💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش کیف پول

استیکینگ چیست؟ آموزش سهام گذاری یا Staking ارز دیجیتال

آموزش صرافی بینگ ایکس

استیکینگ به معنای دریافت سود در ازای نگهداری یک ارز دیجیتال است. بعضی کاربران این کار را در مقابل ماینینگ رمز ارزها قرار می‌دهند. استیکینگ ارز دیجیتال، جایگزینی کم‌هزینه برای استخراج و ماینینگ است. امنیت شبکه بلاک چین با استیکینگ تامین می‌شود.

استیکینگ ارز دیجیتال (Crypto Staking) چیست؟

استیکینگ(Staking) دریافت سود در ازای نگهداری یک ارز دیجیتال است.

استیکینگ در صرافی یا کیف پول؟

1. استیکینگ در کیف پول

با نگهداری یک رمز ارز در کیف پول ارز دیجیتال تراست والت خود سود دریافت کنید. به این روش استیکینگ سرد هم گفته می‌شود.

2. استیکینگ در صرافی ارز دیجیتال

شما با خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن در صرافی بایننس، سود دریافت می‌کنید. این روش به دو صورت Locked و Flexible نیز قابل انجام است.

قبل از شروع مبحث استیکینگ ارز دیجیتال بهتر است توضیحاتی در مورد مکانیزم اثبات سهام (Proof of Stake) داده شود.

الگوریتم اثبات سهام (PoS) چیست؟

شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین بر اساس الگوی اثبات کار (Proof of Work) فعالیت می‌کند.تمامی تراکنش‌ها در الگوریتم، درون یک بلاک قرار می‌گیرند. سپس این بلاک‌ها به هم متصل شده و یک شبکه بلاک‌چین را تشکیل می‌دهند. مکانیزم اثبات سهام یا PoS، نوعی مکانیزم اجماع است که امنیت و کارایی را در یک شبکه بلاک‌چین تامین می‌کند.

مکانیزم PoW رقابت بین ماینرها برای یافتن پاسخ یک مسئله ریاضی است که اگر ماینری سریعتر از بقیه پاسخ را پیدا کند، به آن ماینر مجوز وارد کردن بلاک تکمیلی به بلاک‌چین داده می‌شود. روش PoW برای رسیدن به اجماع در یک شبکه غیرمتمرکز مکانیزمی بسیار قوی است. یکی از مشکلات این روش، وجود حجم زیادی از محاسبات توسط ماینرها است. ت هدف اصلی استخراج و عمل ماینینگ، تامین امنیت شبکه بلاکچین است.

آموزش خصوصی فارکس

در نظر ماینرهای مکانیزم PoW، تامین شبکه بلاکچین کاری ارزشمند است و تامین آن با این حجم از محاسبات توجیه کننده است. اما آیا امنیت شبکه فقط با محاسبات سنگین در روش PoW تامین می‌شود؟ با این سوال الگوریتم PoS و استیکینگ در بلاک‌چین مطرح شد. ایده اصلی در این الگوریتم، نگه داری و ذخیره یک ارز دیجیتال در کیف پول یا صرافی مورد نظر است.

در فاصله زمانی تعیین شده و مطابق پروتکل که زیر نظر شبکه شکل گرفته، نودها یا گره ها می‌توانند با تایید شبکه، بلاک‌های جدید را تایید کنند و بلوک جدیدی را تشکیل دهند. مقدار کوین ذخیره شده توسط هر کاربر به آن فرد احتمال انتخاب یک گره برای تایید بلوک جدید را می‌دهد. هر نودی که کوین بیشتری ذخیره کرده باشد، مسلما شانس بیشتری برای دریافت حق تایید بلاک‎‌ها دریافت خواهد کرد. کاربران روش اثبات سهام و استیکینگ بر این اعتقاد هستند که مقیاس پذیری شبکه بلاکچین توسط روش PoS به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

 

شبکه اتریوم برای مشکل مقیاس پذیری خود قصد تغییر الگوریتم خود را از PoW به اثبات سهام PoS دارد و آن را در قالب اتریوم لایه دو ارز دیجیتال معرفی خواهد کرد.

مبدع روش استیکینگ کیست؟

اسکات نادال (Scott Nadal) و سانی کینگ (Sunny King) ، این روش را در سال 2012 معرفی کردند. این دو دانشمند مکانیزم استیکینگ را به عنوان راهی برای ایجاد ارز دیجیتالی مانند بیت‌کوین اعلام کرده اند.

پیرکوین (Peercoin) اولین ارزی بود که از روش استیکینگ استفاده کرد. ICO (عرضه اولیه) این کوین و شبکه بلاک‌چین آن با مکانیزم اثبات کار (PoW) شروع به فعالیت کرده و در ادامه توسط مکانیزم اثبات سهام(PoS) امنیت شبکه خود را تامین کرد.

پیرکوین

استیکینگ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، در اثبات کار (PoW)، بلاک‌های جدید توسط ماینرها و انجام عملیاتی که به آن ماینینگ میگوییم، تولید می‌شوند.

در مکانیزم اثبات سهام (POS) تایید تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید با عمل Staking انجام می‌شود. عمل استیکینگ شامل نودهایی از شبکه بلاکچین هستند، که مقداری از کوین شبکه را نگهداری می‌کنند. در یک بازه زمانی مشخص و به صورت کاملا اتفاقی، شبکه از میان Stakerها یک نود را به عنوان مسئول ایجاد بلاک جدید و تایید تراکنش ها انتخاب می‌کند.

در روش Staking هر نودی که کوین بیشتری را ذخیره کرده باشد، شانس بیشتری برای انتخاب توسط شبکه را دارد. در این روش برای ایجاد بلاک‌های جدید، نیازی به خرید تجهیزات نیست. در روش اثبات کار (POW)، نیاز به دستگاه‌های ماینر قدرتمند برای استخراج بلاک‌های جدید هست. سرمایه‌ و هزینه ای که صرف خرید تجهیزات برای ماین کردن رمز ارزها مورد نیاز است، عموما مبلغ قابل توجهی است که توسط ماینرها تامین می‌شود.

نحوه محاسبه پاداش استیکینگ ارز دیجیتال یا Staking Reward

این سوال پاسخ ثابتی ندارد. هر شبکه بلاکچین مطابق پروتکل مشخص شده خود پاداش را محاسبه می‌کند.

شبکه‌های بلاکچین که از مکانیزم اثبات سهام برای محاسبه سود و پاداش استیکینگ خود استفاده میکنند، فاکتورهای زیر را در نظر میگیرند:

  1. مقدار کوینی که توسط نود ذخیره شده است.
  2. چه مدت زمانی کوین توسط نود نگهداری شده است
  3. کل کوینهایی که در شبکه ذخیره شده چه مقدار است
  4. نرخ تورم
  5. و فاکتورها دیگر ….

Staking Pool چیست؟

Staking Pool یا استخر استیکینگ، مجموعه افرادی هستند که قصد ذخیره و نگهداری یک ارز دیجیتال را دارند. این افراد از طریق استخر استیکینگ به هم متصل می‌شوند، تا شانس بیشتری برای دریافت پاداش داشته باشند.این هودلرها از طریق افزاش مقدار دارایی‌ خود، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند. پس از بسته شدن بلاک، این پاداش بین تمامی افراد استخر توزیع می‌شود و مقدار پاداش، رابطه مستقیمی با میزان دارایی هر فرد دارد.

راه‌اندازی استخر استیکینگ کاری پرهزینه و زمان‌بر است و بودن این استخرها، برای شبکه‌ای که وارد شدن به آن دشوار است (از لحاظ فنی و مالی)، بسیار اهمیت دارد.

به جز زمان‌بر بودن و هزینه داشتن این استخرها، بودن در این استخرها موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. پس از استیکینگ، رفع بلوکه شدن سرمایه و زمانی که برداشت در نظر گرفته می‌شود‌، توسط خود شبکه تعیین می‌شود. این ذخیره سازی و استیکینگ به صورتی طراحی شده است که رفتارهای مخرب جلوگیری کند.

 

انواع Staking و Saving ارز دیجیتال

Staking ارز دیجیتال انواع متفاوتی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. استیکینگ قفل شده (Locked Staking)
  2. استیکینگ سرد (Cold Staking)
  3. استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

انواع استیکینگ ارز دیجیتال

انواع Staking

استیکینگ قفل شده (Locked Staking)

استیکینگ قفل شده، به هولد کردن دارایی‌های ارز دیجیتال درون کیف پول یا صرافی گفته می‌شود که برای پشتیبانی از یک شبکه بلاک‌چینی در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین تا زمانی که سرمایه شما در والت صرافی قفل شده باشد، سود دریافت می‌کنید. در این استیکینگ با برداشت دارایی خود از والت، پرداخت سود هم قطع می‌شود.

زمان انتظار برای استیکینگ هر ارز دیجیتال مختص به همان ارز است. پس با قفل کردن دارایی خود، شما امکان ترید و معامله تا زمان خروج از استیکینگ را با همان سرمایه نخواهید داشت و هرزمان که بخواهید می‌توانید دارایی و سرمایه خود را از حالت استیک خارج کنید. اما باید در نظر داشته باشید برداشت دارایی قبل از زمان تعیین شده توسط ارز باعث می‌شود هیچ سودی به شما تعلق نگیرد.

نکات مهم در رابطه با استیکینگ قفل شده

  • Annual Percentage Yield (درصد سود سالیانه): که به اختصار APY گفته می‌شود میزان سود سالانه را بیان می‌کند که با قفل کردن دارایی به صورت سالیانه، سود محاسبه می‌شود که به تعداد ماه ها تقسیم و  پرداخت می‌شود.
  • (Duration (Days: تعداد روزهای مشخص شده برای ارز دیجیتال مدنظر در استیکینگ قفل شده  وجود دارد. بنابراین امکان Stake به صورت 15 روزه، 30 روزه، 60 روزه یا 90 روزه وجود دارد که بستگی به ارز انتخابی دارد.
  • Minimum Locked Amount: حداقل تعداد از یک رمز ارز که برای استیکینگ لازم است را نشان می‌دهد. برای کسب سوددهی از استیکینگ DOT، باید حداقل 10 عدد از رمز ارز دات را ذخیره کنید.

استیکینگ سرد (Cold Staking)

استیکینگ سرد را می‌توان زیرمجموعه ای از استیکینگ قفل شده در نظر گرفت. در این روش  یک ارز دیجیتال را در کیف پولی که امکان متصل شدن به اینترنت ندارد ذخیره می‌کنید. این ارز دیجیتال را می‌توان از طریق یک کیف پول سخت افزاری ذخیره سازی کرد. برخی از بلاک‌چین ها امکان ذخیره آفلاین دارایی‌ها را فراهم می‌کنند. این روش استیکینگ از امنیت بالایی برخوردار است.

تا زمانی که دارایی خود را در همان کیف پول نگهداری کنید، سود دریافت خواهید کرد. اما پس از انتقال دارایی، این پاداش متوقف می‌شود. از طرف دیگر، علاوه بر امنیت بالای این روش، Staking رمز ارزها مناسب برای افراد با سرمایه بالا است.

استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

استیکینگ منعطف نیز برای نگهداری یک رمز ارز در والت، جهت پشتیبانی از عملیات یک شبکه بلاک‌چین است.

تفاوت استیکینگ منعطف با استیکینگ قفل شده، در عدم نیاز به قفل شدن دارایی است. شما می‌توانید همراه با هولد کردن ارزهای دیجیتال، آن‌ها را ترید کنید. که همین موضوع باعث سوددهی کمتر این نوع استیکینگ نسبت به روش قفل شده می‌شود.

سیوینگ یا پس‌انداز قفل شده (Locked Saving)

تفاوت سیوینگ با استیکینگ این است که در Staking، یک ارز را در کیف پول صرافی قرار میدهید و با این ذخیره سازی به پیشرفت شبکه بلاک چین آن ارز کمک می‌کنید.

اما در Saving ارزهای خود را به صرافی قرض می‌دهید و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنید. در حالت Saving مدت زمان نگهداری رمز ارز در والت صرافی کوتاه‌تر از حالت استیکینگ است. در این حالت، نرخ سودآوری نسبت به سیوینگ منعطف بسیار بیشتر است. در این حالت نیز با توجه به اسم آن، باید حتما در مدت زمان مشخص دارایی در حساب صرافی بماند تا سود آن به حساب شما واریز شود. در صورت برداشت پیش از موعد مقرر، هیچ سودی به شما تعلق نخواهد گرفت.

جمع بندی

روش اثبات سهام (Pos) و استیکینگ، مسیر جدیدی را برای علاقه‌مندان به حوزه بلاک چین را فراهم کرده است. استیکینگ روشی ساده برای دریافت سود از بازارهای ارز دیجیتال است و بر خلاف روش اثبات کار (Pow)، ورود افراد به حوزه بازارهای ارز دیجیتال را آسان‌تر کرده است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا