💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال

فالینگ نایف (Falling Knife) 🔪 چاقوی 2 لبه یا قاتل معامله‌گران

آموزش صرافی بینگ ایکس

ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک ترند رو به رشد در دنیای مالی و اقتصادی جهان شناخته شده‌اند. با افزایش محبوبیت و استفاده از ارزهای دیجیتال، تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران به دنبال شناسایی الگوهای قیمتی و تشخیص جهت حرکت بازار در این بازار هستند. یکی از الگوهای معروف در تحلیل تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال، الگوی فالینگ نایف (Falling Knife) است. فالینگ نایف یا چاقوی در حال سقوط یک اصطلاح عامیانه برای کاهش شدید قیمت یک دارایی است. در این مقاله از تیم تولید محتوا همیار کریپتو، به معرفی و بررسی دلایل تشکیل الگو فالینگ نایف می‌پردازیم.

با مراجعه به وبسایت همیار کریپتو و استفاده از آموزش‌ ارز دیجیتال رایگان، می‌توانید در حوزه ی معاملات ارز دیجیتال و ترید فعالیت کنید و درآمد داشته باشید. این آموزش‌ها اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا در این حوزه مهارت‌های لازم را بدست آورید.

فالینگ نایف (Falling Knife)؛ قاتل معامله‌گران ارزهای دیجیتال!

فالینینگ نایف (Falling Knife) در ارز دیجیتال به وضعیتی اشاره دارد که قیمت یک رمز ارز به طور ناگهانی و شدید کاهش می‌یابد. این وضعیت معمولاً به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی رخ می‌دهد و ممکن است به صورت یکنواخت و پیوسته نیز ادامه یابد.

 

اصطلاح فالینینگ نایف عموماً در مدیریت سرمایه کاربرد دارد که می‌گوید:

سعی نکنید چاقوی در حال سقوط را بگیرید“.

منظور آن است که وقتی یک چاقو از جایی در حال سقوط است (هر چقدر هم که ارزشمند باشد) و شما سعی کنید آن را بگیرید، زخمی خواهید شد و خون از دست خواهید داد (خون در بازارهای مال به سرمایه و پول اشاره دارد).

آموزش خصوصی فارکس

 در واقع شما باید “قبل از خرید آن دارایی صبر کنید تا ریزش قیمت به پایان برسد.” اگر صبر نکنید حتی ممکن است کاملاً ورشکسته شوید!

خطرات معامله با فالینگ نایف یا چاقوی در حال سقوط

در فالینینگ نایف به دلیل اینکه قیمت به سرعت کاهش می‌یابد، بسیار خطرناک و دارای ریسک است و به‌عنوان قاتل معامله‌گران ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

در حالت فالینیگ نایف، سرمایه‌گذاران ممکن است تمایل داشته باشند که در بازه زمانی ریزش قیمت، به دلیل کاهش شدید قیمت، خرید انجام دهند، اما همان‌طور که گفته شد، قیمت به صورت ناگهانی و پیوسته کاهش می‌یابد و ممکن است ریسک بالایی داشته باشد.

به دلیل شدت و سرعت کاهش قیمت در فالینینگ نایف، معمولاً پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران از ورود به بازار در این شرایط خودداری کنند. به جای آن، توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران صبر کنند تا قیمت ثبات یابد و نشانه‌هایی واضح از تغییر جهت قیمت دیده شود، سپس اقدام به خرید کنند.

در واقع زمان رخ دادن فالینگ نایف، معامله گران غلبه احساسات مانند طمع یا امید پیدا می‌کنند و با خود می‌گویند: واااای… عالی است دو روز قبل خدا تتر باید این رمز ارز می‌خریدم و الآن 50 درصد ریزش کرده… حاجی همین‌جا بخرم نونم تو روغنه… چون برگرده قیمت قبل عملاً 100 درصد سود کردم.”

در ادامه برای کسب سود زیاد، مقدار سرمایه زیادی نیز وارد بازار می‌کنند که منجر به ضرر زیاد یا از دست دادن تمام دارایی می‌شود. مثال آن را بعدتر در رابطه با ارز دیجیتال لونا می‌آوریم.

مهم است که در هر نوع سرمایه‌گذاری، از جمله در بازار رمز ارزها، مدیریت ریسک و تحلیل دقیق اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بهتر را رعایت کنید. همچنین، مشاوره حرفه‌ای از متخصصان مالی و بازار رمز ارزها می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد سرمایه‌گذاری خود بگیرید.

با توجه به شرایط و میزان تسلط خودتان از بازار ارز دیجیتال آموزش ببینید، توصیه ما آموزش خصوصی ارز دیجیتال است. در همیار کریپتو محتوای آموزشی کاملاً مناسب با سطح علم شما و زمان خالی شما به صورت حضوری و غیرحضوری قابل ارائه است.

الگوی فالینگ نایف در ارزهای دیجیتال

الگوی فالینگ نایف یک الگوی تحلیل تکنیکال است که در چارت قیمتی انواع نمادهای معاملاتی مانند ارزهای دیجیتال مشاهده می‌شود. این الگو با یک کندل قیمتی صعودی آغاز می‌شود، سپس با کندل‌های قیمتی نزولی پیاپی و باز شدن نزدیک به قیمت بسته قبلی، ادامه می‌یابد.

فالینگ نایف falling knife

نمودار بالا یک مثال از فالینینگ نایف (Falling Knife) است و ریسک‌هایی ناشی از تلاش برای پیش‌بینی کف را نشان می‌دهد.

اصولاً در ریزش‌هایی مانند چارت بالا تریدرهایی هستند که سعی می‌کنند «چاقوی در حال سقوط را بگیرند». این افراد در حدود قیمت 8.50 دلار ممکن است وارد معامله خرید شوند چرا که یک کندل صعودی مثبت دیده‌اند (کندل پینوکیو – کندل دروغ‌گو). با این‌حال قیمت به ریزش ادامه می‌دهد و این افراد دارایی خود را از دست خواهند داد.

تایم فریم نمودار روزانه است و با شمردن کندل‌ها متوجه می‌شوید یک ماه تا رسیدن قیمت به عدد قبلی زمان برده است!! معامله‌گرانی که منتظر تائید بودند، می‌توانستند از انتقال از 6.00 دلار به 10.00 دلار در ماه بعد سود ببرند.

شرایط تشکیل الگوی فالینگ نایف

موقعیت قبلی: الگوی فالینگ نایف معمولاً در نقاط بالای روند نزولی قیمتی ارز دیجیتال تشکیل می‌شود. این الگو ممکن است نشان‌دهنده اتمام یک حرکت صعودی و شروع یک حرکت نزولی باشد.

– کندل قیمتی: در الگوی فالینگ نایف، کندل قیمتی نزولی پیاپی و باز شدن نزدیک به قیمت بسته قبلی را مشاهده می‌کنیم. این کندل‌ها نشان‌دهنده قدرت فروشندگان و ضعف خریداران است.

– حجم معاملات: در هنگام تشکیل الگوی فالینگ نایف، حجم معاملات نیز می‌تواند افزایش یابد. این نشان‌دهنده علاقه بیشتر فروشندگان به فروش و کاهش علاقه خریداران به خرید است.

دلایل تشکیل الگوی فالینگ نایف

زمانی که در حال تحلیل تکنیکال هستید می‌توانید در بازه زمانی‌های مختلف روی رمز ارزهای مختلف الگوی فالینگ نایف را پیدا کنید. با این حال خیلی اوقات دلیل فالینگ نایف صرفاً تکنیکالی نبوده و عوامل دیگری نیز دخیل است که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم.

1 – بحران اقتصادی:

یکی از دلایل تشکیل الگوی فالینگ نایف، بحران‌های اقتصادی و مالی است. در زمان‌های بحرانی، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارهای مالی کاهش می‌یابد و قیمت ارزهای دیجیتال نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

2 – اخبار منفی:

اخبار منفی مرتبط با پروژه یا شرکت پشتوانه ارز دیجیتال نیز می‌تواند عامل تشکیل الگوی فالینگ نایف باشد. این اخبار می‌توانند شامل اتهامات تقلب، نقض قوانین یا از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران باشند.

3 – تغییرات بازار:

تغییرات در عرضه و تقاضای بازار همچنین می‌تواند دلیل تشکیل الگوی فالینگ نایف باشد. افزایش عرضه و کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال و تشکیل این الگو می‌شود.

4- مارکت سنتیمنت یا احساسات بازار

یکی از فالینیگ نایف‌هایی که بازار ارز دیجیتال تجربه کرده است. ریزش کل بازار به دلیل جلوگیری چین از استخراج ارز دیجیتال در سال 2021 بود. این کار باعث شد احساسات کل تریدرها درگیر شود و ترس حاکم منجر به ریزش قیمت رمز ارزها شد. در واقع ارزهای دیجیتال در حدود 2 ماه بیش از 50 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

5- دستکاری بازار (Market manipulation)

نهنگ‌های بازار به راحتی می‌توانند قیمت ارزهای دیجیتال را دستکاری کنند تا خود به سود برسند برای مثال در دسامبر سال ۲۰۱۷، یک سفارش فروش با حجم بالا روی بیت کوین ثبت شد که منجر به ریزش شدید قیمت بیت کوین شد. بعدها معلوم شد که این سفارش فروش ساختگی توسط یک موسسه مالی و برای کاهش قیمت بوده تا مجدد بتواند در قیمت‌های پایین‌تر خرید کند.

شما با معامله در صرافی BingX می‌توانید هم‌زمان ترید ارزهای دیجیتال و نمادهای فارکس را با کمترین کارمزد تجربه کنید. آموزش صرافی بینگ ایکس را در این لینک آموزش ببینید و از تخفیف و پاداش های ثبت نام و واریزی در آن بهره ببرید.

یک نمونه الگوی فالینگ نایف: بحران Terra-LUNA

یکی از نمونه‌های عینی در مورد الگوی Falling Knife در ارزهای دیجیتال، مربوط به رمز ارز لونا است. ارز دیجیتال لونا در 10 روز قیمت آن از 100 دلار به تقریباً 0 رسید. مثال عینی از عرش به فرش رسیدن! جزئیات اتفاق به شرح زیر است.

فالینگ نایف خطرناک

تاریخ ۷ مه ۲۰۲۲: قیمت استیبل کوین UST به ۰.۹۸۵ دلار رسید و ارزش آن از دلار کمتر شد. در همین تاریخ قیمت لونا در  ۷۷.۵ تتر باز شد.

فردای آن روز یعنی تاریخ ۸ مه ۲۰۲۲: مدیرعامل ارز دیجیتالِ لونا، آقای دو کوان (Do Kwon) در اظهارات خود گفت هیچ خطری وجود ندارد. حتی عوامل بنیادی ارز دیجیتال لونا خبر از خرید بیت کوین به‌عنوان حمایت و پشتوانه‌ای برای لونا اعلام کردند. در این زمان پایین‌ترین قیمت لونا به ۵۹.۴۲ تتر رسید.

تاریخ 9 مه ۲۰۲۲: بااین‌حال در روز سوم قیمت UST در برابر دلار به ۰.۳۵ دلار رسید که تَرکِش‌های این سقوط روی لونا تأثیر مستقیم گذاشت و این ارز دیجیتال شروع به سقوط کرد.

تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۲: بسیاری از صرافی‌ها معاملات آتی لونا را حذف کردند و بیشتر از صد میلیون دلار از معاملات لیکوئید شد.

در روز بعد یعنی ۱۲ مه ۲۰۲۲: قیمت ارز دیجیتال LUNA به کمتر از ۰.۱۰ تتر رسید.

تاریخ 16 مه ۲۰۲۲: فورک جدید برای این رمز ارز اعلام شد اما چیزی جز نوشداروی پس از مرگ سهراب نبود و این رمز ارز بیش از 99 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

حتی اکنون که بیش از یک سال از این واقعه گذشته است، این رمز ارز همچنان هیچ ارزشی ندارد و فرض کنید یک ترید با خودش وقتی قیمت لونا به 50 تتر رسیده بود میگفت: ایول، عالیه بخرم…”الآن ارزش خاک از دارایی این تریدر بیشتره!

برای آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال مقاله همیارکریپتو را بخوانید و برای آموزش رایگان میتوانید آموزش ارز دیجیتال رایگان

جمع بندی

الگوی فالینگ نایف در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات قیمتی و روند نزولی باشد. تحلیل این الگو و درک دلایل تشکیل آن می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات بهتری درباره خرید یا فروش ارزهای دیجیتال بگیرند. برای استفاده مؤثر از این الگو، تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران باید به عوامل مختلفی مانند بحران‌ها، اخبار منفی و تغییرات بازار توجه کنند.

با این تفاسیر هیچ شخص عاقلی چاقویی که در حال سقوط است را نمی‌گیرد زیرا کاری غیرمنطقی است و سلامت شخص تهدید می‌شود. در بازار ارز دیجیتال نیز به همین صورت است گرفتن یک چاقوی در حال افتادی سرمایه شما را در خطر و تهدید جدی قرار می‌دهد.

سؤالات متداول

چرا به افت شدید بازار فالینگ نایف  «چاقوی در حال سقوط» گفته می‌شود؟

در واقع اصطلاح چاقوی در حال سقوط به دو موضوع 1- کاهش شدید قیمت و 2- هشدار دادن درباره دشواری گرفتن چاقو در این نوع الگوی تکنیکالی اشاره دارد.

آیا ورود به بازار هنگام ایجاد شرایط فالینگ نایف توصیه می‌شود؟

خیر. یک شرط همه در بازارهای مالی معاملات منطقی است. معامله‌ای که ریوارد آن به ریسک آن بیارزد. در الگوی فالینگ نایف، اکثر مواقع ریسک ورود به معامله بسیار بالا است.

معامله‌گرها چگونه از چاقوی در حال سقوط استفاده می‌کنند؟

در واقع افراد خبره در این مواقع به دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای معاملات فروش (Sell) هستند تا از ریزش قیمت سود بگیرند.

چگونه فالینگ نایف را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص الگوی فالینگ نایف، باید تسلط کامل به شرایط کلی بازار و نماد مورد بررسی داشته باشید و از ابزارهای تحلیل تکنیکال کمک بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا