💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

آموزش پرایس اکشن عرضه و تقاضا

آموزش صرافی بینگ ایکس

آموزش پرایس اکشن عرضه و تقاضا به زبان ساده 

پرایس اکشن عرضه و تقاضا (Supply and demand) یکی از سبک‌های تحلیل تکنیکال است که در این روش شما یاد می‌گیرید چگونه سطوح عرضه و تقاضای معتبر را شناسایی کرده سپس با کمک این نواحی ترید کنید. زمانی که شما بتوانید نواحی عرضه و تقاضا را تشخیص دهید، قادر خواهید بود تا وارد پوزیشن‌های معاملاتی شوید که کمترین حد ضرر و بیشترین حد سود را برای شما دارد.

یک نکته مهم در این روش، ترکیب سطوح عرضه تقاضا به همراه خطوط روند و دیگر آیتم‌های پرایس اکشن است. این موضوع همراه با مثال تصویری در ادامه محتوا توضیح داده شده است. در این مقاله از تیم همیار کریپتو، به بررسی تشخیص نواحی عرضه و تقاضا و آموزش الگوهای عرضه و تقاضا به زبان ساده و استفاده از این روش برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت همراه با مثال تصویری می‌پردازیم.

پرایس اکشن عرضه و تقاضا چیست؟

بازارهای مالی، همه چیز به عرضه و تقاضا برمی‌گردد. قیمت یک دارایی، چه سهام، چه ارز، چه کالا، چه ارز دیجیتال و هر چیز دیگری، توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ به عبارت دیگر، اگر تقاضا برای یک دارایی بیشتر از عرضه آن باشد، قیمت آن دارایی افزایش می‌یابد و اگر تقاضا برای یک دارایی کمتر از عرضه آن باشد، قیمت آن دارایی کاهش می‌یابد.

پرایس اکشن عرضه و تقاضا یک روش تحلیل تکنیکال است که از این قانون اساسی برای پیش‌بینی قیمت‌ها استفاده می‌کند. این روش به معامله‌گران کمک می‌کند تا رفتار قیمت را درک کنند و فرصت‌های معاملاتی سودآور را شناسایی کنند.

عرضه به حجمی از دارایی (تعداد ارز دیجیتال یا برگه سهام) که برای فروش در بازار وجود دارد اشاره دارد و منظور از تقاضا حجمی از دارایی است که برای خرید در بازار وجود دارد. سطوح عرضه و تقاضا، مناطقی در نمودار قیمتی هستند که در آن‌ها عرضه و تقاضا با یکدیگر متعادل می‌شوند. این سطوح معمولاً مناطقی هستند که قیمت در آن‌ها تغییر جهت می‌دهد.

 

آموزش پرایس اکشن عرضه و تقاضا

آموزش خصوصی فارکس

پرایس اکشن عرضه و تقاضا سم سیدن

خالق سبک پرایس اکشن عرضه و تقاضا سم سیدن است. آقای سم سیدن در حوالی سال 1980 یکی از کارگزارهای بورس آتی کالای آمریکا در شیکاگو بودند. وی در طول فعالیت‌های خود، با بررسی رفتار بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ در بورس و عملاً استفاده از اطلاعات سفارش‌های خرید و فروش این بازیگران بزرگ بازار، توانست نواحی تجمع سفارش‌های انجام نشده را شناسایی کند. این نواحی همان نواحی عرضه و تقاضا (Supply and demand) هستند.

در سبک پرایس اکشن عرضه و تقاضا سم سیدن، ما به دنبال محل‌هایی هستیم که با احتمال زیاد نواحی سفارش‌های بزرگان فارکس است، تا بتوانیم همگام با آن‌ها وارد بازار شده و حداقل حد ضرر و حداکثر حد سود را برای خود ایجاد کنیم.

چرا نواحی عرضه و تقاضا شکل میگیرند؟

نواحی عرضه و تقاضا در فارکس ، نقاطی هستند که در آن‌ها تقاضا یا عرضه برای یک دارایی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این نواحی معمولاً توسط معامله‌گران بزرگ ایجاد می‌شوند که حجم بالایی از معاملات را انجام می‌دهند.

معامله‌گران بزرگ به دلیل حجم بالای معاملات، نمی‌توانند در یک مرحله و به صورت یک جا معاملات خود را انجام دهند؛ بنابراین آن‌ها معاملات خود را طی چند مرحله مختلف و به صورت معاملات با حجم‌های کم انجام می‌دهند. هر مرحله از حرکت‌های بزرگان بازار برای انجام معاملات خود، امکان به وجود آمدن نواحی عرضه و تقاضا وجود دارد.نواحی عرضه و تقاضا می‌توانند نقاط مهمی برای ورود و خروج از معاملات باشند. معامله‌گرانی که از این نواحی به درستی استفاده کنند، می‌توانند شانس موفقیت خود را در بازار افزایش دهند.

ناحیه تقاضاDemand Zone

ناحیه تقاضا (Demand Zone) جایی است که معامله‌گران بزرگ می‌خرند.

معامله‌گران بزرگ، معمولاً سفارش‌های خرید خود را در حجم بالا ثبت می‌کنند. تکمیل این سفارش‌های، حجم بالایی از دارایی را می‌طلبد که معامله‌گران خرد معمولاً قادر به تأمین آن نیستند. بنابراین، معمولاً طی چند مرحله تکمیل این حجم معاملات انجام می‌شود. در هر مرحله، قیمت افزایش یافته و سپس به دلیل عدم وجود خریدار قوی در قیمت‌های بالاتر، مجدد قیمت کاهش می‌یابد.

معامله‌گران بزرگ، تا کاهش قیمت به محدوده قبلی، صبر می‌کنند و سپس مرحله جدیدی از سفارش‌های خرید خود را ثبت می‌کنند. این چرخه تا زمانی که سفارش‌های خرید معامله‌گران بزرگ تکمیل شود، ادامه می‌یابد.

به این محدوده قیمتی که دارای بیشترین پتانسیل برای خرید است و بیشترین سفارش‌های خرید در آن ثبت می‌شود، ناحیه تقاضا (Demand Zone) گفته می‌شود. بنابراین، ناحیه تقاضا، جایی است که معامله‌گران بزرگ می‌خرند و احتمال افزایش قیمت در این ناحیه، بیشتر از سایر نواحی است به همین دلیل ما هم پس از تشخیص نواحی تقاضا، وارد پوزیشن خرید (Buy) شده و از افزایش قیمت کسب سود می‌کنیم.

 

آموزش پرایس اکشن عرضه و تقاضا

ناحیه عرضه – Supply Zone

ناحیه عرضه (Supply Zone)، جایی که بزرگان بازار می‌فروشند.

معامله‌گران بزرگ برای فروش دارایی‌های خود، سفارش‌های فروشی با حجم بالایی ثبت می‌کنند. از آنجایی که حجم این سفارش‌های معمولاً بسیار زیاد است و تکمیل آن‌ها به زمان و دارایی زیادی نیاز دارد، معامله‌گران خرد نمی‌توانند این سفارش‌های را به تنهایی در یک مرحله تکمیل کنند. به زبان ساده‌تر حجم سفارش‌های فروش خیلی زیاد بود و در اینجا معامله گران خرد که خریدار هستند آن‌قدر قدرت ندارند که تمام حجم سفارش فروش را بخرند تا قیمت افزایش یابد؛ بنابراین بیشتر بودن حجم عرضه باعث کاهش قیمت‌ می‌شود.

با کاهش قیمت به محدوده‌های پایین‌تر، از آنجایی که دیگر فروشنده‌ای در بازار نیست، طبیعتاً قیمت مجدد رشد کرده و به محدوده قبلی می‌رسد، جایی که بازهم بزرگان بازار مجدداً سفارش‌های فروش خود را ثبت کرده‌اند و باعث ریزش قیمت می‌شوند. این روند تا زمانی که تمام سفارش‌های آن‌ها تکمیل شود، ادامه می‌یابد.

ناحیه عرضه، محدوده قیمتی است که بیشترین سفارش‌های فروش در آن ثبت می‌شود. ناحیه عرضه پتانسیل بالایی برای باز کردن پوزیشن فروش (Sell) و کسب سود دلاری از ریزش قیمت دارد.

 

آموزش پرایس اکشن عرضه و تقاضا

الگوهای عرضه و تقاضا در نمودار

اگر بخواهیم رفتار قیمت در یک نمودار را تحلیل کنیم، باید به مدل‌های عرضه و تقاضا در آن توجه کنیم. هر نمودار دارای یک نقطه شروع (Base) است که در آن عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارند. سپس، یک حرکت صعودی (Rally) یا نزولی (Drop) رخ می‌دهد. این حرکت‌ها می‌توانند ترکیبی از یکدیگر باشند.

اگر این اصطلاحات را به صورت اختصار بیان کنیم، به صورت زیر می‌شود:

R = Rally: حرکت پرشتاب به سمت بالا یا پایین
D = Drop: ریزش قیمت
B = Base: نقطه شروع یا منشأ حرکت

در ادامه به معرفی چهار الگو پرایس اکشن به سبک عرضه و تقاضا می‌پردازیم.

الگوی Rally Base Rally یا RBR

در پرایس اکشن عرضه و تقاضا زمانی که یک حرکت صعودی اولیه داریم، سپس قیمت با یک وقفه (بیس) مواجه شده و دوباره شروع به افزایش می‌کند الگوی Rally Base Rally یا RBR شکل می‌گیرد.

 

آموزش پرایس اکشن عرضه و تقاضا

الگوی Rally Base Drop یا RBD

الگو Rally Base Drop با یک حرکت صعودی قیمت آغاز می‌شود. سپس قیمت در یک نقطه‌ای متوقف می‌شود و روند خود را تغییر می‌دهد. در نهایت، قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند و روند نزولی را آغاز می‌کند. اصطلاحاً به این الگو RBD گفته می‌شود.

 

الگوی Rally Base Drop یا RBD

 

در چارت زیر منطقه بیس به صورت سه کندلی با توجه به سبک پرایس اکشن عرضه و تقاضا رخ داده است.

 

بیس سه کندلی به سبک پرایس اکشن عرضه و تقاضا

الگوی Drop Base Drop یا DBD

در این الگو از پرایس اکشن سبک عرضه و تقاضا، قیمت پس از یک حرکت نزولی، وارد یک منطقه استراحت می‌شود. این منطقه استراحت، به عنوان ناحیه Base شناخته می‌شود. پس از آن، قیمت روند نزولی خود را مجدداً آغاز می‌کند و الگوی Drop Base Drop یا DBD شکل می‌گیرد.

الگوی Drop Base Drop یا DBD

 

در چارت زیر الگوی Drop Base Drop یا DBD را در پرایس اکشن سبک عرضه و تقاضا مشاهده می‌کنیم. در این الگو منطقه بیس به صورت چند کندلی تشکیل شده است.

 

الگوی Drop Base Drop

الگوی Drop-Base-Rally یا DBR

این الگو نیز مشابه الگو Drop-Base-Drop است، با این تفاوت که پس از منطقه استراحت (Base)، قیمت روند صعودی خود را آغاز می‌کند.

 

الگوی Drop-Base-Rally یا DBR

 

در چارت زیر دو بار الگوی Drop-Base-Rally یا DBR تشکیل شده است. ابتدا یک نوسان ریزشی داشتیم، سپس بازار در یک کندل حالت بیس را ایجاد کرده و بعد از آن رشد خود را آغاز کرده است …

 

DBR الگو در پرایس اکشن عرضه و تقاضا

این مدل‌های عرضه و تقاضا در نمودارهای مختلف تکرار می‌شوند. شناخت این مدل‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا رفتار قیمت را در آینده پیش‌بینی کنیم و استراتژی معاملاتی خود را بر اساس آن تنظیم کنیم.
به طور کلی در پرایس اکشن عرضه و تقاضا به دو الگوی Drop-Base-Drop و Rally-Base-Rally الگوهای ادامه دهنده گفته می‌شود زیرا روند قبلی خود را حفظ می‌کنند.

به دو الگوی Drop-Base-Rally و Rally-Base-Drop الگوهای برگشتی گفته می‌شود؛ چراکه روند دوم خلاف جهت روند اول است.

چگونه سطوح عرضه و تقاضا را پیدا کنیم؟

سطوح عرضه و تقاضا را می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلفی در نمودار قیمتی پیدا کرد. یکی از روش‌های رایج، استفاده از ابزارهای فیبوناچی است. ابزارهای فیبوناچی می‌توانند به شناسایی مناطق حمایت و مقاومت در نمودار قیمتی کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ابزار فیبوناچی مقاله « فیبوناچی (Fibonacci) و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال » را مطالعه کنید.

چگونه با سطح تقاضا وارد معامله خرید شویم؟

فرض کنید که یک خط روند صعودی در یک نمودار قیمتی مشاهده می‌کنید. آیا با رسیدن قیمت به این خط، وارد معامله خرید می‌شوید؟ شاید، بله!

اما دوستان من میخوام بهتون یک تجربه معاملاتی رو بگم. ببینید همیشه بهتره قبل از ورود به یک معامله، شواهد بیشتری رو در نظر بگیریم تا احتمال موفقیت خودمون و رسیدن به سود رو ر افزایش بدیم. چجوری؟ مثلا اینجا یکی از عواملی که می‌تونه به تأیید معامله خرید کمک کند، مشاهده منطقه تقاضا در سمت چپ نمودار (گذشته قیمتی) است.

 

چگونه با سطح تقاضا وارد معامله خرید شویم؟

 

همان‌طور که بیان شد منطقه تقاضا ناحیه‌ای از نمودار است که در آن خریداران بیشتر از فروشندگان هستند و قیمت تمایل به رشد دارد. اگر قیمت به خط روند صعودی برسد و در همان زمان، در منطقه تقاضا نیز قرار داشته باشد، احتمال رشد پس از برخورد با خط روند و ادامه روند صعودی بیشتر می‌شود.

برای آشنایی با اصطلاحات مهم ارز دیجیتال و اصطلاحات مهم فارکس حتما مقالات همیار کریپتو را بخوانید.

در تصویر یک نمونه تکنیکال عینی از هم‌زمان شدن خط روند صعودی با منطقه تقاضا را نشان می‌دهد …

 

سطوح عرضه و تقاضا

 

البته، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر احتمال شکست خط روند تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، حجم معاملات در زمان شکست خط روند، قدرت روند صعودی و سایر اندیکاتورهای تکنیکال نیز می‌توانند در این تصمیم‌گیری نقش داشته باشند.

چگونه با سطح عرضه وارد معامله فروش شویم؟

در این بخش می‌خواهیم دو مثال عینی بیاوریم که خط روند نزولی همراه با یک سطح عرضه، با احتمال بیشتری باعث ریزش قیمت شده است.

مطابق با تصویر با رسم نواحی عرضه و تقاضا، همچنین رسم خط روند نزولی منتظر هستیم تا قیمت به محدوده مد نظر برسد و وارد معامله فروش (Sell) می‌شویم. یا آنکه در این حالت با پیدا کردن منطقه عرضه به راحتی می‌توانید یک سفارش فروش ست کرده و منتظر شویم (احتمال دهیم) تا بازار سفارش ما را فعال کرده و در صورت درست بودن پیش بینی ما در جهت معامله ریزش کند.

 

چگونه با سطح عرضه وارد معامله فروش شویم؟

 

یک مثال دیگر:
با کمک دو پیوت سقف ابتدایی، خط روند نزولی را رسم می‌کنیم. حال پس از مشاهده یک منطقه عرضه و هم‌زمان تلاقی قیمت با خط روند نزولی وارد معامله فروش می‌شویم.

 

فروش روی سطح عرضه

 

معرفی ۳ کتاب کاربردی پرایس اکشن بر اساس عرضه و تقاضا

1. کتاب پرایس اکشن بر اساس عرضه و تقاضا اثر پرایس اکشن نینجا

کتاب پرایس اکشن عرضه و تقاضا نوشته شده نینجا با ترجمه فاطمه قره قانی، یکی از بهترین کتاب‌های آموزشی پرایس اکشن بر اساس عرضه و تقاضا است. این کتاب به زبان ساده و روان، مفاهیم اولیه پرایس اکشن و نحوه استفاده از آن برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت را آموزش می‌دهد.

2. کتاب پرایس اکشن؛ عرضه و تقاضا اثر سعید صمدی

این کتاب یک منبع آموزشی جامع برای علاقه‌مندان به پرایس اکشن بوده که توسط انتشارات چالش به چاپ رسیده است. این کتاب به صورت مفصل به مفاهیم اولیه پرایس اکشن، انواع الگوها پرایس اکشن و نحوه استفاده از آن‌ها برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت می‌پردازد.

3. کتاب پرایس اکشن عرضه و تقاضا پیشرفته

کتاب پرایس اکشن عرضه و تقاضا پیشرفته ادامه کتاب قبلی بوده و همانطور که از نامش پیداست به مباحث پیشرفته‌تر پرایس اکشن، مانند تحلیل پیشرفته کندل استیک، استراتژی‌های معاملاتی، مولتی تایم فریم و … می‌پردازد.

جمع بندی

پرایس اکشن بر اساس عرضه و تقاضا، یک ابزار تحلیلی قدرتمند است که می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا رفتار قیمت را به‌طور دقیق‌تری درک کنند و معاملات موفق‌تری داشته باشند. با آشنایی با مفاهیم کلیدی پرایس اکشن بر اساس عرضه و تقاضا، می‌توانید نقاط کلیدی برای ورود و خروج از بازار را شناسایی کنید و از فرصت‌های معاملاتی به‌طور بهینه استفاده کنید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر خدمت آقای حسن‌زاده
    من با خوندن مقاله آموزش پرایس اکشن عرضه و تقاضا اطلاعات زیادی دریافت کردم که توانست به من کمک کند آشناییت بیشتری در زمینه الگوهای عرضه و تقاضا داشته باشم برداشت من از این اطلاعات این بود که در بازارهای مالی همه چیز به عرضه و تقاضا برمی‌گردد و قیمت هر دارایی توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و فهمیدم که نواحی عرضه و تقاضا در فارکس نقاطی هستند که تقاضا یا عرضه برای یک دارایی به میزان قابل توجهی زیاد می‌شود باید بدونیم که ناحیه عرضه با ناحیه تقاضا متفاوت است تقاضا به قسمتی گفته می‌شه که معامله‌گران بزرگ دارایی را می‌خرند و ناحیه عرضه به قسمتی گفته می‌شه که بزرگان بازار دارایی را می‌فروشند این مهم‌ترین مطالب پرایسکشن عرضه و تقاضا بود که من در این مقاله بسیار کامل یاد گرفتم و تشکر میکنم.

  2. سلام مقاله پرایس اکشن عرضه و تقاضا مقاله‌ای کاملی بود که با خوندنش متوجه شدم بعضی مطالب با اینکه ساده هستند ولی دونستن آنها مهم و کاربردی است چون می‌تونه کمک کنه پیشرفت خوبی در کار و شغل خود در بازارهای مالی داشته باشیم

  3. سلام تشکر فراوان می‌کنم از تیم قوی همیار کریپتو که با ارائه این مقالات بسیار کامل ما افرادی که علاقه به بازارهای مالی داریم و وارد این بازار شدیم آشناییت کاملی به ما می‌دهد مخصوصاً مفاهیم و مباحث پرایس اکشن عرضه و تقاضا که دونستن و درک آن برای بازارهای مالی مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا