💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بلاک چین

آموزش ساخت NFT به همراه محاسبه هزینه و نحوه فروش آن

آموزش صرافی بینگ ایکس

در گذشته‌ها “Fungible” به معنای پدیده‌ای بود که می‌شد « به‌جای آن خدمتی» ارائه داد یعنی به‌جای زمین کشاورزی، خدمت جنگی ارائه می‌دادند. امروزه Fungible به معنای “معاوضه پذیر” است، مثلا در زمان خُرد کردن پول، شما یک اسکناس 100 هزارتومانی می‌دهید و دو عدد اسکناس 50 هزارتومانی می‌گیرید.

با گذشت زمان استفاده از واژه “None Fungible” هم مرسوم شد. “None Fungible” به معنای”تعویض ناپذیر” یک کالایی (یا هر چیزی) را فرض کنید که آن‌قدر خاص و منحصربه‌فرد است که نمی‌توان در برابر آن خدمتی ارائه داد درنتیجه (None Fungible) به معنای معاوضه ناپذیر است.

در این مقاله تیم تحلیل همیار کریپتو به معرفی NFT و نحوه‌ی ساخت NFT می‌پردازد. همراه ما باشید.

مفهوم تعویض ناپذیری NFT

یک اثر نقاشی را در نظر بگیرید. آیا دو اثر نقاشی حتی از یک هنرمند قابلیت تفویض شدن باهم را دارند؟ خیر، نمی‌توان یک نقاشی‌ را با اثر دیگری معاوضه کرد یا همانند پول به چند واحد کوچکتر تقسیم کرد.

NFT، یک دارایی دیجیتال بوده که کمیاب و منحصربه‌فرد است و روی بلاک چین ذخیره و جابه‌جا می‌شود. به‌عبارت‌دیگر NFT واحدی از داده‌های ذخیره‌شده در یک بلاک چین است که می‌تواند معامله شود و می‌توان آن را در بازارهای دیجیتال معامله کرد.

اولین NFT را می‌شناسید؟

اولین “NFT” شناخته شده در دنیای ارز دیجیتال، “کوانتوم” نام دارد. این NFT توسط کوین مک کوی و آنیل دش در ماه می 2014 ساخته شد که یک کلیپ ویدئویی ساخته‌شده توسط همسر مک کوی جنیفر بود.

کوانتوم nft

آموزش خصوصی فارکس

مک کوی این ویدئو را در بلاک چین Namecoin ثبت کرد و آن را به قیمت 4 دلار به “دش” فروخت. مک کوی و دش به این فناوری گرافیک پولی می‌گویند.

کوانتوم یک تصویر پیکسلی از یک هشت ضلعی است. این تصویر پیکسلی پر از دایره‌ و کمان‌ بوده که مرکز یکسانی دارند و دارای اشکال بزرگ‌تر است که اشکال کوچک‌تر را احاطه کرده‌اند.

شرکت‌های دامنه‌های اینترنتی کدام‌اند؟

1- شرکت ENS

این شرکت ارائه‌دهنده دامنه‌های بر بستر اتریوم است. از این دامنه‌ می‌توان برای تعامل با بلاک چین اتریوم و دریافت اتر و بهامُهرهای مبتنی بر اتریوم  و وب‌سایت‌ها استفاده کرد.

2- شرکت Unstoppable Domains

این شرکت ارائه دهنده دامنه های Crypto است که به طور متمرکز از ENS در دریافت ارزهای دیجیتال و استفاده در وب سایت ها کاربرد دارند.

7 نکته برای خرید NFT که باید به آن توجه کنید

در دنیای ارزهای دیجیتال و مخصوصا دنیای جدید متاورس، امکام کلاهبرداری به شدت زیاد است، بنابراین باید بدانید کجا سرمایه گذاری می‌کنید به عبارت دقیق‌تر باید بدانید چی می‌خرید و چرا می‌خرید؟ در زیر به طور خلاصه 7 نکته برای خرید NFT را لیست کرده‌ایم.

    1. بررسی Watchlist NFT
    2. افراد حمایت کننده NFT یا به اصطلاح SHell کنندگان آن
    3. کمیاب بودن
    4. پایین بودن قیمت
    5. بررسی اکانت توییتر و تیم توسعه دهنده
    6. حجم معاملات و قدرت خرید و فروش آن
    7. مدت زمان انتشار NFT

در کدام سایت‌ها می‌توان NFT مبادله کرد؟

سایت‌های زیادی برای مبادله کردن NFT وجود دارد. ما در همیار کریپتو دو تا از معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

1- سایتRarible 

سایتRarible  به شما امکان خرید، فروش یا ایجاد آثار هنری و کلکسیونی با بلاک چین را می‌دهد. هزینه کارمزد از شما نمی‌گیرد و می‌توانید به‌صورت کاملاً رایگان NFT خود را برای فروش قرار دهید.

2- سایت Opensea

سایت Opensea بزرگ‌ترین بازار هنر، موسیقی، نام های دامنه، کلکسیون‌ها و کارت‌های تجاری به شمار می‌آید. برترین مارکت عمومی برای ساخت و فروش  NFT‌ها بوده و از طیف وسیعی NFT پشتیبانی می‌کند همچنین ازنظر دسته‌بندی و تنوع NFT از سایر پلتفرم‌ها بالاتر است.

اوپن‌سی قبل از اینکه یک وب‌سایت سازنده NFT باشد، پلتفرمی برای خرید و فروش NFT‌ها است و زیاد برای ساخت  NFT‌های پیچیده و تغییر شکل دهنده مناسب نیست.

قابل ذکر است سایت اوپن سی پس از فروش 2.5 ٪ از مبلغ را به‌عنوان کمیسیون برمی‌دارد.

آموزش ساخت NFT روی سایت Opensea

برای تولید توکن های NFT به یک قرارداد هوشمند نیاز داریم، این قرارداد هوشمند می‌تواند در بلاک چین های مختلفی نوشته شود.

۱. وارد سایت رسمی اوپن‌سی به آدرس Opensea.io شوید و از همان بالای صفحه روی دکمه «Create» بزنید.

۲. روی Sign In بزنید و کیف پول متامسک خود را به Opensea متصل کنید.

۳. روی My Collectiont کلیک کنید. برای ایجاد کالکشن جدید روی دکمه Create بزنید.

۴. در صفحه بازشده، یک لوگو، نام و توضیح کوتاه برای (NFT) وارد کنید و روی «Create» بزنید.

۵. شما NFT خود را ساخته‌اید و می‌توانید روی Add New Item کلیک کنید فایلی که دوست دارید را به آن اضافه کنید. در بخش اضافه کردن آیتم می‌توانید فایل اصلی NFT کنید، آپلود کنید. اگر NFT دارای ویژگی خاصی مثل ویژگی عددی دارد می‌توانید آن را اضافه کنید.

تیک Unlockable Conten، را فعال کنید فایل فقط وقتی نمایش داده می‌شود که NFT خریداری شود.

۶. باید حداقل یک آیتم اضافه کنید و با زدن دکمه «Sell» می‌توانید NFT خود را ایجاد کنید و برای فروش قرار دهید. فرایند قیمت‌گذاری کاملا شخصی است و هیچ قانون یا محدودیتی ندارند بنابراین هر قیمتی که دوست دارید و البته احتمال بیشتر برای فروش می‌دهید را انتخاب کنید.

  1. می‌توان یک قیمت ثابت برای NFT خود مشخص کرد یا NFT پس از مدتی به بالاترین پیشنهاد فروخته شود.
  2. می‌توان NFT ها را باهم ترکیب کرد و فروخت.
  3. واحد ارزی اوپن‌سی ETH است.
  4. نحوه فروش را انتخاب کنید و گزینه Post Your Listing را بزنید. کیف پول متامسک باز می‌شود و اگر تراکنشی روی شبکه اتریوم انجام دهید توکن برای فروش گذاشته می‌شود.
  5. در مرحله بعد باید کارمزد شبکه را که مشخص می‌شود پرداخت کنید. این کارمزد 2.5 درصد مبلغ فروش است. بعد از انجام تراکنش و پرداخت کارمزد NFT برای فروش گذاشته می‌شود.

حق تکثیر NFT به چه شکل است؟

مالکیت یک NFT ذاتاً حقوق کپی رایت یا مالکیت معنوی را به دارایی دیجیتالی که یک توکن نشان می‌دهد اعطا نمی‌کند. درحالی‌که ممکن است شخصی یک NFT به نمایندگی از کار خود بفروشد، خریدار لزوماً امتیازات حق تکثیر را در صورت تغییر مالکیت NFT دریافت نخواهد کرد و بنابراین مالک اصلی مجاز است NFT های بیشتری از همان اثر ایجاد کند. از این نظر، NFT صرفاً اثبات مالکیتی است که از حق تکثیر جدا است.

ده NFT برتر که تاکنون فروخته شده‌اند

1) بیپل

برترین NFT، به نام بیپل توسط کریستیز به قیمت 69 میلیون دلار به حراج گذاشته شد.

2) یادگاری های ویلیام شاتنر

ویلیام شاتنر، مجموعه‌ای 10000 تایی از NFT های یادگاری‌های شخصی 60 ساله خود را منتشر کرد. او 125000 دستگاه را که شامل تعدادی از عکس های اولیه‌اش بود را در 9 دقیقه فروخت.

ارزان‌ترین مجموعه بسته 25 تایی 25 دلار و گران‌ترین مجموعه ای از نادرترین کارت‌ها به مبلغ 6800 دلار فروخته شد.

3) گریمز وارنیمف

گریمز مجموعه ای از ده NFT مختلف را به فروش گذاشت و  5.8 میلیون دلار به دست آورد. یکی از ویدیوها به قیمت 389000 دلار فروخته شد که گران‌ترین ویدیو این مجموعه بود.

4) گربه نیان (Nyan Cat)

گربه نیان در واقع یک ویدیوی YouTube است که در آوریل 2011 روی سایت بارگذاری شده بود. در این ویدیو یک آهنگ پاپ ژاپنی با یک گربه کارتونی متحرک ادغام شده است به عبارت دیگر Nyan Cat یک GIF بوده که به قیمت 590,000 دلار در حراج آنلاین فروخته شد.

ان اف تی گربه ها

5) ویسکی گلنفیدیچ (Glenfiddich)

ویلیام گرانت و سان، 15 بطری ویسکی 46 ساله گلنفیدیچ را به فروش گذاشتند و هر قطعه را به قیمت 18000 دلار فروختند.

6) اولین توییت جک دورسی

جک دورسی، مدیر عامل توییتر، اولین توییت خود را از همان روز آغاز به کار توییتر در مارس 2006 تقریباً 3 میلیون دلار فروخته شد. دورسی می‌گوید که این پول به بیت کوین تبدیل می‌شود و سپس به یک سازمان خیریه به نام GiveDirectly اهدا خواهد شد.

7) NFT های مبلمان

طراح آرژانتینی آندرس ریزینگر NFT های مبلمان را می‌فروشد که مردم می‌توانند در جهان های Decentraland یا Minecraft از آنها استفاده کنند. گران‌ترین اثر ریزینگر با قیمتی حدودی 70 هزار دلار فروخته شد.

8) ان بی ای (NBA) از کلکسیون های ورزشی عکس می گیرد.

تاپ شات یک بازار NFT برای خرید، فروش و تجارت ویدیوهای لحظات NBA است. عکس لبرون جیمز در مقابل هیوستون راکتس پردرآمدترین دارایی آنهاست و به قیمت 387000 دلار فروخته شده است.

9) کفش های کتانی دیجیتال RTFKT

کفش‌های کتانی مجازی از RTFKT که برای آواتارهای بازی آنلاین بازیکنان ساخته شده‌اند، هر جفت تا 10000 دلار به فروش می‌رسند.

10) تاکو بل (Taco Bell)

غول فست فود Taco Bell مجموعه‌ای از GIF ها را بر اساس غذاهای منوی خود سفارش داد، سپس آنها را به صورت آنلاین به عنوان NFT فروخت. توکن‌ها در عرض چند دقیقه پس از راه‌اندازی فروخته شدند و تاکو بل تمام درآمد حاصل از فروش را به بنیاد تاکو بل، سازمان خیریه این شرکت اهدا کرد.

مطرح‌ترین پروژه‌های NFT

1- سوریر (Sorare)

بازی فوتبالی که بازیکنان می‌توانند در آن با کارت بازیکنان شناخته‌شده تیم شخصی بسازند و با دیگران در لیگ‌ها رقابت کنند. هر کارت بازیکن یک NFT است و روی کیف پول شخصی کاربر ذخیره می‌شود.

sorer nft

2- کریپتوکیتیز (CryptoKitties)

کریپتوکیتیز یک بازی مبتنی بر بلاک چین بوده که یکی از اولین و مشهورترین پروژه‌های NFT است. در این بازی کاربران گربه‌های مجازی را جمع‌آوری و معامله می‌کنند. این گربه ها ویژگی‌های خاص ظاهری و نژادی دارند.

3- گادز آنچین (Gods Unchained)

یک بازی مبارزه‌ای بر بستر بلاک چین اتریوم است. که در آن بازیکنان می‌توانند با کارت‌های دیجیتال با دیگران مبارزه کنند. شروع بازی‌ رایگان است و در ابتدا بازیکنان کارت‌های رایگان دریافت می‌کنند. کارت‌های رایگان NFT نیستند و ارزشی ندارند، اما کارت‌های خاصی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد در این بازی وجود دارد که به‌شکل NFT به بازیکنان برتر به‌صورت دوره‌ای اهدا می‌شود و همچنین قابل‌خریداری هستند.

4- اکسی اینفینیی (Axie Infinity)

اکسی اینفینیی یک بازی مبتنی بر بلاک چین است. که در آن بازیکنان با کاراکترهایی کارتونی به‌ نام اکسی مواجه هستند. تقریبا می‌توان گفت هر اکسی یک حیوان خانگی است. هر اکسی‌ یک NFT است و کنترل کامل آن در اختیار بازیکن قرار دارد.

آموزش ساخت NFT

جمع‌بندی

NFT، یک دارایی دیجیتال  کمیاب و منحصربه‌فرد بوده که روی بلاک چین ذخیره و جابه‌جا می‌شود. برای تولید توکن های NFT به یک قرارداد هوشمند نیاز داریم، این قرارداد هوشمند می‌تواند در بلاک چین های مختلفی نوشته شود. شبکه های اینترنتی که درزمینهٔ NFT فعال هستند به دودسته ENS و Unstoppable Domains تقشیم می‌شوند. از معروف‌ترین سایت‌های فعال در زمینه مبادله nft می‌توان از دو سایت Opensea و Rarible استفاده کرد. معروف‌ترین پروژه های این حوزه سوریر، کریپتوکیتز، آکسی اینفنینتی و گادز آنچین است.

برای کسب سود در بازار کریپتو باید آگاهی و شناخت کامل از آن داشته باشیم. تیم همیار کریپتو برای کمک به علاقه مندانی که قصد ورود به این بازار را دارند دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد را به‌صورت حضوری و غیرحضوری اجرا می‌کند. این دوره‌ها بر اساس تحلیل بازار و متناسب با نیاز مخاطبان از پایه تا پیشرفته طراحی و بروز می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد محتوای صفحه آموزش ارز دیجیتال را مطالعه بفرمایید.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

    1. هک در پلفترم های فروش ان اف تی همیشه هست علتشم ربطی به اوپن سی نداره بی احتیاطی خود افراده

  1. مقاله جالبی بود که ساخت و خرید و فروش NFT رو آموزش میداد.ممنون

  2. کالکشن “DEP ROOKS” شامل مجموعه ای از ان اف تی های کلاغ ها هستند که هر کدام شخصیت منحصر به فردی خودش را دارد. و به صورت انیمیشن ساخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا