. معامله‌گران می‌توانند هم برای دوره‌های طولانی‌تر و هم دوره‌های بسیار کوتاه مانند معاملات روزانه، معامله کنند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن ارزهای دیجیتال، چشم‌انداز بلندمدتی دارند. صرف نظر از این‌که چه روش تحلیلی را ترجیح می‌دهید، هر دو مزایا و معایب خود را دارند.

فاندامنتال یا تکنیکال، کدام تحلیل بهتری است؟

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

مزایای تحلیل فاندامنتال

  • مناسب برای سرمایه گذاران بلندمدت: تحلیلگران فاندامنتال به جای رویدادهای گذشته که به صورت نمودار قیمت نشان داده می‌شوند، استنباط هایی را از پیش بینی های آینده می‌گیرند. از این رو، تجزیه و تحلیل بنیادی برای طرف‌هایی که به دنبال تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری بلندمدت یا گزارش در مورد صنعت ارزهای دیجیتال هستند، بهتر عمل می‌کند.
  • آسان‌تر از تحلیل تکنیکال: از آنجایی که تحلیل فاندامنتال لزوماً به مهارت‌های تخصصی مانند خواندن و تفسیر نمودارها و خطوط روند نیاز ندارد، آسان‌تر از تحلیل تکنیکال است.
  • چشم انداز جامع در مورد یک پروژه: جمع آوری تمام اطلاعات موجود در مورد یک پروژه از طریق تجزیه و تحلیل فاندامنتال، تصویر وسیع تری نسبت به تجزیه و تحلیل تکنیکال برای کمک به تصمیم‌گیری می‌دهد.
  • یافتن اطلاعات برای پروژه‌های بزرگ: دایرکتوری‌هایی مانند Coinmarketcap، Glassnode به ارائه اطلاعات آفلاین و زنجیره‌ای کافی برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال بزرگتر و معتبر کمک می‌کنند.
  • تحلیل فاندامنتال در فارکس و کریپتو با هم تفاوت دارد اما می‌توانید تحلیل فاندامنتال فارکس برای کریپتو نیز استفاده کنید.

معایب تحلیل فاندامنتال

  • پیش‌بینی حرکات کوتاه‌مدت قیمت دشوار است: از آنجایی که این تحلیل بنیادی، با استفاده از نمودارها بر حرکت قیمت تمرکز نمی‌کند، نمی‌تواند حرکت کوتاه‌مدت قیمت که اکثر معامله‌گران ارزهای دیجیتال را درگیر می‌کند، پیش‌بینی کند.
  • ذهنی تلقی می شود: چیزی که یک فرد به عنوان یک تیم قوی/جامعه خوب می بیند با آنچه که دیگران برای یک بنیاد مستحکم در یک پروژه رمزنگاری در نظر می گیرند، یکسان نیست.
  • معیارهای تحلیل بنیادی همیشه به عملکرد قیمت تبدیل نمی شوند: اصول اولیه‌ای که هنگام تجزیه و تحلیل یک پروژه تصویری جامع ارائه می دهند،لزوماً به عملکرد قیمت ترجمه نمی‌شوند. یک مثال خوب، اندازه جامعه است، که ممکن است بر قیمت یک توکن تأثیر بگذارد یا خیر.
  • زمان‌بر بودن: درک عمیق از یک پروژه، به خصوص پروژه های کوچکتر که در آن اطلاعات به صورت عمومی در دسترس نیست، می‌تواند زمان بر باشد.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

مزایای تحلیل تکنیکال

  • محاسبه نسبتا ساده تر از تحلیل بنیادی : تحلیل تکنیکال معیارهای کمتری مانند داده‌های قیمت و حجم دارایی‌های کریپتو را در نظر می‌گیرد.
  • دستورالعمل‌های مختلف موجود در مورد معنی سیگنال‌های تکنیکال: تحلیل فاندامنتال برای تفسیر سرمایه‌گذار باز است، اما سیگنال‌های تکنیکال بر اساس داده‌های قیمت گذشته ایجاد می‌شوند، به این معنی که سرمایه‌گذاران برای این که هنگام شروع یک سیگنال چه انتظاری داشته باشند، دستورالعملی دارند . این به کاربران کمک می کند تا روندهای جدید را شناسایی کنند.
  • تمرکز تجزیه و تحلیل تکنیکال بر شناسایی روندهای جدید و معکوس شدن روند: از آنجایی که در درجه اول تمرکز تجزیه و تحلیل تکنیکال بر شناسایی روندهای جدید و معکوس شدن روند است، بنابراین زمان‌بندی ورود و خروج برای معاملات با استفاده از تحلیل تکنیکال آسان‌تر است.

معایب تحلیل تکنیکال

  • ابزارهای تجزیه و تحلیل تکنیکال ممکن است سیگنال های مختلف را گزارش کنند: نتایج در تحلیل تکنیکال گاهی اوقات با هم مخلوط می‌شوند و هر کدام به تصمیمات تجاری گیج کننده ختم می شود.
  • تحلیل تکنیکال به دانش تخصصی نیاز دارد: اگرچه جمع‌آوری داده‌ها در تحلیل تکنیکال بسیار آسان است، اما برای درک نحوه تفسیر نمودارها و روندها به تمرین نیاز دارد.
  • مستعد اشتباهات ناشی از نوسانات شدید: برای این‌که هر شاخص مورد استفاده در تحلیل تکنیکال به درستی کار کند، باید روندهای آینده را به دقت پیش بینی کند. اکثر ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات شدید خود بدنام هستند، که می‌تواند بر نتایج هر شاخصی که اتخاذ می شود نیز تأثیر بگذارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم از اهمیت تحلیل فاندامنتال و تکنیکال در بازار کریپتوکارنسی صحبت کنیم. باید خاطر نشان کرد استقاده از تحلیل‌های مربوط به این بازار، لازمه یادگیری و داشتن علم آن تحلیل است که بدون آموزش درست حاصل نمی‌شود. برای یادگیری صحیح و کاربردی تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال، تیم متخصص همیار کریپتو در کنار شماست تا بتوانید پرسود باشید.

سوالات متداول

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال؟

مقایسه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال از این جهت که کدام‌یک بهتر است، از اساس اشتباه است. هریک از این دو روش تحلیل، مزایا و معایب خاص خود را دارند و باید در کنار هم برای خرید و فروش در بازارهای مالی مورد استفاده قرار بگیرند.

کدام تحلیل برای معامله کوتاه‌مدت مناسب است؟

در بخش تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال اشاره شد که تحلیل تکنیکال برای معامله کوتاه‌مدت کارآمد است.

تحلیل تکنیکال تخصص بیشتری نیاز دارد یا بنیادی؟

با توجه‌ به توسعه روش‌های تحلیل تکنیکال به کمک هوش مصنوعی، تحلیل تکنیکال راحت‌تر صورت می‌گیرد. اما تحلیل بنیادی نیازمند دانش تخصصی در زمینه حسابداری، امور مالی و اقتصادی است و همچنین باید زمان بیشتری برای حصول نتیجه مناسب صرف شود.

تحلیل بنیادی مناسب چه کسانی است؟

برای افراد صبور مناسب‌تر است زیرا تحلیل بنیادی در بلند مدت انجام می‌شود. به بیان ساده برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، توصیه می‌شود.

آیا تحلیل فاندامنتال تضمینی است؟

خیر هیچ تضمینی وجود ندارد. ممکن است شما یک ارز دیجیتال خوب پیدا کنید اما آن ارز تا سال‌ها کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شود.

تحلیل بنیادی به تنهایی برای سرمایه گذاری کفایت می‌کند؟

تحلیل بنیادی مانند یک راهنما برای سرمایه‌گذاری است با این حال ترکیب آن با سایر روش‌های تحلیل، دید بهتری به تحلیلگر می‌دهد.

آیا استفاده از تحلیل فاندامنتال در معاملات فارکس ضروری است؟

برای داشتن دیدی درست و معاملاتی سودده در بلند‌مدت، یادگیری تحلیل فاندامنتال ضروری است.

فرق بین تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال چیست؟

در تحلیل تکنیکال با بررسی نمودار قیمت یک دارایی و در تحلیل فاندامنتال با بررسی اخبار و تحولات سیاسی و اقتصادی مهم، آینده روند یک دارایی را پیش‌بینی می‌کنیم.

دانش تحلیل تکنیکال بر عملکرد معاملاتی چه تاثیری دارد؟

تحلیل تکنیکال کلیدی است که به کمک آن می‌توانید تغییرات قیمت یک دارایی را بررسی کرده و زمان مناسب برای خرید و فروش آن را شناسایی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا