💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بلاک چین

سالیدیتی چیست؟ کاربردهای زبان برنامه نویسی بلاکچین

آموزش صرافی بینگ ایکس

زبان برنامه نویسی سالیدیتی زبان انعطاف پذیر برای نوشتن قراردادهای هوشمند می باشد. فناوری منحصر به فردی که شباهت زیادی به زبان های جاوا اسکریپت و پایتون دارد.

شاید این فناوری برای برخی از افراد که در حوزه ارزهای دیجیتال مشغول هستند آشنا باشد. Solidity یک زبان برنامه نویسی قرارداد محور سطح بالا است که برای ساخت قراردادهای هوشمند استفاده می شود و بیشتر اتریوم را هدف قرارداده است. گام اول برای ساخت برنامه های اتریوم، قراردادهوشمند است که امکان برنامه‌نویسی بر روی شبکه بلاکچین اتریوم را فراهم می کند.

مانند تمام پلتفرم‌های برنامه‌نویسی، برای کدنویسی در شبکه اتریوم از یک زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم این زبان سالیدیتی (Solidity) است. زبانی حرفه‌ای که برای کار با فناوری بلاکچین و نوشتن قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم طراحی شده است.

در ادامه قصد داریم زبان برنامه نویسی سالیدیتی را معرفی کرده، ویژگی ها و مزایای آن را بیان کنیم.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟

زبان برنامه نویسی سالیدیتی یک زبان استاتیک است؛ یعنی برخلاف زبان‌های دینامیک که در زمان Run می‌توان کدها را بازبینی کرد، در سالیدیتی بازبینی کدها در زمان Compile امکان‌پذیر است. برای مثال، پایتون و جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی دینامیک هستند در حالی که C++ یک زبان استاتیک است. سالیدیتی از این حیث مشابه C++ است.

زبان برنامه نویسی بلاک چین سالیدیتی، از ویژگی وراثت (Inheritance) برخوردار است. یعنی، توابع، متغیرها و سایر ویژگی‌هایی که در یک قرارداد هوشمند وجود دارد را می‌توان در قرار داد هوشمند دیگری به کار برد. Solidity یک زبان برنامه نویسی متن باز است که جامعه توسعه‌دهندگان آن به شدت در حال رشد است.

پیش‌­نیازهای زبان برنامه نویسی سالیدیتی

پیش‌­نیازهای زبان برنامه نویسی سالیدیتی چه مواردی است؟

  1. دانش اولیه و اصلی بلاک­ چین
  2. دانش پلتفرم اتریوم
  3. تجربۀ کاری با هر زبان برنامه‌­نویسی مانند پایتون، C و جاوا اسکریپت
  4. دانش پایۀ مفهوم برنامه­‌نویسی
  5. آشنایی با کنترل خطی جهت ایجاد یک کتاب راهنمای جدید

قرارداد هوشمند و پردازشگر اتریوم

یک قرارداد هوشمند در زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی توسط مجموعه‌ای از داده‌ها و یک قطعه کد تعریف می‌شود که داخل یک آدرس در شبکه اتریوم قرار گرفته است. تراکنش‌های داخل بلاک در بلاکچین توسط این قرارداد مدیریت می‌شوند.

آموزش خصوصی فارکس

یک آدرس مشخص در قالب یک کلید رمزنگاری به هر بلاک اختصاص یافته است. این آدرس از طریق اعمال تابع هش روی آدرس بلاک قبلی به وجود می‌آید. به همین دلیل بین بلاک‌های مجاور یک ارتباط ایجاد می‌شود که امکان ایجاد هرگونه تغییر در بلاک‌ها تنها از این روش ممکن است.

قراردادهای هوشمند مبتنی بر زبان سالیدیتی، روی ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) راه‌اندازی و اجرا می‌شوند. ماشین‌ مجازی اتریوم، یک ماشین تیورینگ کامل است. این ماشین یک مدل ریاضیاتی محاسبه است که حافظه‌ و زمان پردازش بی‌نهایت در اختیار دارد.

به هر کامپیوتر که به شبکه بلاکچین متصل می‌شود، گره یا نود گفته می‌شود. تمام گره‌ها روی ماشین مجازی اتریوم اجرا می‌شوند. وظیفه گره‌ها تایید و بررسی و محاسبات تراکنش‌ها است.

زمانی که نیاز به ایجاد تغییرات در شبکه اتریوم است، باید تمامی گره‌ها در اتفاق افتادن آن هم نظر باشند. به همین دلیل است که احتمال هرگونه اشتباه یا تقلب در این شبکه از بین می‌رود.

ویژگی زبان برنامه نویسی سالیدیتی

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چه ویژگی هایی دارد؟

یک قرارداد هوشمند که با استفاده از زبان سالیدیتی نوشته شده شامل ۴ بخش است:

دستورالعمل Pragma

پراگما مولفه اساسی برای استفاده از Compiler به منظور بررسی ورژن نسخه‌ای است که برای کدنویسی از آن استفاده شده است.

State variable

این بخش اطلاعات متغیری همانند قیمت ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد که در یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌شوند.

توابع

توابع در یک قرارداد هوشمند به واحد اجرایی کد گفته می‌شود. یک تابع، یک فعالیت را برای رسیدن به یک هدف، تعریف می‌کند. این ویژگی قابلیت این را دارد که از کتابخانه سالیدیتی فراخوانده شود. این ویژگی دقیقا مشابه سایر زبان‌های برنامه نویسی است.

Event

ایونت فعالیت‌هایی که در یک قرارداد هوشمند وجود دارد را شرح می‌دهد.

کاربرد زبان برنامه نویسی سالیدیتی

به دلیل آسانی، دقت بالا و سازگاری با بلاکچین اتریوم از طرفی امنیت و شفافیتی که دارد توانسته راندمان خوبی داشته باشد. استفاده در مزایده، حراج، کیف پول و پروژه‌­های رأی­‌گیری و مناسب بودن برای نوشتن قراردادهای هوشمند و توسعه‌­یافتن ماشین مجازی اتریوم اولین کاربرد این زبان است.

کاربرد دوم زبان برنامه‌­نویسی سالیدیتی بیشتر در نوشتن قراردادهای هوشمند است و به دلیل گسترده‌­تر­بودن مفاهیم به کار برده‌­شده در این فناوروی، در قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌­شود.

قراردادهای هوشمند از دو بخش کد و داده تشکیل شده‌­اند و با قرار­گرفتن زبان برنامه ­نویسی سالیدیتی در داخل یک آدرس در بلاک­چین اتریوم و تعریف‌ کردن متغیر­ها و توابع پیچیده، تحلیل دریافت داده­‌ها به‌­صورت خودکار انجام می‌­گیرد. در واقع، زبان برنامه­‌نویسی سالیدیتی باعث به هم وصل­‌کردن بلاک‌ های قبل و بعد می­‌شود و یک زنجیرۀ به‌­هم­‌پیوسته‌­ای را می‌­سازد که احتمال هک­‌شدن را کاهش داده و تراکنش‌­ها را به­‌صورت خودکار کنترل می‌­کند.

متغیر های سالیدیتی

چند نوع متغیر در Solidity وجود دارد؟

متغیرهای محلی

متغیرهایی با مقادیری که تا تکمیل تابع باقی می مانند

متغیرهای حالت

متغیرهایی که مقادیر آنها به طور دائم در یک سیستم ذخیره سازی قرارداد نگهداری می شود.

جمع بندی

برای نگهداری و مراقبت از بلاکچین عمومی، کدهایی که برای شبکه تولید می‌شوند باید از امنیت بالایی برخوردار باشند. زبان برنامه‌نویسی، ایمنی شبکه بلاکچین را تامین می‌کند.

برای ایجاد اپلیکیشن‌ در بلاکچین، زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی وجود دارد. سالیدیتی یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پر کاربرد است که برای نوشتن قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم طراحی شده است.

زبان سالیدیتی (Solidity) در سال ۲۰۱۴ توسط گوین وود، یوئیچی هیرای، کریستین ریتویسنر و الکساندر برگساسی معرفی شد. سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که از زبان‌های برنامه‌نویسی JavaScript ,Python و ++C الهام گرفته شده است.

حروف این زبان، مشابه حروفی است که در زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده می‌شود. سالیدتی متغیرها، کلاس‌ها و عملکرد‌های خود را نیز از جاوا برداشت کرده است.

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی بهترین گزینه برای آموزش برنامه‌نویسی بلاکچین به شمار می‌رود. افرادی که از قبل با زبان‌ جاوا اسکریپت، پایتون یا سی‌پلاس‌پلاس کار کرده باشند، در درک این زبان مشکلی نخواهند داشت.

علاوه بر این اتریوم یک رمزارز بسیار محبوب است که بعد از بیت‌ کوین، از لحاظ محبوبیت در جایگاه دوم قرار دارد. کاربردهای اتریوم روز به روز بیشتر می‌شود و افرادی که بتوانند زبان سالیدیتی را به خوبی یاد بگیرند، قطعاً از فرصت‌های ویژه بهره‌مند خواهد شد.

یکی از بهترین روش‌ها، برنامه‌نویسی بلاکچین است. البته افرادی که قصد ورود به دنیای بلاکچین و یادگیری زبان برنامه‌نویسی را دارند، به این نکته توجه داشته باشند که باید بلاکچین و نحوه کار آن را به خوبی بشناسند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا