💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال

استیک ارز دیجیتال چیست؟ آموزش درآمدزایی با استیکینگ ارز دیجیتال در 2024

آموزش صرافی بینگ ایکس

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ سؤالی که این روزها به دلیل نشانه‌های رشد قیمت ارزهای دیجیتال و همین‌طور افزایش نرخ دلار بسیار پرسیده می‌شود. به ساده‌ترین بیان استیک ارز دیجیتال؛ روشی است که در آن درآمد غیر فعالِ دلاری برای خود ایجاد خواهید کرد.

در مقاله «استیک ارز دیجیتال چیست؟ آموزش درآمدزایی با استیکینگ ارز دیجیتال در 2024» به بررسی مفاهیمی مانند تفاوت اثبات کار و اثبات سهام، روش‌های استیک ارز دیجیتال، معایب و مزایای آن، بهترین رمز ارزها برای استیکینگ و هر آنچه شما دراین‌باره نیاز به آموزش دارید، می‌پردازیم.با همیار کریپتو در ادامه باشید.

استیک ارز دیجیتال چیست؟ معرفی استیک کردن یا سپرده گذاری ارز دیجیتال

در بازار ارز دیجیتال برای تائید تراکنش‌های انجام‌شده دو راه‌کار وجود دارد که به یکی از آن‌ها استیکینگ (Staking) گفته می‌شود. در Staking ارز دیجیتال شما باید مقدار مشخصی از دارایی رمز ارز خود را برای مدت زمان معینی در پلتفرم خاصی نگه‌داری کنید (یا به عبارتی قفل کنید.) این امر باهدف پشتیبانی از بلاک چین و تائید تراکنش‌ها در شبکه رمز ارز انجام می‌شود.

روش دیگر تائید تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاک چین، ماینینگ ارز دیجیتال است البته در این روش رمز ارز جدید نیز تولید می‌شود اما در روش استیکینگ این‌طور نیست و صرفاً تراکنش‌ها تائید می‌شود. ازآنجایی‌که روش ماینینگ باعث آلوده شدن محیط زیست می‌شود و سرمایه اولیه و به‌طور هزینه بیشتری در آن باید پرداخت کرد، استیکینگ بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

استیکینگ می‌تواند منبع خوبی به‌عنوان یک درآمد غیرفعال باشد؛ سوددهی بالا بدون نیاز به ترید در کنار خاصیت ضد تورمی بسیاری از رمز ارزها استیک کردن ارز دیجیتال را به روشی جذاب برای کسب سود تبدیل می‌کند. قبل از اینکه به ادامه بحث بپردازیم برای درک بهتر این مفهوم باید بدانید که اثبات سهام چیست و استیکینگ به چه شکلی کار می‌کند.

استیک ارز دیجیتال یکی از راه‌های کسب درآمد غیرفعال آن‌هم دلاری است. در این روش دیگر نیازی به ترید نیست و این امر Staking ارز دیجیتال را برای بسیار از افراد جذاب می‌کند. برای آنکه به توضیح سایر مفاهیم مرتبط با استیک ارز دیجیتال بپردازیم باید با روش اثبات سهام PoS آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: برای آن‌که با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال آشنا شده و عملاً یک جلسه آموزشی رایگان داشته باشید به شما توصیه می‌کنیم مقاله اصطلاحات ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

آموزش خصوصی فارکس

الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام و اثبات کار

اثبات کار (PoW –> Proof Of Work) همان‌طور که از نامش پیداست از کاربر می‌خواهد کاری (فعالیت) انجام دهد و در ازای آن پاداش دریافت نماید. عملکرد بیت کوین به‌صورت اثبات کار است.

در این روش ماینرها باید مسائل سخت و پیچیده را توسط پردازنده‌های دستگاه‌های خود حل کنند و در ازای آن پاداش دریافت نمایند. در حین این عمل تراکنش‌های انجام شده در شبکه تائید شده و به بلاک‌ها اضافه می‌شوند.

در این روش مصرف انرژی بسیار بالاست و از طرفی سخت‌افزارهای قدرتمندی برای حل معماها نیاز دارد. بدین ترتیب کاربران به دنبال روشی بهینه‌تر برای انجام این عمل بودند و الگوریتم اثبات سهام به وجود آمد.

در الگوریتم اثبات سهام بجای استفاده از سخت‌افزارها، از نودهای Node خاصی برای تائید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در روش اثبات سهام، کاربرهای یک بلاک چین باید دارایی بومی خود را در آن بلاک چین قفل کنند تا یک یا چند نود به‌طور تصادفی به آن‌ها تعلق گیرد تا بتوانند اعتبار سنجی تراکنش‌ها را به‌واسطه دارایی خود در بلاک چین کسب کنند.

اثبات سهام

تفاوت هولد کردن و استیک کردن رمز ارز

فرض کنید رسول و محمد هر کدام 100 عدد کاردانو خریداری می‌کنند. محمد دارایی رمز ارز کاردانو خود را در به شکل معمولی به ولت خود انتقال داده و در آنجا نگه‌داری یا همان هولد می‌کند. محمد اگر یک سال یا ده سال دیگر بخواهد دارایی کاردانو خود را بفروشد بازهم همان 100 عدد کاردانو را دارد.

رسول تصمیم می‌گیرد تا دارایی رمز ارز کاردانو خود را استیک کند. در فرآیند استیک ارز دیجیتال کاردانو به او به ازای استیکینگ کاردانو پاداش تعلق می‌گیرد؛ یعنی رسول پس از یک سال دارایی‌اش اضافه می‌شود!

بدین ترتیب در هولد کردن به شما هیچ پاداشی داده نمی‌شود درحالی‌که در فرآیند Staking ارز دیجیتال با توجه به بلاک چین و رمز ارز استیک شده، پاداش دریافت خواهید کرد.

پلتفرم‌های استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال کیف پول‌ها و صرافی‌ها هستند.

سود Staking ارزهای دیجیتال

برای کسب سود از استیک ارز دیجیتال باید به عوامل مختلفی دقت کرده و شرایط کلی و جو حاکم بر بازار را بررسی کنید بنابراین برای انجام استیک ارز دیجیتال هیچ‌وقت عجله نکرده و پس از تحقیقات مختلف تصمیم نهایی را بگیرید. برای شروع استیکین در بازار ارز دیجیتال ابتدا باید جواب سوالات زیر را بدانید:

آیا مدت زمان زیادی است که کلیت بازار ارز دیجیتال رشد کرده است؟

اگر پاسخ بله است؛ بنابراین اکنون زمان مناسبی برای Staking ارز دیجیتال نیست چراکه در فرآیند استیک کردن شما باید مدت‌زمانی دارایی خود را قفل کنید. حال فرض کنید در این زمان قیمت دارایی شما ریزشی باشد، در این صورت شاید ارزش رمز ارز همراه با پاداش استیک کمتر از زمانی باشد که فرآیند Staking ارز دیجیتال را شروع کرده‌اید.

در این زمان‌ها ترید کردن یک ارز دیجیتال سود بیشتری برای شما (با توجه به میزان مهارت شما در ترید) خواهد داشت.

در چه پلتفرمی قصد استیک کردن دارید؟

فرض کنید قصد استیک کردن رمز ارز تتر را دارید. پاداش پرداختی برای این رمز ارز در پلتفرم A متفاوت با پلتفرم B است؛ بنابراین بهترین پلتفرم را برای استیک کردن انتخاب کنید.

چه رمز ارزی را می‌خواهید استیک کنید؟

پاداش استیک کردن رمز ارزهای گوناگون باهم متفاوت است. سعی کنید رمز ارزی که قابل اطمینان باشد از طرفی پاداش خوبی نیز ارائه دهد را انتخاب کنید.

بازه زمانی پاداش را بررسی کرده اید؟

بازه پرداخت پاداش هر بلاک چین باهم متفاوت است. بعضی از آن‌ها به‌صورت دقیقه‌ای و برخی دیگر به‌صورت روزانه یا ماهانه پاداش استیک را پرداخت می‌کنند.

استیک ارز دیجیتال چیست؟

انواع استیکینگ ارز دیجیتال

سه روش پذیرفته شده برای استیک  ارز دیجیتال شامل 1- استیکینگ سرد (Cold Staking)، 2- استیکینگ قفل شده (Locked Staking) و 3- استیکینگ منعطف (Flexible Staking) است.

نکته مهم در تمامی روش‌ها آن است که با توجه به بلاک چین بازه زمانی و سود استیک ارز دیجیتال متفاوت خواهد بود؛ بنابراین قبل از انتخاب این امر را حتماً بررسی کنید.

استیکینگ قفل شده یا استیکینگ ثابت (Locked Staking)

در استیکینگ قفل شده (Locked Staking) یا استیکینگ ثابت باید برای بازه زمانی مشخص رمز ارز خود را در یک کیف پول یا صرافی نگه‌داری کنید.

در این روش نمی‌توان تا پایان زمان رمز ارز را از صرافی یا کیف پول خارج کرد. البته در برخی موارد اگر قبل از آن مدت زمان مشخص دارایی خود را از حالت استیک خارج کنید باید جریمه پرداخت نمایید؛ بنابراین این روش بیشتر مناسب افراد هولدر است.

نکته جالب این روش آن است که می‌توانید توکن‌های اثبات سهام و توکن‌های غیر اثبات سهام را با این روش استیک کرده و کسب سود کرد.

اصطلاحات مهم در رابطه با استیکینگ قفل شده:

  1. Annual Percentage Yield (درصد سود سالیانه): که به اختصار APY گفته میشود میزان سود سالانه را بیان میکند که با قفل کردن دارایی به صورت سالیانه سود محاسبه میشود که به تعداد ماه ها تقسیم میشود و سود پرداخت میشود.
  2. (Duration (Days: براساس روزهایی که استیکینگ قفل شده برای ارز دیجیتال مدنظر وجود دارد. بنابراین امکان Stake به صورت 15 روزه، 30 روزه، 60 روزه یا 90 روزه وجود دارد که بستگی به ارز انتخابی دارد.
  3. Minimum Locked Amount: حداقل تعداد از یک رمز ارز که برای استیکینگ لازم است را نشان می‌دهد. برای کسب سوددهی از استیکینک DOT، باید حداقل 10 عدد از رمز ارز دات را ذخیره کنید.

استیکینگ سرد (Cold Staking)

استیکینگ سرد (Cold Staking) به‌نوعی زیرمجموعه استیکینگ قفل شده هست. در استیکینگ سرد، دارایی ارز دیجیتال در کیف پول فاقد اتصال به اینترنت (کیف پول سرد) مثل کیف پول سخت‌افزاری استیک خواهد شد.

افرادی که قصد استیک کردن دارایی زیادی را دارند به دلیل امنیت بالای، کیف پول‌های سخت‌افزاری از این روش استفاده می‌کنند.

نکته حائز اهمیت در این روش آن است که اگر دارایی رمز ارز به کیف پول دیگری منتقل شود، سود استیک از بین خواهد رفت!

استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

در روش استیکینگ منعطف همان‌طور که از نامش پیداست، سخت‌گیری زیادی وجود ندارد. در این روش نیز باید رمز ارز در کیف پول یا صرافی استیک شود بااین‌حال می‌توان هم‌زمان با دارایی رمز ارز خود ترید نیز انجام دهید.

در روش استیکینگ منعطف به دلیل امکان انجام ترید، سود کمتری به افرادی که دارایی خود را استیک کرده‌اند، نسبت به دو روش قبل تعلق می‌گیرد.

اگر قصد درآمد دلاری دارید و از طرفی هنوز دانش و مهارت ترید را ندارید، به صورت رایگان از کانال سیگنال ارز دیجیتال همیار کریپتو استفاده کنید.

برای اینکه نتیجه خوبی در معاملات خود بگیرید باید آموزش ببینید که بهترین آموزش رایگانی که میتوانید ببینید و ورود به بازارهای مالی داشته باشید آموزش فارکس رایگان و آموزش ارز دیجیتال رایگان هست که در همیار میتوانید ببینید.

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

مزایای استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال را می‌توان از دو دیدگاه بررسی کرد. 1- مزایایی که برای شبکه و …  2- مزایایی که برای کاربر دارد.

1- مزایایی که برای شبکه بلاکچین دارد.

  • استیک ارز دیجیتال باعث شفافیت، تداوم رشد، ثبات و امنیت بیشتر شبکه بلاک چین می‌شود.
  • عدم نیاز به سخت‌افزار و درنتیجه عدم مصرف انرژی زیاد و ایجاد آلودگی بسیار

2- مزایایی که برای کاربر دارد.

  • ایجاد درآمد غیرفعال: شما با استیک ارز دیجیتال خود می‌توانید به دارایی خود اضافه کنید.
  • عدم نیاز به خرید، نگهداری و صرف هزینه‌های جانبی سخت‌افزارهای مورد نیاز ماین کردن
  • امکان محاسبه پاداش دریافتی قبل از استیکینگ ارز دیجیتال
  • عدم نیاز به مهارت خاص و پیچیدهاستیک ارز دیجیتال چیست؟

 

معایب استیک ارز دیجیتال

از آنجایی که استیک کردن روش ساده‌ای برای کسب درآمد است، افراد زیادی به سمت آن می‌روند اما دراین‌بین ممکن دچار کلاهبرداری شده یا درنهایت با وجود استیک کردن، سودی کسب نکنند. این معایب را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

1- بازار ارز دیجیتال، بازاری با نوسان‌های بالا است. فرض کنید در اواسط سال 2021 تصمیم به استیک  ارز دیجیتال خاصی گرفته باشید. با آنکه 1.5 سال از آن موقع گذشته است اما بسیار از رمز ارزها فاصله زیادی با سقف تاریخی خود دارند.

بدین ترتیب در زمان استیک ارز دیجیتال، شرایط کلی بازار و میزان رشد قیمت را بررسی کنید. در غیر این صورت ممکن است با آنکه سود دریافت می‌کنید اما بازهم ارزش دارایی شما کاهش‌یافته باشد.

2- همان‌طور که در انواع روش‌های استیک ارز دیجیتال بیان کردیم، در برخی روش‌ها باید یک بازه زمانی مشخصی دارایی خود را قفل نمایید؛ بنابراین اگر به آن دارایی احتیاج داشته باشید، ممکن است مجبور به پرداخت جریمه شوید یا کلاً نتوانید برداشت نمایید.

3- پس از خارج کردن دارایی‌تان از حالت استیک، گاهی تا هفت روز زمان می‌برد که دارای شما آزاد شده و قابل‌فروش باشد.

4- قبل از استیک کردن ارز دیجیتال خود از امن بودن استخر اطمینان حاصل کنید. (در فضای ارز دیجیتال روش‌های کلاهبرداری زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها استخرهای اسکم است.)

برای مثال رمز ارز هایدرا  Hydraدر صرافی کوکوین سرمایه زیادی را برای استیک جذب کرد چرا که وعده سوددهی 100 درصدی را به افراد داد، با ابن حال در حال حاضر 94 درصد کمتر از سقف تاریخی خود در حال معامله است!

کلاهبرداری از طریق استیکینگ ارز دیجیتال

همانطور که می دانید دنیا ارز های دیجیتال دنیایی با امکان سود سازی فراوان است اما بدلیل ناشناس بودن هویت افراد در این دنیا باعث بیشتر شدن امکان و احتمال کلاهبرداری می شود و استکینگ رمز ارز نیز از این قضیه مستثنی نیست و وعده های بسیاری داده می شود که پروژه استیکینگ های متنوع با امکان سود سازی روزانه و ماهانه ده ها درصد و از این طریق دارایی افراد را مورد سرقت قرار می دهند

برای اینکه از کلاهبرداران در دنیای استیکینگ ارز اهی دیجیتال بدور باشیم باید چند نکته ساده را بدانیم :
هرگز پروژه های استیکینگ سود های بسیار زیاد روزانه 5 تا 6 درصد یا سود ماهیانه 20 الی 30 درصد نداده و نخواهند داد و امکان چنین سود هایی در استیکینگ نیست
علاوه بر این موضوع هرگز در پلتفرم های ناشناس اقدام به سرمایه گذاری و استیک نکنیم

بهترین رمز ارزها برای استیکینگ

اگر می‌خواهید از استیک ارز دیجیتال کسب سود کنید بهتر است رمز ارزهایی که بیشترین سوددهی را دارند، انتخاب کنید. در این راستا چند رمز ارز برتر برای استیک در سال 2024 را به شما معرفی می‌کنیم.

ترتیب خاصی در معرفی این رمز ارزها وجود ندارد.

استیک تتر USDT

یکی از نگرانی‌های سرمایه گذاران در حوزه استیک ارز دیجیتال، کاهش قیمت رمز ارز است. در این خصوص می‌توان روی استیبل کوین‌ها سرمایه گذاری استیک را انجام داد. در بین استیبل کوین‌ها، رمز ارز تتر بزرگ‌ترین بازار را دارد؛ بنابراین میتواند انتخاب مناسبی باشد.

در حال حاضر میتوان به دو روش ثابت و منعطف رمز ارز تتر را استیک کرد.

استیک اتریوم ۲.۰ – ETH 2.0

سال گذشته سازوکار اتریوم به اثبات سهام تغییر کرد و بدین ترتیب امکان استیک این رمز ارز به وجود آمد. یکی از چالش‌های استیک اتریوم میزان موجودی 32 اتر است. اگر این مقدار موجودی ندارید می‌توانید به یکی از استخرهای استیکینگ (Staking) این رمز ارز بپیوندید.

استیک بایننس کوین BNB

استیک ارز دیجیتال بایننس کوین بسیار راحت بوده و میتوان در چند بستر مختلف آن را استیک کرد. خوشبختانه تاکنون محدودیتی برای حداقل دارایی رمز ارز بایننس استیک شده وجود ندارد. تنها بازپرداخت آن هفت روز زمان خواهد برد.

به ازای استیک کردن رمز ارز بایننس به شما پاداش تعلق می‌گیرد و این پاداش از کارمزدهای دریافتی در صرافی و شبکه تأمین می‌شود.

استیک کاردانو ADA

ارز دیجیتال کاردانو از سازوکار اثبات سهام استفاده کرده و جز مهم‌ترین پلتفرم‌های دارای بستر مناسب برای قراردادهای هوشمند است. این رمز ارز قابلیت استیک در صرافی‌ها، و کیف پول‌های مختلف را دارد.

بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال

یکی دیگر از نکاتی که زمان استیک ارز دیجیتال باید در نظر گرفت پلتفرم مناسب برای استیک است. چراکه در هر پلتفرم مدت زمان قفل شدن دارایی و پاداش استیک متغیر هست. در ادامه به معرفی بهترین صرافی‌ها، پلتفرم‌ها و کیف پول‌ها برای استیکینگ ارز دیجیتال می‌پردازیم.

بهترین صرافی‌ها برای استیکینگ بهترین پلتفرم‌ها برای استیکینگ بهترین کیف پول‌ها برای استیکینگ 
Bitpanda Lido کیف پول تراست (Trust Wallet)
Binance eToro کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)
Coinex Figment کیف پول اکسوس (Exodus)
Kucoin us کیف پول گواردا (Guarda)
Io Aqru کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)
FTX Exchange کیف پول هیوبی (Houbi)
OKEX کیف پول زنگو (ZenGo)
Hotbit کیف پول کوینومی (Coinomi)
Coinbase کیف پول مای کوین تینر(MyCointainer)

استیکینگ در صرافی ایرانی

در زمان نگارش این مقاله، هیچ کدام از صرافی های داخلی از این ویژگی پشتیبانی نمی کنند اما ممکن است در آینده برخی از صرافی ها از این ویزگی برای جذب کاربر استفاده کنند. در حال حاضر تنها می توانید از صرافی های خارجی برای انجام عملیات استیکینگ استفاده کنید.

برخی از کاربران به دلیل اینکه صرافی های خارجی نیاز به نرم افزار تغییر آی پی دارند، نگران این هستند که حسابشان مسدود شود. در صورتی که شما هم جزء این دسته از افراد هستید، بهترین راه استفاده از پلتفرم هایی است که مشکلی با کاربران ایرانی ندارند. زمانی که از این پلتفرم ها استفاده کنید، دیگر نگران چنین اتفاقی نخواهید بود.

استیک کردن در صرافی خارجی بینگ ایکس هم انجام میشود که میتوانید در آموزش صرافی بینگ ایکس ببینید.

جمع بندی

در بازار ارزهای دیجیتال میتوان به روش‌های متعددی کسب درآمد کرد که یکی از این روش‌ها استیک ارز دیجیتال است. در این روش شما دارایی رمز ارز خود را در شبکه بومی آن قفل کرده تا برای تائید تراکنش‌های انجام شده در شبکه به‌عنوان نود عمل کنند.

تیم تحلیلی مجموعه همیار کریپتو در مقاله «استیک ارز دیجیتال چیست؟ آموزش درآمدزایی با استیکینگ ارز دیجیتال در 2024» به آموزش صفر تا صد استیک ارز دیجیتال پرداخته است. اگر هنوز سؤالی در ذهن شما باقی مانده که در این متن آموزشی توضیح داده نشده، کامنت کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

سؤالات متداول

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

به فرآیندی که در آن دارایی رمز ارز خود را برای مدت زمان مشخصی در بلاک چین قفل کرده تا به تایید شدن تراکنش‌های شبکه کمک کنید، استیک در ارز دیجیتال گفته می‌شود.

مزایا و معایب استیک ارز دیجیتال چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت این فرآیند آن است که بدون آنکه کار خاصی انجام دهید می‌توانید برای خود درآمد غیر فعال ایجاد کنید.

مهم‌ترین عیب استیک ارز دیجیتال امکان اسکم بودن (کلاهبرداری) استخرهایی است که در آن دارایی خود را استیک می‌کنید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ترید کدام است؟

صرافی بینگ ایکس و صرافی مکسی بهترین صرافی‌های خارجی برای ترید در ارز دیجیتال هستند. که میتوانید آموزش صرافی بینگ ایکس و آموزش صرافی مکسی را ببینید.

چگونه از کلاهبرداری در استیکینگ بدور باشیم؟

برای اینکه از کلاهبرداران در دنیای استیکینگ ارز اهی دیجیتال بدور باشیم باید چند نکته ساده را بدانیم :
هرگز پروژه های استیکینگ سود های بسیار زیاد روزانه 5 تا 6 درصد یا سود ماهیانه 20 الی 30 درصد نداده و نخواهند داد و امکان چنین سود هایی در استیکینگ نیست
علاوه بر این موضوع هرگز در پلتفرم های ناشناس اقدام به سرمایه گذاری و استیک نکنیم

استیکینگ در چه پلتفرم هایی هیچگونه ریسکی ندارد؟

استیکینگ در صرافی های معتبر همچون بایننس بر روی ارز های معتبر همچون بیت کوین یا تتر هیچگونه ریسکی نداشته و دارایی ما هرگز در معرض سرقت و کلاهبرداری نخواهد بود اما این موضوع نیازمند احراض هویت در این صرافی در اکثر موارد می باشد

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام بسیار کامل و خوب بود، من تو یه رپورتاژ از اقتصاد آفرین خوندم میگفت استراتژی proof of stake طبق تجربه تریدر ها از همه بهتره، خواستم ببینم شما تائید میکنید این رو؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا