💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بیت کوین

دامیننس بیت کوین و آلت سیزن چیست و چه ارتباطی با هم دارند؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

برای حضور موفق در بازار ارزهای دیجیتال قبل از هر چیز باید به خوبی اصطلاحات مهم این بازار آشنایی داشته باشید. دامیننس بیت کوین و آلت سیزن از مهم‌ترین مفاهیمی هستند که فعالان بازار کریپتو باید با آن آشنایی کافی داشته باشند. به همین علت تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از همیار کریپتو به بررسی این دو مورد بپردازیم و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را به شکل ویژه بررسی کنیم. از همین رو بهتر است که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین معیاری است که برای اندازه‌گیری قدرت نسبی بیت کوین (BTC) در برابر بقیه بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این معیار با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر کل سرمایه کل ارزهای رمزنگاری شده در مجموع محاسبه می شود. درصد حاصله نشان‌دهنده نسبت کل بازار ارزهای دیجیتال است که از بیت کوین تشکیل شده است. به عنوان مثال، اگر ارزش بازار بیت کوین 500 میلیارد دلار و کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال 1 تریلیون دلار باشد، تسلط بیت کوین 50 درصد خواهد بود. این بدان معناست که بیت کوین نیمی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

دامیننس بیت کوین اغلب به عنوان شاخصی از احساسات بازار و اعتماد سرمایه‌گذاران به بیت کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. هنگامی که دامیننس بیت کوین بالا باشد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیشتر بر روی بیت کوین متمرکز هستند و ممکن است علاقه کمتری به ارزهای دیجیتال دیگر داشته باشند. برعکس، زمانی که دامیننس بیت کوین پایین است، احتمال دارد نشان‌دهنده این باشد که سرمایه‌گذاران در حال بررسی ارزهای دیجیتال جایگزین و تنوع بخشیدن به پرتفوی خود هستند. اگر شما به دنبال کسب درآمد دلاری از بازار ارزهای دیجیتال هستید، باید به خوبی با مفهوم آلت سیزن و دامیننس آشنایی پیدا کنید.

تاریخچه دامیننس بیت کوین از سال 2013

داده های تاریخی دامیننس بیت کوین که تسلط BTC را در پایان هر سال  سال 2013 نشان می دهد:

Change

Market Cap

Year

آموزش خصوصی فارکس

88%

2013

10.68%-

79%

2014

15.77%

92%

2015

3.60%-

89%

2016

54.16%-

41%

2017

28.99%

52%

2018

31.42%

68%

2019

1.84%

70%

2020

44.02%-

39%

2021

0.15%-

39%

2022

نمودار دامیننس بیت کوین در کوین مارکت کپ

دامیننس بیت کوین

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن اصطلاحی است که برای توصیف دوره‌ای در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. در طول این دوره  ارزهای دیجیتال جایگزین یا آلت‌کوین‌ها افزایش قابل‌توجهی در ارزش خود تجربه می‌کنند و اغلب از بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده تثبیت شده بهتر عمل می‌کنند. در طول آلت سیزن، سرمایه‌گذاران تمایل دارند توجه خود را از بیت‌کوین دور کرده و به ارزهای دیجیتال کوچک‌تر و کمتر شناخته‌شده‌ای که به اعتقاد آنها پتانسیل بیشتری برای رشد دارند، تمرکز کنند.‌

آلت سیزن‌ها اغلب با سطوح بالای نوسان قیمت مشخص می‌شوند و می‌توانند توسط عوامل مختلفی از جمله تغییرات در احساسات بازار، معرفی فناوری‌های جدید و افزایش پذیرش توسط موسسات اصلی ایجاد شوند. بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها از این بازه زمانی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و بهترین سود را از این طریق کسب می‌کنند.

دامیننس بیت کوین چیست

رابطه دامیننس بیت کوین و آلت کوین ها

برای اینکه بتوان رابطه دامیننس بیت کوین و آلت سیزن را درک کرد، باید نگاه عمیق‌تری به آن داشته باشیم. با افزایش قیمت بیت کوین، میزان دامیننس آن کاهش می‌یابد زیرا سهم بازار سایر ارزهای دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. برعکس، زمانی که قیمت بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، با افت سهم بازار سایر ارزهای دیجیتال، دامیننس بیت کوین بیشتر خواهد شد.

بنابراین، رابطه بین دامیننس بیت کوین و آلت کوین‌ها به گونه‌ای است که افزایش یا کاهش تسلط بیت کوین تأثیر مستقیمی بر بازار آلت‌کوین دارد. توجه به این نکته مهم است که این رابطه همیشه ساده نیست و عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند در هر زمان بر رابطه بین دامیننس بیت کوین و آلت کوین ها تأثیر بگذارد. اگر نگاهی به تحلیل بیت کوین امروز بیندازید، متوجه خواهید شد که دامیننس تا چه اندازه در تحلیل‌ها اهمیت دارد.

دامیننس بیت کوین و آلتسیزن

تفاوت بیت سیزن و آلت سیزن

همانطور که به آن اشاره کردیم، آلت سیزن  به موجی از رشد قیمت ارزهای دیجیتال غیر بیت‌کوینی (Altcoin) در بازار کریپتو اطلاق می‌شود. در واقع، در این بازه زمانی ارزهای دیجیتالی غیر بیت‌کوین مانند اتریوم، لایت‌کوین، ریپل و… به صورت چشمگیری رشد می‌کنند و قیمت آن‌ها به سرعت افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر، آلت سیزن معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بازار بیت‌کوین نسبتاً پایدار است و سرمایه‌گذاران به دنبال سود بیشتر با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی دیگر هستند.

از سوی دیگر، بیت سیزن یا فصل بیت‌کوین، زمانی رخ می‌دهد که بازار این ارز به صورت چشمگیری رشد می‌کند و قیمت آن به سرعت افزایش بالا می‌رود. در این فصل، افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هستند و به ندرت به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی دیگر مشغول می‌شوند. بنابراین، تفاوت اصلی Alt season و Bit season در این است که در آلت سیزن، ارزهای دیجیتالی غیر بیت‌کوین رشد قیمتی قابل توجهی دارند، در حالی که در بیت سیزن، رشد قیمت بیت‌کوین بسیار چشمگیر است و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در بیتکوین هستند.

تاثیر دامیننس بیت کوین بر روی آلت سیزن

همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید، دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد که چه مقدار از مجموع ارزهای دیجیتال در بازار را بیت کوین تشکیل می‌دهد.  تاثیر BTC dominance بر روی آلت سیزن به دلیل دو عامل مهم می‌تواند مطرح شود. اولاً با افزایش دامیننس بیت کوین، ارزش دیگر ارزهای دیجیتال نسبت به بیت کوین کاهش می‌یابد و این می‌تواند منجر به فروش و خروج سرمایه‌گذاران از این ارزها شود که در نتیجه کاهش قیمت آن‌ها را در پی دارد. از همین رو می‌توان در این حالت رابطه دامیننس بیت کوین و آلت سیزن را درک کرد.

دوما با کاهش دامیننس بیت کوین و افزایش سهم دیگر ارزهای دیجیتال، احتمال این که سرمایه‌گذاران جدید وارد بازار شوند و به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای جدید باشند بیشتر می‌شود. این می‌تواند باعث ایجاد آلت سیزن جدید شود که در این حالت آلت کوین‌ها سود بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین، دامیننس بیت کوین می‌تواند بر روند قیمت‌دهی و سرمایه‌گذاری در آلت سیزن تاثیرگذار باشد.

دامیننس بیت کوین و آلت سیزن

تاثیر دامیننس بیت کوین بر روی بیت سیزن

بررسی دامیننس بیت کوین و ارتباط آن با بیت سیزن به شما این فرصت را می‌دهد تا بهترین فرصت‌های معاملاتی را برای خود شکار کنید. از همین رو به دست آوردن بهترین اطلاعات در این بخش بسیار ضروری و ارزشمند خواهد بود. اگر دامیننس بیت کوین در یک بازه زمانی افزایش یابد، به این معناست که بیت کوین در بازار رمزارز به عنوان ارزی برتر ترجیح داده می‌شود و سایر ارزها کمتر جذابیت خواهند داشت. در شرایطی که دامیننس بیت کوین افزایش می‌یابد، احتمال ایجاد یک بیت سیزن جدید وجود دارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران از این فرصت عالی به سود خود استفاده خواهند کرد.

به عبارت دیگر، افزایش سهم بازار بیت کوین ممکن است به عنوان یک فاکتور مؤثر مثبت برای بیت سیزن عمل کند. با این حال، باید توجه داشت که تاثیر دامیننس بیت کوین بر روی بیت سیزن ممکن است به صورت دوره‌ای رخ دهد و همچنین در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند. به علاوه، این تاثیر ممکن است با توجه به شرایط بازار و وضعیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال متفاوت باشد. در نتیجه برای پیش‌بینی دقیق‌تر اثر دامیننس بیت کوین بر روی بیت سیزن، به بررسی شرایط بازار و عوامل مرتبط با آن نیاز است. همین مورد درباره رابطه دامیننس بیت کوین و آلت سیزن نیز صدق خواهد کرد.

چطور با دامیننس بیت کوین شروع آلت سیزن را تشخیص دهیم؟

BTC dominance یا تسلط بیت کوین بر بازار یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن شروع آلت سیزن را تشخیص داد. وقتی که دامیننس بیت کوین کم می‌شود، به این معناست که ارزهای دیگر در بازار رشد خوبی را تجربه می‌کنند و به احتمال زیاد شاهد شروع آلت سیزن نیز خواهیم بود. برای تشخیص شروع آلت سیزن می‌توانید به تغییرات در نمودار دامیننس بیت کوین توجه کنید.

در صورتی که این مقدار در حال کاهش باشد و قیمت ارزهای دیگر در حال رشد باشد، احتمالاً درگیر آلت سیزن هستید. همچنین می‌توانید با توجه به تحلیل‌های تکنیکال و بررسی شاخص‌هایی مانند RSI و MACD، شروع آلت سیزن را پیش بینی کنید. البته بهتر است همیشه به تحلیل‌های دیگران هم رجوع کنید تا از تصمیمتان بیشتر مطمئن شوید. خوشبختانه با شروع یک آلت سیزن کانال سیگنال ارز دیجیتال همیار کریپتو بهترین پوزیشن‌های بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد پس از این فرصت را از دست ندهید.

رابطه دامیننس بیت کوین با قیمت Bitecoin

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که فقط دامیننس بیت کوین و آلت سیزن با هم ارتباط و پیوستگی دارند. این در حالی است که قیمت بیت کوین هم با دامیننس آن به صورت مستقیم در ارتباط است. به عبارت ساده‌تر، اگر قیمت بیت کوین با افزایش قیمت دیگر ارزهای دیجیتال همراه باشد، BTC Dominance (سهم بازار بیت کوین) کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر، اگر بیت کوین در مقابل دیگر ارزهای دیجیتال ارزش خود را حفظ کرده و قیمت ارزهای دیگر کاهش پیدا کنند، دامیننس آن افزایش خواهد یافت.

دامیننس تاثیر مستقیمی بر قیمت بیت کوین ندارد؛ با این حال، این نسبت می‌تواند نشان دهنده تغییراتی در بازار ارزهای دیجیتال باشد. اگر دامیننس BTC افزایش یابد، به معنی این است که بیت کوین نسبت به دیگر رمزارزها قوی است و بازار اطمینان بیشتری در خصوص قیمت آینده آن دارد. از سوی دیگر، اگر این معیار کاهش یابد، نشان‌دهنده آن است که بازار کریپتو تغییر کرده و دیگر ارزها نیز ممکن است قدرت خود را نشان دهند که این می‌تواند به تغییرات ناپایدار در بازار منجر شود.

دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو یک سایت عالی برای بررسی نمودار دارایی‌های مختلف است که بسیاری از ارزهای دیجیتال را می‌توان از این طریق بررسی کرد. شما می‌توانید که دامیننس بیت کوین را در این سایت به درستی بررسی کنید. برای استفاده از دامیننس بیت کوین در TradingView، ابتدا باید به بخش Indicators رفته و BTC.D یا BTC Dominance را جستجو کنید. پس از اضافه کردن این مورد به نمودار، می‌توانید آن را با دیگر نمودارهای تحلیلی دیگر ترکیب کنید و به یک نتیجه مناسب برای معاملات خود برسید.

از جمله کاربردهای مهم دامیننس بیت کوین در TradingView می‌توان به تحلیل تغییرات نسبی قیمت بیت‌کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال اشاره کرد. همچنین می‌توانید با استفاده از این عامل، تحلیل دقیق‌تری از تحولات بازار ارزهای دیجیتال و موقعیت‌های خرید یا فروش این ارزها داشته باشید. البته استفاده از تحلیل‌های درست و حرفه‌ای نیز نیازمند دریافت آموزش مناسب خواهد بود. به همین علت آموزش ارز دیجیتال در مشهد با بهترین کیفیت انجام می‌شود تا به یک تریدر موفق تبدیل شوید.

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر

دامیننس بیت کوین و تتر دو معیاری هستند که برای ردیابی عملکرد بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. هر کدام از این ارزها بخشی از سرمایه موجود در کریپتوکارنسی را به خود اختصاص داده‌اند که بر همین اساس دامیننس آن‌ها مشخص خواهد شد.  رابطه بین دامیننس بیت کوین و تتر می‌تواند پیچیده باشد و احتمال دارد همیشه همبستگی روشنی بین این دو وجود نداشته باشد. با این حال در اکثر موارد زمانی که تسلط بیت کوین کاهش می‌یابد، امکان افزایش تتر وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران ممکن است در زمان‌های نوسان یا عدم اطمینان بازار، سرمایه‌گذاری خود را از بیت‌کوین به سوی استیبل کوین‌هایی مانند تتر تغییر دهند.

علاوه بر این، تتر اغلب به عنوان یک جفت معاملاتی در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود که می‌تواند به تسلط آن در بازار کمک کند. از آنجایی که معامله‌گران بیشتری از Tether برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، میزان دامیننس آن نسبت به بسیاری از ارزهای دیجیتال بیشتر خواهد بود. با توجه به ارتباط بین دامیننس بیت کوین و آلت سیزن، در هر صورت قیمت تتر ثابت مانده و ۱ دلار آمریکا خواهد بود.

دامیننس بیتکوین

 

استراتژی دامیننس

یکی از استراتژی‌هایی که برخی از معامله‌گران در طول فصل‌های Alt به کار می‌برند، استراتژی چرخش آلت‌کوین نامیده می‌شود که به موجب آن، آن‌ها سبد خود را به آلت‌کوین‌هایی با پایه‌های بنیادی قوی و پتانسیل رشد امیدوارکننده تغییر می‌دهند. این استراتژی شامل خرید آلت‌کوین‌های با قیمت پایین در اوایل آلت سیزن و فروش آن‌ها پس از رسیدن به اوج قیمت‌ها خواهد بود.  با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که آلت سیزن‌ها غیرقابل پیش بینی هستند و می‌توانند کوتاه مدت باشند.

بنابراین تریدرها باید احتیاط کنند و قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، روند بازار را به دقت تجزیه و تحلیل نمایند. درست است که دامیننس بیت کوین شاخص مفیدی برای عملکرد بازار خواهد بود، اما نباید به آن‌ها به عنوان تنها معیار سرمایه‌گذاری بازار ارزهای دیجیتال اعتماد کرد. عوامل دیگری مانند ارزش کلی بازار، حجم معاملات و احساسات سرمایه‌گذار نیز نقش مهمی در تعیین عملکرد بازار دارند.

سخن پایانی

میزان تسلط بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال دامیینس بیت کوین نامیده می‌شود که با کاهش آن معمولا شاهد بروز آلت سیزن هستیم. در نتیجه شما می‌توانید که با درک درست رابطه دامیننس بیت کوین و آلت سیزن از فرصت‌های معاملاتی مناسب برخوردار شوید. فراموش نکنید که برخورداری از چنین شرایطی نیازمند آن است که شما آموزش‌های حرفه‌ای را دنبال کنید. به همین علت آموزش خصوصی ارز دیجیتال توسط مجموعه همیار کریپتو در اختیار شما قرار داده می‌شود پس از این جهت نگرانی خاصی نداشته باشید. مسلما شما قادر خواهید بود که با یک برنامه‌ریزی درست و حرفه‌ای به بهترین نتایج ممکن در این بخش دست پیدا کنید.

سوالات متداول

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین به درصدی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد که به بیت کوین اختصاص داده شده است. این شاخص نشان می‌دهد که بیت کوین چقدر بر بازار کلی ارزهای دیجیتال تأثیر دارد.

چرا دامیننس بیت کوین اهمیت دارد؟

هنگامی که تسلط بیت کوین افزایش می‌یابد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به چشم انداز بلندمدت ارزهای دیجیتال اطمینان بیشتری دارند. برعکس، وقتی  دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد، بیان‌کننده آن است که سرمایه‌گذاران بیشتر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها هستند.

چگونه دامیننس بیت کوین را محاسبه کنم؟

برای محاسبه دامیننس بیت کوین، باید ارزش بازار فعلی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را با هم بدانید. سپس ارزش بازار بیت کوین را بر مجموع ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال تقسیم کرده و نتیجه را در 100 ضرب کنید تا پاسخ را به صورت درصد به دست آورید.

چه عواملی بر دامیننس بیت کوین تأثیر می‌گذارد؟

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر دامیننس بیت کوین تأثیر بگذارد. مواردی همچون تغییر در قیمت بیت کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، تغییر در تعداد سرمایه‌گذاران پذیرنده بیت‌کوین، تحولات نظارتی و نوآوری های فناوری در اکوسیستم می‌تواند بر دامیننس تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن به دوره‌ای اطلاق می‌شود که در طی آن ارزهای دیجیتال جایگزین یا «alts» از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اصلی بهتر عمل می‌کنند. این مورد می‌تواند به دلیل افزایش تقاضا برای آلت کوین‌ها یا کاهش علاقه به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شناخته شده رخ دهد.

چگونه آلت سیزن را شناسایی کنم؟

یکی از راه‌های شناسایی آلت سیزن، نظارت بر عملکرد آلت‌کوین‌های محبوب در مقایسه با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اصلی است. در این حالت شما می‌توانید درصد رشد یا افزایش آلت کوین‌ها را نسبت به بیت کوین بسنجید و بهترین تصمیم را در این بخش بگیرید.

دامیننس بیت کوین و آلت سیزن چه ارتباطی با هم دارند؟

وقتی که دامینسس بیت کوین پایین می‌آید، بدان معناست که افراد علاقه بیشتری به خرید آلت‌کوین‌ها دارند. به همین علت می‌توان بیان کرد که در این حالت باید منتظر شروع آلت سیزن باشیم.

فرق بین بیت کوین و دامیننس بیت کوین چیست؟

در دنیای رمزارز، «دامیننس» یا “سلطه” یکی از قدیمی‌ترین معیارهای بررسی قیمت بیت کوین است. این معیار ارزش بازار بیت کوین‌ را نسبت به کل بازار کریپتو اندازه گیری می کند و به طور موثر نشان می دهد که بیت کوین چقدر قوی است در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال غیر بیت کوین.

وقتی دامیننس BTC سقوط می کند چه اتفاقی می افتد؟

اگر دامیننس بیت کوین کاهش یابد، نشانه ای از ورود پول به آلت کوین ها یا استیبل کوین هایی مثل تتر است. اما اگر کل بازار افزایش یابد، نشانه ورود پول به بازار کریپتو است و در صورتیکه ارزش کل بازار کاهش یابد، نشانه خروج پول از بازار کریپتو است.

چگونه نمودار دامیننس بیت کوین را بخوانیم؟

دامیننس BTC در بازار با درصد ٪ خوانده می‌شود. این یک راه عالی برای دیدن میزان بزرگی یک کوین نسبت به کل بازار کریپتو است – ارزش همه چیز در مقایسه با آن است. با تقسیم ارزش بازار  یک کوین مثل بیت کوین بر ارزش کل بازار (125 کوین برتر) و سپس ضرب آن در 100 محاسبه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا