💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

تله سرمایه گذاری چیست؟ 5 تله سرمایه گذاری خطرناک در بازارهای مالی

آموزش صرافی بینگ ایکس

تله سرمایه گذاری چیست؟ پنج تله سرمایه گذاری خطرناک در بازارهای مالی

نمی‌توان سرمایه‌ گذاری را به عنوان پروژه‌ای ساده و یکنواخت تصور کرد در حالی که سرمایه گذار در بازارهای مالی با فراز و فرودهای بسیاری همراه است، تله سرمایه گذاری و موانع بسیاری را تجربه می کند.

تله سرمایه گذاری به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه سرمایه گذار قرار می گیرد و به سادگی قابل تشخیص نمی باشد.‌ در این مقاله قصد داریم با این اصطلاح در بازارهای مالی بیشتر آشنا شویم و در خصوص چگونگی تعریف تله سرمایه گذاری، ویژگی هایی که دارد و راهکارهای برون رفت از آن مطالب مهم و کاربردی را با شما به اشتراک بگذاریم.
تیم همیار کریپتو
به عنوان یکی از پیشتازان آموزش ارز دیجیتال و فارکس از شما دعوت می کند این مقاله آموزشی و کاربردی را تا پایان مطالعه کنید.

تله سرمایه گذاری چیست؟

اگر در بازارهای مالی فعالیت دارید، بدون شک تا کنون این اصطلاح را بارها و بارها شنیده اید و چه بسا در تله آن گیر افتاده اید. در این بخش از مقاله به دنبال تعریف ساده و در عین حال جامعی برای آن هستیم.

در ساده ترین تعریف می توان گفت تله سرمایه گذاری حکم تابلوی راهنمای غلط را دارد که باعث ضرر به سرمایه گذار می شود و تنها راهکار پیش رو، شناخت کامل آن است.

انواع تله سرمایه گذاری

همانطور که عنوان شد تله سرمایه گذاری به موانعی تلقی می شود، که سهامدار و سرمایه گذار را از مسیر اصلی که رسیدن به سود و رشد اقتصادی است، منحرف می کند. این تله به دو صورت شناختی و عاطفی، نمود پیدا می کند که البته گاهی ترکیبی از هر دو نوع در مسیر راه فرد قرار می گیرد که از آن به عنوان سو گیری های رفتاری یا همان تعصب نام برده می شود. شاید تعجب کنید اما اگر هوشیار نباشید، تله تعصب که در بازارهای مالی نیز رخنه کرده می تواند شما را به دام بیاندازد. تعصب زمانی چهره واقعی خود را نشان می دهد که فرد با قرار گرفتن در یک موقعیت خاص، به شیوه خاصی فکر و برخورد می کند و وجود اطلاعات ناقص و تنوع و تعدد امکانات آمادگی او را برای افتادن در تله تعصب یا تله سرمایه گذاری بیشتر می کند.

ورود به دنیای سرمایه گذاری سنتی یا بازارهای مالی به عوامل متعددی مرتبط می شود و در  این میان بسیاری از فاکتورهای تعیین کننده، خارج از کنترل سرمایه گذار هستند و همین مسائل در کنار تصمیمات اشتباه باعث می شود، گاهی نتیجه غیر قابل پیش بینی و خارج از تصور سرمایه گذار باشد. اگر بخواهیم مقایسه ای بین تله شناختی یا عاطفی داشته باشیم می توان گفت روش های تفکر و شناختی در شرایط خاص، به عنوان روشی کمکی محسوب می شوند و به عنوان راه های میانبر در هنگام تصمیم گیری، در نظر گرفته می شوند با این حال تحقیقات نشان داده است بسیاری از سرمایه گذاران از طریق تله سرمایه گذاری نوع عاطفی به دام می افتند.

راهکار تله سرمایه گذاری

پنج تله سرمایه گذاری خطرناک در بازارهای مالی

اگر شناخت درستی از بازارهای مالی و جنس آن نداشته باشید به راحتی در دام انواع تله های سرمایه گذاری قرار می گیرید.
در ادامه با پنج تله سرمایه گذاری خطرناک در بازارهای مالی مانند اعتماد به نفس کاذب، لنگر انداختن، فومو، آشنایی و تایید آشنا می شویم.

آموزش خصوصی فارکس

تله سرمایه گذاری اعتماد به نفس کاذب

نمی توان انکار کرد که اعتماد به نفس کاذب آن هم بدون هیچ گونه پشتوانه و دانش تخصصی نتایج نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت. تصور کنید از این اعتماد به نفس کاذب در جایی به کار رود که تمام دارایی شخص در آن سرمایه گذاری شده باشد، مانند بازار مالی ارز دیجیتال. در این میان می توان گفت در یک چشم به هم زدن، سرمایه ای که با سختی بسیار به دست آمده از دست برود.
اعتماد به نفس کاذب در گروه خطرناک‌ترین نوع تله سرمایه گذاری قرار دارد.
مشاوران متخصص همیار کریپتو توصیه می کنند تحلیل و توانایی مالی خود را به صورت مستمر ارزیابی کنید و روحیه اعتماد به نفس کاذب را از خود دور کنید. ارزیابی مستمر باعث می شود تحت هیچ شرایطی هیجانی عمل نکنید. متخصصان این حوزه تلاش می کنند با دیدی باز و دقیق، نسبت به نتایج و احتمالات پیش روی آن امیدوار باشند.
بر خلاف آن سرمایه گذاری با برخورداری از اعتماد به نفس کاذب، تنها مسیرهای موفقیت مالی خود را مسدود می کند آن هم با ارتکاب خطاهای زیادی که شامل ریسک پذیری بیش از حد، افراطی نگری در زمینه تجارت، تصمیمات عجولانه و از دست دادن میزان سود می شود.

راهکار مقابله با این نوع تله سرمایه گذاری چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت برای رهایی از اعتماد به نفس کاذب به یک دفترچه یادداشت نیاز دارید تا تصمیمات سرمایه گذاری خود را در آن بنویسید و بر اساس آن تصمیمات خاص خود را تجزیه و تحلیل کنید. حتی می توانید آن ها را به درستی اولویت بندی کنید. پس از هر بار که تصمیم به سرمایه گذاری گرفتید و آن را اجرایی کردید، با مراجعه به دفتر یادداشت، میزان موفقیت و خطای خود را ارزیابی کنید و نقاط مثبت و منفی آن را پیدا کنید.  در نهایت از نتایجی که به دست آوردید، به عنوان الگویی برای موارد بعدی استفاده نمایید.

تله سرمایه گذاری لنگر انداختن

از دیگر مواردی که در لیست خطرناک ترین تله سرمایه گذاری قرار می گیرد، لنگر انداختن است. به این معنا که شخص هر ارزشی از سهم یا دارایی را نوعی سهام ارزشمند در نظر بگیرد و آن را مرجع تلقی کند. اگر بخواهیم واضح تر این موضوع را بیان کنیم، می‌توان گفت ارزش سهمی در مقطعی از زمان به رقم خاصی برسد و ما این ذهنیت را داشته باشیم که مجدداً این رقم تکرار می شود و یا از آن فراتر می رود. داشتن چنین تصوری تنها باعث از دست رفتن سرمایه سرمایه گذار می شود چرا که در شرایط مختلف اقدام خاصی انجام نمی دهد و منتظر می ماند. سرمایه گذاران لازم است بدانند که آن ارزش گذاری که ملاک قرار می گیرد، ممکن است بیش از حد ارزش گذاری شده باشد و به نوعی قیمت واقعی آن نباشد.

تله سرمایه گذاری فومو

واژه فومو FOMO از جمله Fear Of Missing Out گرفته شده و به معنای “ترس از دست دادن” تلقی می شود. این موضوع تصمیمات هیجانی در سرمایه گذاران را افزایش می دهد و در واقع رفتار گله ای شکل می گیرد. ممکن است این تله سرمایه گذاری در تمامی بازارهای مالی داخلی مثل بورس و بازارهای مالی خارجی مانند ارز دیجیتال سرمایه گذاران را در معرض خطر قرار دهد. ممکن است در زمانی که نرخ بهره پایین است و ارزش سهام روند صعودی را دارد، این طرز فکر در سرمایه گذار ایجاد شود که بهترین بستر برای سرمایه گذاری، بازار بورس است و سرمایه های مختلفی را جذب می کند و با توجه به میزان تقاضای عمومی، ارزش سهام نیز سیر صعودی و یا نزولی را طی می کند.

حال این سوال مطرح است که آیا در زمان اوج سهم، زمان مناسبی برای خرید محسوب می شود؟ مسلماً پاسخ منفی است. چرا که افزایش ارزش سهام نتیجه سپری کردن فراز و فرودهای متعدد و صبوری و انعطاف سرمایه گذار است. با این حال نباید تأثیر اخبار را دست کم گرفت. لازم است بدانید اخبار بد بنیادی باعث ریزش و افت سهام می شود. مانند شایعه مرگ خالق اتریوم در برهه ای از زمان که ارزش ارز دیجیتال اتریوم را برای مدت کوتاهی به زمین زد یا تغییر لوگوی توئیتر به دوج که باعث افزایش چنددرصدی این ارز گردید. در هر بخش از سرمایه گذاری که هستید با وجود اخبار بد بنیادی با هر گونه تعللی که صورت می گیرد، ممکن است متوجه ضرر فراوان شوید و این نوعی تله سرمایه گذاری محسوب می شود.

تکنیک های تله سرمایه گذاری

تکنیک هایی برای مقابله با تله فومو:

با وجود تله های فراوان در بازارهای مالی، راهکارهای متعددی برای آن ها در نظر گرفته می شود و یک سرمایه گذار هوشیار خود را برای مقابله با هر گونه تله ای آماده می کند. در ادامه به سه راهکار اساسی برای محافظت در برابر تله سرمایه گذاری فومو اشاره می کنیم.

ارزیابی پیش بینی ها و اخبار داغ

افراد جامعه به طور یکسان در جریان آنچه از طریق اخبار و پیش بینی های مختلف در سطح جامعه منتشر می شود، قرار می گیرند و همین عامل باعث می شود شاهد اقدامات و رفتارهای گله ای باشیم که نتیجه ای به جز از دست رفتن سرمایه افراد نیست. در نتیجه مراقب تله سرمایه گذاری خبری و آنچه از کانال های رسانه ای منتشر می شود، باشید.

انعطاف پذیر باشید

از پذیرش تحلیل های ثابت بپرهیزید چرا که ممکن است بخشی از سود بازار که در حال حاضر قیمت بالایی داشته باشد اما ارزش آن در بازه زمانی طولانی مدت حفظ نشود و این موضوع باعث کاهش ارزش سهام شما می شود.

تدوین برنامه سرمایه گذاری شخصی

زمانی که برنامه سرمایه گذاری شخصی طراحی و تدوین می کنید بدون آنکه رفتار گله ای دیگران شما را تحت تأثیر قرار دهد، به برنامه خود پایبند می مانید و این موضوع راهکاری اصولی و مطلوب برای جلوگیری از افتادن در تله سرمایه گذاری به شمار می رود.

تله سرمایه گذاری آشنایی

پیش از آنکه وارد بحث تله سرمایه گذاری شویم، لازم است بدانید بسیاری از برندها و شرکت های تولید کننده، از تکنیک های مختلف تبلیغاتی به ویژه یادآوری استفاده می کنند تا مخاطبان و مشتریان قبلی خود را از دست ندهند. در واقع این نوع تبلیغات حکم تله سرمایه گذاری آشنایی را دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته همه ما طبق روال همیشه، چیزی را انتخاب می کنیم که قبلاً شناخت و آشنایی نسبی در موردش پیدا کرده ایم و در این میان ممکن است بسیاری از گزینه های مناسب برای خرید یا سرمایه گذاری، از دیدمان پنهان بمانند. به عنوان مثال بر حسب عادت و اطمینانی که نسبت به یک شرکت به دست آورده ایم در دام تله آشنایی می افتیم و سهام زیادی را تنها در همان شرکت می خریم در حالی که در صورت ضعیف عمل کردن شرکت، باعث ضرر و زیان مالی سرمایه گذار در آن می شود.

تله سرمایه گذاری تایید

بودن در نقطه امن سرمایه گذاری، فرصت به چالش کشیدن را از دست می دهد و باعث می شود گاهی چشم خود را بر روی حقایق ببندیم. ممکن است با این تصور که عرضه های اولیه فناوری همیشه سودآور هستند، در نتیجه مهم نیست با چه قیمتی عرضه شود، چون تحت هر شرایطی خود را برای خرید آماده کرده ایم و این موضوع همان تله سرمایه گذاری است. این تله زمانی بزرگ تر می شود که ما با اتکا به فرضیات خود و بدون در نظر گرفتن نقطه مخالف در بازارهای مالی سرمایه گذاری می کنیم. برای جلوگیری از ورود به این تله سرمایه گذاری یا رهایی از آن لازم است نظریات و دیدگاه های متضاد را نیز ارزیابی کنید تا به تصمیم مطمئنی برسید.

نتیجه گیری:

طی کردن مسیر امنی که بارها و بارها از آن عبور کرده ایم می تواند بدون خطر، ایمن و نتیجه بخش باشد و این تصوری است که همه ما در بخش های مختلف زندگی شخصی، کاری، مالی و اجتماعی به مرحله اجرا در می آوریم در حالی که با دقت بیشتر، متوجه نقص و کمبودهای این روش نیز می شویم. ورود به بازار مالی جای تکرار اشتباهات نیست چرا که شاید یک اشتباه در وهله اول باعث کسب تجربه شود اما تکرار آن تنها سرمایه شما را از چنگتان در می آورد.

در مسیر پر از پیچ و خم بازارهای مالی و ارز دیجیتال باید هوشیار باشید که در تله سرمایه گذاری، گرفتار نشوید. با این حال اتفاقاتی که آن را دست کم می گرفتید ممکن است باعث ضرر و زیان شما شوند. تصمیمات و رفتاری که از عوامل شناختی، عاطفی و یا ترکیبی از آن نشأت می گیرد و خود را با اعتماد به نفس بیش از حد، لنگر انداختن، ترس از دست دادن، آشنایی و تایید، مالکیت و وضعیت موجود نشان دهند.
در این مقاله به 5 تله سرمایه گذاری خطرناک اشاره کردیم و راهکارهای گرفتار نشدن در دام این تله ها را از آن نیز بیان کردیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا