💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

آموزش جامع متاتریدر 5 + واریز و ترید در متاتریدر5

آموزش صرافی بینگ ایکس

متاتریدر در واقع یک نرم افزار است که به شما به‌عنوان معامله‌گر اجازه می‌دهد به بروکر مد نظر خود وصل شده و سفارش خرید یا فروش را ارسال کنید. به بیان ساده‌تر این نرم افزار رابط بین شما و بروکر است. نرم افزار متاتریدر 5 برای ترید با کامپیوتر و موبایل طراحی و توسعه یافته است.

نرم افزار متاتریدر 5 توسط شرکت نرم افزاری روسی MetaQuotes ایجاد شده است. در این محتوا می‌خواهیم باهم به سوالاتی مانند «آیا نرم افزار متاتریدر خوب و قابل اعتماد است؟» یا «آیا از نسخه موبایلی استفاده کنم یا کامپیوتر؟» پاسخ داده و یاد بگیریم «چگونه نرم افزار متاتریدر 5 را نصب کرده و با آن ترید کنیم؟» یکی از اهداف اصلی همیار کریپتو در اختیار قرار دادن آموزش صحیح برای کاربران خود است.

متاتریدر 5 (MetaTrader5) چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با کلیت متاتریدر 5 آشنا شویم. نرم افزار متاتریدر 5 یا MT5 نسل جدید پلتفرم معاملاتی محبوب متاتریدر 4 است. هر دوی این نرم‌افزارها توسط شرکت روسی MetaQuotes برنامه‌ریزی‌شده است. قابل ذکر است نرم افزار MT5 در سال 2010 روی نمایی شد.

متاتریدر 5 به نحوی برنامه‌ریزی‌شده است که بتوان با استفاده از آن رمز ارزها را نیز ترید کرد. همچنین یک نرم افزار فوق‌العاده به دلیل ابزارهای خاص برای ترید در بازار فارکس است.

یکی از ویژگی‌های خاص MT5 آن است که روی هر دستگاهی با هر سیستم عاملی قابل نصب و راه اندازی است. شما می‌توانید با نصب نرم افزار روی گوشی همراه اندروید یا IOS، مرورگر وب، ویندوز یا مک ترید خود را در بازار فارکس آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش متاتریدر4

ترید ارز دیجیتال توسط نرم افزار متاتریدر 5

همان‌طور که بیان شد می‌توان با استفاده از MT5 رمز ارزها را معامله کرد که البته توصیه نمی‌شود چرا که؛

آموزش خصوصی فارکس
  1. صرفاً چند رمز ارز معروف لیست شده است و از بابت تعداد نماد معاملاتی محدودیت دارید.
  2. بازار فارکس در روزهای شنبه و یکشنبه بسته است ولی بازار ارز دیجیتال باز بوده و شما نمی‌توانید در این روزها ترید کنید.
  3. کارمزد معاملاتی برای ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است.

دانلود نرم افزار متاتریدر 5 برای کامپیوتر MetaTrader 5

برای استفاده از نرم افزار متاتریدر 5 باید آن را دانلود کرد. برای دانلود متاتریدر 5 باید سعی کنید حتماً از منابع قابل اعتماد استفاده کنید. پیشنهاد ما برای دانلود امن متاتریدر 5 آن است که مستقیماً از وب سایت بروکر خود در قسمت دانلود‌ها این نرم افزار را دانلود کنید.

مثلاً نمی‌توان متاتریدر مربوط به روبو فارکس را دانلود کرد درحالی‌که قصد واریز پول به بروکر آلپاری و همکاری با آن را دارید.

آموزش نصب متاتریدر 5

همان‌طور که بیان شد در ابتدا باید متاتریدر مخصوص بروکری که در آن پول شارژ کرده‌اید یا قصد شارژ کردن پول در آن را دارید را دانلود کنید

پس از دانلود متاتریدر 5، برای کار با آن باید آن را روی سیستم خود نصب کنیم. شما برای نصب متاتریدر 5 در کامپیوتر، نیاز دارید که حداقل ویندوز 7 و 64 گیگا بایت حافظه داشته باشید و از لحاظ سخت‌افزاری حتی CPU Core i3 نیز از این نرم افزار پشتیبانی می‌کند.

اگر استراتژی معاملاتی شما به شکلی است که از چندین نمودار و اندیکاتورهای مختلف هم‌زمان استفاده می‌کنید، برای سهولت، بهتر است با سیستمی کار کنید که سخت‌افزارهای بالاتری دارد.

برای نصب MT5 مراحل زیر را دنبال کنید.

1- ابتدا فایل را از حالت زیپ شده خارج کرده سپس روی فایل دانلود شده exe کلیک راست کرده و گزینه RUN As Administrator را انتخاب کنید و اجازه دهید سیستم به طور پیش فرض مراحل اولیه را طی کند.

 

آموزش متاتریدر 5

2- مسیر نصب برنامه (محلی که قصد نصب برنامه را دارید) را انتخاب کنید. اصولاً به طور پیش فرض درایو C برنامه نصب می‌شود. هنگام نصب روی گزینه ایجاد Shortcut را فعال کنید تا یک منابر از برنامه در صفحه نمایش شما نمایش داده شود.

3- پس از نصب، فرم مربوط به ایجاد یک حساب جدید در برنامه را پر کنید.

در اینجا می‌توانید یک حساب دمو باز کنید و به تمرین ترید بپردازید یا اگر قبلاً یک حساب کاربری در بروکر خودساخته‌اید کافی است در این مرحله اطلاعات کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید تا مستقیماً به حساب بروکر خود متصل شوید.

 

آموزش جامع متاتریدر 5

آموزش متاتریدر 5

4- پس از وارد کردن اطلاعات روی گزینه Finnish کلیک کنید.

5- برای ورود به برنامه می‌توانید روی Shortcut یا همان میانبر ایجاد شده در صفحه دسکتاپ دبل کلیک کنید.

انواع پنجره های اصلی در متاتریدر 5

پس از نصب و راه اندازی نرم افزار MetaTrader 5 با چهار پنجره اصلی مواجه می‌شوید.

1- پنجره Market Watch

در این پنجره می‌توانید نمادهایی که انتخاب کرده‌اید را مشاهده کنید. روبروی هر نماد نرخ BID و نرخ ASK را برای هر نماد مشاهده می‌کنید. برای اضافه کردن اطلاعات بیشتر مثلاً نرخ لحظه‌ای اسپرد کافی است در فضای پنجره Market Watch کلیک راست کرده و از بخش column اطلاعات دیگر مانند Time، Speard و … را اضافه کنید.

2- پنجره navigator

از این بخش می‌توانید فضای کلی متاتریدر را مدیریت کنید. مثلاً اگر چند حساب کاربری دارید بین آن‌ها جابجا شوید، اندیکاتورهای مختلف را باز کنید و … . کلید مینابر پنجره navigator فشار دادن هم زمان Ctrl + N است. البته در صورت بسته شدن پنجره می‌توان با استفاده از سربرگ «View» یا کلید میانبر آن را مجدداً به صفحه نمایش اضافه کرد.

3- پنجره Toolbox

با کمک پنجره Toolbox می‌توانید معاملاتتان را مدیریت کرده، اندیکاتور رایگان جدید دانلود کنید.

برای مدیریت معاملات باید با سربرگ Trade در این بخش وارد شوید

برای مشاهده تاریخچه معاملات و بررسی آن‌ها کافی است وارد بخش History شوید.

4- پنجره چارت نماد

شما می‌توانید با کلیک راست کردن روی هر نمادی از پنجره Market Watch و انتخاب گزینه Chart Window نمودار قیمتی نماد را مشاهده کنید.

امکان باز کردن چندین نمودار قیمتی با هم وجود دارد و از بخش پایینی همین پنجره می‌توانید بین نمودارهای مختلف جابجا شوید.

آموزش واریز پول به حساب متاتریدر ۵
برخی از معامله‌گران در ابتدای مسیر خود با این سؤال روبرو می‌شوند که “حداقل سپرده برای کار با متاتریدر 5 چقدر است؟”
در پاسخ به این سؤال باید گفت: متاتریدر 5 صرفاً یک پلتفرم معاملاتی است و حداقل سپرده را تعیین نمی‌کند. در واقع این بروکر شماست، که از طریق متاتریدر 5 به شما خدمات ارائه می‌دهد و هر بروکر، قوانین و شرایط خاص خود را دارد، از جمله حداقل مبلغی که برای شروع معامله باید در حسابتان واریز کنید؛ بنابراین بروکر انتخابی و نوع حساب معاملاتی حداقل سپرده را مشخص می‌کند. به طور کلی حداقل سپرده در بروکرهای مختلف متفاوت است و این مبلغ می‌تواند از 10 دلار تا 1000 دلار یا حتی بیشتر باشد.
چگونه حداقل میزان سپرده گذاری در متاتریدر 5 را پیدا کنیم؟
1- به وب سایت بروکر مورد نظرتان مراجعه کنید.
2- بخش مربوط به حساب‌های معاملاتی را پیدا کنید.
3- به دنبال مشخصات حداقل سپرده برای نوع حسابی که می‌خواهید افتتاح کنید باشید.

نحوه ثبت کردن حد ضرر متحرک (Trailing Stop) در متاتریدر ۵

حد ضرر متحرک یا Trailing Stop ابزاری قدرتمند در متاتریدر 5 است که به شما کمک می‌کند تا سود خود را در معاملات محافظت کنید. این نوع حد ضرر به طور خودکار دنبال قیمت حرکت می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که در صورت برگشت ناگهانی قیمت، سود شما حفظ خواهد شد.
در واقع کاربرد حد ضرر متحرک یا Trailing Stop آن است که 1- از سود خود را در معاملات حفظ کنید، 2- ضرر خود را محدود کنید و 3- با خیال راحت‌تر معامله کنید.
در بازار فارکس یکی از مهم‌ترین نکات این است که ابتدا تجربه کسب کنید، سپس در حساب واقعی ترید کنید به همین دلیل حتماً و حتماً برای تسلط بر نحوه ثبت حد ضرر متحرک، چند بار اینکار را در حساب دمو متاتریدر 5 انجام دهید.
مراحل ثبت حد ضرر متحرک Trailing Stop در متاتریدر 5:
1- پوزیشن معاملاتی خود را در پنجره ترمینال پیدا کنید.
2- روی پوزیشن راست کلیک کنید و Trailing Stop را انتخاب کنید.
3- مقدار فاصله حد ضرر را به پیپ یا درصد تعیین کنید.

حد ضرر متحرک یا Trailing Stop چگونه فعال میشود؟

در واقع با توجه به جهت حرکت بازار و جهت معامله شما حد ضرر متحرک یا Trailing Stop فعال میشود، به این صورت که اگر شما معامله خرید داشته باشید و قیمت در حال افزایش باشد، با فعال سازی حد ضرر متحرک روی 10 پیپ، تا زمانی که قیمت همچنان افزایش پیدا می‌کند، حد ضرر متحرک نیز بالاتر خواهد رفت اما به محض برگشت قیمت به اندازه 10 پیپ (ریزش قیمت) حد ضرر متحرک فعال میشود و معامله به صورت خودکار بسته خواهد شد.
برای معامله فروش شرایط برعکس است؛ یعنی تا زمانی که قیمت کاهش پیدا می‌کند، حد ضرر متحرک نیز با قیمت کاهش کی یابد اما به محض برگشت قیمت (افزایش قیمت) با توجه به اندازه حد ضرر متحرکی که مشخص کرده‌اید معامله بسته خواهد شد.

آموزش معامله کردن و ترید با متاتریدر 5

می‌توان به دو روش در MT5 معامله باز کرد:

روش اول ترید با متاتریدر 5

برای ترید کردن با نرم افزار MetaTrader 5 از سربرگ «View» باید پنجره «Market Watch» را فعال کنید. البته یک کلید میانبر هم دارد، با انتخاب هم‌زمان Ctrl + M نیز می‌توانید پنجره «Market Watch» را باز کنید.

حال روی نماد مد نظر مثلاً جفت ارز EUR/USD یا هر نماد دیگری که قصد ترید دارید، کلیک راست کرده و چارت نمودار آن را باز کنید. سپس با کمک باکس قرمز و آبی رنگ که در گوشه سمت چپ صفحه دیده می‌شود، با توجه به تحلیل خود روی دکمه «Buy» یا «Sell» بزنید.

روش دوم ترید با متاتریدر 5

یک روش دیگر نیز برای باز کردن معاملات در متاتریدر 5 وجود دارد. در این روش شما هنگام باز کردن معامله می‌توانید حد سود و حد ضرر را نیز تعیین کنید. برای اینکار روی new order که در نوار ابزار دیده می‌شود، کلیک کنید. تا یک پنجره جدید برایتان باز شود. در این پنجره که order نام دارد اطلاعات زیر را باید بشناسید:

1- symbol یا نماد: از اینجا نماد معاملاتی مد نظر را انتخاب کنید.

2- Volume یا حجم: در این بخش حجم معامله یا همان لات (LOT) معامله مشخص می‌شود

3- Stop Loss یا حد ضرر: نرخ حد ضرر را قبل از باز کردن معامله از اینجا می‌توان مشخص کرد.

4- Take Profit یا حد سود: از اینجا قیمت تارگت معامله قبل از آنکه معامله باز شود را می‌توان مشخص کرد.

5- Comment همان کامنت: توضیحاتی برای خود شماست.

6- Type یا نوع معامله: از این بخش می‌توانید انتخاب کنید که معامله شما فوری (Market Execution) یا معامله در انتظار (Pending Order) است. معاملات فوری همان لحظه انجام می‌شود. معاملات در انتظار برای قیمت‌هایی بالاتر یا پایین‌تر از حال حاضر بازار تنظیم می‌شود.

7buy یا sell : نهایتاً برای معامله خرید گزینه Buy و برای فروش گزینه Sell را انتخاب کنید.

نحوه قرار دادن حد ضرر و حد سود در متاتریدر 5

پس از آنکه یک معامله را توسط Meta Trader باز کردیم. باید برای آن حد سود (تارگت) و حد ضرر (استاپ لاس) قرار دهیم. بهتر است هنگام ثبت سفارش برای معاملات خود حد سود و ضرر قرار دهید یا آنکه بلافاصله بعد از باز کردن معامله اینکار را انجام دهید. دو دلیل مهم برای اینکار وجود دارد:

  1. ممکن است اینترنت یا به هر طریقی دسترسی شما به بازار قطع شده و دیگر نتوانید معامله خود را مدیریت کنید.
  2. شما با قرار دادن حد سود برای معاملاتتان، سود حاصل شده در آن معامله را برای خود سیو کرده‌اید همچنین با قرار دادن حد ضرر برای معاملات از آنکه بیشتر از یک حد خاصی ضرر کنید، اجتناب کرده‌اید.

همان‌طور که بیان شد می‌توانید هنگام باز کردن معامله یا پس از انجام معامله حد سود و ضرر برای معاملات خود تنظیم کنید در ادامه هر دو روش را توضیح می‌دهیم.

ثبت سفارش‌ حد سود و حد ضرر هنگام باز کردن معامله با MetaTrader 5

این روش در بخش دوم تیتر آموزش ترید کردن توضیح داده شده است. شما قبل از باز کردن معامله نرخ حد سود و حد ضرر را وارد می‌کنید و سپس معامله را باز می‌کنید.

ثبت سفارش‌ حد سود و حد ضرر پس از باز کردن معامله با MetaTrader 5

افرادی که اسکالپر هستند، نمی‌توانند هربار تمامی آیتم‌های پنجره Order را هنگام باز کردن معامله جدید پر کنند؛ زیرا زمان کافی برای اینکار را ندارد؛ بنابراین مستقیما با کمک باکس سمت چپ صفحه معامله خود را انجام می‌دهند یا هر معامله‌گر دیگری که قصد دارد سریعا معاملات خود را انجام دهد.

این تریدرها باید پس از باز کردن معامله خود حد سود و حد ضرر برای آن تنظیم کنند. برای اینکار با توجه به نوع معامله BUY یا SELL باید اقدامات زیر را انجام دهید:

تعیین تارگت و استاپ لاس برای معامله خرید

زمانی که یک معامله خرید (BUY) باز می‌کنید یک خط روی صفحه نمایش شما ایجاد می‌شود که نرخ باز شدن معامله را نشان می‌دهد. در این حالت برای تعیین حد سود کافی است روی آن خط کلیک کرده و آن را به سمت بالا بکشید و در محل مد نظر رها کنید. زمانی که روی خط جدید موس را نگه‌می‌دارید از میزان پیپ گرفته تا قیمت معامله و مقدار سود نشان داده می‌شود.

برای تعیین حد ضرر یا استاپ لاس در معاملات خرید کافی است خط معاملاتی را با موس گرفته و به سمت پایین بکشید و در محل مد نظر بکشید. در این حالت نیز زمانی که روی خط حد ضرر موس را نگه‌دارید میزان ضرر و میزان فاصله تا محل را به شما نشان می‌دهد.

تعیین تارگت و استاپ لاس برای معامله فروش

برای معاملات فروش باید برعکس معاملات خرید عمل کنید. در معاملات فروش ما زمانی سود می‌کنیم که قیمت نماد معاملاتی کاهش یابد. بدین ترتیب برای قرار دادن حد سود در معاملات فروش، روی خط حاصل از باز کردن معامله کلیک کرده، آن را به سمت پایین بکشید و طبق استراتژی معاملاتی‌تان در بهترین نرخ قرار دهید.

برای قرار دادن حد ضرر باید خط قیمت ورود را به سمت بالا بکشید و طبق مدیریت سرمایه و استراتژی خود، نرخ حد ضرر را انتخاب کنید.

جمع بندی

در این مقاله آموزشی همیار کرپتو، نرم افزار متاتریدر 5 معرفی شد که یکی از نرم‌افزارهای کاربردی ترید بین تریدهای بازار فارکس است. در این مقاله به آموزش دانلود، نصب و کار با نرم افزار MT5 پرداخته شده است. اگر سؤالی راجع به هر بخش دیگری از این نرم افزار دارید با ما در میان بگذارید تا آموزش آن را برایتان آماده کنیم.

سوالات متداول

معامله کردن و ترید با متاتریدر 5 به چه صورت است؟

از سربرگ «View» باید پنجره «Market Watch» را فعال کنید. البته یک کلید میانبر هم دارد، با انتخاب هم‌زمان Ctrl + M نیز می‌توانید پنجره «Market Watch» را باز کنید. سپس روی نماد مد نظر مثلاً جفت ارز EUR/USD یا هر نماد دیگری که قصد ترید دارید، کلیک راست کرده و چارت نمودار آن را باز کنید. سپس با کمک باکس قرمز و آبی رنگ که در گوشه سمت چپ صفحه دیده می‌شود، با توجه به تحلیل خود روی دکمه «Buy» یا «Sell» بزنید.

چطور در متاتریدر 5 حد ضرر و حد سود تعیین کنم؟

هنگام باز کردن معامله می‌توانید حد سود و حد ضرر را نیز تعیین کنید. برای اینکار روی new order که در نوار ابزار دیده می‌شود، کلیک کنید. تا یک پنجره جدید برایتان باز شود. در این پنجره که order  نام دارد اطلاعات زیر را وارد کنید:

3Stop Loss یا حد ضرر: نرخ حد ضرر را قبل از باز کردن معامله از اینجا می‌توان مشخص کرد.

Take Profit یا حد سود: از اینجا قیمت تارگت معامله قبل از آنکه معامله باز شود را می‌توان مشخص کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا