💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

باینری آپشن چیست؟ بازار باینری آپشن چگونه کار می‌کند؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

باینری آپشن یک ابزار مالی است که طی آن افراد باید افزایش یا کاهش قیمت یک ابزار مالی (مثلاً جفت ارزهای فارکس، ارزهای دیجیتال، سهام و …) را در مدت زمان خاصی، پیش‌بینی کنند. اگر پیش‌بینی درست باشد، معامله‌گر سودی معادل با مبلغی که در معامله سرمایه‌گذاری کرده است را دریافت می‌کند؛ اما اگر پیش‌بینی اشتباه باشد، کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده از دست می‌رود.

معاملات باینری آپشن‌ به دلیل سادگی و سودآوری بالقوه‌شان، در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. با این حال، این قراردادها ریسک بالایی نیز دارند و معامله‌گران باید قبل از ورود به این بازار، اطلاعات کافی کسب کنند.

در این مقاله از تیم همیار کریپتو، به بررسی مفهوم باینری آپشن، انواع آن، مزایا و معایب آن، تجربیات و نکات مهم برای معامله‌گری در این بازار خواهیم پرداخت.

باینری آپشن چیست؟

باینری آپشن (Binary Option) یکی از انواع قراردادهای اختیار معامله (Options) است که در آن معامله‌گر، پیش‌بینی می‌کند که قیمت یک دارایی مالی در یک بازه زمانی مشخص، افزایش (Up) یا کاهش (Down) خواهد داشت. در صورت درست بودن پیش‌بینی معامله‌گر، او سودی معادل با مبلغی از پیش تعیین‌شده را دریافت خواهد کرد. در غیر این صورت، کل مبلغ سرمایه‌گذاری خود را از دست خواهد داد.

قراردادهای باینری آپشن‌ را می‌توان به عنوان قراردادهای «بله» یا «خیر» نیز در نظر گرفت. در این قراردادها، معامله‌گر تنها دو گزینه دارد:

  1. پیش‌بینی افزایش قیمت دارایی (UP)
  2. پیش‌بینی کاهش قیمت دارایی (Down)

به معاملات باینری آپشن، دودویی هم گفته می‌شود چرا که نتیجه قطعی یک معامله چیزی جز برد یا باخت نیست!

بازار باینری آپشن

هر قرارداد باینری آپشن یا هر معامله باینری از سه عنصر کلیدی تشکیل شده است:

آموزش خصوصی فارکس

بازار مبنا: بازاری است که معامله‌گر بر روی آن شرط می‌بندد. بازارهای مبنایی رایج شامل فارکس، شاخص‌های بورسی و کالاها هستند. بازار مبنا، قلب یک قرارداد باینری آپشن است. شما به عنوان یک معامله گر باید قبل از ورود به یک معامله، تحقیقات کافی در مورد بازار مبنا انجام دهید تا بتوانید پیش‌بینی دقیقی از حرکت قیمت آن داشته باشید.

قیمت اجرا: در باینری قیمت اجرا دومین عنصر مهم در یک قرارداد (معامله) است. در واقع معامله گر باینری پیش بینی می‌کند که در آینده (زمان اتمام قرارداد) قیمت دارایی بالاتر از قیمت مبنا خواهد بود یا پایین‌تر از آن

تاریخ و زمان انقضا: تاریخ و زمان انقضا، عنصر سوم و آخر یک قرارداد باینری آپشن است. معامله‌گران باید مدت زمان معامله خود را تعیین کنند. قراردادهای باینری آپشن معمولاً برای مدت زمان‌های کوتاهی مانند پنج دقیقه، یک ساعت یا یک روز معامله می‌شوند؛ اما امکان باز بودن معامله تا یک هفته نیز وجود دارد.

مزایا و معایب باینری آپشن Binary Option

در ادامه به بررسی مزایا و معایب ترید باینری آپشن می‌پردازیم:

مزایای معاملات باینری چیست؟

  1. سودآوری بالا: در صورت درست بودن پیش‌بینی، معامله‌گر می‌تواند سودی معادل با مبلغی از پیش تعیین‌شده را دریافت کند؛ بنابراین کسب درآمد و سودآوری باینری آپشن‌ بالاست اما این روش معاملاتی ریسک بالایی نیز دارد.
  2. ترید در تایم فریم پایین: اصولاً معامله گران باینری آپشن‌ در تایم فریم پایین (یک دقیقه) به معامله می‌پردازند. این امر به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، سود کسب کنند.
  3. سادگی: روش معاملاتی باینری آپشن نسبتاً ساده بوده و می‌توان آن را به راحتی یاد گرفت.
  4. میزان ریسک و سود تعریف شده: قبل از هر معامله باینری، معامله گر دقیقاً میزان سود و ضرر خود را از قبل می‌داند و این مقدار قابل‌تغییر نیست.

معایب معامله گری در باینری آپشن

  1. ریسک بالا: ترید در باینری آپشن دارای ریسک بالایی است؛ زیرا در صورت اشتباه بودن پیش‌بینی، معامله‌گر کل مبلغ سرمایه‌گذاری خود را از دست خواهد داد.
  2. بازاری غیر شفاف و امکان تقلب بروکرها: باینری آپشن در برخی از کشورها غیرقانونی هستند. همچنین، برخی از بروکرهای باینری آپشن از ترفندهای غیرقانونی برای تقلب در معامله‌گران استفاده می‌کنند. از طرفی بازار باینری آپشن به اندازه بازارهای فارکس، سهام یا ارز دیجیتال شفاف نیست. این امر می‌تواند برای معامله‌گران حرفه‌ای نیز چالش‌برانگیز باشد.
  3. نیاز به دانش و مهارت: با وجود اینکه معامله به روش باینری آپشن نسبت به سایر ابزارهای مالی، ساده‌تر هستند، اما باز هم نیاز به دانش و مهارت دارند. معامله‌گران باینری آپشن باید با اصول تحلیل تکنیکال و بنیادی آشنا باشند تا بتوانند پیش‌بینی‌های دقیق‌تری داشته باشند.
  4. کنترل احساسات: از آنجایی که ترید باینری آپشن اصولاً در تایم فریم‌های پایین انجام می‌شود، معامله گران برای کنترل احساسات خود با مشکل مواجه هستند.

مجموعه همیار کریپتو، امکان آموزش فارکس در تهران را برای هم‌وطنان تهرانی نیز فراهم ساخته است و در شهرهای اصفهان و مشهد و شیراز و …. نیز میتوانیپد شرکت کنید.

انواع باینری آپشن

انواع معامله به سبک باینری آپشن شامل: 1- معاملات One Touch/No Touch و 2- معاملات باینری آپشن High/Low می‌شود.

1- معاملات One Touch/No Touch در باینری آپشن

در معاملات باینری آپشن، معامله‌گران بر اساس پیش‌بینی‌های خود در مورد روند قیمت یک دارایی، اقدام به خرید یا فروش گزینه‌های Call یا Put می‌کنند. در معاملات One Touch/No Touch، معامله‌گران بر اساس پیش‌بینی‌های خود در مورد اینکه آیا قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص به یک نقطه مشخص (نقطه تریگر) می‌رسد یا خیر، اقدام به خرید یا فروش گزینه‌های One Touch (یکبار برخورد) یا No Touch (عدم برخورد) می‌کنند.

معاملات One Touch

در معاملات One Touch، معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص حداقل یک بار به نقطه تریگر (قیمت مشخص) می‌رسد. دقت داشته باشید که در این روش کسب درآمد باینری آپشن، معامله گر باید هم قیمت خاص (ماشه – هدف) و هم زمان رسیدن قیمت دارای به آن قیمت خاص را پیش بینی کند تا بتواند به سود برسد!

طبیعتاً هر چه قیمت پیش‌بینی‌شده از قیمت حال حاضر دورتر باشد، سود حاصل نیز بیشتر خواهد بود. اگر پیش‌بینی معامله‌گر درست باشد، معامله او موفق (In The Money) تلقی می‌شود و معامله‌گر سودی معادل با مبلغ قرارداد را دریافت می‌کند. در غیر این صورت، معامله او ناموفق (Out Of The Money) تلقی می‌شود و معامله‌گر کل مبلغ قرارداد را از دست می‌دهد.

انواع باینری آپشن
باینری آپشن چیست و چگونه کار میکند؟

 

ترید ارز دیجیتال رو با صرافی معتبر بینگ ایکس BingX تجربه کن! آموزش صرافی بینگ ایکس صفر تا صد + دریافت پاداش ۱۰۰ دلاری

معاملات No Touch

در معاملات No Touch، معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص هیچ گاه به نقطه تریگر نمی‌رسد. حال اگر پیش بینی او درست بود، از به درآمد دلاری از باینری آپشن کسب می‌کند و اگر اشتباه بود کل سرمایه خود را از دست خواهد داد.

برای آموزش فارکس در مشهد و کسب درآمد دلاری با معامله گری در بازار فارکس همین امروز ثبت نام کنید.

2- معاملات Boundary/Range در باینری آپشن

معاملات Boundary/Range نوعی از معاملات Binary Option است که در آن معامله گر حد بالایی و حد پایینی برای قیمت دارایی مورد نظر تعیین می‌کند. اگر قیمت دارایی در محدوده تعیین شده باقی بماند، سرمایه گذار سود می‌کند. در غیر این صورت، معامله با ضرر بسته می‌شود. بر روی محدوده قیمتی یک دارایی شرط می‌بندند. محدوده قیمتی در معاملات Boundary/Range توسط دو سطح قیمتی مشخص می‌شود:

حد بالا: بالاترین قیمتی که قیمت دارایی می‌تواند در آن محدوده به آن برسد.

حد پایین: پایین‌ترین قیمتی که قیمت دارایی می‌تواند در آن محدوده به آن برسد.

در واقع برای کسب درآمد Binary Option در این روش، تریدر با استفاده از نمودار قیمت دارایی، نقاط حمایت و مقاومت را شناسایی می‌کند و سپس حد بالایی و حد پایینی قیمت را بر اساس این نقاط تعیین می‌کند.

معاملات باینری آپشن Ends Outside

در ترید باینری آپشن به روش Boundary/Range به دو سبک می‌توان سود کسب کرد. اگر نوع معامله باینری Ends Outside باشد. معامله گر به شرط خروج قیمت (از بالا یا پایین) از محدوده تعیین شده در زمان مشخص سود کسب خواهد کرد.

معاملات باینری آپشن Ends Between

در معاملات باینری آپشن Ends Between، در صورتی تریدر کسب سود خواهد کرد در زمان مشخص قیمت در محدوده مشخص شده باقی بماند.

 

باینری آپشن چیست

تجربه همیار کریپتو و نکات مهم معامله باینری آپشن

1- از آنجایی که در باینری آپشن، معامله گر اصولاً در تایم فریم‌های پایین (1 دقیقه‌ای) معامله می‌کند، مهم‌ترین عامل برای رسیدن به سود کنترل احساسات است. تأکید می‌کنم مهم‌ترین عامل کسب سود باینری مدیریت احساسات است؛ بنابراین اگر هنوز امکان کنترل احساسات را ندارید به‌هیچ‌وجه سراغ معاملات باینری نروید.

2- در قدم دوم، قبل از شروع معامله باینری، باید اصول تحلیل تکنیکال و بنیادی بازاری که در آن ترید می‌کنید را آموزش ببینید. از پیروی از توصیه‌های دیگران بدون تحقیق خودداری کنید.

3- پس از کنترل احساسات، این مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه است که باعث می‌شود بتوانید به صورت بلند مدت از معاملات باینری سود کنید؛ بنابراین همیشه فقط بخشی از سرمایه خود را در هر معامله به کار ببرید.

4- حتماً از استراتژی معاملاتی ثابتی برای ترید باینری استفاده کرده و به‌هیچ‌وجه توصیه‌های دیگران بدون تحقیق کافی پیروی نکنید.

5- برای انجام ترید باینری آپشن حتماً از بروکرهای معتبر استفاده کنید.

جمع بندی Binary Option

باینری آپشن یک ابزار مالی است که به معامله گران امکان می‌دهد تا بر روی نوسان قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص معامله کنند. این ابزار دارای مزایای متعددی از جمله سادگی، سود و زیان مشخص و قابلیت استفاده در بازارهای مختلف است. باینری آپشن می‌تواند یک ابزار مالی سودآور برای تریدران آگاه و ماهر باشد. با این حال، استفاده از این ابزار بدون آموزش و دانش کافی منجر به ضررهای سنگین می‌شود.

سؤالات متداول باینری آپشن

آیا باینری آپشن در ایران قانونی است؟

به طور کلی بازارهای مالی خارجی در ایران پذیرفته شده نیست، حتی بازار فارکس و ارز دیجیتال، با این حال تعداد زیادی بروکر و صرافی در ایران فعالیت می‌کنند. حال قانونی بودن باینری آپشن نیز همانند این امر است.

آیا باینری آپشن حلال است؟

اکثر مراجع تقلید دراین‌باره صحبت نکرده‌اند و حکم آیت‌الله خامنه‌ای درباره باینری آپشن آن است که درآمد حاصل باینری آپشن قابل مالکیت نیست.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بلاخره یه مقاله خوب برای باینری آپشن خوندم ، ولی باینری به نظرم قمار میمونه تا معامله گری !!! مدیریت سرمایه حرف اول و اخرو میزنه که تو باینری آپشن نمیشه مدیریت کرد . به نظرم فارکس خیلی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا