💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

فدرال رزرو (Federal Reserve) و تاثیر آن در بازار ارز دیجیتال و فارکس

آموزش صرافی بینگ ایکس

اگر معامله گر بازار ارز دیجیتال یا فارکس باشید قطعاً تاکنون نام فدرال رزرو را شنیده‌اید. حتی اگر معامله‌ای بازداشته‌اید در زمان اعلام تصمیمات فدرال رزرو نوسان‌های شدید به صورت را تجربه کرده‌اید. در مقاله «فدرال رزرو (Federal Reserve) و تاثیر آن در بازار ارز دیجیتال و فارکس» قصد داریم به معرفی فدرال رزرو، نحوه شکل‌گیری، حوزه فعالیت و اعضای آن و هر آنچه نیاز دارید در رابطه با فدرال رزرو بدانید صحبت کنیم. با همیارکریپتو همراه باشید.

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو (به انگلیسی؛ Federal Reserve) به ساده‌ترین بیان بانک مرکزی آمریکا است. بهتر است بدانید اختصاراً به آن فد (Fed) نیز گفته می‌شود.

فدرال رزرو بیش از یک قرن است که قدمت دارد و بر بزرگ‌ترین بانک های آمریکا نظارت می‌کند.

دلیل پیدایش فد

در اوایل قرن نوزدهم بحران اقتصادی وحشتناکی در آمریکا وجود داشت که باعث ایجاد تورم و مشکلات مالی شدید مردم شده بود. به همین دلیل رئیس جمهور وقت وودرو ویلسون (Woodrow Wilson) برای آنکه چاره‌ای بیندیشد، تصمیم به ایجاد سیستم مالی خاصی شد که امور را اداره کند همین امر موجب تشکیل فدرال رزرو آمریکا در سال 1913 شد.

هدف از تشکیل فد (Fed) نظارت بر عملیات بانکی است. فدرال رزرو از 12 بانک مرکزی تشکیل شده است که مستقل از دولت کار می‌کنند بااین‌حال در بعضی موارد تصمیمات دولتی نیز بر فعالیت آن‌ها تأثیرگذار است.

فدرال رزرو چگونه کار می کند؟

برای آنکه تصور صحیحی از نحوه کار فدرال رزرو (Federal Reserve) داشته باشیم باید اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسیم. Federal Reserve دارای سه بخش اصلی 1- هیئت حکام، 2- دوازده بانک منطقه‌ای و 3- کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)  است:

هیئت حکام

هیئت حکام از 7 نفر تشکیل شده است. این هفت نفر کل فدرال رزرو را جهت‌دهی و هدایت می‌کنند.

آموزش خصوصی فارکس

دوازده بانک منطقه‌ای

دوازده بانک منطقه‌ای به کمک هیئت مدیره آمده و بر تمام بانک های موجود در آمریکا نظارت می‌کنند. یکی دیگر از وظایف این بانک ها کسب اطمینان از اجرای سیاست‌هایی هست که در جلسات تصویب می‌شود.

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)

سومین بخش فد، کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) است. این کمیته در سال 1933 تشکیل شد و تقریباً هر شش هفته یک‌بار جلسه داشته و به بررسی مسائل مالی و تدوین سیاست‌هایی مانند نرخ بهره و نرخ رشد پایه پولی برای آن می‌پردازند.

 نقش رئیس فدرال رزرو چیست؟

رئیس شورای حکام فد (Federal Reserve) یا رئیس شورای عالی خزانه‌داری آمریکا یکی از کلیدی‌ترین مقامات آمریکا است.

رئیس Federal Reserve، جهت و لحن هیئت مدیره و کمیته بازار آزاد فدرال را مشخص می‌کند. از سال 2018 تا اکنون جروم اچ. پاول  ریاست فد را بر عهده دارد. آقای پاول در سال 1979 مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق جورج تاون دریافت کرد.

رئیس فعلی فد (Federal Reserve)، جروم پاول، یکی از اعضای هیئت مدیره، دوره ریاست خود را در 5 فوریه 2018 آغاز کرد.

فدرال رزرو (Federal Reserve)

رؤسای فدرال رزرو

از سال 1987 تا 2006 آلن گرینسپن

از سال 2006 تا 2014 بن برنانکی

از سال 2014 تا 2018 جنت یلن

از 2018  تا اکنون جروم اچ. پاول

برای تدریس خصوصی ارز دیجیتال در تمامی شهرهای ایران از طریق لینک‌های ذیل با ما در ارتباط باشید.

فدرال رزرو چهار وظیفه اصلی دارد:

1- تدوین سیاست‌های پولی

2- پیگیری رسیدن به اشتغال کامل

3- تثبیت قیمت‌ها

4- رشد اقتصادی در آمریکا

با گذشت زمان وظایف دیگری نیز به عهدی فدرال رزرو قرار گرفت که در ادامه مهم‌ترین وظایف فدرال رزرو را بررسی می‌کنیم:

کنترل و مدیریت تورم

یکی از وظایف مهم فدرال رزرو مدیریت تورم و رکود است. تورم در کشور امریکا نباید از یک حد خاصی تجاوز کند و دراین‌باره حتی دولت نیز تصمیم گیرنده اصلی نبوده و مربوط به فدرال رزرو است. فدرال رزرو با تغییر نرخ بهره به مقابله با تورم می‌رود. نرخ تورم پایه برای امریکا 2 درصد در نظر گرفته شده است. بر اساس سیاست های پولی و تغییر آن تورم را کنترل می‌کند.

زمانی که تورم در حال افزایش است؛ یعنی پول در گردش و دست مردم زیاد است، برای کنترل تورم، فد (Federal Reserve) نرخ بهره بانکی را افزایش می‌دهد تا مردم رغبت پس انداز در بانک را پیدا کنند. به این حالت سیاست انقباضی گفته می‌شود. اصولاً این عمل باعث ریزش بازارهای مالی نیز می‌شود.

حال فرض کنید فد (Federal Reserve) سیاست پولی انبساطی را در دستور کار قرار دهد. یعنی نرخ بهره را کاهش دهد آن زمان مردم دیگر رغبتی برای سرمایه گذاری در بانک نداشته و ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان را در گردش قرار دهند. بدین ترتیب تورم نیز افزایش می‌یابد.

نظارت بر نظام بانکی

فد متشکل از 12 بانک ریز مجموعه است. این بانک ها زیر نظر هیئت حکام عمل می‌کنند. 12 بانک منطقه‌ای Federal Reserve در دالاس، کانزاس سیتی، فیلادلفیا، ریچموند، سنت لوئیس، مینیاپولیس، آتلانتا، بوستون، شیکاگو، کلیولند، نیویورک، و سانفرانسیسکو قرار دارند.

وظایف این بانک ها شامل رسیدگی به پرداخت‌های خزانه‌داری ایالات‌متحده، مدیریت وجوه نقد، تحقیق در مورد مسائل اقتصادی، فروش اوراق بهادار دولتی و دیگر فعالیت‌های سرمایه گذاری است.

ارائه خدمات بانکی

یکی از وظایف بانک ها، وام دادن به اعضای خود است و از آنجایی که Federal Reserve بانکِ بانک ها نام دارد به دیگر بانک ها در صورت لزوم وام خواهد داد.

فدرال رزرو چگونه بر بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد؟

تصمیمات فدرال رزرو می‌تواند به طور مستقیم روی سهام شرکت‌ها، قیمت صندوق‌های اوراق قرضه و نرخ وام‌ها تأثیر بگذارد. به همین ترتیب به طور غیرمستقیم تغییر نرخ موارد اعلام شده روی قیمت مسکن، نرخ بیکاری (اینکه شما شاغل شوید یا اخراج) مؤثر خواهد بود.

فرض کنید زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، مردم تمایل دارند سرمایه خودشان را از بازارهای مالی که پر ریسک هستند خارج کرده و در بانک ها پس‌انداز کنند. بدین ترتیب تصمیمات فد روی بازارهای مالی؛ مانند ارز دیجیتال تأثیرگذار است.

از جمله بالا می‌توان نتیجه گرفت؛ با افزایش نرخ بهره، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش خواهد یافت چراکه مردم فروشنده می‌شوند تا سرمایه خود را در بانک ها قرار دهند.

از طرفی با کاهش نرخ بهره یعنی کاهش سوددهی بانک ها، مردم مجدد به سمت بازارهای مالی روانه می‌شوند و همین امر باعث افزایش تقاضا در بازار ارز دیجیتال و افزایش قیمت رمز ارزها می‌شود.

فدرال رزرو و تاثیر آن در بازار ارز دیجیتال و فارکس

دو تأثیر تصمیمات فدرال رزرو را در ساله‌ای گذشته باهم بررسی کنیم.

در سال 2018 نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یافت و این خبر باعث کاهش چشمگیر قیمت‌های رمز ارزها شد.

در سال 2020 به دلیل شیوع بیماری کرونا، فد به دلیل جلوگیری از مشکلات اقتصادی نرخ بهره تقریباً صفر اعلام کرد بدین ترتیب مردم سرمایه‌شان را از بانک ها خارج کردند و در بازارهای مالی؛ مانند ارز دیجیتال سرمایه گذاری کردند همین امر موجب افزایش قیمت رمز ارزها و حتی اوج قیمت در سال 2021 شد.

تصمیمات فدرال رزرو در بازار فارکس نیز مؤثر است؛ اما به دلیل بزرگ بودن بازار فارکس و حجم معاملات بالا در این بازار تأثیر لحظه‌ای کمتری دارد؛ اما در بلندمدت تأثیرگذار است. بااین‌حال اگر در بازار فارکس ترید می‌کنید باید از اخبار فدرال رزرو مطلع باشید.

برای درک کامل بهتر است تکنیکال چند رمز ارز در سال‌های 2018 و 2021 بررسی کنید.

چه عواملی بر تصمیم گیری های فدرال رزرو موثر است؟

هدف فدرال رزرو ثبات اقتصادی ایالت متحده آمریکا است. حال گاهی این ثبات اقتصادی به دلایل داخلی دچار تزلزل می‌شود، کاهی بر اساس عوامل خارجی.

یکی از این عوامل خارجی جنگ‌های دیگر ملت‌ها است. مانند جنگ روسیه و اوکراین که در حال رخ دادن است. بر اثر این بحران قیمت نفت و سایر مواد خام در حال افزایش است.

این افزایش قیمت می‌تواند منجر به افزایش تورم شود. قبلاً توضیح دادیم که یکی از راه‌های اصلی کنترل تورم، کنترل نرخ بهره است و این امر روی نوسان‌های بازار ارز دیجیتال، بازار فارکس و سهام نیز تأثیرگذار خواهد بود.

فدرال رزرو (Federal Reserve) و تاثیر آن در بازارمالی

نتایج نشست فدرال رزرو امریکا در کجا اعلام میشود؟

برای مشاهده نتیجه نشست فدرال رزرو می‌توانید به سایت اصلی این سازمان مراجعه کنید یا آنکه از سایت فارکس فکتوری کمک بگیرید.

جمع بندی

اگر قصد معامله‌گری در بازار ارز دیجیتال را دارید و می‌خواهید از نوسانات شدید قیمتی جان سالم به در ببرید باید جلسات فدرال رزرو و تصمیمات آن‌ها را پیگیری کنید. در مقاله «فدرال رزرو (Federal Reserve) و تاثیر آن در بازار ارز دیجیتال و فارکس» به معرفی فد و اجزای تشکیل‌دهنده آن و تأثیر تصمیمات فد روی بازار ارز دیجیتال صحبت کردیم.

سؤالات متداول

فدرال رزرو چیست؟

به سیستم بانک مرکزی کشور ایالات‌متحده آمریکا فدرال رزرو «Federal Reserve» گفته می‌شود که در سال ۱۹۱۳ به دستور رئیس جمهور وقت تشکیل شده است.

فدرال رزرو چگونه روی بازار فارکس و ارز دیجیتال تأثیر می گذارد؟

فدرال رزرو با تغییر نرخ بهره روی روند بازارهای مالی؛ مانند ارز دیجیتال و فارکس تأثیر می‌گذارد. با افزایش نرخ بهره، مردم در بانک ها به دلیل عدم وجود ریسک سرمایه گذاری می‌کنند و برای اینکار باید دارایی ارز دیجیتال خود را فروخته و تبدیل به پول فیات کنند، بدین ترتیب بازار رمز ارزها نزولی می‌شود. برعکس این مورد نیز صادق است.

صرافی مناسب ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان کدام است؟

بین تمامی صرافی ارز دیجیتال صرافی BingX و صرافی کوینکس بهترین صرافی برای مبادلات ارز دیجیتال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا