💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
دانش نامه و اصطلاحات

لیست ارزهای اسکم + روش های شناسایی کلاهبرداری در ارز دیجیتال

آموزش صرافی بینگ ایکس

زمانی که در حوزه جدیدی وارد می‌شویم از آنجایی که هنوز با زیروبم آن حوزه یا موضوع آشنایی کافی نداریم، امکان آنکه توسط افراد سودجو مورد سو استفاده قرار گیریم زیاد است. بازار ارزهای دیجیتال نیز از این امر مستثنی نیست و روش‌های کلاهبرداری در ارز دیجیتال (اسکم در ارز دیجیتال) است.

اگر شما هم جز افرادی هستید که تازه با دنیای ارز دیجیتال آشنا شده‌اید و با روش‌های کلاهبرداری در ارز دیجیتال آشنا نیستید دقیقاً در جای مناسبی قرار دارید. در مقاله «روش های شناسایی کلاهبرداری در ارز دیجیتال» قصد داریم شما را با رایج‌ترین روش‌های اسکم در ارز دیجیتال و راه‌های مقابله با آن آشنا کنیم تا سرمایه‌تان در معرض خطر قرا نگیرد. همیار کریپتو همراه شما در بازارهای مالی!

سایت اسکم چیست؟

اسکم (scam) یک لغت انگلیسی بوده که در فارسی به معنای کلاهبرداری است. سایت اسکم هم از همین تعریف معنای آن مشخص شد، به سایت‌هایی که به روش‌های مختلف قصد کلاهبرداری از افراد (به روش‌های مختلف) را دارند ، سایت اسکم گفته می‌شود.

سایت‌های اسکم به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ 1- از ابتدا قصد با قصد کلاهبرداری تأسیس شده‌اند مانند سایت یونیک فایننس 2- در ابتدا واقعاً با قصد انجام یک پروژه خاص یا … تأسیس شده‌اند اما با مشکلاتی مواجه شده و از ادامه راه منصرف شده‌اند. در این حالت پروژه متوقف می‌شود و دارایی سرمایه‌گذاران در آن پروژه از بین خواهد رفت.

از کجا بفهمیم سایت یا ارز اسکم است؟

در بازار رمز ارزها، فعالیت سایت‌های اسکم و کلاهبرداری در ارز دیجیتال به چند سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  • سایت‌های کیف پول اسکم
  • سایت‌های صرافی اسکم
  • سایت‌های اسکم فیشینگ
  • سایت‌های حاوی بدافزارها
  • سایت‌های عرضه اولیه سکه

سایت های اسکم اساساً با شایعات و وعده‌های چشم‌گیر بین مردم خود را جا کرده و فعالیت خود را از طریق انتشار اخبار دروغ مثل بازدهی سودهای چند صددرصدی یا پاداش رمز ارز ادامه می‌دهند.

بدین ترتیب رشد می‌کنند و زمانی که به حد خاصی از ثروت رسیدند، پروژه‌های خود را تعطیل کرده و دیگر هیچ رد و نشانی از مدیرعامل و … این سایت‌ها در دنیا وجود نخواهد داشت.

نوشته های مشابه
آموزش خصوصی فارکس

برخی دیگر اطلاعات حساب‌های کاربری یا کیف پول‌های افراد را به روش‌های مختلف گرفته و دارایی ارز دیجیتال آن‌ها را به سرقت می‌برند.

روش های شناسایی کلاهبرداری در ارز دیجیتال

برای جمع‌بندی این بخش باید گفت هرجا صحبت از یک شبه پول دار شدن و بنز، BMW و ویلاهای لاکچری بود بدانید علاوه بر آنکه پول به دست نمی‌آورید حتماً دارایی مالی خود از طریق سرمایه‌گذاری یا ارزش اعتبار خود از طریق معرفی این سایت‌ها به دیگران، از دست خواهید داد.

یکی از راه‌های مؤثر آموزش ارز دیجیتال،  تدریس خصوصی ارز دیجیتال است. در این روش استاد مطابق با نیاز و اطلاعات شما از برخی مفاهیم رد شده (چرا که آن را بلد هستید) و روی برخی دیگر از مفاهیم که اشکال داشته یا هنوز برایتان سؤال است تأکید بیشتر خواهد داشت. بدین ترتیب آموزشی کاملاً متناسب با سطح خود دیده‌اید.

روش‌های شناسایی پروژه های اسکم ارز دیجیتال چیست؟

تا اینجا با معنی اسکم و انواع سایت های اسکم آشنا شدیم. در ادامه به طور جزئی می‌خواهیم به بررسی روش‌های شناسایی پروژه های کلاهبرداری در ارز دیجیتال (اسکم ارز دیجیتال) بپردازیم.

با افزایش دانش و اطلاعات خود در شناخت روش‌های اسکم ارز دیجیتال می‌توانید سرمایه خود و اطرافیانتان را در برابر نابود شدن حفظ نمایید.

1- آیا به پروژه مشکوک هستید؟ ظاهری کلاهبرداری دارد؟

یکی از سایت‌هایی که پروژه‌های کلاهبرداری در ارز دیجیتال را معرفی کند سایت Token Sniffer است. در این سایت رمز ارزها بر اساس معیارهای خاصی رتبه بندی می‌شوند. رتبه رمز ارزها بین 0 تا 100 خواهد بود و هرچه این رتبه کمتر باشد احتمال کلاهبرداری بودن آن بیشتر می‌شود.

قابل ذکر است در این سایت پروژه های اسکم نیز معرفی شده و همیشه اطلاعات آپدیت است. با این تفاسیر Token Sniffer فقط یک وب‌سایت بوده و نباید تنها به آن اکتفا کرد، بلکه باید از روش‌های دیگر نیز برای شناسایی پروژه های مشکوک استفاده کرد.

2- به وب‌سایت پروژه‌های ارز دیجیتال دقت کنید

پروژه های اسکم اکثراً دارای وب‌سایت بوده و یکی از راه‌های کلاهبرداری آن‌ها همین سایت‌شان است؛ بنابراین بررسی سایت پروژه‌های که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید بسیار مهم است.

با این حال نباید تنها به بررسی ظاهر سایت بسنده کرد. باید دامنه سایت، تاریخ ایجاد نام سایت و تاریخ انقضای دامنه سایت را بررسی کرد. اگر زمان کوتاهی تا تاریخ انقضای سایت باقی‌مانده است، بهتر است در آن سرمایه گذاری نکنید.

دومین روش شناسایی سایت های معتبر آن است که آن‌ها هیچ‌گاه از شما اطلاعات خصوصی مالی مانند رمز کیف پول یا رمز آتنتیکیتور و … را از شما نمی‌خواهند اما سایت های کلاهبرداری در ارز دیجیتال از شما به دلایل مختلف می‌خواهند تا اطلاعات کاربری خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید، در این صورت به راحتی کلاهبرداری می‌کنند.

3- توسعه‌دهندگان پروژه کریپتویی را بررسی کنید

بنیان‌گذارهای و توسعه‌دهندگان پروژه‌ها وقتی ناشناس باشند امکان کلاهبرداری بودن پروژه افزایش می‌یابد. هر پروژه موفق در دنیا ارز دیجیتال مانند اتریوم، کاردانو و … توسعه‌دهندگان شناخته شده‌ای دارند.

زمانی که قصد سرمایه گذاری در یک پروژه را دارید در فضای مجازی در رابطه با شخص توسعه‌دهنده تحقیق کنید. اکانت‌های شخصی مانند فیس بوک، لینکدین، توییتر و … را بررسی نمایید.

اگر هویت توسعه‌دهنده پروژه تائید نشد، امکان کلاهبرداری بودن پروژه افزایش می‌یابد.

۴. وایت پیپر پروژه‌ها را مطالعه کنید

مطالعه وایت پیپر هر رمز ارز راه دقیق دیگری برای بررسی و تائید پروژه‌های ارز دیجیتال است. اگر رمز ارزی وایت پیپر ندارد یا در وایت پیر برنامه و اهداف خاصی مشخص نشده است به احتمال زیاد آن پروژه کلاهبرداری در ارز دیجیتال خواهد بود.

با بررسی وایت پیپر بیت کوین یا اتریوم می‌توانید نمونه‌ای خوب وایت پیپر از پروژه‌های دارای اعتبار در ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

5. میزان دارایی هولدرهای بزرگ پروژه مهم است

درباره نقدینگی پروژه های ارز دیجیتال باید گفت: هرچه نقدینگی در یک پروژه بیشتر باشد، آن پروژه امن‌تر است. در این خصوص می‌توانید اتریوم را به‌عنوان شاخص قرار داده و نقدینگی پروژه های دیگر را با آن مقایسه کنید.

در خصوص نقدینگی پروژه می‌توان مدت زمان قفل بودن نقدینگی را نیز در نظر گرفت. هر چه نقدینگی مدت زمان بیشتری قفل باشد، پروژه معتبرتر است. سایت Token Sniffer در این باره نیز می‌تواند مرجع مناسبی برای بررسی باشد.

اسکم در ارز دیحیتال

چگونه از اسکم در ارز دیجیتال (SCAM) جلوگیری کنیم؟

1- در بازار ارز دیجیتال همیشه به همه‌چیز مشکوک باشید، مخصوصاً زمانی که به شما درآمدهای دلاری خاص و چشمگیر معرفی می‌کنند. احساسات خود را کنترل کنید و در لحظه تصمیم نگیرید. در این زمان‌ها بهتر است طمع نکرده و تحقیق کنید.

2- اگر افراد زیادی در حال انجام یک فعالیت هستند (مخصوصاً اگر این افراد درست‌وحسابی نمی‌شناسید) به معنای صحیح بودن آن فعالیت نیست. گاهی در جمعی قرار می‌گیرد که اکثراً در یک پروژه پانزی فعالیت دارند؛ بنابراین ، پیروی از جامعه همیشه کار درستی نبوده و قبل سرمایه گذاری تحقیق کنید.

3- هیچ گاه، تأکید می‌کنیم هیچ گاه رمز عبور خود را در اختیار افراد متفرقه قرار ندهید.

4- این روزها لینک‌ها و اپلیکیشن‌های کلاهبرداری زیادی در اطراف ما وجود دارند. قبل از کلیک روی لینک یا دانلود نرم افزار از امن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

5- گول طرح‌های پامپ و دامپی نخورید. کانال‌ها و پیج‌هایی که ادعا می‌کنند دقیقاً چند دقیقه قبل از پامپ و دامپ به شما سیگنال می‌دهند، دروغ‌گویانی بیش نیستند.

لیست ارزهای اسکم در ارز دیجیتال

در ادامه به معرفی جدیدترین پروژه‌هایی که در حال حاضر فعال بوده و در حال کلاهبرداری در ارز دیجیتال هستند، معرفی می‌کنیم.

  • 1- صرافی بلم با آدرس belem.cc
  • 2- پروژه تری اینوست (Treenvest)
  • 3- ویکینگ ترون یا ویکینگ گروپ – waykingtron
  • 4- پی کوین – پوما کوین pcoin (puma coin global)
  • 5- بیت‌کوین بلک – Bitcoin Black
  • 6- پای نتورک – Pi Network
  • 7- یونیک فایننس – unique finance
  • 8- دابل وی – Double Way
  • 9- جی سی جی آسیا – GCG ASIA
  • 10- ایر تریدز – Airtrades
  • 11- اکو اسمارت – Eco Smart
  • 12- بانک ترون – bank of tron
  • 13- آریا کوین – Aryacoin
  • 14- کینگ مانی – King Money
  • 15- ایران کوین ماین – iran coinmine
  • 16- گرام فری – GramFree
  • 17- دگ کوین – Dagcoin
  • 18- وان کوین – onecoin
  • 19- بیتمین فارم – bitmain farm
  • 20- ای تو سی – E2c

در این لیست به معرفی معروف‌ترین پروژه‌های کلاهبرداری در ارز دیجیتال پرداختیم. این لیست همچنان ادامه دارد و روزانه به پروژه‌های کلاهبرداری افزدوده می‌شود.

جمع بندی

همان‌طور که حوزه ارزهای دیجیتال گسترش می‌یابد و افراد بیشتری به این دنیای عظیم وارد می‌شوند، کلاهبرداری در ارز دیجیتال (اسکم در ارز دیجیتال) نیز متأسفانه روزانه رو به گسترش و به‌روز شدن است. کلاهبرداران از انواع تاکتیک ها برای سرقت پول استفاده می‌کنند، از جمله ایمیل‌های فیشینگ، مبادلات جعلی، طرح‌های پامپ و دامپ و طرح‌های پونزی!

در اکثر موارد، هدف این گروه‌ها، افرادی هستند که تازه وارد صنعت ارز دیجیتال شده‌اند یا با نحوه عملکرد آن آشنا نیستند، بنابراین بسیار مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال یا محصول مرتبط، تحقیقات خود را انجام دهید و با تخصص و علم و دانش کافی قدم بعدی خود را بردارید.

سؤالات متداول

خرید ارز دیجیتال به چه طریقی صورت می‌گیرد؟

پس از کسب دانش و مهارت ترید، باید در یک صرافی معتبر حساب کاربری افتتاح کرده تا بتوانید معاملات خود را انجام دهید. دو صرافی مناسب در این حوزه صرافی بینگ ایکس و صرافی کوینکس است.

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    چرا سایت کلاهبرداری نبضکس را لیست نکردید
    یک کلودماینیگ کلاهبرداری و دزد هیچ واریزی نداره
    حتی دولت هم اون را فیلتر نکرده
    من پلیس فتا شکایت کردم هیچ اقدامی نکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا