💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

ارزش زمانی پول

آموزش صرافی بینگ ایکس

ارزش زمانی پول، موضوع مهم و اصل راهنما جهت تصمیم گیری های مالی و سرمایه گذاری است و این موضوع که شما اطلاع داشته باشید چگونه ارزش پول شما در طول زمان تغییر می کند، برای مدیریت امور مالی شما امری مهم و ضروری به شمار می رود.

  • ارزش زمانی پول (TVM) به این معنا می باشد که اگر شما امروز یک دلار داشته باشید، ارزش دلار شما امروز بالاتر خواهد بود و هرچه زمان بیشتری بگذرد از ارزش پولتان بیشتر کاسته خواهد شد.
  • درک ارزش زمانی پول این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید فرصت ها و ریسک های مالی را ارزیابی کنید.

مفهوم ارزش زمانی پول (Time value of money)

ارزش زمانی پول (TVM) نشان دهنده این مفهوم است که پول و سرمایه ای که شما امروز در جیب خود دارید بیشتر از مقداری است که قرار است در آینده آن را به دست بیاورید، به این علت که اگر شما امروز سرمایه ای داشته باشید می توانید آن را در مراکز مختلف سرمایه گذاری کنید و یا در راهی مفید آن را مورد استفاده قرار دهید که باعث می شود بعد از مدتی علاوه بر سرمایه اولیه خود، شما مقدار پول بیشتری به عنوان سود کسب کنید.

با فاکتور گرفتن مالیات و مابقی هزینه ها، زمانی که شما 100,000 دلار دریافت می کنید طبق اصل ارزش پول ( TVM ) برای شما بسیار ارزشمند تر خواهد بود زیرا که شما قادر خواهید از پول خود جهت سرمایه گذاری و یا دیگر امور استفاده کنید.

به طور مثال، شما می توانید با دارایی خود ملک و املاک خریداری کنید، در بازار ارز، طلا، بورس و یا… سرمایه گذاری کنید و یا تمامی پول و دارایی های خود را در سپرده و بانک ها قرار دهید و ماهیانه سود دریافت کنید.

این موضوع که شما بتوانید ارزش زمانی پول را درک کنید می تواند در اموری مانند انتخاب بهترین نرخ مناسب برای سرمایه گذاری، انتخاب شغل، اینکه کدام یک از مشاغل مورد نظر شرایط حقوق و دستمزد مناسب تری دارند و یا اینکه برای انجام امور مالیتان وام دریافت کنید و یا خیر و همچنین با در نظر گرفتن بهترین پتانسیل در بین انتخاب های روی میز به شما کمک بسزایی خواهد کرد.

ارزش زمانی پول چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، ارزش زمانی پول کاربرد بسیار مهم و فراوانی دارد، زیرا همواره به خاطر داشته باشید پول و دارایی های شما بعد از امر سرمایه گذاری در مکانی مطمئن و پرسود می تواند برای شما سودآوری و بهره خوبی به همراه داشته باشند و در طول زمان باعث افزایش دارایی های شما شود.

حتی زمانی که شما تمام دارایی خود را در یک حساب بانکی و یا سپرده به صورت راکت قرار می دهید می توانید از بانک سود ماهیانه دریافت کنید.

آموزش خصوصی فارکس

از طرفی دیگر باید اشاره کنیم زمانی که شما پول و دارایی های خود را سرمایه گذاری نمی کنید، به مرور زمان از ارزش دارایی های شما کاسته خواهد شد.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است این مثال را در ذهن خود داشته باشید که اگر در زمان طفولیت خود شما یک دلار به همراه خود داشتید و به بازار برای خرید کردن می رفتید، قدرت خرید شما چه میزان بود و چه اجناسی را می توانستید در بازار برای خود خریداری کنید؟

اکنون تصور کنید که شما تنها با 1 دلار به بازار می روید. اکنون قدرت خرید شما چقدر است و چه اجناسی را می توانید از بازار خریداری کنید؟

این موضوع نشان دهنده و نقش تورم در زندگی و قدرت خرید ما را  نشان می دهد که دارایی و پول شما روز به روز ارزش خود را از دست خواهد داد و هر روز بی ارزش تر می شود در نتیجه قدرت خرید شما کاسته خواهد شد.

اگر بخواهیم این موضوع را برای شما روشن تر کنیم بهتر ایت با یک مثال دیگر این کار را انجام دهیم. تصور کنید شما دارایی ها و پول خود را به مدت 10 سال در زیر بالشت خود نگه داری می کنید، بعد از 10 سال چه اتفاقی می افتد؟

ارزش پول شما چقدر شده است؟

مدل ماشینی که 10 سال پیش می توانستید بخرید را آیا بعد از ده سال با همان مقدار پول قادر هستید خریداری کنید؟

قطعا خیر.

در این مدت نه تنها شما هیچ سودی نکرده اید، بلکه دارایی شما ارزش خودش را نیز از دست داده است و دیگر اقلامی را که 10 سال گذشته می توانستید بخرید را نمی توانید خریداری کنید، ولی اگر شما در این 10 سال همین مقدار پول را در جایی امن و مطمئن سرمایه گذاری کرده بودید، علاوه بر اینکه دارایی شما ارزش خود را از دست نداده بود به ازای هر روزی که می گذشت شما سود کرده بودید.

نحوه محاسبه ارزش زمانی پول

جف رز، بنیان گذار GoodFinancialCents.com می گوید: بسیاری از جوانان آنقدر مشغول روزمرگی و کارهای بی خود هستند که مقدار قابل توجهی از پول را از دست خواهند می دهند.

به عنوان مثال، اگر یک جوان 25 ساله تا امروز 50 دلار در ماه سرمایه گذاری می کرد و این امر به تعویق بیفتد، اگر این امر تا 35 سالگی وی به تعویق بیفتد، این جوان بایستی 3 تا 4 برابر آن را سرمایه گذاری کند تا تفاوت و ضرر آن جبران شود.

(TVM) یک مفهوم اساسی محسوب می شود که عملا اساس و پیش نیاز هر تصمیم در حوزه مالی و سرمایه گذاری را ایجاد و فراهم می کند.

از دریافت وام از اشخاص و بانک ها گرفته، تا مذاکره در رابطه با حقوق و یا تصمیم گیری و اقدام به خرید کالاها.

شما می توانید از ارزش زمانی پول ( TVM ) برای ارزیابی و دست یافتن به بهترین موقعیت های مالی برای پیشرفت خود استفاده کنید.

TMV عملا می تواند بر روی تمامی تصمیمات مالی و سرمایه گذاری تاثیر مستقیم داشته باشد. از وام گرفتن تا مذاکره در رابطه با حقوق و یا تصمیم گیری برای خرید، از ارزش زمانی پول می توانید با ارزیابی موقعیت ها به سمت دستیابی به بهترین روش های مالی حرکت کنید.

بنتون می گوید: (درک ارزش زمانی پول هنگام تصمیم گیری در بین دو موقعیت شغلی مختلف که یکی دارای حقوق مناسب و پاداش ثبت نام می باشد و دیگری که سالانه دستمزد بیشتر پرداخت می کند اما مشوق های ثبت نام را ارائه نمی دهد، می تواند کمک بسزایی کند.) هریسون یک برنامه ریز مالی معتبر، مستقر در نشویل تنسی.

فرمول محاسبه ارزش زمانی پول

اکنون شما از ارزش زمانی پول مطلع شده اید. بیایید به یک مثال عینی نگاه کنیم. تصور کنید فردی قصد دارد خودروی شما را خریداری کند. اگر بخواهید با این شخص همین امروز معامله کنید او به شما مبلغ 15000 دلار پرداخت خواهد کرد.

همچنین فرد به شما پیشنهاد دیگری برای معامله به شما می دهد که اگر دو سال صبر کنید بعد از سپری شدن دو سال خودروی شما را به مبلغ 15500 دلار خریداری خواهد کرد.

فرمول (TVM) به شما خواهد آموخت که 15000 دلار که شما امروز معامله کنید دارای ارزش بیشتری خواهد بود و یا مبلغ 15500 دلار در دو سال آینده از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود؟

فرمول اصلی محاسبه ارزش آتی پول

future value of money

  • PV  به معنای ارزش واقعی پول می باشد.
  • i  به معنای نرخ بهره و یا بازده پولی می باشد که شما می توانید به دست بیاوید.
  • t  نشان دهنده تعداد سال هایی می باشد که بایستی صبر کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.
  • n  تعداد دوره های بهره ای در سال می باشد.

این فرمول به شما کمک می کند تا تعیین کنید اگر 15000 دلار را بگیرید و امروز آن را سرمایه گذاری کنید این معامله به نفع شما تمام می شود و یا اگر دو سال برای 1500 دلار صبر کنید سود بیشتری به شم تعلق می گیرد.

نمونه ی استفاده از ارزش زمانی پول در بازارهای مالی

با استفاده از مثالی که بالاتر برای شما آورده شده است، شما قادر هستید پول حاصل از فروش خودرو را که امروز به قیمت 15000 دلار ارزش دارد را در یک حساب سپرده سرمایه گذاری کنید که هر سال به شما سودی معادل با 2% ماهیانه پرداخت خواهد کرد. برای محاسبه کردن ارزش پول در دو سال جاری، روش کار به شرح زیر می باشد:

FV = 15000 دلار x (1+(0.2/12)) (12×2) = 15612 دلار

این مثال این معنا و مفهوم را در پی خواهد داشت که 15000 دلاری که امروز بابت فروش خودروی خود دریافت می کنید، در عرض دو سال به مبلغ 15612 خواهد رسید.

اگر شما برای دست یابی به مبلغ 15500 دلار تا دوسال آینده صبر کنید، 112 دلار سود را که قادر بودین در این مدت از طریق سرمایه گذاری اصولی به دست بیاورید را از دست خواهید داد. همچنین شما می توانید با سرمایه گذاری هایی که ارزش و سود دهی بالاتری دارند، همچون سهام یا ملک و املاک و … سود بیشتری نیز در طی این دو سال کسب کنید.

همچنین باید اشاره کنیم که شما برای به دست آوردن ارزش دارایی و پول خود همیشه و به طور مرتب این فرمول را مورد استفاده قرار نخواهید داد، بلکه این فرمول تنها به شما ایده ای برای تصمیم گیری درست در رابطه با اینکه پول امروز ارزش بیشتری دارد و یا فردا ارزش آن بیشتر خواهد شد ارائه می دهد تا به طور کلی بدانید اگر امروز شروع به سرمایه گذاری کنید سود بیشتری خواهید کرد تا فردا.

این مسئله به شما در تصمیم گیری مالی کمک بهتری خواهد کرد تا بتوانید تصمیمات منطقی تری بگیرید تا به سود بیشتری دسترسی پیدا کنید.

به عنوان مثال، در زمان بودجه بندی دارایی های خود، به خاطر داشته باشید که هزینه های سالانه شما به خاطر ارزش زمانی پول افزایش خواهد یافت. بازده مورد استفاده معمولاً نرخ تورم خواهد بود.

جی وو، CFA، موسس MoneyKnock.com می‌گوید: (“ما در سال گذشته با افزایش سرسام ‌آور قیمت‌های اجاره و خواربار، ارزش زمانی پول را مشاهده کردیم.” عدم گنجاندن ارزش زمانی پول در هزینه‌ها می ‌تواند موجب کاهش بودجه شما شود.)

نکته مهم ارزش زمانی پول

فرمول محاسبه ارزش پول به خوبی این نکته اشاره مستقیم دارد که اگر تصمیم دارید پول و سرمایه شما رشد کند و سود داشته باشد، تنها از طریق سرمایه گذاری موثر خواهد بود و پس انداز به تنهایی نمی تواند برای سود آوری به شما کمکی بکند.

همچنین به تعویق انداختن فرصت ها برای سرمایه گذاری می تواند موجب شود تا فرصت های زیادی را برای رشد ثروت و اموال خود از دست بدهید.

مفهوم ارزش زمانی پول یک مفهوم اساسی و کلیدی برای درک بهتر امور مالی و شخصی شما به حساب می آید.

دانستن ارزش زمانی پول می تواند در تصمیم گیری اینکه چه مقدار بودجه داشته باشید، برای بررسی و ارزیابی های لازم برای رسیدن به یک پیشنهاد شغلی مناسب، فهمیدن این موضوع که آیا دریافت وام از بانک ها و یا اشخاص معامله خوبی محسوب می شود و یا خیر و همچنین این مسئله به شما کمک شایانی در پس اندازی و نگه داری پول و سرمایه های شما برای آینده خواهد کرد.

جمع بندی ارزش زمانی پول

فرمول ارزش زمانی پول (TVM) را می توانید برای تمامی وام هایی که گرفته اید اعمال کنید تا متوجه شوید که اگر وام را همین امروز تمام و کمال تسویه کنید برای شما بهتر خواهد بود و یا اگر آن را در جایی امن سرمایه گذاری کنید و از سود آن بهره مند شوید پر سود تر تلقی می شود.

همچنین شما قادر هستید از فرمول (TVM) برای اینکه متوجه این موضوع شوید که ارزش سهم بازنشستگی می تواند بر ارزش دلار و سرمایه شما تاثیر گذار باشد و یا خیر نیز استفاده کنید.

فرمول ارزش زمانی پول (TVM)  با در اختیار گذاشتن اطلاعات مهم و کلیدی در رابطه با تصمیم گیری های مالی، می تواند ابزاری هوشمندانه و عالی محسوب شود که در این امر و در راستای رشد و افزاش سرمایه و دارایی های شما کمک سزایی انجام خواهد داد.

منبع: businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا