💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بلاک چین

هش تراکنش چیست؟ آموزش دریافت TXID در 3 بلاک چین

آموزش صرافی بینگ ایکس

تمامی تراکنش‌ها در بازار ارز دیجیتال مانند بازارهای مالی سنتی دارای شناسه تراکنش یا همان هش تراکنش است. در هش تراکنش اطلاعات مربوط به تراکنش انجام شده (این تراکنش می‌تواند معامله یا انتقال دارایی باشد) مشخص است. به بیان ساده هش معامله همان کد پیگیری در انتقالات مالی در بانک ها است.

در نوشته حاضر به معرفی هش تراکنش به زبان ساده همراه با آموزش پیدا کردن هش تراکنش در بلاک چین‌های مختلف می‌پردازیم. یکی از دغدغه‌های کاربران بازار ارز دیجیتال آن است که چگونه هش تراکنش را پیدا کنند یا اگر آن را در اختیار دیگران قرار دهند آیا امنیت حسابشان به خطر می‌افتد یا خیر، در ادامه متن قرار است به این قبیل سؤالات پاسخ دهیم. همیار کریپتو همراه شما در بازارهای مالی

Tx Hash چیست؟ TXID مخفف چیست؟

تمامی تراکنش‌هایی که در بلاک چین‌های مختلف انجام می‌شود دارای یک کد یا شناسه اختصاصی است که به آن هش معامله یا Tx Hash گفته می‌شود. هش معامله (Tx Hash) یک عبارت بوده که دارای حروف، اعداد و کاراکترهای تصادفی است.

در واقع تک‌تک تراکنش‌ها به بلاک چین اضافه می‌شوند و برای شناسایی آن‌ها باید ID مخصوص آن‌ها یعنی Transaction ID را داشت. برای مشاهده اطلاعات اولیه تراکنش مانند مقدار ارسالی، تاریخ ارسال، آدرس‌های گیرنده و فرستنده و تعداد تأییدهای شبکه کاربرد دارد.

عبارت هش معامله با عنوان مختلفی شناخته می‌شود. ممکن است آن را با نام TXID به انگلیسی مخفف (Transaction Hash) است، شنیده باشید.

هش معامله به نام‌های دیگر مانند شناسه تراکنش، Transaction Hash و Transaction ID نیز شناخته می‌شود. تمامی تراکنش‌های رخ‌داده در تمامی بلاک چین‌ها دارای هش تراکنش هستند، برای مثال هش یک تراکنش بیت کوین که قبلاً انجام شده عبارت زیر است:

a1075db55d416d3cf302fc80e9d5fbf5d48d

آموزش خصوصی فارکس

یا عبارت زیر هش معامله معروف به «خرید پیتزا بیت کوین» است.

cca7507897abc89628f450e8b1e0c6fca4ec3f7b34cccf55f3f531c659ff4d79

TXID تراکنش ارز دیجیتال چطور پیدا می‌شود

آیا با افشای Tx Hash اطلاعات شخصی‌مان به خطر می‌افتد؟

یکی از سؤالات متداول این موضوع آن است که؛ آیا با افشای هش معامله اطلاعات شخصی حساب ما فاش شده؟ و امنیت حساب ما به خطر می‌افتد؟

پاسخ کلی این سؤال خیر است.

هر تراکنش، فرقی ندارد که ارزش آن 10 دلار یا 1.000.000 دلار باشد دارای یک شناسه است تا در بلاک چین شناخته شود و قابل پیگیری باشد.

حال زمانی که شما معامله یا انتقال در بازار ارز دیجیتال انجام می‌دهید. همه افراد می‌توانند به اطلاعات کلی آن معامله یا انتقال دسترسی داشته باشند. اطلاعاتی که در این راستا پخش می‌شود صرفاً اطلاعات انجام معامله است و به‌هیچ‌عنوان امنیت حساب شما را به خطر نمی‌اندازد.

فرض کنید تعدادی بیت کوین به کیف پول شخص دیگری منتقل می‌کنید، اطلاعات انجام این ترانش شامل؛ آدرس فرستنده، آدرس گیرنده، وجه منتقل شده، تاریخ انتقال، ارتفاع بلوک، هزینه انتقال و تعداد تأییدیه‌ها است و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به‌عبارت‌دیگر هش معامله همان کد پیگیری است که ما در رسیدهای بانکی مشاهده می‌کنیم و با استفاده از آن گیرنده وجه از موفقیت‌آمیز بودن انتقال انجام شده اطمینان حاصل می‌کند.

هش تراکنش در تراست ولت

فرض کنید تعدادی رمز ارز پولکادات را به فرد دیگری ارسال کرده‌اید. حال شخص گیرنده از شما هش تراکنش را برای پیگیری‌کردن و مطمئن شده از ارسال، را می‌خواهد. برای پیداکردن هش تراکنش (TxID) انجام شده در کیف پول تراست ولت کافی است مراحل زیر را یکی‌یکی طی کنید.

1- ابتدا باید اپلیکیشن تراست ولت را بازکرده و بخش توکن پولکادات را بیاورید. (یا هر رمز ارز دیگری که قصد پیداکردن TxID تراکنش مربوط به آن را دارید، تفاوتی ندارد)

2- روی آن ضربه زده تا باز شود.

3- در این قسمت باید گزینه «More Details» را انتخاب نمایید. (More Details- به معنای جزئیات بیشتر است.)

4- در این مرحله که آخرین اقدام است، وارد یک وب‌سایت می‌شوید در واقع اکسپلورر بلاک چین ارز مربوطه است. در این مثال وب‌سایت توکن پولکادات باز خواهد شد.

حال باید به دنبال عبارت‌هایی مانند TX Hash ،Extrinsic Hash ،Transaction ID ،TXID ،Hash باشید یا هر عبارت دیگری که شبیه به این موارد باشد.

پس از پیداکردن، عبارت هش شناسه را کپی کرده و برای گیرنده ارسال نمایید.

نکته حائز اهمیت در این مبحث آن است که کاربرد هش معامله صرفاً جست‌وجوی داده ها در بلاک چین نیست و می‌تواند اطلاعاتی از قبیل از آدرس کیف پول، شناسه توکن‌ها را در اختیار ما قرار دهد.

معرفی سه بلاک چین برای یافتن TXID

همان‌طور که به شما در عنوان مقاله قول داده بودیم که سه بلاک چین مختلف برای پیدا کردن هش تراکنش معرفی کنیم. در ادامه به نحوه پیدا کردن هش معامله در سه بلاک چین معروف؛ 1- اسمارت چین BNN (BNB Smartchain) ، 2- بلاک چین اتریوم (Ethereum Blockchain) و 3- بلاک چین پولکادات (Polkadot Blockchain) می‌پردازیم.

اسمارت چین BNB – BNB Smart Chain

یکی از پر تراکنش ترین بلاک چین‌ها، زنجیره هوشمند BNB است که گاهی تا 15 میلیون تراکنش در روز می‌رسد که به معنای 15 میلیون TXID در این بلاک چین است. برای پیدا کردن Transaction ID در زنجیره هوشمند BNB بهتر است از سایت BscScan.com استفاده کنید.

بلاک چین اتریوم – Ethereum Blockchain

بزرگ‌ترین بلاک چین و شلوغ‌ترین آن‌ها، بلاک چین اتریوم است. روزانه بیش از 1 میلیون تراکنش در آن انجام می‌شود. برای یافتن Transaction ID در بلاک چین اتریوم باید به وب‌سایت Etherscan.io برویم. این وب‌سایت، یک کاوشگر بلاک چین در اتریوم است.

بلاک چین پولکادات – Polkadot Blockchain

یکی دیگر از بلاک چین‌های مورد استفاده در بازار ارز دیجیتال، بلاک چین پولکادات است که در تیترهای قبلی نحوه پیدا کردن یک انتقال توکن پولکادات در کیف پول تراست ولت را فراگرفتیم.

برای پیدا کردن Transaction ID در بلاک چین پولکادات می‌توانید به وب‌سایت Polkadot.subscan.io مراجعه کنید.

در آپارات همیار کریپتو می‌توانید به جدیدترین اطلاعات درباره تغییرات صرافی یا خبرهای متاورس و … به طور رایگان دسترسی پیدا کنید.

آموزش گام به گام دریافت TXID یا هش تراکنش از صرافی ارز دیجیتال کوینکس

در ادامه مقاله می‌خواهیم گام به گام بیاموزیم چگونه هش تراکنش یا Transaction ID را در صرافی کوینکس پیدا کنیم.

در مرحله اول باید به سایت صرافی کوینکس به آدرس coinex.com وارد شوید، پس از ورود به حساب کاربری خود باید وارد بخش برداشت‌ها (withdrow) بروید.

هش تراکنش چیست

در مرحله بعدی باید وارد تاریخچه برداشت‌ها را بررسی کنید و تراکنش مدنظر خود را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا جزئیات آن نمایش داده شود.

هش تراکنش

پس از انجام مرحله آخر می‌توانید هش معامله را در پایین صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، مشاهده کنید. آن را کپی کرده و برای شخصی که مدنظرتان است، ارسال نمایید.

برای هر صرافی دیگر نیز می‌توانید به همین صورت عمل کنید. در ابتدای مقاله راجع به پیدا کردن هش تراکنش در کیف پول تراست ولت صحبت کردیم، اگر دقت کنید تقریباً مسیر پیدا کردن هش تراکنش در کیف پول تراست ولت و صرافی کوینکس مشابه هم بود.

در هردو باید وارد بخش جزئیات تراکنش شده و هش تراکنش را پیدا کنیم.

جمع بندی

در بازار ارز دیجیتال برای هر تراکنش که می‌تواند شامل نقل‌وانتقال رمز ارزها یا معامله آن‌ها باشد، یک TXID در بلاک چین همان رمز ارز تعریف می‌شود. TXID که مخفف عبارت Transaction ID که به معنای شناسه تراکنش است، اطلاعات مربوط به آن تراکنش ذخیره‌شده است.

در مقاله «منظور از هش تراکنش چیست؟ آموزش دریافت TXID در 3 بلاک چین» به بررسی مفهوم هش تراکنش پرداخته و نحوه پیدا کردن آن را در سه بلاک چین مختلف توضیح دادیم. هش تراکنش یک عبارت منحصربه‌فرد است که از ترکیب اعداد و حروف تشکیل‌شده و مانند کد پیگیری تراکنش عمل می‌کند.

سؤالات متداول

هش تراکنش به چه معناست؟

هش تراکنش یک عبارت منحصربه‌فرد برای هر تراکنش است که با کمک آن می‌توان اطلاعات مربوط به یک تراکنش خاص را مانند آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده، مقدار رمز ارز جابجا شده و … را پیدا کرد.

نام های دیگر Transaction ID چیست؟

شناسه تراکنش

هش تراکنش

لینک تراکنش

کد تراکنش

آی دی تراکنش

هش معامله

شناسه TXID

Transaction Hash ID

TX Hash

Transaction Hash

TXID

فاش شدن هش تراکنش اطلاعات شخصی کاربر را به خطر می اندازد؟

خیر. امنیت حساب کاربر ربطی به اطلاعات هش تراکنش ندارد. در واقع هش تراکنش کد پیگیری تراکنش انجام شده است. برای مثال شما مقداری پول را کارت به کارت کرده و کد پیگیری را برای دریافت کننده می‌فرستید. همان‌طور که در سیستم بانکی این عمل باعث به خطر افتادن دارایی شما نمی‌شود. در بازار ارز دیجیتال نیز به همین صورت است.

چه کسی به هش تراکنش دسترسی دارد؟

تمامی کاربران هر بلاک چین می‌توانند به‌تمامی هش های تراکنش دسترسی داشته باشند.

برای بررسی صحت هش تراکنش‌ها چه کاری می‌توان انجام داد؟

اگر می‌خواهید شناسه تراکنش دریافتی از سوی دیگران را صحت سنجی کنید، باید به سایت مربوط به بلاک چینی مراجعه کنید که ارز دیجیتال مبتنی بر آن راه‌اندازی شده است.

اگر شخصی هش تراکنش برای شما فرستاد و با این حال به صحت آن شک داشتید، کافی است خودتان به وی سایت بلاک چینی که در آن تراکنش انجام شده رفته و هش تراکنش را چک کنید.

کدام صرافی ارز دیجیتال بیشترین بونوس ورودی را دارد؟

صرافی BingX به افرادی که با استفاده از لینک زیر ثبت نام کنند، 60 دلار بونوس ورودی هدیه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا