💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتالآموزش فارکس

انواع خط روند به همراه آموزش تصویری خط روند (Trendline) + ویدیو

آموزش صرافی بینگ ایکس

در بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های مورد استفاده برای پیش‌بینی رفتار قیمت‌ها و شناسایی الگوهای قیمتی است. یکی از ابزارهای اساسی تحلیل تکنیکال، خط روند است. رسم خط روند به طور صحیح از اهمیت بالایی در تشخیص جهت بازار و در نتیجه میزان سودآوری ما دارد.

در این مقاله، به بررسی انواع روند، خط روند و نحوه رسم خط روند در بازار مالی می‌پردازیم. همچنین نحوه استفاده از آن برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت‌ها را بررسی می‌کنیم. همیار کریپتو همراه شما در بازارهای مالی

روند چیست؟

روند در واقع نشان دهنده جهت حرکت قیمت در بازار مالی است و خط روند (trend line) در واقع یک خط ساده است که روی نمودار قیمت قرار می‌گیرد و نقاط بالایی و پایینی قیمت دارایی مورد نظر را به هم وصل می‌کند. شاید این مفهوم به نظرتان ساده باشد؛ ولی در تحلیل تکنیکال شناسایی روند و نحوه رسم ترند لاین بسیار مهم است چرا که با رسم صحیح ترند لاین می‌توانید حمایت‌ها و مقاومت‌های قیمتی داینامیک را در هر بازار مالی را بشناسید.

یک اصل مهم در تحلیل تکنیکال وجود دارد که می‌گوید: روند دوست شماست. پس ما باید این دوست را بشناسیم و در چارت قیمتی آن را بتوانیم تشخیص دهیم بنابراین هدف اصلی از رسم ترند لاین، شناسایی جهت حرکت قیمت یا همان روند قیمتی است.

آموزش تریدینگ ویو به صورت کامل و تخصصی در مقاله همیارکریپتو بخوانید و با ابزارهای بیشتر آشنشوید.

انواع روند در تحلیل تکنیکال

به طور کلی می‌توان گفت سه نوع روند داریم.

1- روند صعودی – Uptrend Bullish

آموزش خصوصی فارکس

2- روند نزولی – Down trend Bearish

3- روند خنثی – Sideways trend

خط روند

روند صعودی چیست؟

در تعریف روند صعودی آمده است که؛ در یک روند صعودی، باید پیوت‌های کف بالاتر از یکدیگر و پیوت‌های سقف نیز بالاتر از هم تشکیل شوند.

به این ترتیب یک خط روند صعودی؛ خطی است با شیب مثبت که به سمت بالا متمایل است.

انواع خط روند

روند نزولی چیست؟

یک روند نزولی، روندی است که در آن پیوت‌های کف پایین‌تر از هم و پیوت‌های سقف نیز پایین‌تر از یکدیگر تشکیل شوند.

بنابراین یک خط روند نزولی باید شیبی منفی داشته باشد و به سمت پایین متمایل باشد.

خط روند | روند نزولی

روند رنج یا خنثی چیست؟

در روند خنثی عملاً قیمت دارایی جهت حرکتی مشخصی ندارد؛ یعنی نوسان‌های قیمتی نه تمایلی دارند که به صورت پیوسته افزایش یابند و نه آنکه به طور پیوسته کاهش یابند. در واقع پیوت ها به طور منظم بالاتر یا پایین‌تر از هم تشکیل نمی‌شوند.

به طور خلاصه، روندی که نه صعودی باشد و نه نزولی، یک روند خنثی است.

خط روند | روند خنثی

برای مثال ممکن است پیوت‌های کف بالاتر از هم تشکیل شود ولی پیوت سقف پایین‌تر از هم یا برعکس و یا حتی پیوت‌های سقف و کف در یک راستا تشکیل شوند.

خط روند خنثی | خط روند

اهمیت خط روند در تحلیل تکنیکال چیست؟

حال که یاد گرفتیم روند چیست و با انواع روند آشنا شدیم، بریم ببینیم تشخیص انواع روند چه کمکی به ما می کنه.

1. شناسایی ترندهای قیمتی:

ترند لاین (trend line) به ما کمک می‌کند تا جهت نوسان‌های قیمتی را شناسایی کنیم. با شناسایی روندها، می‌توانیم بهترین زمان برای ورود یا خروج از بازار را تعیین کنیم.

روند صعودی نشان دهنده، رشد قیمت است و بهترین زمان برای باز کردن معاملات خرید (BUY) و روند نزولی نشان دهنده روند نزولی قیمت است و بهترین زمان برای باز کردن معاملات فروش (SELL).

2. شناسایی محدوده حمایت و مقاومت:

محدوده حمایت، مکان‌هایی هستند که وقتی قیمت به آن‌ها می‌رسد، احتمال ریزش قیمت، کم خواهد بود و با احتمال بیشتری قیمت مجدد رشد خواهد کرد.

محدوده مقاومت، موقعیت‌های در چارت هستند که قیمت با رسیدن به آن‌ها واکنش نشان داده و احتمال رشد قیمت کاهش خواهد یافت.

این محدوده‌های حمایتی و مقاومتی می‌توانند به‌عنوان سطوح ورود یا خروج از معاملات مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی دو نوع حمایت و مقاومت در بازار مالی داریم:

1- حمایت و مقاومت استاتیک

این حمایت و مقاومت‌ها همان حداکثر یا حداقل قیمت در چارت قیمتی، اعداد رُند و … هستند؛ که به صورت خط افقی صاف رسم می‌شوند.

2- حمایت و مقاومت داینامیک

ترند لاین می‌تواند به ما کمک کند تا محدوده حمایت و مقاومت داینامیک را در بازار شناسایی کنیم. در واقع خطوط روند نوعی حمایت و مقاومت داینامیک هستند. ترند لاین (trend line) وقتی بالای قیمت قرار دارد، نوعی مقاومت داینامیک است و زمانی که ترند لاین، زیر قیمت قرار دارد نوعی حمایت داینامیک است.

3. تغییرات روند:

ترند لاین (trend line) به ما کمک می‌کند تا تغییرات روند را تشخیص دهیم. اگر قیمت ترند لاین را بشکند و از آن عبور کند. برای مثال از روند صعودی به روند نزولی یا بالعکس تغییر کند، این ممکن است نشانه‌ای برای تغییر جهت قیمت باشد و ما می‌توانیم به طور مؤثری از این تغییر برای تصمیم‌گیری در معاملات استفاده کنیم.

خط روند

نحوه رسم خط روند

در ادامه به بررسی مراحل رسم ترند لاین در بازار مالی می‌پردازیم و نکات کلیدی برای رسم صحیح آن را بررسی می‌کنیم.

انتخاب بازه زمانی برای رسم ترند لاین در فارکس و ارز دیجیتال

اگر معامله‌گر بازار ارز دیجیتال یا فارکس هستید، انتخاب بازه زمانی مناسب (تایم فریم) برای رسم ترند لاین از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به هدف و سبک معاملاتی خود، باید بازه زمانی را خاصی برای رسم ترند لاین انتخاب کنید.

نکته 1: هر چه تایم فریم مورد بررسی بالاتر باشد، ترند لاین رسم شده اعتبار بیشتر دارد. برای مثال ترند لاینی که در تایم فریم یک ساعته رسم شده است، اعتبار بالاتری نسبت به ترند لاینی که در تایم فریم 15 دقیقه رسم می‌شود دارد. به عبارتی ترند لاین یک ساعته حمایت و مقاومت قوی‌تری را نسبت به 15 دقیقه نشان می‌دهد.

نکته 2: بازار بورس ایران از آنجایی که حجم بالایی ندارد. تنها در تایم فریم روزانه بررسی می‌شود؛ بنابراین نیازی به بررسی تایم فریم‌های پایین‌تر نیست؛ زیرا اعتبار بالایی ندارند.

روش رسم خط روند صعودی

برای رسم ترند لاین صعودی، از دو یا بیشتر پیوت کف استفاده کنید و آن‌ها را به صورت یک خط مستقیم به هم وصل کنید. این خط باید از پیوت کف اولیه شروع شود و از پیوت کف پایین بعدی عبور کند. در نهایت، خط روند صعودی باید از قیمت‌های پایینی عبور کند و بهترین تطابق را داشته باشد.

خط روند | خط روند صعودی

روش رسم خط روند نزولی

برای رسم ترند لاین نزولی، از دو یا بیشتر پیوت سقف استفاده کنید و آن‌ها را به صورت یک خط مستقیم به هم وصل کنید. این خط باید از پیوت سقف اولیه شروع شود و از پیوت سقف عبور کند. در نهایت، خط روند نزولی باید از قیمت‌های بالایی عبور کند و بهترین تطابق را داشته باشد.

خط روند | خط روند نزولی

اعتبار خط روند

یکی از اصول مهم هنگام تحلیل چارت قیمتی آن است که روی الگوهایی وقت گذاشته و طبق الگوهایی ترید کنیم که دارای اعتبار هستند، به همین دلیل رسم کردن خطوط روندی که دارای اعتبار هستند بسیار مهم است.

برای آنکه متوجه شوید خط روندی که رسم کرده‌اید دارای اعتبار هست یا خیر. می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید. این روش‌ها برای اعتبار سنجی هم خطوط روند صعودی و هم خطوط روند نزولی کاربرد دارند.

1- میانگین فاصله نقاط در خط روند

هر چه پیوت‌هایی که با استفاده از آن‌ها ترند لاین را رسم کرده‌اید، فاصله بیشتری از یکدیگر داشته باشند، آن خط روند اعتبار بیشتری دارد و اگر قیمت بتواند آن ترند لاین را بشکند، میزان رشد یا ریزش بیشتری را احتمالاً تجربه خواهد کرد.

برای مثال در تصویر زیر دو trend line صعودی را مشاهده می‌کنید. در این تصویر فاصله پیوت‌های B2 بیشتر از B1 است بنابراین اگر قیمت بتواند این ترند لاین صعودی را بشکند، احتمالاً میزان ریزش قیمت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

طبق تصویر میزان ریزش قیمت در A2 بیشتر از A1 است.

خط روند

 

 

برای ترند لاین نزولی نیز این شرط صدق می‌کند. در تصویر زیر دو ترند لاین نزولی را مشاهده می‌کنید. در این تصویر فاصله پیوت‌های B2 بیشتر از B1 است بنابراین اگر قیمت بتواند این ترند لاین نزولی را بشکند، احتمالاً میزان رشد قیمت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

طبق تصویر میزان رشد قیمت در A2 بیشتر از A1 است.

خط روند

2- تعداد برخورد به ترند لاین

هر چه تعداد برخورد قیمت به خط بیشتر باشد، اعتبار آن خط کمتر شده و احتمال شکستش بیشتر خواهد شد. این قانون برای تمامی خطوط حمایتی و مقاومتی چه استاتیک و چه داینامیک صدق می‌کند.

در تصویر زیر سه بار قیمت به خط روند سمت چپ برخورد کرده و در تصویر سمت راست قیمت چهار باز به ترند لاین نزولی برخورده است. علاوه بر آنکه احتمال شکست ترند لاین سمت چپ بیشتر است، پس از شکست ترند لاین با احتمال بیشتری، قیمت رشد زیادتری را تجربه خواهد کرد.

خط روند

3- حجم معاملات

یکی از نشانه‌های روند ضعیف یا قدرتمند، حجم معاملات است. در یک بازه زمانی، هر چه حجم معاملات کمتر شود، احتمال برعکس شدن جهت قیمتی بیشتر خواهد بود.

به طور کلی هنگام تحلیل بازار و رسم خط روند حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید.

– برای رسم خط روند بهتر، از نمودارهای مختلف مانند نمودار شمعی یا نمودار خطی استفاده کنید.

– همیشه به دقت نقاط بالا و پایین (پیوت سقف و کف) را شناسایی کنید.

– ترند لاین ممکن است با گذشت زمان تغییر کند، بنابراین باید به طور منظم نمودار قیمت را بررسی کنید و خط روند را به‌روزرسانی کنید.

در آموزش فارکس در مشهد و آموزش فارکس در تهران میتوانید به صورت تخصصی آموزش ببینید و با کانال سیگنال فیوچرز بیشترین سود را از بازار ارز دیجیتال داشته باشید.

شکست خط روند

ما خط روند را رسم می‌کنیم تا بتوانیم حمایت‌ها و مقاومت‌های داینامیک را تشخیص داده و هم جهت با روند ترید کنیم. حال زمانی که یک خط روند شکسته می‌شود، عملاً یک حمایت و مقاومت شکسته شده و می‌تواند نشانه‌ای از تغییر روند باشد.

بااین‌حال نمی‌توان تنها شکست خط روند را نشانه تغییر روند دانست و باید از ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال در این خصوص کمک گرفت.

خط روند |شکست خط روند

جمع بندی

ترند لاین یکی از ابزارهای اساسی در تحلیل تکنیکال است که به ما کمک می‌کند تا روند قیمتی را شناسایی کنیم و از آن برای تصمیم‌گیری در معاملات استفاده کنیم. با دقت کردن در انتخاب بازه زمانی، شناسایی حمایت و مقاومت داینامیک و رسم صحیح ترند لاین، می‌توانیم به طور مؤثری در پیدا کردن بهترین قیمت برای ورود و خروج از معامله همچنین میزان سودآوری خود بهبود ببخشیده و عمل کنیم.

 سؤالات متداول

 روند چیست؟ انواع روند در تحلیل تکنیکال

به جهت نوسان و حرکت قیمت هر دارایی در بازار مالی، روند گفته می‌شود. به طور کلی سه دسته روند مختلف در نمودار قیمتی دارایی‌ها وجود دارد.

1.     روند صعودی

2.     روند نزولی

3.     روند خنثی

شکست خط روند به چه معنا است؟

زمانی که خط روند توسط قیمت شکسته شود احتمال تغییر جهت حرکت قیمت وجود دارد و اصولاً تریدها هم جهت با روند ترید می‌کنند؛ بنابراین توجه به شکست خط روند اهمیت بالایی دارد.

چگونه اعتبار یک خط روند را بسنجیم؟

هنگام رسم خط روند، به تعداد برخورد قیمت با خط روند، طول خط روند، حجم معاملات، تایم فریم مورد بررسی باید توجه کرده و طبق این پارامترها هر خط روند را اعتبار دهی کنید.

حداقل تعداد برخورد لازم برای رسم یک خط روند چند برخورد است؟

برای رسم یک خط روند حداقل 2 برخورد لازم است و برخورد های بیشتر نشانه اعتبار و اهمیت بالاتر است.

پس از شکست خط روند چه اتفاقی برای بازار و خط روند می افتد؟

پس از شکست خط روند ما انتظار یک تغییر روند و یا حداقل یک دوره حرکات اصلاحی و ریزشی را انتظار داریم البته باید شکست ما فیک نبوده و کامل اتفاق بیوفتد

همچنین خط روند ما نیز بطور کامل بی اعتبار و بی ارزش می شود.

بزرگتری اشتباه در رسم خط روند چیست؟

بزرگترین اشتباه تریدر ها در رسم خط روند رسم نمودن در تایم فریم های بسیار پایین و بی ارزش مثل 1 دقیقه یا رسم بدون داشتن خداقل 2 برخورد می باشد.

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا