💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

اسپرد در فارکس چیست + نکات مهم اسپرد در فارکس

آموزش صرافی بینگ ایکس

همه ما بارها وارد معاملات متفاوتی در بازارهای مالی علل الخصوص بازار فارکس شده‌ایم و بارها مشاهده کرده‌ایم به محض ورود و در حالی که قیمت هنوز هیچ حرکتی نکرده است وارد ضرر شده ایم!

شاید با خود فکر کنیم این امر به علت کارمزد معاملات ما باشد اما وقتی در توضیحات معامله دقت می‌کنیم متوجه می شویم کارمزد به صورت جداگانه محاسبه شده و ارتباطی با سود و زیان نشان داده شده ندارد!

پس علت این امر چیست؟ با ما همراه باشید تا با مفهوم اسپرد در فارکس آشنا شوید، چرا که اگر از این قاتل خاموش دنیای مالی آگاه نباشید می‌تواند منجر به نابودی حساب شما شود بدون این‌که حتی کندل‌های قیمت خلاف جهت معامله شما حرکت کند.

اسپرد در فارکس چیست؟

اسپرد (spread) در معنای لغوی به اختلاف ۲ قیمت در یک چیز اشاره دارد و مثال ساده برای معنای لغوی این کلمه بدین صورت است که میوه یا خوراکی یا هر وسیله ای در محل زندگی شما یک قیمت بوده اما در محله دیگر یا مکان دیگری با همان وضعیت مشابه، قیمت دیگری دارد. اما در بازار های مالی اسپرد به معنای فاصله بین خریدار و فروشنده است.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا به این تصویر از بخش order book یک صرافی نگاهی بیاندازید. همان‌طور که می‌بینید سفارشات خرید در سمت راست و سفارشات فروش در سمت چپ قراردارد و نسبت به ارزش خود طبقه بندی شده است.

اما حال نگاهی مجدد به اولین سفارش خرید و اولین سفارش فروش بیاندازید. متوجه می‌شوید که اولین سفارش خرید در مبلغ ۱۶۸۵۵ دلار می باشد در حالی که اولین سفارش فروش در مبلغ ۱۶۹۳۰ دلار است! علت این امر کاملا مشخص است یعنی بین قیمت ۱۶۸۵۵ دلار تا ۱۶۹۳۰ دلار هیچکس حاضر به خرید یا فروش دارایی خود نیست و همین امر سازنده مفهوم اسپرد می‌باشد.

چگونه اسپرد در فارکس باعث ایجاد ضرر می شود؟

حال که با مفهوم اسپرد اشنا شدیم لازم به یاد آوری است همان‌طور که می‌دانید سازنده کلیه بازارهای مالی و علت حرکات کندل ها، عرضه و تقاضا می باشد پس وقتی ما اقدام به خرید هر چیزی (مثل بیت کوین مطابق تصویر لیست سفارشات) می‌کنیم، عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد(پرایس اکشن عرضه و تقاضا صورت میگیرد)

آموزش خصوصی فارکس

در اصل ارزش واقعی بیت کوین خریداری شده مبلغ ۱۶۹۳۰ دلاری که ما پرداخته ایم نیست،بلکه ارزش آن مبلغ ۱۶۸۵۵ دلاری است که اولین خریدار حاضر به پرداخت برای آن می‌باشد و درک همین امر باعث می‌شود که ما همان لحظه که بیت‌کوین را می‌خریم در اصل به علت وجود اسپرد و اختلاف و فاصله بین عرضه و تقاضا ضرر کنیم و این‌گونه اسپرد در لحظه ورود به معامله باعث ایجاد ضرر برای ما می‌شود.

اسپرد در فارکس چگونه باعث ایجاد ضرر های سنگین می شود؟

به طور کلی و در اکثر اوقات، اسپرد تنها باعث ایجاد ضرر بسیار کمی در دارایی ما می‌شود که با کمی حرکت قیمت در جهت روند معاملاتی ما به طور کامل این ضرر رفع می‌شود.

اما هنگامی که اخبار مهم در دنیای بازار های مالی اعلام می‌شوند در زمان اخبار و حدود ۱ ساعت پس از اعلام اخبار، اسپرد به طرز وحشتناکی بالا رفته در حالی که کندل ها حتی ممکن است رفتار خاصی نشان ندهند.

برای نمونه به عکس زیر توجه کنید که نشان دهنده یک معامله کاملا معمولی می باشد و رفتار کندل ها نیز بسیار عادی جلوه می کند با اینکه کندل ها به نقطه حد ضرر ما نرسیده اند و حتی نزدیک نشده اند در صورتی که حین معامله اخباری اعلام شود قطعا حد ضرر فعال می شود بدلیل رسیدن قیمت عرضه و تقاضا به نقطه حد ضرر و بدین صورت اسپرد به صورت کاملا خاموش قاتل دارایی حساب ما می شود

اسپرد در فارکس و نکات مهم اسپرد

چگونه از ضرر های هنگفت اسپرد دور باشیم؟

برای این که از ضررهای هنگفت اسپرد دور باشیم رعایت چند نکته آسان ضروریست که به ترتیب باهم بررسی می‌کنیم:

  1. دوری کردن از انجام معامله در زمان اخبار و وقایع مهم و بستن معاملات خود در کلیه بازار های مالی مخصوصا بازار فارکس.
  2. در زمان تغییرات روزانه و سشن فارکس در حدود ساعت 00:30 الی 02:00 از معامله بپرهیزیم و معاملات خود را پیش از این زمان ببندیم.
  3. انتخاب بروکر مناسب نیز که دارای عرضه و تقاضای زیادی می باشد از دیگر عوامل کنترل و کاهش اسپرد است.
  4. عدم خرید و معامله ارز های دیجیتال در زمان لیست شدن در یک صرافی جدید.

بیشترین مقدار اسپرد در کدام بازارهاست

در اصل اسپرد در فارکس در تمامی بازار ها حضور دارد و مقادیر آن در کلیه بازار ها متفاوت است اما به‌طور کلی در هر ارز سهم یا جفت ارزی که عرضه و تقاضای بیشتری وجود دارد، اسپرد حضور کمرنگ تری دارد برای نمونه در بازار فارکس کمترین اسپرد متعلق به جفت ارزهای اصلی می‌باشد و در بازار کریپتو کارنسی، بیت‌کوین اسپرد بسیار ناچیزی دارد اما شت کوین‌ها اسپرد بسیار بالایی دارند. پس در مجموع نوع بازار اهمیت خاصی ندارد بلکه عرضه و تقاضا عامل حضور و عدم حضور اسپرد می‌باشد.

جمع بندی

در مجموع در کلیه بازار های مالی یکی از عوامل مهمی که باعث ضرر زیاد معامله گران و کسب سود بسیار صرافی‌ها و بروکرها از این طریق می‌شود، عدم دقت افراد به موضوع اسپرد می‌باشد و برای دوری از این ضررها رعایت چند نکته آسان همچون دوری از معامله در زمان اخبار و تغییر روزها در فارکس و همچنین ایام تعطیلات بانک‌ها مثل کریسمس باعث کاهش بسیار زیاد این ضرر ها می شود.

سوالات متداول

در چه بازار هایی اسپرد وجود دارد؟

در کلیه بازارهای مالی اسپرد وجود دارد اما مقدار آن بسته به بازار مالی و حجم معاملات آن متفاوت است.

چه عاملی باعث تغییر شدید اسپرد می شود ؟

اخبار و وقایع مهم عامل اصلی تغییرات اسپرد می باشد.

آیا حساب معاملاتی فاقد اسپرد موجود است؟

در برخی بروکر های خاص برای مشتریان با حجم معاملات بسیار بالا و دارایی حساب عموما بیش از ۵۰ هزار دلارا این نوع حساب ها ارائه می‌شود و بجز این مورد در کلیه حالات دیگر اسپرد وجود دارد.

تفاوت اسپرد با کمیسیون چیست؟

کمیسیون حقی است که تریدر به صرافی برای باز کردن و انجام معاملات می دهد اما اسپرد ضرری است به علت تفاوت عرضه و تقاضا ایجاد می شود و میزان کمیسیون یکسان اما اسپرد بسیار متفاوت است.

کمترین اسپرد در بین کلیه ارز ها و جفت ارز ها و سهام متعلق به کدام است؟

در مجموع کمترین اسپرد متعلق به بیشترین عرضه و تقاضا است که در نتیجه جفت ارز های EUR/USD و USD/JPY کمترین اسپرد را دارند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا