💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

تاثیر جنگ و تورم بر کریپتو

آموزش صرافی بینگ ایکس

در بازار کریپتو دو نوع اکوسیستم وجود دارد؛ تورمی و ضد تورمی. در اکوسیستم تورمی کوین‌های جدید از طریق استخراج (Mining) یا سهام‌گذاری (Staking) ایجاد می‌شوند. بسیاری مدعی هستند که وضعیت ضدتورمی بیت کوین یک مشکل محسوب می‌شود؛ هرچند جوانب مختلفی در خصوص هر کدام از این مفاهیم وجود دارد که باید مدنظر قرار داده شود در ادامه با مفهوم تورم آشنا خواهیم شد و تاثیر جنگ و تورم بر کریپتو را بررسی خواهیم کرد.

شاید شما هم صحبت های بزرگترها درباره قیمت ناچیز یک خودرو یا خانه در قدیم که امروز دیگر با آن پول به هیچ چیزی نمی‌توان خرید را به یاد داشته باشید. اکنون این موضوع برای ما بسیار ملموس است تا ده سال پیش با 20 میلیون میتوانستیم خودرو بخریم اما امروز فقط امکان خرید یک گوشی هوشمند معمولی برایمان فراهم است.

تورم چیست؟

افزایش قیمت کالا و خدمات در یک دوره زمانی را تورم می‌گویند. با این حال، در یک روند عادی اگر قیمت‌ها خیلی سریع افزایش یابد، مشکل‌ساز می‌شود. تورم بالا قدرت خرید را کاهش می‌دهد و ارزش پول شما کاهش می‌یابد به عبارت دیگر: تورم شما را فقیرتر می‌کند.

دلیل ایجاد تورم

دو دلیل اصلی که باعث تورم شدید شده است: 1) قرنطینه‌های تحمیلی توسط دولت. 2) چاپ نامحدود پول.

 

تورم، پیامد قرنطینه‌های تحمیلی دولت

اولین دلیل ایجاد تورم، تصمیم سخت گیرانه دولت‌ها جهت مبارزه با کووید19 و اعمال قرنطینه بود. با توجه به مزایای پزشکی، ما نمی‌خواهیم در مورد این مرحله قضاوت کنیم اما یک چیز واضح است که قرنطینه‌ها آسیب زیادی به اقتصاد وارد می‌کند. اقتصاد جهانی قبل از شیوع ویروس در وضعیت بدی قرار داشت؛ بنابراین آنچه که قرنطینه‌ها به همراه داشت، تسریع و تشدید مشکلات موجود بود.

وقتی اقتصادهای جهان تعطیل شدند، اتفاقات زیادی افتاد. تولیدکنندگان مواد خام تولید خود را کاهش می‌دهند. شرکت‌ها کارکنان خود را اخراج کردند. کارخانه‌ها تولید کالا را متوقف کردند و در نتیجه زنجیره تامین مختل شد و این برای این اقتصاد بد بود. زیرا هنگامی که اقتصادها پس از چند ماه دوباره شروع به کار کردند، برخی چیزهای ناخوشایند آشکار شد: 1) کمبود مواد اولیه، 2) نبود کارگر در برخی صنایع، 3) از کار افتادگی برخی از تولیدکنندگان، 4) شکسته شدن زنجیره تامین و ترمیم نشدن آن.

آموزش خصوصی فارکس

همه اینها تولید و ارسال کالا را بسیار دشوارتر می‌کند زیرا دنیای ما همانند سیستمی به هم پیوسته است و اختلال در یک بخش موجب اختلال در تمامی سیستم می‌شود. این اختلال در نتیجه سبب افزایش قیمت کالاها و خدمات می‌شود.

 

تورم، پیامد چاپ نامحدود پول

دومین دلیل افزایش قیمت‌ها چاپ زیاد پول است. اما دلیل این کار چیست؟ بهتر است بگوییم کمبود انرژی است. زمانی که بحران شروع شد، تولید مواد خام کاهش یافت. در مورد تولید انرژی نیز چنین بود. اما منابع انرژی مانند چاه نفت و گاز را نمی‌توانید به‌سادگی استفاده کنید پروسه استفاده از آن زمان بر است.

در نتیجه، کمبود انرژی با چگالی بالا باعث می‌شود قیمت انرژی بالاتر برود. وقتی هزینه‌های انرژی افزایش می‌یابد، قیمت هر چیز دیگری نیز افزایش می‌یابد. دلیل آن این است که ما به نفت، گاز و زغال‌سنگ برای اداره امور نیاز داریم.

این دیدگاه کوتاه‌مدت در مورد چگونگی تأثیر انرژی بر اقتصاد و چگونگی تأثیر بحران COVID-19 بر سیستم است. اما وقتی به بازه زمانی طولانی‌تری نگاه می‌کنیم، مسئله دیگری وجود دارد. وقتی انرژی ارزان در دسترس نباشد، رشد اقتصادی راکد می‌شود. درحالی‌که قرنطینه وضعیت را بدتر کرد، مشکل در واقع چیز جدیدی نیست.

پس از سال 2000، اعداد رسمی برای رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای بزرگ توسعه‌یافته هرگز از 4 درصد بالاتر نرفت. این یک مسئله مهم است زیرا کل سیستم اقتصادی ما بر رشد ثابت استوار است. بدون رشد، نظام سرمایه‌داری پژمرده می‌شود و می‌میرد.

برای مبارزه با رشد از بین رفته، دولت‌ها سعی کردند با تزریق مقادیر روزافزون پول به سیستم، اقتصاد را تحریک کنند. آنها این کار را با اجازه دادن به خانوارها و مشاغل برای دسترسی به وام ارزان انجام دادند. در دهه‌های گذشته، دولت‌ها تریلیون‌ها دلار آمریکا، یورو، ین و غیره چاپ کردند و این یک مشکل جدید ایجاد کرد.

اقتصادهای در حال رکود یا انقباض نمی‌توانند تمام پول تازه ایجاد شده را جذب کنند. حباب‌های مالی در همه‌جا شروع به شکل‌گیری می‌کنند. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، طی 20 تا 30 سال گذشته این افزایش قیمت‌ها عمدتاً بر موارد ضروری مانند مسکن، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی تأثیر گذاشته است. تا اینکه COVID-19 آمد.

در کنار کمبودهای ناشی از قرنطینه‌های تحمیل شده بر اقتصادهای ضعیف، افزایش شدید قیمت در همه زمینه‌ها دریافت خواهید کرد. به طور دقیق، آنچه امروز شاهد آن هستیم، اصطلاحاً رکود تورمی است. این تورم قیمت‌هاست درحالی‌که اقتصاد در حال رکود یا کوچک‌تر شدن است.

در کنار پیامدهای ناشی از قرنطینه‌های COVID-19، این بدان معنی است که تورم باقی می‌ماند. پاسخ به تورم ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پول خود را به دارایی تبدیل کنید که ارزش خود را حفظ کند یا دارایی که ارزش آن افزایش یابد. چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید:

 

رمزارزها

کریپتو یک محافظ در برابر تورم است فقط به این دلیل که ارزش رمزارزها در مقایسه با پول فیات بسیار افزایش‌یافته است. برای مثال درحالی‌که دلار آمریکا از سال 2019 حدود 10 درصد از ارزش خود را از دست داد، بیتکوین در همان بازه زمانی 800  تا 900 درصد افزایش یافت.

اما دلایل عملی نیز وجود دارد. درحالی‌که موانع نظارتی برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از دارایی‌های سنتی مانند شرکت‌ها و قطعات زمین وجود دارد، هر کسی می‌تواند با تلاش نسبتا کمی روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کند. برای بسیاری از افراد، قرار دادن پول خود در کریپتو ساده‌ترین شکل سرمایه‌گذاری در دسترس آنها است.

یکی از جنبه‌هایی که بر علیه رمزارزها به‌عنوان محافظ در برابر تورم صحبت می‌شود، نوسانات بالای آنها است. با این حال، این خطری است که سرمایه‌گذاران بیشتری آن را می‌پذیرند.

 

طلا و سایر فلزات گران‌بها

فلزات گران‌بها به‌طورکلی به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری خوب در مراحل تورمی یا زمانی که بحران‌های اقتصادی رخ می‌دهد در نظر گرفته می‌شود. نمونه‌های معروف افزایش قیمت طلا و نقره در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 است که آخرین بحران تورمی به دلیل کمبود انرژی رخ داد.

در سال‌های حوالی بحران مالی بزرگ، قیمت طلا سه برابر شد. پس از رکود در اواسط دهه 2010، طلا شاهد افزایش قیمت بزرگ دیگری در سال 2019 بود و اکنون در مرحله تثبیت است. به نظر می‌رسد امیدوارکننده برای شکست سطح مقاومتی خود است و انتظار می‌رود فلزات گران‌بها نقش مهمی در سال‌های آینده ایفا کنند.

زمین و ملک

قیمت خانه‌ها و زمین در 30 سال گذشته فقط در جهت بالا حرکت کردند. در این مورد اشتباه نکنید. بخش مسکن در حباب است. اما این بدان معنا نیست که برخی از قطعات زمین و انواع خاصی از املاک، پوشش خوبی در برابر تورم نیستند.

همه چیز به کیفیت برمی‌گردد. یا همان‌طور که سرمایه‌گذاران در این فضا دوست دارند بگویند: مکان و موقعیت. درحالی‌که به‌طورکلی در مورد عملکرد بلندمدت این طبقه دارایی تردید داریم، فکر می‌کنیم قطعات زمین و املاک در مکان‌های خوب سرمایه‌گذاری بسیار خوبی هستند.

به‌عنوان یک قاعده کلی، هر چیزی که برای حفظ وضعیت موجود به انرژی زیادی نیاز دارد، احتمالاً سرمایه‌گذاری خوبی نیست. حواستان باشد اقتصاد واقعی در وضعیت بدی قرار دارد. بدون مداخله مستمر بانک‌های مرکزی، بازارهای مالی سقوط خواهند کرد. مسئله این نیست که آیا این اتفاق خواهد افتاد بلکه سوال اصلی این است که چه زمانی؟ آنچه در ادامه می‌آید یک اصلاح بزرگ خواهد بود.

این حرکت قوی رو به پایین بر بیشتر دارایی‌ها تأثیر می‌گذارد. تصور نکنید که کریپتو از این موضوع دور خواهند ماند. به‌عنوان یک مرجع، نگاهی به آنچه در مارس 2020 به دلیل شیوع بحران کووید رخ داد، بیندازید. آنچه در آن زمان شاهد آن بودیم یک اصلاح بزرگ در همه بازارها بود. پس از این حرکت تورمی قوی، شاهد کاهش چندماهه قیمت‌ها خواهیم بود.

 

آثار جنگ و تورم بر کریپتو

اتفاقات چند سال اخیر بسیار دور از حالت عادی بوده است، یک بیماری همه‌گیر جهانی جدید، جهان را تحت تاثیر قرار داد که باعث میلیون‌ها تلفات شد. برای اولین‌بار در تاریخ، دولت‌ها کل کشور را مجبور به قرنطینه کردند. بدهی عمومی و تورم به رکوردهای جدیدی رسید و اکنون جنگ جدیدی در اروپا رخ داده است. بحران اوکراین بازارها را به عقب‌نشینی از روند صعودی 2021 سوق می‌دهد، درحالی‌که منابع طبیعی مانند طلا و نفت در حال افزایش هستند.

ذخیره ارزش

در طول تاریخ 152 ارز فیات شکست خورده اند به نظر می‌رسد هر ارز چرخه‌ای را دنبال می‌کند که با مرگ آن، پایان می‌یابد و این معمولاً به این دلیل است که رویدادها و جنگ‌های اقتصادی بزرگ آن ارز را بی‌ارزش و غیر قابل تجارت می‌کند. این اصل حدود 1000 سال قبل از میلاد صادق بوده است و هنوز هم قابل استناد است.

تورم و جنگ در واقع همیشه دست‌به‌دست هم داده‌اند. در آغاز قرن بیستم، آلمان در جنگ جهانی اول شکست خورد و از آنجا که قادر به پرداخت بدهی‌های جنگی خود نبود در معرض یک تورم فوق‌العاده قرار گرفت که از سال 1921 تا 1923 ادامه داشت.

 

 

ارز یک وسیله مبادله‌ای است که نشان‌دهنده پول است، اما خود پول نیست. دلار آمریکا، یورو یا پوند پول نیستند. آنها نماینده پول هستند. ارزها قابل‌حمل هستند، در طول زمان خراب نمی‌شوند، قابل تقسیم هستند اسکناس یک دلاری قابل تعویض به هر اسکناس یک دلاری دیگر است.

پول همه این ویژگی‌ها را دارد، اما ارزش ثابتی هم دارد، نه می‌توان تولید کرد و نه از بین برد. ارزش پول در گردش در سراسر جهان از بدو پیدایش همیشه یکسان بوده و تنها کاری که انجام داده تغییر شکل بوده است. اولین‌بار توسط کالاها یا حیواناتی که در دوران اولیه مبادله می‌شدند، سپس توسط اولین ارزهای آسیای صغیر در 600 سال قبل از میلاد، و اکنون توسط ارزهای مدرن فیات مانند دلار نشان داده می‌شود. شکل پول و نحوه تخصیص آن در بین مردم تغییر کرده است، اما ارزش کل آن ثابت مانده است.

“پول را نمی‌توان خلق کرد یا از بین برد، فقط می‌توان آن را تغییر داد”

از سوی دیگر، دلار و تمام ارزهای دیگر می‌توانند ایجاد شوند و می‌توانند نابود شوند. در واقع، این چیزی است که همیشه اتفاق می‌افتد و در حال حاضر در حالی اتفاق می‌افتد که دولت‌ها خروار خروار اسکناس چاپ می‌کند. در کوتاه‌مدت، فرایند چاپ اسکناس‌های بیشتر می‌تواند به بهبود مختصر اقتصاد کمک کند، اما هرچه تعداد بیشتری از آنها در گردش قرار می‌گیرند، ارزش آن‌ها کاهش می‌یابد و باعث تورم می‌شود.

 

مقایسه بیتکوین و طلا

طلا تمامی خصوصیات پول را دارد. تمام طلاهای جهان همیشه یکسان بوده‌اند و این همان چیزی است که آن را به بهترین ذخیره ارزش و شکل پول تبدیل می‌کند. مدتی در مصر باستان، طلا به‌عنوان وسیله مبادله دادوستد شد و از آن زمان، به طور متعارف ذخیره‌ای از ارزش باقی‌مانده است که مردم به آن تکیه می‌کنند. بیتکوین به دلیل خاصی که دارد اغلب به‌عنوان “طلای دیجیتال” توصیف می‌شود. بیتکوین‌ها نیز دارای ویژگی‌های پول است اما با طلا هم شباهت هایی دارد.

1) عرضه محدودی دارند.

2) توسط دولت‌ها کنترل نمی‌شوند.

3) هیچ یک را نمی‌توان جعل کرد.

ویژگی هایی که موجب برتری بیت کوین نسبت به طلا شده است:

1) تعداد طلا روی زمین متفاوت است و نمی‌توان دقیق آن را مشخص کرد اما تنها 21 میلیون بیتکوین وجود دارد.

2) تشخیص طلای تقلبی ممکن است سخت و گران باشد اما برای بیتکوین، بلاک‌چین این کار را برای شما انجام می‌دهد.

3) تقسیم یک دارایی دیجیتال بسیار ساده‌تر از یک فلز است.

4) انتقال و نگهداری بیتکوین بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از طلا است.

اگر به این واقعیت اضافه کنیم که خلاص شدن از استاندارد دلار آمریکا به نفع بسیاری از کشورها برای مستقل شدن بیشتر از ایالات متحده است، بلافاصله متوجه می‌شویم که چرا بیتکوین را می‌توان طلای دیجیتال نیز در نظر گرفت و چرا سرمایه‌گذاران زیادی تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن گرفته‌اند. ما متوجه شده‌ایم که چرخه‌های بیت کوین بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند و قیمت آن می‌تواند در آینده ثبات پیدا کند.

 

در مورد آلت‌کوین‌ها چطور؟

رمز ارزی که بیت کوین نباشد آلت کوین است، زیرا ماهیت متفاوتی دارد و شامل اتریوم، سولانا، کاردانو، XRP و هر چیز دیگری است. آلت‌کوین‌ها موارد استفاده جایگزین بلاک‌چین برای بیت‌کوین هستند و می‌توانند بیشتر به‌عنوان فناوری‌های بالقوه مخرب در نظر گرفته شوند تا دارایی‌های دیجیتالی که ذخیره‌ای از ارزش را فراهم می‌کنند.

چون یک تیم پشت سر آنها است که می‌تواند انتخاب کند چه کاری انجام دهد. اتریوم را در نظر بگیرید، بزرگ‌ترین آلت‌کوین است، وقتی تیم آن‌ها تصمیم گرفتند روش اعتبارسنجی خود را از Proof of Work به Proof of Stake تغییر دهند، این امکان وجود داشت.

در مواقع عدم اطمینان اقتصادی، بعید است که مردم پس‌انداز خود را در دارایی‌های پرخطر سرمایه‌گذاری کنند، و حتی اگر ریسک انجام شده به نتیجه برسد، دارایی‌ای که پس از خرید افزایش می‌یابد، بازدهی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، رمزارزها به‌عنوان روش پرداخت در اکثر کشورهای جهان پذیرفته نمی‌شوند؛ بنابراین در مواقع کمبود اقتصادی نقدینگی را از مردم می‌گیرند.

جمع‌بندی

با وجود این، بیتکوین هنوز به بلوغ کافی نرسیده است که بتوان آن را طلای دیجیتال تلقی کرد، و در کوتاه‌مدت، چنین روایتی باعث می‌شود حدس بزنیم که کل بازار کریپتو از تنش‌های ناشی از اوکراین آسیب خواهد دید، اما در بلندمدت بیتکوین می‌تواند به یک ذخیره دیجیتال ارزش تبدیل شود که در بسیاری از جنبه‌ها بر دارایی‌های فیزیکی غلبه می‌کند. درحالی‌که می‌توانیم بهترین تلاش خود را برای پیش‌بینی آینده انجام دهیم، هیچ پاسخی برای عدم قطعیت وجود ندارد.

به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری بخشی از پول فیات خود در کریپتو و سایر دارایی‌ها انتخاب خوبی است اما زمان‌بندی مناسب بسیار مهم است. در نهایت، یک اصلاح بزرگ در بازار اتفاق خواهد افتاد. باید از قبل بدانید که آیا می‌خواهید این یکی را بیرون بنشینید یا می‌خواهید ابتدا نقد کنید تا بتوانید در مرحله بعد دوباره وارد بازار شوید.

 

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. با وجود اینکه روند بیت کوین هم طی چند سال اخیر صعودی بوده اما طلا بهتر تونسته ثبات روندی خودشو حفظ کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا