💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بیت کوین

دامیننس بیت کوین چیست؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

در دنیای ارزهای دیجیتال ، یک معیار به نام دامیننس بیت کوین (BTC.D) وجود دارد که بسیاری از معامله گران رمزارز به دقت آن را زیر نظر دارند. CoinMarketCap سال‌هاست که آن را ردیابی می‌کند.

همان طور که مشاهده می‌کنید، مسئله رمزارزها صرفاً برای ارزهای دیجیتال بزرگ و اثرگذار در بازار که سهم زیادی از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، مطرح می‌شود.

درک درست از مفهوم دامیننس بیت کوین (BTC.D) می‌تواند در شناخت و تحلیل درست از روندهای موجود در بازار رمزارزها بسیار اثرگذار باشد. البته مفهوم دامیننس به هیچ عنوان نباید به تنهایی مبنای تصمیم‌گیری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که دامیننس بیت کوین چه کاربردی دارد؟ آیا می تواند چیزی در مورد عملکرد آلتکوین ها به ما بگوید؟ و در مورد کسانی که استدلال می کنند که این معیار بازتاب دقیقی از بازار کریپتو را ارائه نمی دهد، چطور؟ در اینجا، نحوه عملکرد تسلط BTC را توضیح خواهیم داد.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین (BTC.D)

محاسبه تسلط BTC ساده است.

فرض کنید ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر 100 میلیارد دلار است. اگر ارزش بازار بیت کوین 60 میلیارد دلار از این مقدار باشد، تسلط بیت کوین به 60 درصد می رسد این تسلط بر بازار همان دامیننس بیت کوین است.

آموزش خصوصی فارکس

به عبارت دیگر میزان سلطه بیت کوین بر بازار کریپتو دامیننس بیت کوین گفته می شود.

دامیننس بیت کوین

تاریخچه BTC.D

همانطور که انتظار دارید، بیت کوین در سال 2013 رقبای کمی داشت. در آن زمان، تسلط آن بر بازار 94 درصد بود. توکن های ERC-20 در آن زمان وجود نداشتند، اتریوم فقط زاییده تخیل Vitalik Buterin بود و استیبل کوین هایی مانند تتر نیز چیزی نبودند.

در سال 2017، همزمان با اولین فصل آلت کوین ها سلطه بیت کوین بر بازار شروع به تغییر کرد. در فوریه همان سال، تسلط BTC به 85.4٪ رسید و ETH سهم 5.7٪ از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را داشتند.

اما در طی چهار ماه، سهم بازار بیت‌کوین به‌طور چشمگیری کاهش یافت، زیرا موجی از عرضه‌های اولیه ( ICO ) باعث افزایش قابل‌توجه  سرمایه بازار صنعت شد.

تا ژوئن، تسلط بیت کوین تنها به 40 درصد کاهش یافته بود در عوض نقدینگی به سمت توکن های ERC-20 حرکت کرد.

داده‌های CoinMarketCap نشان می‌دهد که در مدت مشابه، ارزش کل بازار افزایش 470 درصدی داشته و از 20 میلیارد دلار به 114 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در این دوره، علاقه مندان به اتریوم  در مورد افزایش ارزش بازار اتریوم نسبت به بیت کوین که اصطلاحا به آن “Flippening” می گویند صحبت می کردند، که هرگز اتفاق نیفتاد.

قیمت بیت کوین پس از اولین دوره صعودی در سال 2017 سقوط کرد و تا ژانویه 2018، با شروع بازار نزولی، دامیننس بیت کوین به پایین ترین سطح تاریخ خود یعنی 32.8 درصد رسید.

متأسفانه، فصل alt نیز به طور رسمی به پایان رسیده بود، و بسیاری از سرمایه گذاران برای اولین بار مبالغ قابل توجهی از پول خود را از دست دادند زیرا پروژه های ICO از کار افتاد و سوختند.

ارنست اند یانگ داده‌های ICOهایی را که در سال 2017 راه‌اندازی شدند، ردیابی کرد و یک سال بعد آنها را ارزیابی کرد.

86 درصد از ICOها کمتر از قیمت فهرست شده خود بودند. 30 درصد از این آلتکوین ها به طور قابل ملاحظه ای تمام ارزش خود را از دست داده بودند.

فقط 29 درصد از ICOها در واقع یک نمونه اولیه یا یک محصول کارآمد داشتند.

این آمارهای نگران کننده باعث شد کشورهایی مانند ایالات متحده دیدگاهی مبهم نسبت به ICO داشته باشند و قانونگذاران آنجا شکایت هایی را علیه چندین پروژه بلاک چین که فروش توکن را تکمیل کرده بودند، به راه انداخته اند.

نهادهای دولتی همچنین به سرمایه گذاران هشدار دادند که انتظار نوسانات در دارایی های دیجیتال را داشته باشند با صدور توصیه های سرمایه گذاری که به معنای این بود که مردم باید به بازار سهام پایبند باشند.

پس از ترکیدن حباب صعودی، سلطه بیت کوین تا حدودی بازگشت – به بالاترین سطح 70 درصدی در سپتامبر 2019 رسید. با این حال، بعید است که دوباره شاهد عبور BTC از این سطح باشیم.

دنیای دارایی های رمزنگاری شده اکنون غنی تر و متنوع تر از اوایل دهه 2010 است. هارد فورک های مختلف بیت کوین، از جمله بیت کوین کش ( BCH ) وجود داشته است.

روندهای جدید بازار کریپتو مانند DeFi نقدینگی را به سمت اتریوم سوق داده است، و اکنون هیاهوی ICO کاهش یافته است، ما شروع به دیدن برخی از دارایی های دیجیتال با موارد استفاده قانع کننده کرده ایم که دنبال کنندگان وفاداری می کنند.

دامیننس بیت کوین چیست؟

اهمیت دامیننس بیت کوین

پاسخ به این سؤال که اهمیت دامیننس بیت کوین (BTC.D) چیست، نقش بسیار مهمی در فعالیت در بازار رمزارزها دارد.

اهمیت شاخص دامیننس یا شاخص چیرگی بیت کوین به این موضوع برمی‌گردد که با رصد کردن آن می‌توان حرکت جریان پول را در میان آلت کوین‌ها و بیت کوین مورد ارزیابی قرار داد.

اگر این شاخص روند افزایشی به خود بگیرد، می‌توان این طور نتیجه گرفت که تمایل تریدرها به سمت خرید بیت کوین افزایش پیدا کرده است؛ چون پول بیشتری صرف خرید آن می‌شود.

طبیعتاً عکس این قضیه نیز صادق است؛ اگر این شاخص روند کاهشی به خود بگیرد، می‌توان این طور برداشت کرد که تمایل سرمایه‌گذاران از بیت کوین به سمت آلت کوین‌ها تغییر پیدا کرده است.

رصد جریان نقدینگی در بازار رمزارزها یکی از فاکتورهای تحلیلی مهم در تصمیم‌گیری بسیاری از تریدرها است.

بازارهای مالی کاملاً متأثر از نظام عرضه و تقاضا هستند. به این مفهوم که هر زمان تقاضا روند افزایشی پیدا کند، قیمت‌ها نیز سیر صعودی به خود می‌گیرند. همچنین هرگاه عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، به طور خودکار قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کنند.

تا اینجا متوجه شدیم دلیل اهمیت شاخص دامیننس بیت کوین (BTC.D) چیست. اما لازم است بار دیگر این تذکر داده شود که دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی به عنوان دو اصل بسیار مهم در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این بازار نباید نادیده گرفته شود.

تصمیم‌گیری صرفاً بر مبنای یک شاخص می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد؛ چرا که هیچ یک از مفاهیم در بازارهای مالی مطلق نیستند. بلکه در کنار هم قرارگرفتن تحلیل‌های مختلف است که می‌تواند مسیر درست را مشخص کند.

دامیننس بیت کوین چیست؟

معایب دامیننس

یک آلتکوین ممکن است ارزشی معادل 2 میلیارد دلار داشته باشد و به تسلط بیت کوین منجر شود، اما این می تواند به طور مصنوعی افزایش یابد.

با این وجود، تسلط بیت کوین می تواند به شما کمک کند تا میزان سرمایه خود را به آلت کوین ها اختصاص دهید.

فقط مهم است که همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید و به اشکال دیگر تجزیه و تحلیل نیز تکیه کنید.

افزایش دامیننس بیت کوین

  • جریان نقدینگی در بازار رمزارزها به سمت بیت کوین در حرکت است.
  • تقاضا برای خرید بیت کوین در بازار در حال افزایش پیداکردن است؛ در نتیجه قیمت بیت کوین روند صعودی به خود می‌گیرد.
  • از طرف دیگر با افت نقدینگی در آلت کوین‌ها عملاً شاهد کاهش ارزش بازار و قیمت آن‌ها خواهیم بود.

دامیننس بیت کوین چیست؟

کاهش دامیننس بیت کوین

  • جریان نقدینگی در حال خروج از بیت کوین است.
  • برخلاف انتظار افت دامیننس بیت کوین لزوماً موجب کاهش قیمت آن نمی‌شود. بلکه این امکان وجود دارد که سرمایه هنگفت جدیدی به بازار وارد شده باشد که صرف خرید آلت کوین‌ها شده است. این مسئله عملاً موجب کاهش سهم بیت کوین در کل بازار رمزارزها می‌شود.
  • در بسیاری از مواقع با افت BTC Dominance قیمت بیت کوین در یک روند رنج شروع به نوسان می‌کند و افت یا صعود چشمگیری را تجربه نمی‌کند.
  • فهم دقیق از روند نزولی دامیننس بیت کوین می‌تواند به این ابهام ذهنی که با کاهش سهم بیت کوین در بازار قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت، پاسخ کاملاً شفافی بدهد.

دامیننس بیت کوین چیست؟

جمع بندی

تا به امروز سلطه بیت کوین بر آلت کوین‌ها بسیار زیاد بوده است. سؤالی که برای بسیاری از معامله‌گران بازار وجود دارد، این است که آیا بالاخره روزی می‌رسد که آلت کوین‌ها مسیر مستقل خودشان را پیش بگیرند؟

  1. عده بسیار زیادی از تحلیل‌گران معتقدند که این مهم هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد و بیت کوین همواره بر بازار رمزارزها مسلط خواهد بود.
  2. گروه دیگری نیز هستند که معتقدند این مسئله قطعاً رخ خواهد داد اما نه در آینده نزدیک. از نظر این کارشناسان زمان زیاد لازم است تا آلت کوین‌ها بتوانند به صورت مستقل به حرکت خود در بازار ادامه دهند.
  3. دسته سوم تحلیل‌گران معتقدند نشانه‌های افول بیت کوین دامیننس بر بازار رمزارزها کاملاً هویدا شده است. مبنای تحلیل این کارشناسان نیز افت دامیننس بیت کوین در سال‌های اخیر است. با توجه به روند نزولی BTC Dominance در سال 2021 علی‌رغم افزایش قیمت چشمگیری که در این سال به وقوع پیوست، تحلیل کردن سرنوشت بیت کوین در سال 2022 دشوار خواهد بود.

روی هم رفته به نظر می‌رسد که با توجه به تداوم پاندمی کرونا و تشدید تورم اقتصادی در سطح دنیا، شاهد افزایش قیمت بیت کوین تا انتهای سال 2022 خواهیم بود. عده‌ای معتقدند که بیت کوین 100 هزار دلاری برای نخستین بار در همین سال تحقق خواهد یافت. در این صورت می‌توان انتظار داشت که دامیننس بیت کوین نیز در محدوده 50 درصد تا پایان سال 2022 باقی بماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا