💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بلاک چین

تفاوت اثبات کار و اثبات سهام (POW Vs POS) چیست؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

شاید بخواهید کمی بیشتر در مورد فرآیند استخراج اتریوم، بیت کوین، دوج کوین و سایر بلاکچین های محبوبی که از Proof of Work استفاده می کنند، بدانید؟

این مقاله طراحی شده تا مکانیزم های Pow وPos را معرفی کنیم و تفاوت های آن هارا بررسی کنیم. هر دوی این مدل‌ها «مکانیسم‌های اجماع» نامیده می‌شوند و یک الزام فعلی برای تأیید تراکنش‌هایی هستند که در یک زنجیره بلوکی بدون نیاز به شخص ثالث انجام می‌شوند.

زمانی که ساتوشی ناکاموتو در حال ساخت اولین ارز دیجیتال، بیت کوین بود، باید راهی برای تایید تراکنش ها بدون نیاز به استفاده از شخص ثالث پیدا می کرد. زمانی که سیستم اثبات کار را ایجاد کرد به این امر دست یافت. اساساً از Proof of Work برای تعیین اینکه چگونه بلاک چین به اجماع می رسد استفاده می شود. به عبارت دیگر، چگونه شبکه می‌تواند مطمئن باشد که تراکنش معتبر است و کسی سعی نمی‌کند کارهای بدی انجام دهد، مثلاً همان پول را دو بار خرج کند؟

اثبات کار (Proof of Work)

اثبات کار بر اساس شکل پیشرفته‌ای از ریاضیات به نام رمزنگاری است. به همین دلیل است که کوین های دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم را «ارزهای رمزنگاری شده» می گویند!

رمزنگاری از معادلات ریاضی استفاده می کند که به قدری دشوار هستند که فقط رایانه های قدرتمند می توانند آنها را حل کنند. هیچ معادله ای هرگز یکسان نیست، به این معنی که پس از حل شدن، شبکه می داند که تراکنش معتبر است.

بسیاری از بلاکچین های دیگر از کد اصلی بیت کوین کپی کرده اند و به همین دلیل از مدل اثبات کار نیز استفاده می کنند.

اگرچه اثبات کار یک اختراع شگفت انگیز است، اما هر چیز بی نقصی عالی نیست. نه تنها به مقادیر قابل توجهی برق نیاز دارد، بلکه از نظر تعداد تراکنش هایی که می تواند همزمان انجام دهد نیز بسیار محدود است.

آموزش خصوصی فارکس

 

اثبات سهام (Proof of Stake)

در نتیجه، مکانیسم اجماع دیگری ایجاد شد که یکی از محبوب ترین آنها مدل اثبات سهام است.

Proof of Stake اولین بار در سال 2012 توسط دو توسعه دهنده به نام های اسکات نادال و سانی کینگ ایجاد شد.

در زمان راه‌اندازی، بنیان‌گذاران آن استدلال کردند که بیت‌کوین و مدل اثبات کار آن به هزینه‌های برق روزانه معادل 150000 دلار نیاز دارند.

از آن زمان، این رقم به میلیون ها دلار افزایش یافته است. اولین پروژه بلاکچینی که از مدل اثبات سهام استفاده کرد Peercoin بود. مزایای اولیه شامل سیستم استخراج منصفانه تر و برابرتر، تراکنش های مقیاس پذیرتر و اتکای کمتر به برق است.

در نتیجه، دومین ارز رمزنگاری محبوب جهان – اتریوم، در حال تلاش برای انتقال از Proof of Work به Proof of Stake است. تاریخ اثبات سهام اتریوم هنوز تایید نشده است، با این حال، تیم سخت تلاش می کند تا در سریع ترین زمان ممکن به آن برسد.

پذیرش PoW در مقابل پذیرش PoS

پذیرش PoW در مقابل پذیرش PoS

واضح ترین نقطه شروع بحث در مورد پذیرنده اصلی Proof of Work است که بلاکچین بیت کوین است.

هر بار که تراکنش ارسال می شود، حدود 10 دقیقه طول می کشد تا شبکه آن را تایید کند.

علاوه بر این، بلاکچین بیت کوین تنها می تواند حدود 7 تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

از زمانی که پروژه برای اولین بار در سال 2009 شروع شد این امر منجر به افزایش قابل توجه کارمزدهای تراکنش شد.

اگرچه این کارمزدها نسبت به قبل کاهش یافته است، اما هنوز برای مناسب ساختن آن به عنوان یک سیستم پرداخت جهانی بسیار زیاد است. بیشتر این مسائل عمدتاً به دلیل محدودیت های Proof of Work است.

اتریوم دومین ارز رمزنگاری شده محبوب در جهان است که از Proof of Work نیز استفاده می کند.

جالب اینجاست که توسعه دهندگان تغییراتی در کد اصلی ایجاد کردند که به شبکه اجازه داد تا تراکنش ها را تنها در 16 ثانیه پردازش کند.

اگرچه این سریعترین در صنعت نیست، اما به طور قابل توجهی سریعتر از 10 دقیقه ای است که در بیت کوین طول می کشد.

با این وجود، مشکلات مقیاس پذیری بیت کوین در Proof of Work برای اتریوم هم مشکل ساز شده است.

حداکثر میزان تراکنش‌هایی که بلاکچین اتریوم می‌تواند پردازش کند 15 عدد است که باز هم بسیار کمتر از نیاز شبکه است. با این حال، اگرچه تاریخ اثبات سهام اتریوم هنوز رسمی نیست، امید است که این عدد به هزاران در ثانیه افزایش یابد.

درست مانند اتریوم، سایر بلاکچین‌ها گاهی اوقات با تغییر نوع الگوریتمی که از فرآیند اعتبار سنجی تراکنش پشتیبانی می‌کند، از تنوعی از Proof of Work استفاده می‌کنند.

دیگر بلاکچین های محبوبی که Proof of Work را نصب کرده اند عبارتند از بیت کوین کش و لایت کوین.

اثبات کار و اثبات سهام

از سوی دیگر، برخی از ارزهای دیجیتال واقعاً محبوب اکنون از Proof of Stake استفاده می کنند. یکی از این ها Dash است که به کاربران اجازه می دهد تنها در چند ثانیه پول را ارسال و دریافت کنند.

یکی دیگر از بلاک چین های معروفی که از مدل Proof of Stake استفاده می کند NEO است. پروتکل قرارداد هوشمند چینی از زمانی که برای اولین بار در سال 2016 راه اندازی شد سفر شگفت انگیزی داشته است و ارزش کوین خود را بیش از 100000 درصد افزایش داده است!

اکنون می دانید pow و pos چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام بلاکچین های محبوب از Proof of Work و کدامیک از Proof of Stake استفاده می کنند.

اگر مطالب حوزه کریپتو علاقه دارید با همیارکریپتو همراه باشید تیم تولید محتوا به روز ترین اطلاعات این بازار را به مخاطبان خود ارائه می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا