💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
دانش نامه و اصطلاحات

بهترین پروژه های دیفای که حسابی سروصدا کرده اند

آموزش صرافی بینگ ایکس

حتماً در دنیای کریپتو نام پروژه های DEFI را شنیده‌اید اما امروز با شماییم با معرفی برترین سایت پروژه دیفای که پروژه ها را رهگیری کرده و همچنین با بررسی TVL اقدام به شناسایی موارد قابل رشد آن می‌کند علاوه بر این ایردراپ های پولساز بسیاری نیز در خود دارد پس با ما همراه باشید با پلتفرم DEFILLAMA.

پیش درآمدی بر پلتفرم DEFILLAMA

یکی از مهم ترین موارد برای بررسی رشد مالی یک پلتفرم، حتماً کل دارایی قفل شده در آن است که به طور خلاصه (TVL) گفته می‌شود. این عدد کل دارایی بسته شده در DEFI است که با حساب کردن کل میزان بیت کوین گذاشته شده، ETH و دیگر کوین های بسته‌شده در پلتفرم های متفاوت DEFI حساب می‌شود. برای بررسی (TVL) در DEFI چندین پلتفرم وجود دارد. وب سایت DEFI Llama یکی از این پلتفرم ها برای بررسی دارایی کل قفل شده در دیفای به حساب می‌رود که بررسی امروز در مورد روش کار با این وب سایت DEFILLAMA است.

علاوه بر این حتماً در نظر داشته باشید که مقادیر نشان داده‌شده در این پلتفرم ها، هیچ‌وقت 100٪ درست نیستند با توجه به اینکه پلتفرم های جدید DEFI عرفا پس از روزها، هفته ها یا حتی ماه ها افزوده می‌شوند. به عنوان نمونه (TVL) در یک پلتفرم می‌تواند 18 میلیارد تتر، در پلتفرم دیگر 20 میلیارد تتر و در اکوسیستم دیگر 22 میلیارد تتر باشد. چرا که هر سایت برای بررسی DEFI یا از فرمول ‌های متفاوتی استفاده می‌کند یا روش ‌های فهرست‌بندی متفاوتی دارد.

آموزش کار با اکوسیستم DEFILLAMA

وب سایت DEFILLAMA تمام موردهای محبوب و اپلیکیشن های مربوطه آن‌ها (DApps) را بررسی می‌کند. تیم دیتا فعالیت های تجاری را در قوی زنجیره های جهان بررسی و تحلیل می‌کند. این اکوسیستم دیتاها را جمع‌آوری می‌کند و به طور رایگان به جهان ارائه می‌کند.

اگر دوست دار Uniswap هستید، پلتفرم DEFILLAMA حتماً سایتی مورد قبول برای شماست. به این جهت که طراحی DEFILLAMA از سایت Uniswap الگو گرفته‌شده است و با آن برابر است. در حال حاضر (TVL) نشان داده‌شده توسط این پلتفرم حدود 107 میلیارد دلار است، با دامیننس بالای 8٪ برای MAKER DAO این DEFILLAMA در حال حاضر بیش از 310 پروژه DEFI را بررسی می‌کند و می‌تواند به عنوان رقیبی برای DEFIPulse معروف برای پیگیری (TVL) پلتفرم هایی که در سایر سایت های مشابه وجود ندارد استفاده شود.

این وب سایت هدف خود را این طور بیان می‌کند:

پلتفرم DEFILLAMA قوی تجمیع کننده (TVL) برای DEFI (مالی غیرمتمرکز) است. داده های ما کاملاً داراری کدهای باز هستند و توسط دسته ای از اشخاص پرانرژی و مشارکت کنندگان از صدها پلتفرم نگهداری می‌شوند. هدف ما بر روی دیتاهای صحیح و روش شناسی شفاف است. ما بیش از 800 پلتفرم DEFI را از بیش از 80 بلاک چین متفاوت بررسی می‌کنیم.

حوزه های متفاوت DEFILLAMA

پلتفرم DEFILLAMA بررسی و تحلیل DEFI را برای موارد زیر پیگیری می‌کند:

نوشته های مشابه
آموزش خصوصی فارکس
  • اپلیکیشن های DEFI
  • زنجیره های دیفای
  • اوراکل های DEFI
  • فورک های DEFI
  • ایردراپ های دیفای
  • پروتکل های برتر

حوزه DEFI در دسامبر 2021 به نهایت خود رسید، وقتی که (TVL) به بیشترین عدد تاریخ (250 میلیارد تتر) رسید. این بیان می‌کند که DEFI آن‌طور که انتظار داشتیم باارزش بیت‌کوین (BTC) مرتبط نیست. کاهش دامیننس بیت کوین منجر به ظهور بسیاری از آلت کوین ها شده است.

 

روش کار با پلتفرم DEFILLAMA

وب سایت DEFILLAMA چگونه کار می‌کند؟ وب سایت DEFILLAMA دیتاهای بیش از 80 بلاک چین لایه 1 و صدها اپلیکیشن غیرمتمرکز را جمع آوری می‌کند. این عمل به ما توان می‌دهد ببینیم کدام پلتفرم ها قوی ترین هستند و چگونه DEFI در حال صعود است. آمارهای بررسی ‌شده در پلتفرم به طور رایگان در دسترس هستند و می‌توان از یک API عمومی برای ترکیب این دیتاها در پلتفرم دیگر استفاده کرد.

دیتا های جمع آوری شده توسط وب سایت DEFILLAMA قابل قبول است زیرا بر اساس پلتفرم های منبع باز تهیه شده است. دیتاهای مربوط به بلاک‌ چین‌ ها برای همه قابل دسترسی است و اشخاص می‌توانند با بکار بردن اوراکل ‌های خود یا جستجوگر بلوک اتریوم، تمام ترید های روی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مانند UniSwap (UNI) را بررسی کنند. آمارهای DEFILLAMA بیان می‌کند که حوزه DEFI در مقیاس بزرگ از سال 2020 آغازشده و از آن زمان تاکنون رشد کرده است.

داشبورد پلتفرم DEFILLAMA

داشبورد پلتفرم DEFILLAMA ابتدایی ترین چیزی است که افراد هنگام بررسی از وب سایت با آن روبرو می‌شوند. این داشبورد دسترسی به (TVL) را برای تمام حوزه های DEFI فراهم می‌کند. (TVL) به این معنی است که مقدار معینی از پول در آن شبکه ها به صورت توکن نقدینگی (LP) یا وثیقه قفل شده است.

صفحه اول درجه بندی (TVL) را برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز بر طبق ارزش دلاری که در هر برنامه تعیین شده است را نشان می‌دهد. این دیتاها شامل تمام ترید ها در صرافی های غیرمتمرکز، پروتکل های تولید بازده، پلتفرم های بیمه و سایر برنامه های کاربردی DEFI می‌شود:

بر اساس نتیجه ارائه‌شده توسط داشبورد، در حال حاضر MakerDAO با بیش از 9 میلیارد دلار در رتبه اول (TVL) قرار دارد. پلتفرم های وام دادن همچون AAVE (AAVE) نیز با 8 میلیارد دلار در بخش دوم است که نشان می‌دهد امور بانکداری غیرمتمرکز در حال رشد است. وسیله هایی مانند Curve Finance (CRV) دارای بخش سوم (TVL) با بیش از 8 میلیارد دلار ارزش قفل شده است که تنها در Curve قفل شده است.

افراد می‌توانند دسته بندی (TVL) را برای هر پلتفرم با انتخاب Ethereum، Terra، Fantom یا هر پلتفرم دیگری ترتیب دهی کنند. اگر ETH را انتخاب کنیم، اپلیکیشن هایی به ما ارائه می‌شود که برای ETH بر اساس (TVL) ساخته‌شده‌اند.

قسمت Chains این پلتفرم نشان می‌دهد که آیا اپلیکیشن با حوزه های دیگر به غیر از اتریوم سازگار است یا خیر. به عنوان نمونه در مورد Curve Finance، این اپلیکیشن با هفت حوزه دیگر نیز سازگار است. این امر به تریدر ها کمک می‌کند تا قوی ترین صرافی‌ های DEFI را برای بزرگ‌ترین حوزه ها بدون انجام تحقیقات خاص پیدا کنند و در تایم آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 

 DEFILLAMA chain

پلتفرم DEFILLAMA قوی ترین بلاک چین های DEFI را توسط (TVL) ردیابی می‌کند. این وب سایت به طور خاص پلتفرم های لایه 1 را بررسی می‌کند که پروژه ها می‌توانند بر روی آن‌ها تهیه شوند. این پلتفرم ها نسبت به بیت کوین قابلیت دارند زیرا با قراردادهای هوشمند سازگار هستند. قراردادهای هوشمند آن‌ها را ممکن می‌سازند تا ارزها و شبکه هایی مانند ERC-20 را روی این زنجیره‌ ها بسازند و برنامه‌های DEFI مانند AAVE ایجاد کنند که خدمات وام دادن را به مدل بدون نیاز اعتماد امکان‌پذیر می‌سازد.

برترین پلتفرم های دیفای، متعلق به ETH با 64 درصد حجم مارکت است. اگر کل ارزش قفل شده دیفای ((TVL) DEFI) را تحلیل کنیم، این بدان معنی است که ETH به طور کلی بیش از 70 میلیارد دلار در پلتفرم خود قفل شده است.

از نظر درصد، این کاهش برای ETH است زیرا تا ابتدا سال 2021 که رقیب های تازه کار 3 تا 5 سهم بازار را به دست آوردند، 95 تا 97 درصد از کل فعالیت های DEFI را برای ETH می‌داد. DEFI در اتریوم با قراردادهای هوشمند و ارزهای ERC-20 استارت شد و برنامه ‌هایی مانند UniSwap و OpenSea راه را برای ترید غیرمتمرکز و NFT هموار کردند.

با این وجود، در سه ماه اول سال 2021، وقتی که قیمت ها و هزینه های تراکنش افزایش یافت، افراد شروع به دور شدن از ETH کردند. کاربران اتریوم فقط چند دلار هزینه تراکنش برای ترید ارز می‌پرداختند، اما میزان آن به سرعت به بیش از 100 دلار در هر ترید افزایش یافت. هزینه های بالا باعث شد تا اعضا به سمت پلتفرم های رقیب مانند Terra، BSC و Avalanche حرکت کنند:

BSC با بیش از 8 میلیارد دلار (TVL) دومین پلتفرم بزرگ DEFI است. قوی ترین رقیب BSC، ترون با بیش از 4 میلیارد دلار (TVL) است. پس از این رتبه بندی، Avalanche با 3.5 میلیارد دلار Solana با 3 میلیارد دلار و… قرار دارند.

رفتارها بیان می‌کند که ETH بزرگترین پلتفرم دیفای باقی خواهد ماند. اتریوم قصد دارد حالت فعلی PoW (اثبات کار) را کنار بگذارد و به PoS (اثبات سهام) در ETH 2.0 روی آورد. این بدان معنی است که ETH حتماً در سال‌ های بعد سهم بازار خود را حفظ خواهد کرد.

توجه: (TVL) همان حجم بازار نیست. BTC دو برابر ارزش بازار ETH دارد اما از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. این بدان معنی است که پلتفرم های DEFI نمی‌توانند بر روی آن ساخته شوند و در DEFILLAMA وارد نشده است.

اوراکل پلتفرم DEFILLAMA

اوراکل های بلاک چینی بخشی جدایی ناپذیر پلتفرم DEFI هستند. زنجیره‌ های ذکرشده در بالا به روش‌ هایی برای برقراری ارتباط با جهان فیزیکی نیاز دارند زیرا امنیت در بلاک چین منجر به جدا شدن پلتفرم ‌ها به خودی خود می‌شود. قابلیت اوراکل به سرورها و فیدهای داده اجازه می‌دهد تا با بکار بردن قراردادهای هوشمند به بلاک چین متصل شوند.

اوراکل ها برای فرستادن فید قیمت، دیتاهای آب و هوا، دیتاهای خدمات پرداخت و سایر اطلاعات مفید هستند. توسعه‌دهندگان می‌توانند پلتفرم های خودکار را بدون واسطه طراحی کنند که دیتاها را از دنیای فیزیکی می‌گیرند و پلتفرم هایی شبیه به امور مالی سنتی (TradFi) بسازند.

برترین مدل های اوراکل Chainlink (LINK) با حجم حداکثر 50٪ است. Chainlink به خودی خود بیش از 23 میلیارد دلار در DEFI با استفاده از اوراکل های غیرمتمرکز خود تضمین می‌کند. مواردی مانند AAVE، اوراکل‌های Chainlink را برای به کسب کردن دیتاهای قیمت ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و خدمات وام‌ دادن/قرض‌ گرفتن غیرمتمرکز را قادر می‌سازند.

مواردی مانند Maker (MKR)، Twap و WINkLink نیز بخش های بعدی را از بازار اوراکل در اختیاردارند.

 

فورک دیفای لاما

فورک ها کپی هایی از پلتفرم پایه هستند که کمی تغییر یافته و مجدداً بکار برده شده‌اند. پلتفرم ‌های DEFI معمولاً دارای کدهای باز هستند و کد برای قابلیت تجاری در دست عموم است و کپی سازی قابلیت ‌های موجود را ساده می‌کند. در بعضی موارد، فورک ها می‌توانند (TVL) قابلیت بیشتری نسبت به برنامه اصلی داشته باشند.

مطابق بیانات دیفای لاما، UniSwap با بیش از 66 درصد سهم بازار، برترین رتبه را حوزه فورک در جهان DEFI دارا است. UniSwap تجارت DEFI را با اجازه دادن به اعضا برای ترید ارزهای ERC-20 برای اتریوم آغاز کرد.

کد UniSwap توسط پلتفرم ‌هایی مانند PancakeSwap (CAKE)، SushiSwap (SUSHI)، Curve Finance (CRV)، SpookySwap (BOO) و بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز برتر کپی شد.

بخش ایردراپ در وب سایت DEFILLAMA

Airdrops هدایایی نمادین است که اغلب در وقت استارت یک ارز دیجیتال تازه ارائه می‌شود. ایردراپ ارزهای رایگان در جامعه DEFI بسیار معمول است زیرا به اعضای اولیه درامد می‌دهد و ارز را تبلیغ می‌کند.

UniSwap زمانی که برای اولین بار ارز UNI خود را راه اندازی کرد، معادل 10,000 تتر را برای همه اعضا واجد شرایط دریافت کرد. مواردی مانند سرویس نام اتریوم (ENS) توکن خود را منتشر کردند و ارزش بیش از 10,000 دلار را برای اعضایی که اسم های دامنه.eth را ثبت کردند، فروختند.

بیشتر پلتفرم های DEFI توکن مخصوص به خود را دارند. آنهایی که هنوز ارزهای خود را منتشر نکرده‌اند، حتماً در آینده یکی را منتشر خواهند کرد و اعضا می‌توانند با استفاده از این پلتفرم واجد شرایط این ایردراپ ‌ها شوند. پلتفرم DEFILLAMA، وب سایت های بالقوه airdrop را بررسی می کند:

این پلتفرم ها بر طبق کل ارزش قفل شده دسته بندی می‌شوند. توجه کنید که چگونه بیشترین پتانسیل با نام Arrakis Finance دارای 935 میلیون دلار (TVL) است که به طور زیادی کمتر از میکردائو با 10 میلیارد دلار (TVL) است. اکثر پلتفرم های DEFI درنهایت یک ارز اصلی یا ارز حکومتی منتشر می‌کنند.

 Top Protocols در وب سایت DEFILLAMA

در این بخش نیز به طور کامل می‌توانید به بهترین ترین پلتفرم های موجود در ارزهای دیجیتال در دسته بندی های متفاوت دست پیدا کنید. طبق موارد این حوزه سایت در زنجیره ها، ETH در رتبه اول قرار داشته که پلتفرم های بر بستر اتریوم نیز دسته بندی می‌شوند. به عنوان نمونه MKR در CDP، پلتفرم CRV در بخش صرافی غیرمتمرکز، AAVE در حوزه وام دادن، WBTC را رپد بیت کوین در حوزه پل بلاک چینی، Lido در لیکویید استیک، Convex Finance در ییلدفارمینگ و Instadapp در حوزه خدمات قرار دارند که همگی بر بستر اتریوم ایجادشده‌اند.

 

جمع‌بندی

DEFI یک حوزه چند صد میلیارد دلاری اما تقسیم و بخش بخش شده است. در حالی که ETH تقریباً کل مارکت را در اختیار داشت، پلتفرم ‌های تازه ای ظهور کردند و DEFI های خود را ایجاد کردند که ردیابی TVL های یک به یک آنها را سخت می‌کرد. پلتفرم DEFILLAMA این مشکل را با جمع آوری تمام دیتاها و گسترش روش های جدید برای بررسی آنها در تایم کم حل کرد. این پلتفرم دیتاها را جمع‌ آوری می‌کند و به طور رایگان به دنیا ارائه می‌کند.

تریدر هایی که می‌خواهند سرمایه گذاری DEFI خود را استارت کنند، می‌توانند از این پلتفرم برای جستجوی حوزه های محبوب و بررسی برنامه های DEFI ساخته‌شده برای آنها استفاده کنند. گسترش دهندگان می‌توانند از API خود برای ترکیب موارد کلیدی در وب سایت خود و نمایش میزان رشد چشم انداز DEFI استفاده کنند.

سؤالات متداول

1_ در کدام بخش سایت به‌طور خلاصه بهترین های حوزه دیفای نمایش داده می‌شود؟

در بخش Top Protocols به طور کامل می‌توانید به بهترین ترین پلتفرم های موجود در ارزهای دیجیتال در دسته بندی های متفاوت دست پیدا کنید.

2_ کدام ارز بیشترین حجم TVL را دارد؟

در حال حاضر ارزهای زنجیره ETH بیشترین حجم را دارند همچون MKR

3_ علت عدم لیست شدن بیت کوین در لیست سایت باوجود حجم بیشتر نسبت به اتریوم چیست؟

TVL همان حجم بازار نیست. BTC دو برابر ارزش بازار ETH دارد اما از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. این بدان معنی است که پلتفرم های DEFI نمی‌توانند بر روی آن ساخته شوند و در DEFILLAMA وارد نشده است.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا