💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال

اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان آدمیزاد + ویدئو آموزشی

آموزش صرافی بینگ ایکس

دانلود پی دی اف اصطلاحات ارز دیجیتال

در سرزمین کریپتو اصطلاحات بسیاری وجود دارند و اغلب رمزگشایی آن‌ها دشوار است. این اصطلاحات بین فعالان بازار مالی معمول است اما برای تازه واردان به این حوزه، ممکن است باعث سردرگمی شود و دانستن آن‌ها درک بازار ارزهای دیجیتال را آسان تر و جذاب تر می‌کند.

از این لیست مفید اصطلاحات ارز دیجیتال برای استفاده از بهترین نکات رمزنگاری استفاده کنید و از اشتباهات رایج ارزهای دیجیتال که می‌توانند حساب معاملاتی شما را منفجر کنند، اجتناب کنید.

اصطلاحات ارز دیجیتال را از پایه بشناسید:

در ابتدا شما را با اصطلاحات پایه و فاندامنتال در حوزه ارز دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency)

کریپتوکارنسی که ترجمه های زیادی از قبیل: رمز ارز، ارز رمزنگاری شده، ارز دیجیتال و … از آن به گوش می‌رسد، درواقع از دو واژه

  • کریپتو: به معنی رمزنگاری
  • کارنسی: به معنی ارز

تشکیل شده است.

کریپتوها در حقیقت نوعی پول دیجیتال رمزنگاری شده به‌وسیله الگوریتم های پیشرفته و پیچیده هستند که به صورت مستقل از هر دولت و یا هر نوع بانکی عمل کرده و در نقل و انتقال آن از معادلات بسیار پیچیده ریاضی استفاده می‌گردد.

هر کریپتو کارنسی دارای نماد مخصوص به خود است که به‌طورمعمول از سه حرف انگلیسی تشکیل شده به طور مثال BTC نماد بیت کوین و ETH نماد اتریوم است. البته بعضی از کوین ها یا توکن ها نماد بیشتر از سه حرف نیز دارند.

آموزش خصوصی فارکس

ارز (Currency)

نوعی پول، به شکل سکه یا کاغذ است که برای معاملات و تبادلات از آن استفاده می‌گردد.

ارز مخصوص به هر کشور توسط آن دولت ضرب و توزیع‌شده و در اقتصاد درونی آن کشور و یا مبادلات بین‌المللی به گردش درمی‌آید. به‌عنوان‌مثال: تتر نوعی ارز دیجیتال است معادل یک دلار آمریکا

صرافی (Exchange)

صرافی چیست؟ صرافی‌ها سایت‌هایی هستند که معامله‌گران می‌توانند از طریق آن به خرید و فروش رمز ارزهای خود بپردازند.

صرافی‌ها برای ارزهای مختلف، کارمزد و خدمات متفاوتی دارند.

بنابراین صرافی‌ یک پلتفرم آنلاین است که رایج‌ترین روش برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. در صرافی‌ها شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را به صورت جفت‌ارز معامله و مبادله کنید به عنوان مثال شما می‌توانید جفت ارز بیت کوین/ اتریوم (BTC/ETH) را با یکدیگر معامله کنید.

صرافی متمرکز (Centralized Exchange)

صرافی متمرکز (CEX) یک پلتفرم معاملاتی است که زیر نظر قوانین دولتی مدیریت می‌شود و خرید و فروش ارز دیجیتال را به صورت متمرکز تسهیل می‌کند. یک نمونه از بهترین و بزرگترین صرافی های متمرکزو معتبر در دنیا صرافی بایننس می‌باشد.

به‌عنوان‌مثال بایننس یک صرافی بزرگ مبادله‌ی ارزهای دیجیتال است. صرافی‌های آنلاین خارجی به دلیل تحریم‌ها، محدودیت‌های زیادی دارند که به هنگام ثبت‌نام باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

آموزش صرافی بینگ ایکس را در این ویدئو از صفر تا صد بیاموزید:

 

آموزش صرافی‌نوبیتکس را به طور جامع در ویدئو زیر یاد بگیرید:

صرافی غیرمتمرکز (DEX)

در این صرافی قابلیت همتا به همتا وجود دارد؛ و به کاربران این امکان را می‌دهد تا ارزهای دیجیتال و سایر دارایی ها را بدون دخالت واسطه، خرید و فروش کنند.

صرافی خارجی

بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان کدام است؟ این سوال، بدون تردید، این یکی از پرتکرارترین پرسش‌هایی است که تریدرهای تازه‌وارد به بازار کریپتوکارنسی مطرح می‌کنند. بسیاری از صرافی‌های خارجی معروف مانند بایننس، به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند، اما در این بین، صرافی‌های معتبری هستند که می‌توانید با خیال راحت به آن‌ها اعتماد کنید، زیرا بدون نیاز به احراز هویت، به کاربران خود اجازه فعالیت می‌دهند مانند بینگ ایکس BingX  و MEXC

صرافی داخلی

انتخاب پلتفرم مناسب برای ترید یکی از پیش نیازهای اساسی قبل از خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال است. با ایجاد حساب در یک صرافی داخلی ارز دیجیتال و واریز پول، می‌توانید رمزارزهای مختلف را در برابر پول رایج ملی و یا ارز دیجیتال خریداری کنید یا ارز دیجیتال را در برابر پول رایج ملی و یا ارز دیجیتال دیگر بفروشید. از معروف‌ترین صرافی های داخلی ارز دیجیتال می‌توان از صرافی‌نوبیتکس و صرافی تبدیل نام برد.

کوین(Coin)

کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که به صورت مستقل عمل می‌کنند و بلاک چین اختصاصی خودشان را دارند، مثل بیت کوین، کاردانو و …

بیت کوین(Bitcoin)

بیت کوین، اولین و معروف‌ترین رمز ارزی است که به طور غیرمتمرکز عمل کرده و به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. BTC در سال 2009 توسط شخص یا گروهی ناشناس بانام مستعار ساتوشی ناکاموتو شروع به کارکرد.

آلت کوین (Altcoin)

 

هرگونه رمز ارزی غیر از بیت کوین، آلت‌کوین نامیده می‌شود. آلت‌کوین از دو کلمه coin/bitcoin + Alternative تشکیل شده است. در حال حاضر بالغ بر صدهزار آلت کوین وجود دارد. مانند: اتریوم، BNB ، کاردانو

میم کوین (Meme coin)

میم کوین به گروهی از رمزارزها گفته می‌شود که بر اساس ترندها و میم‌های اینترنتی ایجاد شده‌اند و در زمینه فناوری و نوآوری حرفی برای گفتن ندارند. بهترین میم کوین کدام است؟ دوج کوین (DOGE) و شیبا اینو (SHIB) دو رمز ارز محبوب‌ در بازار هستند که این محبوبیت یک فاکتور مهم برای میم کوین‌ها به شمار می‌رود. میم کوین په په (PEPE) و توربو (TURBO) از جدیدترین میم کوین‌های خبرسازی هستند که در حوزه ی AI وارد بازار ارز دیجیتال شده اند.

شِت کوین (Shitcoin)

شت کوین به رمزارزهایی گفته می‌شود که گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند. این اصطلاح همچنین برای توصیف توکن‌‌هایی استفاده می‌شود که هدف خاصی ندارند. این کلمه اصطلاحی انزجاری است که غالبا برای توصیف آلت کوین‌هایی استفاده می‌شود که پس از محبوبیت بیت کوین تولید شده‌اند.

استیبل کوین‌ها یا کوین‌هایی با قیمت ثابت (StableCoin)

در رمز ارزها، ارزهای دیجیتالی وجود دارند که ارزش آن‌ها با یک دارایی مانند دلار برابر است. به این‌گونه کوین‌ها، استیبل کوین گفته می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال: هر یک واحد تتر(USDT)  معادل یک دلار است. نمونه ی محبوب دیگری از استیبل کوین ها USDC یا DAI است.

استیبل کوین‌ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجادشده و برخلاف دیگر رمز ارزها که قیمت پایداری ندارند، می‌توانند از سرمایه معامله گران محافظت کنند. معمولاً پشتوانه استیبل کوین ها دلار یا طلا است.

جم کوین (GEM)

جم‌های رمزنگاری، کوین‌ها و توکن‌های ارزهای دیجیتالی با پتانسیل سودهای کلان هستند که کمتر ارزش‌گذاری شده و دور از چشم عموم هستند. این کوین‌های جدید اغلب قیمت بسیار پایینی دارند، اغلب هرکدام زیر یک سنت و امکان بازدهی عالی را فراهم می‌کنند.

توکن(Token)

توکن ها رمز ارزهایی هستند که بلاک‌چین مخصوص به خود را ندارند و بر روی بستر سایر رمز ارزها سوار یا به اصطلاح مستأجر هستند.

اصطلاحات ارز دیجیتال

توکن سوآپ (Token swap)

هرگاه گفته می‌شود توکن سوآپ رخ داده، به این معناست که ارزهای دیجیتالی که به‌صورت توکن بوده‌اند با ساخت بلاک چین اختصاصی خود تبدیل به کوین شده‌اند. یا از روی بستر یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگری انتقال داده شده اند، مثل انتقال بعضی توکن ها از بستر بلاک‌چین اتریوم به بلاک‌چین کاردانو.

مارکت کپ (Marketcap)

مارکت کپ ارزش کل بازار بوده و روشی برای رده بندی ارزش رمز ارزها در بازار است. می‌توان مارکت کپ ارزهای دیجیتال را از سایت Coinmarketcap بررسی کنید.

مارکت لیکوییدیتی (Market Liquidity)

مارکت لیکوییدیتی حجم نقدینگی بوده که در حال حاضر در بازار موجود است. به این دلیل که همه پول‌ها همیشه در بازار نیستند، حجم نقدینگی همواره از مارکت کپ پایین‌تر است.

وایت پیپر (White paper)

هر ICO (عرضه اولیه کوین) که بخواهد راه اندازی شود برای این‌که اهداف و برنامه‌های خود را به مردم معرفی کند، نیاز به منتشر کردن یک وایت پیپر دارد.
وایت پیپر، نوشته‌ای است که روی سایت هر ارز دیجیتال در دسترس همه قرار می‌گیرد و در آن فلسفه پیدایش آن ارز را توضیح داده است. همچنین به این اشاره دارد که در چه زمینه‌ای فعالیت داشته یا روی چه بلاک‌چینی مستقر می‌شود.

پامپ و دامپ (Pump & Dump)

دامپ و پامپ‌ها در دنیای کریپتو کارنسی، هم خیلی جذاب هستند و هم خیلی ترسناک.

وقتی دامپ اتفاق می‌افتد یعنی بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش مقدار زیادی رمز ارز کرده‌اند و بلعکس زمانی که تعداد زیادی رمز ارز خریداری می‌شود، پامپ اتفاق می‌افتد که به معنی رشد قیمت است. درواقع دامپ به ریزش سریع قیمت و پامپ به رشد سریع قیمت گفته می‌شود.

پامپ پلن (plan pump)

گروه های کلاه‌برداری هستند که با ورود به آن، شخص متضرر می‌شود. این گروه‌ها با تبلیغات گسترده یک گروه 50 تا 100 هزار نفرِ تشکیل داده و اعلام می‌کنند و در یک ساعت مشخص ارز دیجیتالی را معرفی می‌کنند.
بیشتر این ارزها که معرفی می‌شوند حجم بازار بسیار کوچکی دارند و اگر پولی وارد این ارزها شود. با رشد یا ریزش زیادی همراه خواهند بود و در عرض یک دقیقه پامپ یا دامپ اتفاق می‌افتد. پامپ پلن ها که از قبل ارز دیجیتال موردنظر را خریده بودند سود خیلی خوبی از این پامپ و دامپ می‌برند.

بلاک چین (Blockchain)

بلاک چین چیست؟ بلاک‌چین یک دفتر کل دیجیتالی است که تمام معاملات انجام‌شده‌ی یک رمز ارز در آن وجود دارد. این زنجیره‌ی بلاک، دارای بلوک‌های جداست که از طریق رمزنگاری به هم وصل می‌گردد.

پس از اتمام فرآیند تکمیل اطلاعات، بلاک جدید به بلاک‌چین اضافه شده و این زنجیره در هزاران کامپیوتر در سراسر جهان کپی و ذخیره می‌شود. بلاک چین فناوری غیرمتمرکزی محسوب می‌شود که تمامی نسخه‌های آن باهم برابر و یکسان هستند.

اصطلاحات ارز دیجیتال

بلاک جنسیس (Genesis Block)

اولین بلاکی است که در هر بلاک‌چین ثبت می‌گردد. این بلاک تحت عنوان بلاک صفر و گاهی بلاک یک شناخته می‌شود. جنسیس بلاک را “بلاک پیدایش” نیز می‌نامند.

ارتفاع بلاک (Block Height)

به تعداد کل بلاک‌ها، قبل از بلاک موردنظر در بلاک‌چین، ارتفاع بلاک گفته می‌شود.

پاداش بلاک (Block Reward)

ارزهای دیجیتال برای تأیید تراکنش ها و تأمین امنیت شبکه، به‌جای اعتماد به نهادهای متمرکزی مانند بانک، به استخراج‌کنندگان و اعتبارسنج های بلاک‌چین متکی هستند. برای این‌که افراد برای مشارکت در این فرآیند ترغیب شوند، پاداشی برای آن‌ها در نظر گرفته است.

در بسیاری از ارزهای دیجیتال، به ازای استخراج یا تأیید هر بلاک، به کسی که موفق به ایجاد و تأیید بلاک شده است پاداشی داده می‌شود که آن را پاداش بلاک می‌نامیم.

پروتکل های اثبات کار مثل بیت‌کوین یا اتریوم، با استخراج هر بلاک، مقداری از ارز بومی آن شبکه به استخراج کننده می‌رسد. در حال حاضر پاداش استخراج هر بلاک 5.12 بیت کوین است که به مرور زمان کمتر می‌شود.

دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger)

به ساختاری اشاره دارد که دسترسی، ثبت و به‌روزرسانی داده‌ها را به طور همزمان و به صوت توزیع‌ شده فراهم می‌کند. این دفتر در واقع پایگاه داده‌ای از اطلاعات است که در یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود.

به عبارتی، دفتر کل توزیع شده، سیستمی است که در آن تمام اطلاعات مربوط به تراکنش ها و مقدار سرمایه‌ها به صورت گسترده ثبت‌شده‌اند. روش توزیع اطلاعات در این دفتر دیجیتالی باعث افزایش امنیت اطلاعات و کاهش خطر هک شدن آن‌ها شده است. به‌ عنوان‌ مثال، بلاک چین، یک دفتر کل توزیع شده به حساب می‌آید که در ابتدا فقط باهدف پیگیری تراکنش‌های بیت کوین ساخته شده بودند.

فورک (Fork) چیست؟

واژه‌ای است که در زمان آپدیت یک نرم افزار یا یک پروتکل استفاده می‌شود. درزمینهٔ کریپتوکرنسی، فورک زمانی اتفاق می‌افتد که شبکه به دو بخش تقسیم گردد.

هارد فورک (Hardfork)

هارد فورک ها درواقع تغییرات مهم در پروتکل رمز ارزها هستند، به طوری که آن ها را به 2 ارز متفاوت تبدیل می‌کند. در هاردفورک، نسخه جدید با نسخه های قبلی سازگاری ندارند.
هاردفورک زمانی اتفاق می‌افتد که بعضی ماینرها (استخراج کننده‌ها) تصمیم می‌گیرند قوانین جدیدی را برای ارز موردنظر ایجاد کنند.

سافت فورک (Soft Fork)

در سافت فورک یک تغییر کوچک در پروتکل رمز ارز ایجاد می‌شود که با نسخه‌های قبلی هم سازگاری دارد.

نود (Node)

هر بلاک‌چین، از کنار هم قرار گرفتن بلاک‌هایی از داده به وجود آمده است. این بلاک های داده، همگی بر روی نودها ذخیره شده‌اند. درواقع هر نود در بلاک‌چین، به عنوان میزبان بلاک‌هایی از داده است.اهمیت نودها ازاین‌جهت است که ساختار بلاک چین، از وجود آن‌ها شکل می‌گیرد.

نودها می‌توانند در شکل و قالب هر دستگاهی ازجمله: کامپیوتر، لپ تاب و یا سرورهای بزرگ باشند. هر نود در بلاک‌چین به نودهای دیگر موجود در شبکه متصل است. این نودها، دائماً در حال تبادل آخرین دیتای بلاک‌چین هستند. از این‌ رو هر نودی در شبکه همواره باید به صورت آپدیت شده قابل دسترس باشد.

نودها، دیتای بلاک‌چین را ذخیره، توزیع و ارائه می‌نمایند. از این‌ رو اساساً عملکرد هر بلاک‌چینی مبتنی بر فعالیت و حضور نودها است.

شبکه همتا به همتا (Peer to Peer)

در یک شبکه همتا به همتا دو یا چند کامپیوتر یا شخص، بدون این‌که شخص سومی به عنوان واسطه حضور داشته باشد، باهم در ارتباط هستند.

استخراج ارز دیجیتال(Mining)

استخراج یا ماینینگ به روند کامپیوتری گفته می‌شود که در آن اطلاعات مورد تائید قرار گرفته‌اند. بلاک جدید ساخته می‌شود و این اطلاعات در بلاک‌چین ذخیره می‌گردد. استخراج در واقع فرآیندی است که طی آن یکسری محاسبات ریاضی برای تائید تراکنش ها و تولید رمز ارزها صورت می‌گیرد.

استخراج‌کننده (ASIC)

دستگاه ویژه‌ای با تراشه‌های قدرتمند که برای استخراج مقرون به صرفه بعضی ارزهای دیجیتال بزرگ استفاده می‌شود.

ماینر (Miner)

به دستگاه یا کامپیوتری گفته می‌شود که بر اساس توان محاسباتی خود، یک رمز ارز خاص را استخراج می‌کند.

در واقع دستگاه ماینر، دستگاهی سخت افزاری است که در انواع مختلف وجود دارد و با قدرت محاسباتی بسیار بالایی که دارد به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازد. البته توجه داشته باشید که در این عبارت منظور از ارزهای دیجیتال، رمز ارزهایی هستند که برای اعتبارسنجی یک بلاک از روش اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند.

اصطلاحات ارزدیجیتال

استخراج ابری (Cloud mining)

استخراج ابری یا کلود ماینینگ شیوه‌ای برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین است که با استفاده از قدرت رایانش ابری اجاره‌ای انجام می‌شود.

بنابراین کلود ماینینگ به آن دسته از خدمات و شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت پردازش سخت‌افزارشان را به شما می‌فروشند و کارهای مربوط به استخراج و نگه‌داری تجهیزات را انجام می‌دهند. در واقع کلود ماینینگ بدان معناست که شما بدون خریداری تجهیزات سخت‌افزاری گران‌قیمت، از راه دور و به‌صورت ابری اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال می‌کنید. با این کار تنها چیزی که نیاز دارید فقط یک رایانه یا گوشی موبایل خواهد بود تا به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کرده و سودتان را مشاهده کنید.

استخر استخراج (Mining Pool)

استخر استخراج، محلی مجازی است، که جامعه‌ای از ماینرها قدرت پردازشی دستگاه های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می‌کنند. همچنین شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش می‌دهند.
از آنجایی که رقابت بر سر حل کردن مسائل پیچیده ریاضی در شبکه بیت کوین بسیار زیاد است. ماینرها قدرت پردازشی خود را در استخر استخراج متمرکز می‌کنند.

سختی شبکه (Difficulty)

سختی شبکه یا سختی استخراج، متغیری است که هدف آن ثابت نگه‌داشتن میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه است.

در ارزهای دیجیتالی که قابلیت استخراج دارند و یا به اصطلاح سازوکار آن‌ها اثبات کار (PoW) است. وجود قابلیتی انعطاف پذیر در برابر افزایش و یا کاهش تعداد ماینرها ضروری است.

هش (Hash)

هش به عملکردی گفته می‌شود که سیستم اطلاعات را دریافت کرده و آن‌ها را به حروف و اعداد با اندازه ثابت تبدیل می‌نماید. به هش  “اثرانگشت” دیجیتالی نیز گفته می‌شود.

نرخ هش (Hash Rate)

نرخ یا قدرت هش، واحد یا معیار اندازه‌گیری میزان قدرتی است که شبکه بیت‌کوین برای داشتن عملکرد مداوم، مصرف می‌کند.

اصطلاحات ارز دیجیتال

نصف شدن پاداش استخراج (Halving)

واژه هاوینگ به نصف شدن پاداش استخراج گفته می‌شود. در سال 2009 پاداش اولین بلاک تولیدشده 50 بیت کوین بود که این پاداش هر 4 سال یک‌بار به نصف کاهش می‌یابد. آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2020 انجام گرفت.

تأییدیه (Confirmation)

هر موقع که تراکنش جدیدی در شبکه اتفاق می‌افتد، ماینرها صحت تراکنش و معتبر بودن آن را بررسی می‌کنند.

کارمزدهای تراکنش (Transaction Fees)

برای هر تراکنش و معامله‌ای که در شبکه رمز ارزها انجام گردد، کاربر موظف است هزینه‌ای بابت تائید پرداخت نماید. این هزینه‌ها همیشه یکسان نیستند و بر اساس تغییرات در ترافیک شبکه و وضعیت آن، تغییر خواهند کرد.

کیف پول (Wallet)

کیف پول‌ها یا ولت‌ها، کیف پول‌های دیجیتالی هستند که امکان دریافت، ذخیره و ارسال رمز ارزها را فراهم می‌کنند. هر کیف پول دارای کلید خصوصی شماست که می‌توانید به بیت کوین و سایر رمز ارزهای خود نیز دسترسی داشته باشید.

آدرس کیف پول (Address)

آدرس کیف پول، رشته‌ای از حروف و اعداد است که به‌عنوان شماره حساب برای معاملات رمزنگاری شده محسوب می‌شود. هر کوین یک آدرس مختص به خودش را دارد. این آدرس به‌ طور عمومی قابل اشتراک بوده و موقعیت مکانی را نشان می‌دهد که در آن داده ها ذخیره شده و هرگونه تغییراتی ثبت می‌گردد. برای خرید و فروش هر رمز ارزی تنها آدرسی که می‌توانید در اختیار دیگران بگذارید همین آدرس کیف پول است.

کلید عمومی (Public key)

کلید عمومی، رشته‌ای از حروف و اعداد است که می‌توان از طریق آن ، رمز ارز دریافت کرد. عملکرد کلید عمومی چیزی شبیه به آدرس کیف پول است.

کلید خصوصی (Private key)

کلید خصوصی نیز رشته‌ای از حروف و اعداد بوده که فقط در دسترس مالکان رمز ارز قرار دارد تا بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. هیچ‌وقت کلید خصوصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، مگر این‌که بخواهید کنترل کیف پولتان را به شخص دیگری بسپارید. درواقع کلید خصوصی، رمز عبور شما است.

اصطلاحات ارزدیجیتال

کیف پول گرم (Hot Wallet)

کیف پول گرم به کیف پول‌های دیجیتالی گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و می‌توانند یک برنامه تحت وب یا یک نرم‌افزار موبایل باشند. امنیت کیف پول‌های گرم نسبت به سایر کیف پول‌ها به دلیل وجود هکرهای اینترنتی، کمتر است.

کیف پول سرد (Cold Wallet)

کیف پول سرد، برعکس کیف پول گرم همیشه به اینترنت متصل نیست. برای مثال می‌توانید رمز ارزی را در فلش USB نصب کنید. این نوع کیف پول به دلیل عدم دسترسی هکرها به نرم‌افزار شما، از امنیت بیشتری برخوردار است.

کیف پول نرم‌افزاری (Software Wallet)

کیف پول نرم‌افزاری یک نوعِ رایج از کیف پول است که در آن کلید خصوصی برای فرد در پرونده‌های نرم‌افزاری روی کامپیوتر نگهداری می‌شود.

کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

این نوع کیف پول‌ها ماهیت فیزیکی دارند. کیف پول‌های سخت افزاری شبیه به یک فلش مموری USB هستند.

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

هر نوع سندی که بتوان به‌صورت فیزیکی کلید خصوصی را در آن نوشت، کیف پول کاغذی محسوب می‌شوند.

ورودی (Input)

هر رمز ارز دریافت شده در کیف پول دیجیتال را، ورودی می‌گویند.

خروجی (Output)

هر رمز ارزی که از کیف پول دیجیتال خارج شود، خروجی می‌نامند.

نگهداری یا هولد (HODL)

هودل یا هولد به نگهداری طولانی مدت سرمایه در دنیای کریپتو می‌گویند. واژه “هودل” درواقع از تلفظ اشتباه یک فرد نشات گرفته است.

الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm)

برای تائید تراکنش های شبکه، الگوریتم هایی وجود دارند که بر طبق آن‌ها ماینرها به تائید یا عدم تائید تراکنش به توافق می‌رسند. در شبکه بلاک‌چین از 2 نوع الگوریتم کلی گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام استفاده می‌شود.

گواه اثبات کار (Proof of Work)

به فرآیندی که طی آن ماینرها روی حل یک مسئله ریاضی در شبکه فعالیت و کار می‌کنند گواه اثبات کار می‌گویند. اثبات کار روشی برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه های غیرمتمرکز است که به آن استخراج یا ماینینگ می‌گویند.

در این روش افراد داوطلب می‌توانند قدرت پردازشی سخت افزار کامپیوتر خود را به شبکه یک ارز دیجیتال (مانند بیت کوین) اختصاص بدهند و با کمک به تأیید تراکنش‌ها، از شبکه پاداش دریافت کنند.

گواه اثبات سهام (Proof of Stake)

اثبات سهام  یک روش جایگزین برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه های غیرمتمرکز است که به سخت افزار و مصرف برق نیاز ندارد. در یک شبکه مبتنی بر اثبات سهام، افرادی که بخواهند در کار تأیید تراکنش‌ها شرکت کنند باید ارز دیجیتال آن شبکه را بخرند و کیف پول خود را به شبکه اختصاص دهند یا به اصطلاح سهام گذاری کنند. به این ترتیب در ازای سهامی که در اختیار شبکه قرار داده‌اند به طور مرتب مقداری به ارزهای دیجیتال آن‌ها اضافه می‌شوند.

فومو یا ترس از دست دادن (FOMO)

اصطلاح فومو از حروف اول عبارت ”Fear Of Missing Out” گرفته شده است. در زبان فارسی به معنای “ترس از دست دادن” است. این اصطلاح برای افرادی استفاده می‌شود که با بالا رفتن ارزش بعضی از سرمایه‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط و از روی هیجان اقدام به خرید می‌کنند تا از بقیه سهامداران عقب نمانند.

 

همچنین زمانی که فرد سهمی را نمی‌خرد و ارزش آن سهم بالا می‌رود. احساس جا ماندن و آزردگی به او دست می‌دهد که به آن فومو می‌گویند. به‌طورکلی، فومو احساسات و هیجاناتی است که باعث می‌شوند یک سهامدار در مواقع بالا بودن قیمت‌ها تصمیمات نادرست بگیرد.

فاد (FUD)

“ترس، نا اطمینانی و شک” یا “Fear, uncertainty and doubt”، دقیقاً برعکس فومو است و به حالتی گفته می‌شود که در آن، فرد نگرانی نامعقولی درباره ضرر یک سرمایه‌گذاری خاص یا سقوط یک بخش از بازار دارد. مشابه چیزی که در بازار سرمایه هم شاهد هستیم. در بازار ارز دیجیتال هجوم افراد برای فروش به‌عنوان فاد شناخته می‌شود.

مونینگ (Mooning)

مونینگ، به رشد زیاد در قیمت یک رمز ارز گفته می‌شود. به این معنی که قیمت ارز دیجیتال یک جهش را تجربه کرده است. مثال: قیمت بیت‌کوین در سال 2017 به 19000 دلار هم رسید.

تو د مون (to the moon)

هنگامی که یک ارز دیجیتال قرار است به طور قابل توجهی در قیمت و حجم معاملات رشد داشته باشد.

دوبار خرج کردن (Double Spending)

اگر فردی بخواهد به‌صورت هم‌زمان، رمز ارزی را در 2 جای مختلف خرج کند،اصطلاحاً عبارت دوبار خرج کردن به کار برده می‌شود. یکی از مشکلات ارسال پول به صورت دیجیتال در ابتدا این موضوع بود که سرورهای متمرکز و بعد از آن بلاک‌چین و شبکه‌های غیرمتمرکز این مشکل را حل کردند.

حمله 51 درصدی Attack

اگر نیمی از شبکه را افراد یا گروهی خاص کنترل کنند، امکان ایجاد اختلال در شبکه به وجود می‌آید که این اختلالات می‌تواند شامل توقف استخراج، دوبار خرج کردن یا تغییر تراکنش باشد. به این اتفاق حمله 51 درصدی می‌گویند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله حمله 51 درصدی را در همیارکریپتو دنبال کنید.

فاست (Faucet)

سایت‌هایی که در قبال کارهایی مانند بخت‌آزمایی یا بازی کردن، به کاربران، ارز دیجیتال می‌دهند که اغلب هم برداشت از این سایت‌ها بسیار سخت است.

فیات (Fiat)

به پول‌های دولتی یا پول‌های رایج کشورها فیات می‌گویند.

بازار خرسی و گاوی

در واقع، اگر بازار در حال رشد باشد، به آن “بازار گاوی” گفته می‌شود و اگر بازار در حال کاهش باشد، بازار نزولی یا “بازار خرسی” نامیده می‌شود.

خرس‌ها (Bears)

در بین کاربران ارزهای دیجیتال، به افرادی که همیشه حس بدبینی نسبت به قیمت ارزها دارند و روند بازار را رو به پایین پیش‌بینی می‌کنند، خرس گفته می‌شود. بر همین اساس، اصطلاح “bearish” هم به وجود آمده که از کلمه bear گرفته شده و به همان حس بی‌اعتمادی در بازار اشاره می‌کند.

بازار خرسی (Bear Market)

این اصطلاح با توجه به شکل ضربه های رو به پایین خرس هنگام مبارزه به وجود آمده است (بازار نزولی). بازار خرسی به بازاری گفته می‌شود که در آن قیمت‌ها ثابت هستند یا این‌که روندی رو به پایین دارند. در این وضعیت کاربران نسبت به خرید وفروش ارزها اطمینان کافی ندارند.

تله خرسی (Bear Trap)

تله خرسی در اثر نفوذ برخی از سرمایه داران در روند بازار به وجود می‌آید. و طی آن قیمت‌های ساختگی به کاربران نشان داده می‌شود تا آن‌ها معامله‌های خود را بر اساس این قیمت‌های غیرواقعی انجام دهند.

این تله به این صورت است که در تحلیل تکنیکال، سیگنالی نادرست ایجاد می‌شود که سیر صعودی بازار را از دید کاربران دیگر پنهان کند. کاربران با توجه به این تحلیل تکنیکال نادرست، از روند رو به افزایش قیمت ها آگاهی ندارند؛ و تصور می‌کنند که بازار روند نزولی دارد. درنهایت، این وضعیت به سود سرمایه گذرانی تمام می‌شود که به طور نامحسوس این تغییرات را ایجاد کرده‌اند.

گاوها (Bulls)

به کاربرانی که همواره نسبت به بالا رفتن ارزش سرمایه های خود امید دارند و نسبت به بازار و قیمت‌ها خوش‌بین هستند، گاو می‌گویند.

بازار گاوی (Bull Market)

مانند اصطلاح بازار خرسی، این اصطلاح با توجه به شکل شاخ های رو به بالای گاو هنگام مبارزه به وجود آمده است و درصورتی که بازار روند صعودی خود را شروع کرده و دارایی‌ها در بازار روند افزایشی پیدا کند، به آن بازار گاوی می‌گویند.

تله گاوی (Bull Trap)

این تله هم مانند تله خرسی، سیگنال نادرستی است که در تحلیل تکنیکال ایجاد می‌شود با این تفاوت که در تله گاوی، روند نزولی بازار از دید سرمایه‌گذاران پنهان می‌نماید تا آن‌ها متقاعد شوند که بازار به حالت صعودی خود بازگشته است.

درنتیجه، کاربران درحالی‌که از سیر نزولی قیمت‌ها آگاهی ندارند، به معامله‌های خود ادامه می‌دهند که در بیشتر مواقع به ضرر آن‌ها منجر می‌شود.

پیگی مارکت (pig market)

شرایطی است که افراد حریص و طمع‌کار در بازار هستند ولی افراد حرفه‌ای در بازار حضور ندارند. در این حالت حرفه‌ای ها اجازه می‌دهند افراد حریص مسیر بازار را مشخص کنند و بعد با ریسک کمتر به بازار وارد شوند.

قوی سیاه (Black Swan)

اتفاقی کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی است و تأثیر بزرگی روی بازار دارد. بخشی از مدیریت ریسک در معاملات شامل در نظر گرفتن اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی و تغییرات گسترده در بازار است. چنین اتفاقاتی در بازارهای پر نوسانی همچون بازار ارز دیجیتال بسیار مهم هستند. مانند ارز لونا که از رنکینگ 10 در کوین مارکت کپ به صفر رسید.

بیشترین نقطه صعود (ATH)

واژه ATH، مخفف عبارت “All High Time” به معنی بالاترین نقطه صعود بوده که تا به‌ حال، آن ارز به تاریخ خود دیده است.

کمترین قیمت تاریخی یا ATL

واژه‌ی ATL مخفف عبارت “All Time Low” است که به پایین‌ترین قیمت تاریخی یک دارایی مثل بیت کوین اشاره می‌کند. درست مانند ATH که اوج قیمت یک دارایی را نشان می‌دهد، از اصطلاح ATL نیز برای اشاره به پایین‌ترین قیمتی که آن دارایی تاکنون به آن رسیده استفاده می‌شود.

نهنگ (Whale)

نهنگ‌ها، افراد یا سازمان هایی هستند که پول فراوانی جهت خرید مقدار زیادی رمز ارز، سهام یا هر نوع دارایی دارند. توانایی نهنگ‌ها برای خرید، می‌تواند باعث نوسان‌های شدید در بازار شود.

آربیتراژ (Arbitrage)

در دنیای ارز دیجیتال به سودی که از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار مختلف به دست می‌آید، آربیتراژ می‌گویند. این سود زمانی به وجود می‌آید که یک سرمایه در بازارهای مختلف قیمت متفاوتی داشته باشد.

برای مثال، ممکن است بیت‌کوین در یک صرافی به قیمت 20000 دلار و به‌طور هم‌زمان در یک صرافی دیگر به قیمت 19900 دلار معامله شود.

در این شرایط، معامله گران می‌توانند از یک صرافی بیت کوین را ارزان‌تر بخرند و همان بیت کوین را به قیمت بالاتر در صرافی دیگر به فروش برسانند. به این سود به‌دست‌آمده از این معامله که حاصل تفاوت در قیمت بیت کوین است، آربیتراژ میگویند.

ایردراپ (Airdrop)

ایردراپ، به توزیع مقدار مشخصی ارز دیجیتال یا توکن بین مخاطبان می‌گویند. ایردراپ معمولاً توسط مؤسس ارز دیجیتال انجام می‌شود تا کاربران را به استفاده و افزایش محبوبیت کوین یا توکن تشویق کند.

اکثر کمپین‌های ایردراپ با سازوکاری نظیر، دریافت کوین یا توکن در ازای انجام کارهای ساده مانند به اشتراک‌گذاری اخبار فعالیت می‌کنند.

اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟

اندیکاتور به معنای “شاخص” یا “نشانگر” است. اندیکاتورها ابزارهایی هستند که با اعمال یک‌سری روابط ریاضی مشخص، روی قیمت سهم یا حجم معاملات یا هر دو شکل می‌گیرند و از آن‌ها برای هشدار، پیش بینی و تایید تحلیل استفاده می‌شود.

مانند اندیکاتور بولینگر باند، فیبوناچی، RSI، میانگین متحرک، MACD، ATR، ایچیموکو و …

دیوار خرید (Buy Wall)

دیوار حرید به شرایطی گفته می‌شود که سفارش خرید با حد زیاد انجام‌شده است. این شرایط هنگامی به وجود می‌آید که ارزهای دیجیتال به قیمت مشخصی برسد.

این اصطلاح گاهی اوقات توسط معامله‌گران یا همان تریدرها استفاده می‌شود تا تأثیر مشخصی در بازار ایجاد کرده و از کاهش قیمت ارز دیجیتال جلوگیری شود، زیرا با این کار، تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد.

دارک وب (Dark Web)

بخشی از محتوای اینترنتی موجود در دارک نت‌ها که توسط موتورهای جستجوگر بررسی نمی‌شود و تنها با نرم‌افزارها، تنظیمات یا مجوزهای خاصی قابل دسترسی است.

عرضه اولیه کوین (ICO)

نوعی فرآیند جذب سرمایه یا فروش عمومی برای شرکت‌های نوپا است که در این فرآیند، از ارز دیجیتال به‌عنوان ابزار جذب سرمایه استفاده می‌شود. به دلیل پیدایش پروژه‌های کلاه‌برداری و دست‌کاری در بازار، فرآیندهای ICO مورد انتقاد قرار گرفته اند.

در حوزه‌ی بلاک‌چین، جذب سرمایه‌گذار بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم هم معمولاً علاقه زیادی به سرمایه گذاری در این پروژه‌ها از خود نشان می‌دهند. جذب سرمایه گذار در پروژه های غیرمتمرکز با استفاده از ICO انجام می‌شود.

در این روش، پروژه، کوین های خود را برای فروش اولیه قرار می‌دهد و مردم با استفاده از ارزهایی مثل اتریوم و بیت کوین، به‌نوعی در این پروژه ها سرمایه گذاری و از توسعه دهندگان حمایت می‌کنند.

عرضه اولیه توکن (ITO)

مشابه با ICO است اما تمرکز آن بر روی عرضه توکن با کاربرد واقعی در نرم افزارها یا استفاده در اکوسیستم کریپتو است.

عرضه اولیه جایزه (IBO)

عرضه اولیه جایزه یا IBO فرآیندی با مدت محدود است که در طی آن، ارز دیجیتال جدیدی در اختیار عموم قرار می‌گیرد و به کسانی که زمان و مهارت خود را صرف کرده‌اند تا ارز دیجیتال جایزه بگیرند توزیع می‌شود.

برخلاف ICO که طی آن باید کوین خریداری کنید، در IBO بیشتر به تعهد ذهنی و عملکرد از جانب دریافت کننده نیاز است.

فیشینگ (Phishing)

تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آن‌ها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آن‌ها گفته می‌شود.

طرح پانزی (Scheme Ponzi)

نوعی سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه است که شامل پرداخت سود به سرمایه گذاران قبلی از سرمایه واردشده توسط سرمایه‌گذاران جدید است.

قرارداد هوشمند (Smart contract)

قرارداد هوشمند یک پروتکل رایانه‌ای است که هدف آن تسهیل، تائید یا اجرای قرارداد بر بستر بلاک‌چین بدون دخالت شخص ثالث است.

نگه‌داشتن کوین یا استیکینگ (Staking)

مشارکت در سیستم گواه اثبات سهام به‌ منظور ارائه توکن ها در بلاک‌چین به‌ عنوان تائید کننده و دریافت جایزه است.

واچ لیست (Watchlist)

یکی از ویژگی وب‌سایت ها که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند فهرستی از ارز دیجیتال های محبوب خود را ایجاد کنند. تعریف دیگری که می‌توان از این اصطلاح ارائه داد به این صورت است که واچ لیست مجموعه صفحات منتخب کاربر برای نظارت بر تغییرات است.

ساتوشی (SATS)

یک ساتوشی به کمترین مقدار ممکن بیت‌کوین قابل معامله گفته می‌شود و برابر 0.00000001 بیت‌کوین است. درنتیجه هر یک بیت‌کوین برابر با 100 میلیون ساتوشی است. وجود این مقدار ارز دیجیتال کوچک است که تراکنش های بسیار کوچک‌تر از یک بیت‌کوین را امکان‌پذیر می‌نماید.

اقتصاد کلان (Macroeconomics)

شاخه‌ای از علم اقتصاد است که با کارایی، ساختار، رفتار کلی اقتصاد و عوامل مؤثر بر آن و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در سطح کلان، سروکار دارد. اقتصاد کلان به مطالعه شاخص‌های تجمعی مثل تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، درآمد ملی، شاخص قیمت و رابطه متقابل بین بخش‌های مختلف اقتصاد به‌منظور درک بهتر عملکرد اقتصاد می‌پردازد.

(Non-Fungible Token) NFT

NFT، یک دارایی دیجیتال کمیاب و منحصربه‌فرد است که روی بلاک‌چین ذخیره و جابه‌جا می‌شود. به‌عبارت‌دیگر NFT ها، توکن های مجازی هستند که از فناوری بلاک‌چین برای اثبات مالکیت تقریباً هر چیزی منحصربه‌فرد یا کمیاب استفاده می‌کنند. مانند، کارت‌های بازی کلکسیونی و آثار هنری دیجیتال.

متاورس (Metaverse)

ایده متاورس ابتدا از تخیل نیل استفنسون نشأت گرفت که در سال 1992 در رمان سایبرپانک خود Snow Crash  “متاورس” را توصیف کرد. متاورس (Metaverse) شامل نسخه های مجازی از فضاهای روزمره و معمولی است، از پارک‌ها و ساختمان‌ها گرفته تا فضاهای خارق‌العاده و عجیب و غریب که در آن‌ها دیگر قوانین فیزیک اعمال نمی‌شود. در اصل متاورس به معنای دنیایی دیجیتالی است که قصد دارد تمام محدودیت های فیزیکی دنیای حاضر را نابود کرده و انسان را از کالبد فیزیکی و محدود خود خارج کند.

پروژه های متاورسی

این پروژه ها مجموعه‌هایی هستند که بر روی بلاک‌چین‌های مختلف در ارزهای مختلف قرار دارند و این دنیاهای متاورسی اقدام به ارائه پروژه‌های متاورسی با موضوعیت‌های مختلف و امکانات جذاب برای کسب درآمد می‌کند.

گیم های متاورسی

گیم‌هایی که در حوزه متاورس بوده و امکان کسب درآمد در قبال بازی کردن را به شما می‌دهد علاوه بر آن، امکان افزایش قیمت NFT های شما در این بازی وجود دارد و در کنار این که می‌توانید درآمد روزانه در گیم ها داشته باشید، امکان کسب درآمد از افزایش قیمت‌های NFT ، درآمد روزانه و هم سرمایه گذاری را در یک قالب امکان پذیر می‌کند.

تکنولوژی VR

تکنولوژی که امکان حضور غیرفیزیکی در دنیای متاورس را فراهم و به ما امکان کسب تجربه حضور در دنیای متاورس را داده و همچنین درصورت انجام هرگونه حرکاتی توسط فرد، این حرکات به دنیای متاورس منتقل شده و امکان انتقال احساسات و رفتارها را به شخص می‌دهد.

دیفای (DEFI)

دیفای به معنای امور مالی غیرمتمرکز است که از بلاک‌چین، فناوری پشت ارز دیجیتال بیت‌کوین الهام گرفته شده است و به چندین نهاد این امکان را می‌دهد تا نسخه‌ای از معاملات را نگه‌ دارند.

سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO)

DAO، به سازمان غیرمتمرکزی گفته می‌شود که تحت حاکمیت یک شخص یا گروه خاص نیست و به‌صورت خودگردان اداره می‌شود. به‌ عبارت‌ دیگر دائو یک سازمان فیزیکی نیست، بلکه یک سازمان اینترنتی است که اعضای آن می‌توانند کاربرانی از نقاط مختلف جهان باشند و این قرارداد بر روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود.

اصطلاحات ارز دیجیتال به صورت تخصصی

اسکالپینگ چیست؟

اسکالپینگ نوعی استراتژی معاملاتی است که معامله‌گر سعی دارد از تغییرات جزئی که در قیمت اتفاق می‌افتد سود کسب کند. معامله‌گرانی که در این حوزه ترید می‌کنند را اسکالپر می‌گویند. اسکالپرها روزانه بین 10 تا چند صد معامله انجام می‌دهند و اعتقاد دارند که کسب سود از معاملات کوچک راحت‌تر از کسب سود از معاملات بزرگ است. هدف این استراتژی کسب سودهای کم در معاملات زیاد است.

این استراتژی معاملاتی به صورتی است که اسکالپرها از تغییرات اندک قیمت سود کسب می‌کنند. اجرا اسکالپینگ به تجزیه و تحلیل تکنیکال از نمودارهای کندل استیک و MACD متکی است. اگر معامله‌گر از یک استراتژی خروج استفاده کند می‌تواند به راحتی سود و زیان را مدیریت کند. هرچند در این استراتژی سود کم است اما درصورتی‌که استراتژی را رعایت کرده و به طور مداوم از آن استفاده کنید، سود کلانی کسب خواهید کرد.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی یا سوزاندن کوین‌های دیجیتال پروسه‌ای است که تیم پروژه به صورت عمدی برنامه‌ریزی می‌کند تا با کم شدن تعداد کوین‌های در گردش، ارزش کوین‌های باقی‌مانده بیشتر شود. در بازار ارزهای دیجیتال، هرچه تعداد توکن‌هایی که برای فروش گذاشته می‌شود، کمتر شود، قیمت آن افزایش خواهد یافت.

پل ارتباطی به نام اوراکل

Oracle خدمات شخص ثالثی است که به قراردادهای هوشمند درون بلاک‌چین‌ها اجازه می‌دهند خارج از اکوسیستم خود اطلاعاتی دریافت کنند. اوراکل در حوزه بلاک‌چین یک منبع داده است که در حکم واسطه میان قرارداد‌های هوشمند و منابع خارجی در نظر گرفته می‌شود.

قراردادهای هوشمند ابزاری هستند که در بستر شبکه‌های غیرمتمرکز بلاک چین ایجاد می‌شوند. این قراردادها مفاد یک ارتباط را تنها در صورت تحقق شرایط صحیح اجرا می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر تراکنش‌ها و ارتباطاتی میان کاربران حاضر در شبکه‌های نامتمرکز هستند که نیاز به واسطه‌‌ها ندارند. Oracle یک پل ارتباطی بین قراردادهای هوشمند و منابع خارجی است.

مارجین، شمشیری دولبه

مارجین برای پاسخ به نیازهای مالی سرمایه‌گذاران ایجادشده است، به عبارتی مارجین تریدینگ نوعی وام گرفتن پول از صرافی‌ها است؛ در قبال این وام باید بهره و کارمزدی پرداخت کرد. هدف از مارجین در ارزهای دیجیتال تأمین مالی برای سرمایه‌گذاری بیشتر است که این تأمین مالی از طرف شخص ثالثی صورت می‌­گیرد.

احراز هویت مشتری (KYC)

Know Your Customer به مفهوم احراز هویت مشتری (KYC) است. KYC نوعی از احراز هویت در بازارهای مالی است و لزوماً تنها نوع آن نیست. به عبارت ساده‌تر به جز KYC انواع روش‌های دیگر احراز هویت در بازار وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را در بازارهای مالی ایران نیز مشاهده کنید.

KYC باهدف مقابله با پول‌شویی و ایجاد خلاف‌های اقتصادی طراحی و اجرا شد اما کاربری بالای آن موجب شد که بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای دیگر بر اساس این فرایند اقدام به جذب و نگهداری مشتری کنند.

ارزش کل قفل‌شده (TVL)

TVL، کل ارزش قفل شده دارایی‌ها در پروتکل دیفای است که اغلب به عنوان معیاری برای منابع مختلف دیفای عمل می‌کند و معیاری مرجع برای میزان کاربرد، ارزش و اعتبار یک پروتکل دیفای است که میزان آن بر اساس قراردادهای هوشمند و وجوه قفل شده در این پلتفرم محاسبه می‌شود.

شاخص ارزش کل قفل شده در بازار ارزهای دیجیتال در سطح جهانی به مبلغ خیره کننده‌ای رسیده است، این در حالی است که سپرده های اتریوم، بزرگ‌ترین سهم را به خود اختصاص داده است.

اینترنت اشیا (IOT)

تقریباً هر چیزی که بتواند به شبکه اینترنت متصل شود، بخشی از اینترنت اشیا (IOT) است. عبارت اینترنت اشیا (Internet of Things)، همه‌ی دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را فراگرفته است. امروزه اینترنت اشیاء با راهکارهای هوشمند خود در همه‌ی ابعاد زندگی بشر رخنه کرده و نویدبخشِ آینده‌ای بهره‌ور، دلپذیر و آسوده است.

انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند، دام‌پروری هوشمند، خانه و ساختمان هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، سلامت هوشمند و به‌طورکلی شهر و محیط‌ زیست هوشمند، اصطلاحاتی هستند که امروزه برای ما بسیار جذاب هستند.

وب 3 (web3)

Web3 به‌عنوان نسل بعدی اینترنت در نظر گرفته می‌شود، جایی که هر کاری که در Web2 می‌تواند انجام شود،به صورت غیرمتمرکز قابل انجام است. وب 3 قرار است این مشکلات را از طریق بلاکچین و غیرمتمرکز کردن آن حل کند.

پلتفرم هایی مانند اتریوم برای غلبه بر حریم خصوصی کاربران و نقض داده‌ها از طریق ویژگی‌های غیرقابل‌اعتماد، باز و بدون مجوز و کاربرانی که از قوانین مشابه اعمال شده توسط یک پروتکل اجماع پیروی می‌کنند ساخته‌شده‌اند.

سبک معاملاتی پرایس اکشن

پرایس اکشن (Price Action) یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی در دنیا محسوب می‌شود که برای کسب سود در بازارهای مالی همچون بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شود. درواقع پرایس اکشن نوعی از تکنیک‌های بازار مالی بوده که این قابلیت را به معامله گران می‌دهد تا با بررسی حرکات قیمت، تصمیم خود را برای انجام معامله بگیرند.

برای تسلط نیازی به استفاده از نرم افزارهای پیچیده و اندیکاتورهای فراوان نیست، با یادگیری روند جزء به جزء کندل ها و تعیین صحیح نقاط ورود و خروج می‌توانید به راحتی کسب سود داشته باشید.

به همین خاطر است که معامله گران بازارهای ارز دیجیتال، انجام معاملات به روش پرایس اکشن  ال بروکس و یا RTM و ICT را جزو بهترین دوره های پرایس اکشن در جهان می‌دانند که از طریق آن می‌توان درآمدهای کلانی به دست آورد.

به بیان ساده پرایس اکشن (Price Action) یک تکنیک معامله‌گری و تحلیل بازار است که به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا با استفاده از حرکات واقعی قیمت تصمیمات خود برای انجام معاملات را بگیرد؛ برخلاف دیگر تریدرها که با استفاده از اندیکاتورهایی که همیشه عقب‌تر از قیمت فعلی بازار هستند اقدام به تحلیل حرکات قیمت می‌کنند.

مارتینگل

روش مارتینگل یک استراتژی برای کسب سود محسوب می‌شود که بر تئوری احتمال و فرضیه بازگشت به میانگین، استوار است. این تکنیک به میزان زیادی سرمایه نیاز دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، اگر سرمایه شما بی‌نهایت باشد، استفاده از این روش می‌تواند سود بسیاری را نصیبتان کند؛ در غیر این صورت باید آمادگی پذیرش زیان را داشته باشید.

آنچین

تحلیل داده های درون شبکه (آنچین) یک تجزیه و تحلیل تکنیکال با استفاده از داده های بلاک‌چین است و از طریق جمع‌آوری و مطالعه این داده‌ها می‌توان احساسات و رفتار سرمایه‌گذاران را ارزیابی کرد. این داده‌ها کمک می‌کند تا با مقایسه ارزش شبکه با حجم تراکنش های ثبت شده در بلاک‌چین تشخیص داد که یک ارز مناسب ارزش‌گذاری است یا حباب است.

تعداد روزهای فعال و تعداد تراکنش‌ها دو معیار مهم در تحلیل آنچین هستند که باید موردبررسی قرار بگیرند با افزایش تعداد آدرس‌ها و تراکنش‌های فعال تقاضا افزایش پیدا می‌کند درنتیجه افزایش قیمت خواهیم داشت.

امضای دیجیتال

نوع خاصی از امضا که از یک نام کاربری و رمز عبور تشکیل گردیده و در سیستم های مربوطه، به نام دارنده آن ثبت می‌گردد. امضای دیجیتال مانند امضای واقعی، راهی برای اثبات این است که هرکس، همان کسی است که ادعا می‌کند؛ با این تفاوت که در اینجا از ریاضیات و رمزنگاری به جای دستخط استفاده می‌شود که بسیار امن‌تر است. یک امضای دیجیتال راهی برای اثبات این است که یک پیام دقیقاً از یک شخص مشخص به دست ما رسیده است نه کسی دیگر مثل یک هکر.

جمع بندی

در مجموع شناخت اصطلاحات مهم در دنیای ارزهای دیجیتال درک این بازار را برای ما آسان می‌کند اما این تنها اولین قدم برای شناخت بازار های مالی است و باید آموزش این بازارها را به طور تخصصی دنبال کنیم تا امکان کسب درآمد دلاری برای ما فراهم شود. علاوه بر این موضوع از هرگونه خطرات کلاهبرداری، که به دلیل ناشناس بودن هویت افراددر دنیای ارزهای دیجیتال بسیار است، دور باشیم و سرمایه خود را از هرگونه سرقت حفظ کنیم.

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. درود بر استاد عزیز
    مقاله بسیار عالی بود و اصطلاحات را به خوبی بیان نموده تا امثال من براحتی با دنیای ارزها اشنا شده و بخوبی مفاهیم را درک و از انها کمال استفاده را ببرند سپاسگزارم از شما استاد بزرگ و گرانقدر

  2. مقاله بسیار کاملی بود و از اینکه بیشتر و بهتر بتونم ارزها ی دیجتال رو دنبال کنم جهت کسب سود

  3. سلام، علاوه بر کامل بودن مقاله محتوا بسیار روان و ساده بود کامل متوجه شدم، عالی بود🙏👌

  4. سلام..کاملترین و کاربردیترین اصطلاحات ارز های دیجیتال بود ..من تو هیچ سایتی این طور یکجا و کامل ندیدم ..دست مریضاد ..یک نمای کلی از بازار دستم اومد ..ممنون

  5. اصطلاحاتی که در اختیار گذاشتید خیلی مفید بود
    و منی که دوره پرایس اکشن هستم خیلی واسم واضح شد ممنون از همیار کریپتو

  6. مقاله جالبی بود کاربردی ترین اصطلاحات رو انقدر ساده و روان توضیح دادید که فهمش رو خیلی آسون کرده بود خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا