💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

تفاوت اسپات و فیوچرز + نکات مهمی که باید بدانید!

آموزش صرافی بینگ ایکس

روش های مختلفی برای کسب درآمد دلاری در بازار های ارز دیجیتال وجود دارد. یکی ازاین روش ها معامله اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures) است که در اسپات معامله به صورت حقیقی انجام می‌شود و به محض فروش، ارز در اختیار خریدار قرار میگیرد. معاملات اسپات معمولا در مقابل معاملات فیوچرز (Futures) قرار دارد.

معامله اسپات (Spot)

ابزار مالی که خریدوفروش ارز به‌صورت آنی و لحظه‌ای توسط آن انجام می‌شود.

Spot Market یا بازار اسپات که به آن بازار نقدی (Cash Market) یا بازار فیزیکی (Physical Market) میگویند.

هدف آن تبادلات فوری دارایی می‌باشد، قیمت اسپات قیمتی لحظه‌ای و خرید، دقیقاً به میزان سرمایه خودتان می‌باشد.

معاملات اسپات (Spot) به سه صورت Stop، Limit و Market انجام می‌شود.

معاملات لیمیت اوردر (Limit order)

فرض کنید شما به دنبال خرید گوشی همراه هستید، بعد از دیدن قیمت آن به نظر شما این قیمت منصفانه‌ای نیست. شما براین باور هستید که قیمت در روزهای بعدی پایین‌تر می‌آید. شما به دوست فروشنده خود می‌گویید، هر موقع که قیمت پایین آمد و به نظر منصفانه بود من خرید می‌کنم.

دقیقاً شما هم در بازارهای مالی می‌توانید از مثال بالا استفاده کنید و یک ارز را در قیمتی منصفانه‌تر برای از قبل پیش‌خرید کنید. به این نوع اوردر گذاری لیمیت اوردر میگوییم.

آموزش خصوصی فارکس

معاملات استاپ اوردر (stop order)

فرض کنید در حال حاضر بازار در حال ریزش است و شما براین باور هستید که اگر بازار از قیمتی بالاتر عبور کند، بازار صعودی می‌شود. برای مثال بازاری باقیمتی 10 وجود دارد. شما فکر می‌کنید اگر قیمت رشد کند و قیمت به 12 برسد، شروع به افزایش قیمت می‌کند.

پس شما اوردری بالاتر از قیمت کنونی قرارداده و بازار هر موقع که به آن قیمت رسید برای شما آن را خریداری می‌کند.

معاملات مارکت (Market order)

این نوع معامله یکی از خطرناک‌ترین کارهایی است که یک معامله‌گران است. فرض کنید عده‌ای در قیمت 10 منتظر خرید در حجم 1000دلار هستند، عده‌ی دیگری در قیمت 11 با حجم 2000دلار؛ معامله‌گری در قیمت 10، اقدام به خرید با حجم 3000 دلار می‌کند؛ اگر معامله اوردر را مارکت انتخاب کند، هم باقیمت 10 و هم 11 را برای او خریداری می‌کند.

با توجه به مثال بالا این نوع معامله می‌تواند ضرر خیلی زیادی برای معامله‌گران در حجم‌های بالا ایجاد کند.

معاملات اسپات، معاملات یک‌طرفه است و فقط درصورتی‌که بازار صعودی باشد می‌توان سود گرفت. تعداد خیلی کمی از ارز ها می‌توان در آن به از معاملات دوطرفه استفاده کرد اما کانال سیگنال اسپات همیار کریپتو میتوانید داشته باشید تا کسب سود کنید و از ارز دیجیتال عقب نمانید.

در اسپات (Spot) شما دقیقاً به‌اندازه سود و زیانی که می‌کنید، سرمایه شما کاهش یا افزایش می‌یابد.

 

تفاوت اسپات و فیوچرز

مزایای اسپات (Spot)

  • شما با خرید یک ارز صاحب آن می‌شوید و حق مالکیت دارید.
  • سادگی قوانین
  • سود و زیان دقیق
  • مناسب برای هولد کردن
  • روشی مناسب برای مبتدیان

معایب اسپات (Spot)

  • نیاز به حرکت‌های نسبتاً بزرگ بازار برای رسیدن به سود مورد نظر
  • مسئولیت نگه‌داری ارزهای دیجیتال بر عهده معامله‌گر

در معاملات اسپات هدف بلندمدت‌تر در نظر می‌گیریم و معمولاً هدف آن گرفتن یک روند کامل قیمتی است.

معامله فیوچرز (Futures)

این نوع معامله قراردادی است که معامله‌گران بر اساس استراتژی و تحلیل دقیق خود در آن وارد می‌شوند؛ از حرکات کوچک‌تر قیمت سود موردنظر را کسب می‌کنند. به یاد داشته باشید این نوع معاملات به‌صورت قرارداد است، یعنی شما مالکیت خرید ندارید ولی می‌توانید با سرمایه کم‌، حجم بیشتری وارد معامله شوید.

معاملات فیوچرز بسیار وسوسه‌برانگیز است، باید روان معامله‌گرانِ خود را حفظ کنید. بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار به خاطر رعایت نکردن مدیریت سرمایه و پایبند نبودن به استراتژی سرمایه خود را از دست داده‌اند.

معمولاً معاملات فیوچرز (Futures) بیشتر به سه صورت Stop , Market و Limit انجام می‌شود که در پیش تر با آن آشنا شدیم.

برای این‌که از بازار بتوانیم از ویژگی دوطرفه بودن بازار استفاده کنیم، یعنی هم از افزایش قیمت سود کنیم هم از پایین آمدن قیمت، باید از معاملات فیوچرز (Futures)استفاده کنیم، به معاملاتی که از بالا رفتن قیمت سود می‌کنیم لانگ(Long) و به معاملاتی که از پایین آمدن قیمت سود می‌کنیم شورت(Short) می‌گویند.

 

تفاوت اسپات و فیوچرز

مزایا فیوچرز (Futures)

  • کمک به مدیریت ریسک
  • معامله با حجم‌های بالاتر با استفاده از اهرم
  • کسب سود از نوسانات کم بازار

معایب فیوچرز (Futures)

  • شما هیچ نوع دارایی از معامله کسب نمی‌کنید فقط این معاملات به‌صورت قراردادی است.
  • اصلی‌ترین عیب فیوچرز امکان استفاده از اهرم بالا است که سود را چندین برابر می‌کنند ولی ضررهای سنگینی هم دارد.

نرخ بهره (Funding Rate)

به زبان ساده شما برای اینکه معامله و قرارداد خود را در بازار فیوچر باز نگه دارید، مقداری خیلی کمی از سرمایه خود را به صورت بهره باید به طرف دیگر قرارداد بپردازید.

پرداخت بهره به صورت دوره ای پرداخت می شود. مثلا در صرافی بایننس هر 8 ساعت یک‌بار 0.01درصد از مقدار حجم قرارداد است.

معاملات اهرمی (Leverage)

تریدرها برای کسب سود بیشتر از حرکات قیمت از معاملات اهرمی استفاده می‌کنند و براین اساس قدرت خرید خود را افزایش می‌دهند.

اهرم یعنی شما با قراردادن مقداری از سرمایه خود تحت اختیار کارگزار یا صرافی از آن‌ها اعتبار برای باز کردن معاملات با حجم بالاتر دریافت می‌کنید. برای مثال شما 100دلار وارد حساب فیوچرز خود می‌کنید، شما می‌توانید با استفاده از اهرم 500دلار وارد معامله کنید.

شما از اهرم 5 استفاده کرده‌اید و اگر شما 20% ضرر کنید کل سرمایه خود را از دست می‌دهید. همچنین اگر شما 5% سود کنید به سرمایه اصلی یعنی 100 دلار 20% اضافه کرده‌اید.

برای همین خاصیت وسوسه‌برانگیز، معاملات اهرمی یکی از ابزارهای پرخطر می‌باشد و باید با آگاهی از آن استفاده کرد زیرا همان‌طور که باعث افزایش سرمایه می‌شود، باعث ضرر چندین برابری هم می‌شود.

 

تفاوت اسپات و فیوچرز

تفاوت اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures)

معامله اسپات و فیوچرز از دو منظر باهم متفاوت‌اند:

الف) امکان کسب سود از ریزش و رشد قیمت

در معاملات اسپات فقط از رشد قیمت سود می‌کنید، به‌عبارت‌دیگر با پیش‌بینی قیمت رو به بالا سود کسب می‌کنید و با ریزش قیمت ضرر می‌کنید؛ اما در معاملات فیوچرز با توجه به پوزیشن های long و short می‌توانیم از رشد و ریزش قیمت سود کسب کنید.

ب) ریسک معاملات

برخی معتقدند ریسک اسپات کمتر از فیوچرز است و برای بلندمدت انتخاب بهتری است؛ اما اگر دانش کافی داشته باشید، می‌توانید با مدیریت سرمایه و استراتژی درست با خیال راحت معامله کنید.

ما در همیار کریپتو معتقدیم انجام معاملات فیوچرز برای معامله‌گران کم تجربه با ریسک زیادی همراه است و انجام معامله در این بازار نیازمند آموزش درست و کاربردی است.

ج) مالکیت دارایی

هر خریدی که در بخش اسپات داشته باشیم در هر ارزی به ما مالکیت در ان ارز می دهد و امکان نقل و انتقال آن ارز را داریم اما معاملات در بخش فیوچرز هرگزدارای مالکیت نمی باشد و اگر حتی با اهرم 1 معامله در بخش فیوچرز داشته باشیم و معامله ای کاملا مشابه اسپات باشد باز هم مالک دارایی خود نشده و امکان انتقال ان به صرافی دیگر را نداریم.

د) امکانات معاملاتی

در بخش فیوچرز ما امکانات معاملاتی بیشتری را داریم و امکان کسب سود به روش های مختلفی به ما می دهد علاوه بر این موضوع حد ضرر های متنوع و بسیار خاصی نیز ارائه داده می شود همچون تریلینگ استاپ که یکی از قابلیت هایی است که امکان کسب سود مداوم و بدون ریسک را بدلیلی امکانات زیاد ان ارائه می دهد و پیشنهاد ما مطالعه مقاله حد ضرر در همیار کریپتو برای درک بهتر این قابلیت است.

اکنون که تفاوت های کلیدی و کلی را در معاملات اسپات و فیوچرز بررسی کردیم بهتر است به صورت اختصاصی و دقیق به تفاوت این دو مدل معاملات دربازار ارزهای دیجیتال بپردازیم تا برای کاربران عزیز همیار کریپتو که بیشتر در این بازار مالی فعالیت دارند هم اختلاف بین اسپات و فیوچرز به طور شفاف و واضح بیان شود.

درک تفاوت‌های کلیدی معاملات فیوچرز کریپتو در مقابل معاملات اسپات کریپتو

1. اهرم:

معامله گران به خاطر استفاده از اهرم یا لوریج به بازار فیوچرز جذب می شوند. استفاده از اهرم معاملات فیوچرز را از نظر حجم سرمایه یا به اصطلاح “آورده”، بسیار کارآمدتر می کند.
به عنوان مثال، برای خرید 1 بیت کوین در بازار نقدی، شما به هزاران دلار –(حدودا 30000 دلار بر اساس نرخ اکنون بازار) نیاز دارید. اما در یک قرارداد آتی یا معامله در بازار فیوچرز، شما می توانید یک پوزیشن خرید BTC را با هزینه خیلی کمتری باز کنید. این کار تنها با استفاده از اهرم امکان پذیر است. به این شکل که هر چه اهرم بالاتر باشد، شما مبلغ کمتری باید برای یک موقعیت هزینه کنید. در مقابل، درمعاملات اسپات اهرمی ارائه نمی شود. اکنون فرض کنید شما فقط 3000 USDT در دسترس دارید. در این مورد، شما فقط می توانید مقداری بیت کوین به ارزش 3000 USDT (0.1 BTC ) بخرید ولی در فیوچرز و با استفاده از اهرم 10 شما قادر به خرید یک بیتکوین بودید.

2. انعطاف پذیری داشتن معامله خرید/لانگ یا فروش/شورت:

وقتی بیت کوین را در بازارهای اسپات خریداری می کنید، تنها در صورت افزایش قیمت ها می توانید سود کنید. با این حال، در بازار نزولی، دیگر شما نمی توانید درآمد داشته باشید. قراردادهای فیوچرز به شما این امکان را می دهد که بدون توجه به جهت، از حرکت های کوتاه مدت قیمت نیز سود ببرید. حتی زمانی که قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد، شما می‌توانید در حرکت نزولی وارد معامله فروش استقراضی یا شورت شوید و همراه با سقوط قیمت معامله کنید و کسب سود کنید. در معاملات فیوچرز، معامله گران می توانند استراتژی های معاملاتی پیچیده ای مانند فروش کوتاه مدت، آربیتراژو بسیاری موارد دیگر را برای خود در نظر بگیرند. علاوه بر این، معاملات فیوچرز نیز برای پوشش در برابر ریسک ریزش بازار و محافظت از پرتفوی شما از نوسانات شدید قیمت استفاده می شود.
ماینرها و هولدرهای بلندمدت اغلب از قراردادهای آتی یا معاملات فیوچرز برای محافظت از پرتفوی خود در برابر خطرات غیرمنتظره استفاده می کنند.

3. نقدینگی:

این نکته بسیار حائز اهمیت است که بازار فیوچرز دارای نقدینگی عمیق با تریلیون ها دلار حجم معاملات ماهانه ارائه می دهد. به عنوان مثال، بازار معاملات فیوچرز بیت کوین میانگین گردش مالی ماهانه 2 تریلیون دلاری دارد که بسیار بیشتر از حجم معاملات بازارهای اسپات بیت کوین است. نقدینگی قوی آن از فرآیند رشد قیمت پشتیبانی می کند و به معامله گران اجازه می دهد تا با سرعت بالا و به طور کارآمد در بازار معامله کنند. بازار اسپات عموماً با ریسک کمتری همراه است، زیرا همیشه کسی وجود دارد که مایل است طرف دیگر یک پوزیشن خاص را بگیرد و معامله‌گران دچار لغزش کمتری خواهند شد.

4. معاملات آتی در مقابل قیمت‌های نقطه‌ای :

قیمت یک ارز دیجیتال در بازار اسپات، قیمت حاکم برای همه تراکنش‌های اسپات است، واین به عنوان قیمت نقدی شناخته می‌شود. خریداران وفروشندگان، قیمت‌های اسپات را از طریق یک فرآیند اقتصادی عرضه وتقاضا تعیین می‌کنند. در مقابل، قیمت فیوچرز بر اساس قیمت نقدی غالب آن به اضافه کارمزد تراکنش در دوره موقت قبل از تحویل است.

صرافی بینگ ایکس با داشتن کارمزد پایین و دسترسی بدون فیلترشکن، یکی از گزینه های مناسب برای فعالیت در زمینه بازار ارز دیجیتال برای ایرانیان می باشد.

سخن پایانی

اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures) دو ابزار مالی هستند که کاربران با توجه به ریسک‌پذیری و میزان آگاهی که از بازار دارند از آن سود کسب می‌کنند.

معاملات اسپات نوعی نگهداری دارایی است اما معاملات فیوچرز نوعی قرارداد هوشمند است.

برای افراد مبتدی معاملات اسپات توصیه می‌شود زیرا ریسک کمتر، قوانین ساده، قیمت‌گذاری شفاف و محاسبه نسبت سود به ضرر آسان‌تر است.

معاملات فیوچرز نقطه مقابل معاملات اسپات است و برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود زیرا ریسک بالایی دارد و برخی افراد که بدون دانش و آگاهی معامله باز می‌کنند ضرر زیادی را متحمل می‌شوند.

دلیل محبوبیت معاملات فیوچرز سود موردنظر از نوسانات کم بازار و کسب سود از پایین آمدن قیمت است.

معامله اسپات برای اکثر مبتدیان به راحتی قابل درک است. بنابراین، این امکان و این مدل معاملات برای کاربرانی است که تازه وارد تجارت کریپتو شده اند. با این حال، معاملات فیوچرز هم مزایای استراتژیکی را ارائه می دهد که امکان افزایش سود بیشتری را برای شما فراهم می کند.
معاملات فیوچرز می تواند خیلی هم سودآور باشد اما اگر دانش مناسب و تکنیک های مدیریت ریسک و سرمایه برای جلوگیری از ضررهای بزرگ را داشته باشید. بنابراین، شما باید قبل از معامله قراردادهای فیوچرز استراتژی ودقت لازم را به کار ببرید و مزایا و خطرات احتمالی آنها را درنظر بگیرید.

به نظر شما سود کردن در کدام بازار بهتر است؟ اسپات (Spot) یا فیوچرز (Futures)؟ بدون داشتن دانش کافی می‌توان در این بازارها فعالیت کرد؟

سوالات متداول

در مجموع کدام یک از معاملات اسپات و فیوچرز برتر و سود ساز تر می باشد؟

هر دو این نوع معاملات سود ساز و جذاب هستند اما برای کسب سود مداوم از بازار باید به روند بازار دقت شود در زمان وجود روند صعودی معاملات اسپات سود بیشتری دارند و در زمان روند نزولی و رنج معاملات فیوچرز سود سازی بیشتری را ارائه می دهند.

چرا ما در معاملات فیوچرز مالک دارایی خود نمی شویم؟

ما در معاملات فیوچرز در اصل نوعی معاملات اعتباری داشته و هرگز خرید و فروش واقعی در بازار رخ نمی دهد به همین علت نیز که معاملات اعتباری می باشد ما نیز مالکیت دارایی و امکان انتقال دارایی را نداریم و برای مالکیت آن باید در بخش اسپات اقدام به خرید دارایی ها کنیم.

تفاوت اصلی بین قیمت‌های  اسپات و فیوچرز چیست؟

 در این است که قیمت‌های اسپات برای خرید و فروش فوری هستند، در حالی که قراردادهای فیوچرز پرداخت و تحویل را تا تاریخ‌های آینده از پیش تعیین‌ شده به تاخیر می‌اندازند. قیمت اسپات معمولا کمتر از قیمت فیوچر است.

معاملات فیوچرز بهتر است یا اسپات؟

هر دو این استراتژی های معاملاتی مجموعه ای از مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. در حالی که معاملات اسپات به فرد امکان می دهد مستقیماً و در یک حاشیه ی امن سرمایه گذاری کند، واجد شرایط ایردراپ و سایر موارد مشابه باشد، معاملات فیوچرز به معامله گر انعطاف پذیری و سود بیشتری را در صورت حرفه ای بودن می دهد.

متاورس

تفاوت اصلی بین قیمت‌های اسپات و فیوچرز چیست؟

در این است که قیمت‌های اسپات برای خرید و فروش فوری هستند، در حالی که قراردادهای فیوچرز پرداخت و تحویل را تا تاریخ‌های آینده از پیش تعیین‌ شده به تاخیر می‌اندازند. قیمت اسپات معمولا کمتر از قیمت فیوچر است.

معاملات فیوچرز بهتر است یا اسپات؟

هر دو این استراتژی های معاملاتی مجموعه ای از مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. در حالی که معاملات اسپات به فرد امکان می دهد مستقیماً و در یک حاشیه ی امن سرمایه گذاری کند، واجد شرایط ایردراپ و سایر موارد مشابه باشد، معاملات فیوچرز به معامله گر انعطاف پذیری و سود بیشتری را در صورت حرفه ای بودن می دهد.

در مجموع کدام یک از معاملات اسپات و فیوچرز برتر و سود ساز تر می باشد؟

هر دو این نوع معاملات سود ساز و جذاب هستند اما برای کسب سود مداوم از بازار باید به روند بازار دقت شود در زمان وجود روند صعودی معاملات اسپات سود بیشتری دارند و در زمان روند نزولی و رنج معاملات فیوچرز سود سازی بیشتری را ارائه می دهند.

چرا ما در معاملات فیوچرز مالک دارایی خود نمی شویم؟

ما در معاملات فیوچرز در اصل نوعی معاملات اعتباری داشته و هرگز خرید و فروش واقعی در بازار رخ نمی دهد به همین علت نیز که معاملات اعتباری می باشد ما نیز مالکیت دارایی و امکان انتقال دارایی را نداریم و برای مالکیت آن باید در بخش اسپات اقدام به خرید دارایی ها کنیم.

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. ابزار مالی که خرید و فروش ارز به صورت آنی و لحظه ای توسط آن انجام میشود.

  2. برنامه ای مثل ریچ آتو که خودش طرح اسپات و فیوچرز داره قابله اعتماده؟مثلا اگر 100 تتر بدیم و طرح فیوچر وارد شیم امکان ضرر هست توش؟چون با اطمینان گفته یکبار هم ضرر نکرده و اعلام میکنه هرماه که چقد سود کردن

  3. برای افراد مبتدی روش خوبی است که از این پلتفرم استفاده کنند،و انعطاف پذیری زیادی در معاملات به وجود می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا