💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
بزرگان ارز دیجیتال

ایلان ماسک کیست (Elon Musk)و چرا شخصیتی جنجالی دارد؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

ایلان ماسک Elon Musk

زمانی که هر سایت یا صفحات خبرگزاری‌ها را می‌خوانید، امکان ندارد نامی از ایلان ماسک در آن‌ها نباشد. ایلان ماسک شخصیتی جنجالی است که در رویای رام کردن و تسخیر فضاست از طرفی در زمین هم به خاطر ماشین‌های خاص و فعالیت در حوزه‌های دیگر بسیار معروف و ثروتمند شده است. به‌طوری‌که اگر بخواهیم او را به ‌عنوان یک کشور رتبه‌بندی کنیم در جایگاه پنجاه دنیا قرار می‌گیرد!

ایلان ماسک کیست؟ چرا شخصیت جنجالی دارد؟  اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید با همیارکریپتو همراه باشید.

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک، کارآفرین و مخترع آمریکایی، متولد آفریقای جنوبی است. ماسک ۵۰ ساله که به عقیده خودش بیشتر از هرچیزی یک مهندس (Engineer) است، به عنوان مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس، کارخانه سازنده خودروهای الکتریکی و شرکت موشک‌سازی و ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای شناخته می‌شود.

با اینکه همین دو شرکت برای اثبات موفقیت او کافی است، اما ماسک بنیان‌گذاری X.com که بعداً به پی‌پال تبدیل شد، شرکت Zip2، بورینگ (Boring company) که هدف آن «حل مشکل راه‌بندان» در شهر‌ها با حفر شبکه‌ای از تونل‌ها است و همچنین رئیس شرکت نوآفرین (استارتاپ) فکر و فناوری نیورالینک (Neuralink) را هم در کارنامه خود دارد.

ماسک سال 1998 شرکت Zip2 را که برای انتشار آنلاین روزنامه طراحی شده بود به قیمت 340 میلیون دلار فروخت و برای اولین بار نامش در بین میلیونر‌های سیلیکون‌ولی مطرح شد. یک سال بعد مصاحبه ماسک با CNN نامش را جهانی کرد. او که به تازگی میلیونر شده بود، در این مصاحبه خودروی یک میلیون دلاری خود را تحویل گرفت. حالا ماسک پس از 22 سال با 286.7 میلیارد دلار دارایی، ثروتمندترین فرد جهان است.

طبق داده های صندوق بین‌المللی پول، اگر ثروت ایلان ماسک در کنار جی‌دی‌پی GDP کشور‌های جهان رتبه‌بندی شود، او پنجاهمین کشور  ثروتمند جهان خواهد بود! طبق آمار دیگری اگر ثروت حالص ایلان ماسک به طور مساوی بین تمامی ۳۲۸ میلیون نفر شهروند ایالات متحده تقسیم شود، به هر نفر حدود ۶۰۰ دلار می‌رسد.

چرا ایلان ماسک شخصیت جنجالی دارد؟

ایلان ماسک یکی از شخصیت‌های جنجالی و مورد توجه در دنیای کسب و کار و صنعت فناوری است. این شخصیت به دلایل مختلفی مورد توجه و بحث قرار می‌گیرد. ایلان ماسک بنیانگذار و مدیرعامل شرکت‌هایی مانند تسلا، اسپیس‌اکس و شرکت بورینگ است. او با طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، فضاپیماها و مفهوم تونل‌های زیرزمینی جدید به عنوان یک کارآفرین و نوآور شناخته می‌شود. همچنین ماسک برخی از هدف‌های بلندمدت و رویاپردازی‌های خود را به شکل جدی و عمومی اعلام کرده است. در این بین می‌توان به مواردی همچون استقرار انسان‌ها در مریخ و ایجاد شبکه‌های اینترنتی فضایی اشاره کرد.

آموزش خصوصی فارکس

این اهداف جزء مواردی هستند که بسیاری را متعجب کرده و یک شخصیت جنجالی را در ایلان ماسک اثبات می‌کند. ایلان ماسک فعالیت‌های خود را به طور فعال در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر انتشار می‌دهد. این توییت‌ها گاهاً شامل اظهارنظرهای منحصربه‌فرد و مغرضانه است که منجر به ایجاد جنجال و تحلیل‌های مختلف می‌شود. این شخصیت در توییت‌های خود اظهار نظرهای زیادی در حوزه ارز دیجیتال می‌کند.

به‌طور مثال توییت‌های او سبب شد تا دوج کوین رشد قیمت انفجاری را تجربه کند. برخی از اعتقادات و دیدگاه‌های ماسک مانند نگرشی که به هوش مصنوعی  دارد مورد بحث و تحلیل قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث ایجاد جدل شود. این عوامل با هم ترکیب شده‌اند و موجب شده‌اند که ماسک به عنوان یک شخصیت جنجالی و مورد توجه در دنیای کسب و کار شناخته شود.

ضریب هوشی ایلان ماسک

هوش و بلند‌پروازی‌های ایلان ماسک از هیچکس پنهان نیست. از موفقیت‌های اقتصادی و صنعتی او که بگذریم، هوش فوق‌العاده ماسک از همان دوران کودکی مشهود بود.

ماسک زمانی که فقط 12 سال داشت اولین نرم‌افزار خود را ساخت؛ یک بازی به نام Blaster که کد آن را به قیمت 500 دلار فروخت.در حالی که هیچ اطلاعات رسمی از سطح بهره هوشی یا آی کیو (IQ) ماسک در دست نیست اما متخصصان، IQ او را 155 برآورد می‌کنند.

متخصصان این سطح را با توجه به داده‌های فنی، نتایج امتحانات ماسک در گذشته و نحوه عملکرد ماسک در صنایع پیچیده برآورد کرده‌اند. اگر این بهره هوشی را بپذیریم ماسک عملا نخبه محسوب می‌شود. البته سطح بهره‌هوشی نخبگان معمولا از 160 شروع می‌شود. برای مثال بهره هوشی انیشتین و هاوکینگ حدود 160 بوده است.

 

ایلان ماسک کیست؟

زندگی ایلان ماسک در یک نگاه (زندگی حرفه ای)

  • سال 1971: تولد در آفریقای جنوبی – پرتوریا
  • سال 1988: نقل مکان به کانادا برای تحصیل (حضور در دانشگاه کویینز)
  • سال 1990:  شروع تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا و دریافت لیسانس اقتصاد و فیزیک
  • سال 1995: نقل مکان به کالیفرنیا  برای تحصیل در دانشگاه استنفورد
  • سال 1999: فروش شرکت وب زیپ 2 به ارزش ۳۰۷ میلیون دلار به شرکت کامپک
  • سال 1999: تأسیس شرکت X.com
  • سال 2000: تلفیق X.com با شرکت  کانفینیتی  و تشکیل پی‌پال
  • سال 2002: فروش پی‌پال به ارزش 1.5 میلیارد دلار
  • سال 2002: تأسیس صنایع تولیدکننده فناوری هوافضا و تأسیس Space X
  • سال 2004:  رئیس و طراح محصولات تسلا موتورز
  • سال 2006: کمک به ایجاد شرکت خدمات انرژی خورشیدی سولارسیتی
  • سال 2008:  مدیر عامل تسلا موتورز
  • سال 2012: فرستادن اولین فضاپیمای تجاری به ایستگاه بین‌المللی فضایی
  • سال 2015: تأسیس شرکت اوپن‌ای‌آی (شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی و ترویج هوش مصنوعی دوستانه)
  • سال 2016: تأسیس نیورالینک
  • سال 2018: شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ایلان ماسک به دلیل خبر خصوصی سازی تسلا
  • سال 2022: خرید توییتر و یکی از محبوب‌ترین افراد در توییتر

زندگی‌نامه ایلان ماسک

ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk)  در سال 1971 در شهر پرتوریا یکی از کلان‌شهر‌های آفریقای جنوبی متولد شد. پدرش یک مهندس اهل آفریقای جنوبی و مادرش هم مدل و متخصص تغذیه کانادایی الاصل است. دو عضو دیگر این خانواده پنج نفره یعنی برادر و خواهر بزرگ‌تر ایلان، کیمبال سرمایه‌گذار و طرفدار محیط زیست (کیمبال) و  دیگری توسکا ماسک(Kimbal and tosca Musk)، هم تهیه‌کننده و کارگردان (توسکا) است.

مادر ماسک یک مدل کانادایی و مسن‌ترین زنی بود که در کمپین Covergirl حاضر شد. او در زمان کودکی ایلان همزمان پنج شغل داشت تا مخارج خانواده را تأمین کند. پدر ماسک یک مهندس ثروتمند اهل آفریقای جنوبی بود که زمانی مالک نیمی از یک معدن زمرد در نزدیکی «تانگانیکا» محسوب می‌شد. ایلان همراه با برادرش کیمبال و خواهرش توسکا دوران کودکی را در زادگاهش سپری کرد. ایلان به گفته پدر و مادرش فردی درون‌گرا بود با این همه در سن ۱۰ سالگی علاقمندی آش را به کامپیوترها نشان داد. در همین حال پدر و مادرش از هم جدا شدند.

ایلان ماسک پس از جدایی پدر و مادرش در سال 1980، بیشتر با پدرش که البته دل خوشی از او نداشت، زندگی می‌کرد. ماسک زندگی با پدرش را فلاکت‌بار خوانده و معتقد است بخشی از سخت‌کوشی او حاصل همین سختی‌ها بوده و نگران است فرزندانش به حدی که باید دشواری‌های زندگی را تجربه نکنند.

مدیرعامل حال حاضر تسلا، زمانی قرار بود به همراه برادرش یک مرکز بازی ایجاد کند که البته با مخالفت والدینش این برنامه منتفی شد؛ اتفاقی که شاید مسیر زندگی او را تغییر می‌داد. ماسک بعدها در سن 17 سالگی با هدف تحصیل و فرار از خدمت ارتش، از آفریقای جنوبی به کانادا مهاجرت کرد و بعدها به واسطه مادرش شهروندی کانادا را دریافت کرد.

پس از مهاجرت به کانادا در «دانشگاه کوئین» شهر کینگستون مشغول به تحصیل شد و در همان‌جا با جاستین ویلسون (Justine Wilson)، همسر سابقش، آشنا شد. ماسک از این ازدواج که در سال 2008 به طلاق منتهی شد پنج پسر دارد. وی پس از ۲ سال تحصیل در کوئین به آمریکا رفت. او دانشگاه پنسیلوانیا را برای تحصیل در 2 رشته فیزیک و اقتصاد انتخاب کرده و پس از دریافت مدرک لیسانس در این دو رشته، زمانی که فقط 24 سال داشت به کالیفرنیا مهاجرت کرد.

ماسک برای دریافت مدرک Ph.D. به دانشگاه استنفورد رفت، اما این مقطع تحصیلی خوشبختانه یا متاسفانه با پیدایش اینترنت و قدرت گرفتن سیلیکون‌ولی هم‌زمان شد.

 

ایلان ماسک کیست؟

پیش از دریافت مدرک Ph.D. دانشگاه را ترک و زندگی حرفه‌ای‌ خود را آغاز کرد. ایلان و برادرش کیمبال در کالیفرنیا رویای همکاری خود را عملی کردند. ماسک شرکت Zip2 را راه‌اندازی کرد و سال ۱۹۹۸ این شرکت را به قیمت ۳۴۰ میلیون دلار فروخت. با پول حاصل از این شرکت، ماسک شرکت دیگری به نام x.com را راه‌اندازی کرد؛ شرکتی که نهایتاً سیستم مالی را متحول کرد.

این شرکت در نهایت با شرکت انتقال پولی به نام Confinity تلفیق شد و به این ترتیب غول پرداختی به نام پی‌پال (PayPal) متولد شد. ماسک این شرکت را با ۱۸۰ میلیون دلار سهام ترک کرد.ماسک سال‌ها بعد دامنه وب‌سایت X.com را بدون هدف تجاری و به دلیل علاقه شخصی از پی‌پال خریداری کرد.

نگاهی به زندگی شخصی ایلان ماسک ( خانوادگی)

بسیاری از افراد نسبت به زندگی شخصی ایلان ماسک کنجکاو هستند و این سوال ذهنشان را درگیر کرده که آیا این شخصیت بزرگ در زندگی شخصی نیز مانند سایر بخش‌ها موفق بوده است؟ جالب است بدانید ایلان ماسک در زندگی شخصی، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد. او در حال حاضر دارای 5 فرزند پسر است که اولین فرزند او به دلیل بیماری سندروم مرگ ناگهانی، تنها زمانی که دو ماهه بود از دنیا رفت.

در سال 2004، صاحب دوقلوهایی به نام‌های گریفین و خاویر شد و در سال 2006 نیز سه قلوهای دیگری به نام‌های ساکسون، دامین و کای به خانواده او اضافه شدند. نکته جالب توجه این است که همه فرزندانش از طریق لقاح مصنوعی متولد شده‌اند. خود او نیز فرزند اول بود و زمانی که 10 ساله بود، یک کامپیوتر هدیه گرفت و همان هدیه باعث شد که به دنبال یادگیری زبان‌های برنامه نویسی برود و این تحولات شگفت انگیز را به وجود بیاورد.

امبر هرد و ایلان ماسک

ایلان ماسک، سابقه روابط عاشقانه متعددی دارد که یکی از جنجالی‌ترین آنها با امبر هرد، بازیگر هالیوود، رقم خورد. آشنایی آنها در سال 2013 اتفاق افتاد، اما جرقه عشق دو سال بعد، در سال 2016 و در یک مهمانی زده شد. رابطه این دو با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود و سرانجام در سال 2017 به جدایی ختم شد. با این حال، آنها به طور کامل از هم جدا نشدند و تا سال 2018 که بار دیگر رابطه‌شان به طور قطعی به پایان رسید، به دیدار یکدیگر ادامه می‌دادند.

ایلان ماسک و امبرهرد

در آگوست سال 2017 این غول فناوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « اگرچه من و امبر از هم جدا شدیم، ما هنوز با هم دوست هستیم، صمیمی هستیم و یکدیگر را دوست داریم. روابط از راه دور، زمانی که هر دو شریک تعهدات کاری شدید دارند، همیشه دشوار است، اما چه کسی می‌داند که آینده چه خواهد بود؟»

والتر ایزاکسون، نویسنده زندگینامه ایلان ماسک، رابطه این دو را سرشار از طوفان و کشمکش توصیف می‌کند، اما معتقد است که این آشوب، بخشی از جذابیت رابطه برای ماسک بوده است.

او در این باره می‌گوید: «بخشی از ذات زندگی ماسک، جذب شدن به درام و آشوب است. زمانی که اوضاع آرام می‌شود، او به هم می‌ریزد و کارهایی مثل خرید توییتر را انجام می‌دهد!»

خود ماسک نیز اذعان می‌کند که پس از جدایی از هرد، «18 ماه جنون بی‌امان» را تجربه کرده که «به طرز باورنکردنی دردناک» بوده است.

نقل قول هایی از ایلان ماسک در رابطه با امبرهرد:

 

“رابطه ما پرشور و پرفراز و نشیب بود.” (مصاحبه با والتر ایزاکسون، نویسنده بیوگرافی ماسک)

“امبر زن فوق العاده ای است. من برای او آرزوی بهترین ها را دارم.” (توییت ایلان ماسک)

“من در حال حاضر وقت کافی برای یک رابطه عاشقانه ندارم.” (مصاحبه با مجله فوربز)

کیمبال، برادر ماسک، معتقد است که او عاشق زنان زیبایی می‌شود که جنبه تاریکی نیز دارند. ماسک در پاسخ به این گفته، اعتراف می‌کند که «در مورد عشق احمق هستم… اغلب احمق هستم، مخصوصاً در مورد عشق».

امبر هرد نیز در مصاحبه های مختلف، از عشق خود به ماسک می‌گوید:

“ایلان مردی باهوش و جذاب است. من از گذراندن وقت با او لذت می بردم.” (مصاحبه با مجله ووگ)

“ما در مورد بسیاری از مسائل مشترک، از جمله هوش مصنوعی و آینده بشریت، گفتگوهای عمیقی داشتیم.” (مصاحبه با مجله هالیوود ریپورتر)

“در نهایت، ما به این نتیجه رسیدیم که به دلیل مشغله های کاری زیاد، نمی توانیم به رابطه خود ادامه دهیم.” (بیانیه مشترک هرد و ماسک)

داستان رابطه ایلان ماسک و امبر هرد، نمونه‌ای از پیچیدگی‌های عشق و تناقضات موجود در شخصیت انسان است. عشقی پرشور و آشفته که علی‌رغم تمام سختی‌ها، خاطرات و تجارب عمیقی را برای هر دو طرف به یادگار گذاشت.

تسلا و ایلان ماسک

ماسک اولین بار حدود ۷۰ میلیون دلار سرمایه در اختیار شرکت تسلا موتورز (Tesla Motors) گذاشت. او در سال ۲۰۰۴ به مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ، بنیان‌گذاران تسلا پیوست و در طراحی ماشین الکتریکی Tesla Roadster  نقش کلیدی داشت.

پس از آن و در سال ۲۰۰۷ به دنبال جدایی ابرهارد از شرکت تسلا، ماسک مقام مدیرعامل و معمار محصولات این شرکت را در اختیار گرفت و حالا تسلا با فاصله زیاد به ارزشمندترین شرکت خودرو سازی جهان تبدیل شده است. تسلا علاوه بر تولید خودرو‌های الکتریکی با تصاحب شرکت سولارسیتی (Solarcity) نقش پررنگی در حوزه انرژی خورشیدی و باتری‌سازی دارد.

ایلان ماسک کیست؟

اسپیس‌ایکس و  استارلینک ایلان ماسک

شرکت Space Exploration Technologies که به اسپیس‌ایکس (SpaceX) معروف است، هنوز هم یکی از بلند پروازانه‌ترین شرکت‌های ماسک محسوب می‌شود. در سال 2002 حدود 100 میلیون دلار از دارایی اش صرف راه اندازی این شرکت شد.

صنعتی که پیش از آن هیچ شرکتی از بخش خصوصی در آن موفق نشده بود، به سکوی پرتاپی برای ماسک تبدیل شد و اسپیس‌ایکس حالا با ناسا و نیروی هوایی آمریکا قرارداد می‌بندد. به گفته ماسک این شرکت قصد دارد در اقدامی مشترک با ناسا تا سال ۲۰۲۵ فضانوردانی را به مریخ ارسال کند.

اسپیس‌ایکس همچنین در پروژه‌ای به نام استارلینک قصد دارد اینترنت پرسرعت را از طریق ماهواره‌های مستقر در مدار پایینی زمین، در اختیار مردم قرار دهد. این پروژه که هنوز در مرحله آزمایشی است می‌تواند به دورافتاده‌ترین نقاط جهان که امکان ارائه اینترنت سیمی در آنها مقدور نیست اینترنت‌رسانی کند.

ایلان ماسک کیست؟

شرکت نیورالینک

صنعت خودروسازی و هوافضا نتوانست بلندپروازی‌های ماسک را به طور کامل پوشش دهد؛ به همین منظور ماسک در سال ۲۰۱۶ دو شرکت جدید را به نام‌های نیورالینک و بورینگ راه‌اندازی کرد. نیورالینک یک شرکت نوروتکنولوژی (تکنولوژی دستگاه عصبی) است و هدفش ایجاد رابطه میان مغز انسان و ماشین است.

شرکت نیورالینک یا نورالینک به انگلیسی Neuralink Corporation توسط ایلان ماسک و چند نفر دیگر در سال 2016 در سان‌فرانسیسکو شروع به فعالیت کرد. این شرکت آمریکایی در حوزه تکنولوژی نورون‌ها یا تکنولوژی عصبی با هدف ارتباط دهی تراشه‌های کامپیوتر با مغز انسان (بعد از کاشت تراشه در مغز) تحقیق و بررسی و حتی تولید تراشه می‌کند.

شرکت نیورالینک در سال 2017 به عموم مردم معرفی شد. برای شروع فعالیت این شرکت دانشمندان نخبه و مطرح در حوزه علم اعصاب را از سراسر دنیا استخدام کرد و با گذشت دو سال، تعداد افراد فعال در نیورالینک به 90 نفر رسیدند. در آوریل ۲۰۱۷، طبق گزارش وبلاگ «صبر کن اما چرا» مشخص شد شرکت نیورالینک قصد دارد که برای بیماری‌های جدی مربوط به مغز انسان دستگاه‌هایی تولید کند که گاهاً به آن ترانس بشریت گفته می‌شود. این ایده را ایلان ماسک از 10 رمان نوشته شده توسط یان بنکس گرفته است!

شاید اکنون سؤالی برای شما مطرح شده باشد که بودجه فعالیت در این مرکز چقدر بوده است؟ طبق گزارش بلومبرگ تا سال 2019 مبلغ ۱۵۸ میلیون دلار بودجه هزینه‌های این شرکت بوده. قابل ذکر است 100 میلیون دلار از این بودجه توسط شخص ایلان ماسک تأمین شده است. واقعاً این ایلان ماسک کیست؟

در سال 2019 شرکت نیورالینک اعلام کرد در حال تحقیق روی دستگاهی است که نخ‌های با ضخامت ۴ تا ۶ میکرومتر عرض را بتواند در مغز انسان کاشت کند و این آزمایش‌ها را روی موش انجام داده و پیش بینی شد که تا سال 2020 نیز به نتیجه‌ی مناسبی برای آزمایش روی انسان دست پیدا کند.

با تحقق اهداف شرکت نیورالینک ما می‌توانیم مستقیماً و بدون نیاز به یک صفحه نمایش یا هر چیز دیگری، اطلاعات کامپیوتری را در مغز دریافت کنیم و حتی مغز خود را به ‌روز رسانی کنیم که البته تمام این طرح‌ها هنوز فاصله زیادی با واقعیت دارد و شاید هیچوقت هم محقق نشود.

شرکت بورینگ

شرکت بورینگ (‌Boring Company) که معنای آن خسته‌کننده یا حوصله‌سربر است، در زمینه‌ای کاملاً متفاوت فعالیت می‌کند. هدف اصلی این شرکت خلق یک راهکار جدید برای کاهش ترافیک و ازدحام است.

بورینگ که در سال 2016 در کالیفرنیا راه‌اندازی شد، قصد دارد با احداث تونل‌های زیرزمینی یکی از مشکلات اصلی کالیفرنیا و عمده کلان‌شهرها یعنی ترافیک سنگین را رفع کند.

ایلان ماسک کیست؟ | شرکت بورینگ | Boring company

اختراعات ایلان ماسک

از حدود چهار دهه پیش که ماسک بازی Blastar را ساخت، اختراعات او هرکدام به وزنه‌ای در صنعت و تکنولوژی بدل شده‌اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

پرداخت ایمیلی

اولین اختراع مهم ماسک به بخش پرداخت و امور مالی مربوط می‌شود. ماسک در سال 1999 شرکت پرداخت الکترونیکی و ایمیلی را معرفی و از درون آن شرکت X.com را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر بخش زیادی از پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و ماسک یکی از بنیان‌گذاران این صنعت است.

هایپرلوپ (Hyperloop)

هایپرلوپ به زبان ساده سیستمی برای حمل‌ونقل سریع داخل یک لوله است. ماسک سال 2013 طرح اولیه این سیستم حمل‌ونقل را ارائه کرد. طبق ادعای او این سیستم ۴ بار سریع‌تر از پروازهای تجاری خواهد بود.

Zip2

اولین شرکت نرم‌افزاری ماسک به نام Zip2 به روزنامه‌ها این امکان را داد که نمایی از نقشه شهر را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

جت الکتریکی

جت ‌الکتریکی که البته هنوز در حد یک ایده است با سرعت فرا صوت حرکت کرده و فرود و پروازش به صورت عمودی است.

تماس‌های تلفنی مبتنی بر وب: ماسک در سال 2002 پیتنت یا حق اختراعی را برای تماس تلفنی از طریق اینترنت به ثبت رساند. ایده اصلی استفاده از اینترنت و وب و در نتیجه ساده‌سازی فرآیند تماس است.

راکت فالکون

فالکون 1 و 9 از جمله اولین موشک‌های قابل استفاده مجدد هستند. ماسک پس از راه اندازی اسپیس‌ایکس موشک‌هایی را طراحی کرد که برای اولین بار امکان استفاده مجدد را فراهم کردند.

جستجوی مکان-محور

پیش از آنکه گوگل و دیگر غول‌های تکنولوژی مردم را بر اساس مکان، هدف بگیرند و چنین چیزی ممکن باشد، ماسک در سال ۱۹۹۸ به دنبال ساخت سیستمی بود که مکان افراد را مشخص کرده و سپس نتایج را با توجه به مکان جغرافیایی نشان دهد.

ایلان ماسک و ارز دیجیتال (حمایت از بیت کوین)

ایفای نقش ایلان ماسک در مورد تغییر دادن قیمت ارزهای دیجیتال، یکی دیگر از بخش های زندگی وی است که همه را شگفت زده کرده است. چندی پیش ایلان ماسک در یک توییت و اسم آوردن از دوج کوین، رشد قابل توجهی را برای این رمز ارز رقم زد. البته شایعاتی هم درباره اینکه ایلان ماسک یکی از سهامداران دوج کوین است، مطرح شد.

ایلان ماسک اخیراً به یک حامی قوی بیت کوین تبدیل شده است. او قبلاً اعلام کرده بود که برای دریافت بیت کوین در معاملات خود مشکلی ندارد. جاستین سان، بنیانگذار رمز ارز ترون در حساب توئیتر خود نوشت: ایلان ماسک (صاحب کمپانی تسلا) همان ساتوشی ناکاماتو است.

ساتوشی ناکاماتو، نام اعلام شده‌ای است که می‌گویند بنیانگذار و سازنده ناشناس بیت کوین بوده و مجموعه بیت کوین را پدید آورده است. ساتوشی ناکاماتو در این باره یک بیانیه معروف هم منتشر کرده، اما هویت او تا حالا هیچ‌وقت روشن نشده است. این ادعا احتمالاً به این خاطر مطرح شده که ایلان ماسک بارها راجع به این ارز دیجیتال صحبت کرده و حمایت‌های بسیاری هم از این ارز در فضای مجازی داشته است.

اینستاگرام و توییتر ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست؟ | twitter Elon musk | توئیتر ایلان ماسک

تغییر لوگوی توییتر توسط ایلان ماسک

در سوم آوریل 2023 (14 فروردین ماه 1402) لوگوی رسمی توییتر به دوج کوین تغییر کرد.

دلیل تغییر لوگوی توییتر: این ایده پس از آن مطرح شد که ماسک، منتقد قدیمی توییتر قبل از خرید آن، از این سایت شکایت کرد و یکی از کاربران پاسخ داد که “فقط باید توییتر بخرد” و “لوگو را از یک پرنده به یک دوج تغییر دهید.”

در پی این تغییر ایلان ماسک تصویری از چت توئیتر خود با رئیس WSB (یکی از معامله‌گران مشهور سهام) را منتشر کرد.
زمان این مکالمه به قبل از خرید توییتر توسط ایلان ماسک برمی‌گردد.

در این مکالمه ایلان ماسک در مورد لزوم یک پلتفرم میکروبلاگینگ جدید که بتواند با توییتر رقابت کند، صحبت کرده و رئیس WSB در پاسخ به او می گوید توییتر را بخر و سپس لوگوی آن را به دوج تغییر بده. این تغییر لوگو تاکنون منجر به افزایش بیش از 20 درصدی قیمت دوج کوین گردیده است.

ایلان ماسک کیست؟ | twitter logo

رد پای ایلان ماسک در سیاست

با وجود موفقیت‌های بی حد و مرز ایلان ماسک در عرصه‌های مختلف، رد پای او در عرصه سیاسی نیز به چشم می‌خورد. جالب است بدانید بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، افراد زیادی به او و تیمش انتقاد کردند چرا که طی بازه زمانی خاصی از شرکت‌های فناوری دور شد. در نتیجه رئیس جمهور وقت آمریکا تعدادی از سرشناسان حوزه فناوری که نام ایلان ماسک هم جزء آنان بود، به عنوان مشاور گرد خود آورد.

با انتخاب ماسک توسط ترامپ، بسیاری از افراد به دلیل همکاری آن دو ماسک را مورد سرزنش قرار دادند. با این حال این اعجوبه محبوب انتقادها را بی پاسخ نگذاشت و گفت: «من با هدف سرعت بخشیدن به فرآیند گذار دنیا به انرژی‌های پایدار و چند سیاره‌ای شدن تمدن بشری، فعالیت می‌کنم چرا که به دنبال آن علاوه بر بهبود اشتغال، آینده همه بهتر می‌شود و برای رسیدن به این هدف از هر روش و وسیله‌ای استفاده می‌کنم.»

با این حال همکاری دونالد ترامپ و ایلان ماسک پایدار نماند و کنار گذاشتن پیمان زیست محیطی پاریس توسط رئیس جمهور که بر خلاف توصیه‌ها و هدف‌های ماسک بود، منجر به پایان همکاری آنها شد و ایلان ماسک از ادامه همکاری با دولت ترامپ انصراف داد.

ایلان ماسک و انرژی خورشیدی

ایلان ماسک از معدود افرادی به شمار می‌رود که برای محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر ارزش قائل است. به عقیده او نمی‌توان نسبت به انرژی‌های تجدید پذیر و پایدار بی تفاوت بود. این گونه شد که وی در سال 2006، با همکاری پسر خاله‌هایش، پیتر و لیندن، شرکت سولارسیتی را که با محوریت انرژی خورشیدی فعالیت می‌کرد راه اندازی کردند.

پس از آن و در سال 2016 نیز حضور خود را پر رنگ‌تر کرد و با هدف تأمین و تکمیل شرکت تسلا، سولارسیتی را به مالکیت خود در آورد. به اعتقاد او انرژی خورشیدی و ذخیره سازی انرژی مکمل یکدیگرند و در کنار هم بهتر عمل می‌کنند. در واقع فعالیت شرکت تسلا به عنوان بخش ذخیره انرژی و شرکت سولار سیتی به عنوان تولید انرژی خورشیدی، در کنار هم می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را در زمینه انرژی داشته باشد.

ایلان ماسک و هوش مصنوعی  AI

ایلون ماسک فعالیت‌های متعددی در زمینه هوش مصنوعی (AI) داشته است. او با تأسیس شرکت نورالینک به توسعه رابطه مغز و کامپیوتر می‌پردازد. این شرکت به هدف ایجاد رابطی بین مغز انسان و سیستم‌های هوش مصنوعی متصل می‌شود تا بتواند قدرت‌های ذهنی بشر را با استفاده از تکنولوژی تقویت کند.

همچنین ایلون ماسک در حوزه توسعه خودروهای هوشمند نیز فعالیت دارد. شرکت تسلا که توسط وی بنیان‌گذاری شده است، در تحقق خودروهای الکتریکی با هوشمندی بالا و قابلیت حرکت خودکار پیشرو است. ایلون ماسک با تمرکز بر اتصال خودروها به هوش مصنوعی و ایجاد سیستم‌های خودکار برای رانندگی، به ساختار اتوماسیون در صنعت خودرو پیشروی کرده است.

ایلان ماسک و نقش مهم آن در ساخت چت جی پی تی Chat-gpt

شرکت openAI هم در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط ایلان ماسک و سایر شرکای او ایجاد شد. این شرکت قصد دارد تا قابلیت‌های هوش مصنوعی را در اختیار عموم مردم قرار دهد. اخیرا شرکت اوپن ای آی توانست یک چت هوش مصنوعی با نام Chat-gpt را عرضه کند که با سروصدای زیادی در جهان همراه شده است.

چت جی پی تی می‌تواند با استفاده فرایند یادگیری ماشینی بهترین پاسخ را به کاربر ارائه دهد. از همین رو بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند مایکروسافت و گوگل نیز در این عرضه وارد شدند تا از غافله عقب نمانند. ایلان ماسک باز هم با چت جی پی تی و شرکت openAI نشان داد که برای خدمت به بشریت همیشه آماده است. البته ذکر این نکته ضروری است که او در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ این شرکت را به دلایلی ترک کرد ولی نمی‌توان نقش او در تاسیس این شرکت را نادیده گرفت.

ایلان ماسک و ترید ارز دیجیتال

ایلان ماسک در چند سال اخیر اظهارنظرها و فعالیت‌هایی در زمینه ترید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال داشته است. او به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه کریپتوکارنسی (ارزهای دیجیتال) شناخته می‌شود. ایلان ماسک از طریق پیام‌های توییتر و مصاحبه‌های خود نسبت به برخی ارزها و تکنولوژی بلاکچین اظهارنظر کرده و مواجهه‌ها و تغییرات قابل توجهی در بازار کریپتوکارنسی ایجاد کرده است.

همچنین ایلان ماسک تحت تأثیر پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تکنولوژی بیتکوین و دیگر ارزها، برخی تصمیمات مالی در این زمینه را نیز اتخاذ کرده است. او به صورت شخصی و از طریق شرکت‌هایی مانند تسلا و SpaceX سرمایه‌گذاری در بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتال را آغاز کرده که نقش مهمی در رشد آن‌ها داشته است. همچنین او عنوان کرده که علاوه بر بیت کوین رمزارز اتریوم را هم هولد می‌کند.

ناگفته نماند که توییت‌های او بر روی رشد میم‌کوین‌هایی نظیر دوج کوین و بیبی‌دوج اثرگذار بوده است که به عقیده بسیاری از افراد خود هم از تاثیرگذاری که بر روی بازار دارد سود می‌برد. با این حال ارتباط واضح و پایدار ایلان ماسک با بازار کریپتوکارنسی همواره مورد بحث بوده است و تأثیر اظهارنظرها و تغییرات وی بر روی قیمت ارزها و عملکرد بازار مورد توجه قرار گرفته است.

جمع بندی

در مقاله «ایلان ماسک کیست؟» به معرفی وی از محل تولد تا کسب دستاوردهای مالی او تا کنون پرداختیم. برخی موفقیت‌های ایلان ماسک را به ضریب هوشی او ربط می‌دهند، اما بهتر است قبل از آنکه تمامی موفقیت‌های وی را به هوش یا بخت و اقبال بسپاریم، یک قدم عقب‌گَرد داشته و تلاش و پشتکار وی را تحسین کنیم. از مهاجرت‌های تحصیلی در سن کم گرفته تا حتی رها کردن تحصیل برای ورود به بازارهای مالی.

نکته‌ای که کاملاً مشخص است آن است که کاری که باید انجام شود حتی به بهای از دست رفتن یا از دست دادن موقعیت  های مناسب فعلی بدون تعلل توسط ایلان ماسک انجام می‌شود. بسیاری از دستاوردهای افراد موفق در دنیا به ‌سرعت عمل آن‌ها برمی‌گردد. این افراد با تحقیق و بررسی، تلاش دارند آینده را پیش‌بینی کنند و بدون فوت وقت روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ دقیقاً مانند امروز که می‌دانیم رمز ارزها و متاورس در آینده دنیا را تسخیر خواهند کرد؛ بنابراین امروز باید قدم مهم را برداریم.

سؤالات متداول

ایلان ماسک چند سال دارد؟

ایلان ماسک در 28 ژوئن 1971 متولد شده است و اکنون 52 ساله می باشد.

شرکت های مهم ایلان ماسک چیست؟

ایلان ماسک صاحب پنج شرکت از جمله تسلا، اسپیس ایکس، توییتر، شرکت بورینگ و نورالینک است که تمام روز برای آنها کار می کند.

آیا ایلان ماسک به خدا اعتقاد دارد؟

یکی از پرتکرارترین سؤالات ایرانیان درباره زندگی شخصی ایلان ماسک، دین اوست و سؤال «مذهب ایلان ماسک چیست؟» طبق اطلاعات موجود در فضای مجازی وی خداناباور است.

رابطه ایلان ماسک و ارز دیجیتال چگونه است؟

ایلان ماسک باور دارد که دنیای آینده بدون بلاک چین و رمز ارزها معنایی نخواهد داشت. البته اینکه بخواهیم با توجه به نظرات وی خرید و فروش ارز دیجیتال داشته را باشیم، اشتباه است چرا که به دلیل ثروت زیاد می‌تواند صحبت‌هایش رنگ و بوی نوسان گیری داشته باشد. با این‌حال او بخش بزرگی از سرمایه‌اش را به رمز ارزها اختصاص داده است.

آیا ایلان ماسک توییتر را خرید؟

بله. در سال 2022 ایلان ماسک توییتر را خرید.

نحوه ارتباط با ایلان ماسک چگونه است؟

ایلان ماسک در حال حاضر دو شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام فعالیت دارد که لینک هر کدام در متن مقاله آورده شده است.

ثروت ایلان ماسک چقدر است؟

ایلان ماسک درحال حاضر یکی از ثروتمندان دنیا محسوب می‌شود و بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط فوربس، ماسک در حال حاضر دارای ثروتی بالغ بر 237 میلیارد و 900 میلیون دلار است و در جایگاه دوم ابر ثروتمندان دنیا قرار دارد. برنارد آرنو و جف بزوس در جایگاه اول و سوم قرار دارند.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. درود و وقت به خیر

    مقاله بسیار عالی و پراز اطلاعات خوب
    سپاسگزارم ازراین همه تلاشهای شما

  2. زندگی نامه ایلان ماسک چطوریه؟ و در شرکت ایلان ماسک چی تولید میشه؟

  3. خیلی جالب بود این مقاله برای من مثلا متوجه ضریب هوشی و شرکتی که ایلان ماسک تاسیس کرده اطلاعات کسب کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا