💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش متاورس

چگونه چالش های حقوقی را در متاورس حل کنیم؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

همه ما می‌دانیم که آینده انسانی به سمت‌وسوی دنیاهای دیجیتالی پیش می‌رود و فعالیت و زندگی در آینه در این دنیاها است اما این دنیا ها به چه صورت خواهند بود؟ چه ویژگی‌هایی خواهند داشت؟ چگونه امکانات را فراهم می‌کندد؟ و مهم‌ترین سؤال این مقاله که قوانین و مقررات در متاورس چگونه است؟ دانستن این سؤالات از مهم‌ترین موارد زندگی در هرجایی است پس با ما در این مقاله برای بررسی جامع و کامل متاورس و حقوق همراه باشید

متاورس چیست؟

پیش از بررسی قوانین و مقررات در متاورس نیاز به آشنایی مختصری با تعریف متاورس و دنیای پیش روی خود داریم:

متاورس، به معنای جهان برتری است که از بخش دیجیتال چندبعدی ساخته‌شده است. اعضا عادی درحالی‌که در جهان مادی پشت کامپیوتر یا دستگاه‌های مخصوص خود هستند، می‌توانند آواتاری چندبعدی از خود منتشر کنند که در این جهان مجازی به گشت‌وگذار و شناخت بپردازند.

مراکز مخصوص استارت آپی که در تولید فنّاوری‌های نوین مشغول به فعالیت هستند، در جواب متاورس چیست، از آن به‌عنوان یک تکنولوژی برای گسترش جهان چندبعدی و آمیختن آن با جهان فیزیکی یاد می‌کنند. دنیای metaverse یک فضای دیجیتالی است که مشابهت زیادی با جهان واقعی دارد ولی فراتر از جهان فیزیکی است که ما در آن سکونت داریم.

بیشتر بخوانید: متاورس چیست

در جهان متاورس همه رویدادهای تکنولوژی دیجیتال در یک جهان مجازی تولیدشده‌اند. به این معنا که ما به همه وبینارهای و ویدئو کنفرانس‌ها، گیم ‌های دیجیتال سه‌بعدی، معاملات ارزهای دیجیتال، نقل و جابه‌جایی فایل‌های دیتا و Email ها، مدیاهای اجتماعی، واقعیت افزوده و فیلم‌های آنلاین دسترسی داریم.

بزرگان و نخبگان جهان متاورس به دنبال هماهنگ کردن تمامی بخش‌های مجازی با یکدیگر هستند. بسیاری از بزرگان جهان فناوری بر این باوراند که متاورس آینده فعل و کارهای اجتماعی و افراد خواهد بود؛

آموزش خصوصی فارکس

پیش درآمدی از متاورس

در سال 1992 کلمه متاورس برای نخستین بار در کتاب Snow Crash که مؤلف آن Neal Stephenson است، به استفاده گرفته شد. در این کتاب بخش‌های زندگی یک هکر و یک فرد مخصوص تحویل پیتزا برای مافیا، بررسی می‌شود. بخش‌هایی از رمان در یک کنسرت واقعیت مجازی در جهان متاورس اتفاق می‌افتد.

حدود 19 سال بعد در سال 2011 این واژه بامعنای گسترده‌تری در کتاب Ready Player One که مؤلف آن Ernest Cline بود، استفاده شد. در این کتاب، متاورس در حکم یک جهان در حال گسترش به کار گرفته‌شده است. سپس در سال 2016 کارگردان مشهور Steaven Spielberg شروع به تولید سریال و فیلم از این جهان نمود که باعث گسترده‌تر شدن استفاده از این کلمه در میان مردم عادی گردید.

ویتالیک بوترین سازنده بلاک چین و ارز دیجیتال اتریوم، در هنگام گیم با بازی کامپیوتری World Of Warcraft فهمید که شرکت سازنده این گیم، یکی از پلیر های موردنظر او را حذف کرده است.

این کار برای بوترین این تصمیم را به وجود آورد که در سال 2017 به گسترش اکوسیستم‌های غیرمتمرکز بپردازد. توسط این اکوسیستم‌ها امکان ساخت توکن ‌های غیر مثلی NFT برقرار شد که شخصی نتواند آن‌ها را نابود کند یا تغییر دهد. توکن های NFT در ساخت کاراکترهای مورداستفاده در جهان metaverse پارت بزرگی را ایفا کرده است.

پس‌ازآن بزرگان در کد نویسی گیم های کامپیوتری از قبیل فورت نایت، روبلوکس و ماین کرافت از این روش‌ها استفاده کردند که در حدود سال 2021 در گسترش متاورس تأثیر فراوانی داشته است.

توکن غیرمثلی چیست و چه اثری در جهان متاورس دارد؟

Non-Fungible Token توکن غیر مثلی یا توکن غیرقابل معاوضه که NFT نام دارد، دسته‌ای از توکن‌ های دیجیتالی هستند که مبتنی بر فناوری بلاک‌ چین ساخته می‌شوند. توکن های NFT، نمونه‌ای از اشیاء منحصربه‌فرد هستند که قابل کپی‌برداری نبوده و امکان تولید کپی آن‌ها وجود ندارد. ساختار بلاک چین به مدل ای است که از مالکیت موجودی‌های دیجیتالی به‌خوبی نگهداری می‌کند.

در دنیای مادی مالکیت از امور بااهمیت به شمار می‌آید. علاوه بر این اصلی بودن و منحصربه‌فرد بودن یک مال و ملک برای دارنده آن از ارزش زیادی برخوردار است. ازآنجاکه از اهداف مهم metaverse منتشر نمودن کارهای دنیای واقعی در دنیای مجازی است. درنتیجه واقعی بودن مالکیت یک جسم و مالکیت بر آن جسم در این جهان دیجیتالی نیز از بخش‌های بسیار مهم قلمداد می‌گردد.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی چیست

در دنیای متاورس وجود مدل‌های مختلف توکن های ارزهای دیجیتال و توکن های دیجیتالی غیر مثلی قابلیت ایجاد یک اقتصاد دیجیتال را امکان‌پذیر ساخته‌اند. علاوه بر این والت‌های ارز دیجیتال(مانند کیف پول تراست ولت)از موردهای مهم سند مالکیت جهت حفظ انواع دارایی‌های دیجیتال می‌باشند.

قوانین و مقررات در متاورس

همان‌طور که مستحضرید با به وجود آمدن متاورس انقلاب بزرگی در تمام بخش‌های جهان به وجود آمد که یکی از این موارد نیز حوزه قوانین است و قوانین و مقررات در متاورس نیز که به‌جز قوانین شکلی و نحوه‌های رسیدگی 4 بخش اصلی قوانین ماهوی که دارای اهمیت بسیار می‌باشند شامل قوانین: 1_ تجاری 2_مدنی 3_جزایی 4_اساسی می‌باشند که تقریباً در تمام جهان با عناوین متفاوت اما ذات یکسان موجود است و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1_ قوانین تجاری و متاورس

قوانین حوزه تجارت در جهان متاورس دارای یک انقلاب حذفیات خواهد بود چراکه بسیاری از این قوانین کاربرد اصلی خود را از دست خواهند داد و قوانین حوزه‌های مختلف مربوط به مور پست و حمل‌ونقل به‌طور کامل از بین می‌روند چرا جابه‌جایی هر چیزی در دنیای دیجیتالی متاورس تنها با یک کلیک انجام می‌گیرد و وجود هرگونه قوانین مربوطه به پست فاقد وجاهت است.

همچنین قوانین و مقررات در متاورس به امور دلالی و موارد شبیه به این امور همچون حق‌العمل‌کاری که در تمام دنیا نیز وجود دارد وقتی تنها یک مارکت برای معامله هر چیزی در دنیای متاورس وجود دارد و قیمت در کل جهان یکسان باشد بسیار کمتر شده و همچنین تغییراتی را نیز شامل می‌گردد.

و در آخر این بخش نیز لازم به ذکر است ماهیت کلی شرکت‌های تجارتی و شخصیت‌های حقوقی در دنیای متاورس با به وجود آمدن شرکت‌های متاورسی تغییر کرده و نیازمند قانونی جدید با مفهومی جدید می‌باشند.

 

2_ قوانین مدنی و متاورس

در مورد قوانین مدنی ما شاهد انقلاب بسیار بزرگی خواهیم بود چراکه باوجود زبان سالیدیتی و قراردادهای هوشمند عملاً ذات هرگونه قرارداد عوض‌شده و شخص ثالث کلیه قراردادها حذف می‌گردد نکته لازم به ذکر این است به دلیل حضور هوش مصنوعی و تکنولوژی دخیل در این قراردادها نیز باعث جلوگیری بسیار وسیع از جرائم و تخلفاتی همچون جعل و امثال این مورد می‌گردد.

نکته دیگری که حوزه این قوانین و مقررات در متاورس وجود دارد کاهش بسیار زمان و نحوه انجام امور معلوم است اموری همچون ارث و وراثت که در تمام جهان وجود دارد در دنیای متاورس نیز بوده اما انجام ان توسط هوش مصنوعی درجا بدون معطلی و هیچ‌گونه پروسه سخت اداری است.

3_ قوانین جزائی و متاورس

قوانین جزایی نیز باید برای همراهی با تکنولوژی تغییرات عمده‌ای متحمل شوند و وجود جزاهایی همچون زندان برای کالبد فیزیکی انسان‌هایی که تمام عمر خود را در دنیای دیجیتالی می‌گذرانند فاقد هرگونه وجاهت معنایی و قانونی است.

علاوه بر این جرائم بسیاری نیز عملاً قابل به انجام نیستند زیرا که تقلب و هک و دسترسی غیرمجاز با حضور هوش‌های مصنوعی بسیار کمتر و بسیار تحت کنترل است؛ و عملاً جرائمی همچون قتل در جهانی که فیزیک و کالبد انسان نیست ممکن نیست و برقراری عدالت جزایی بسیار آسان و ممکن می‌گردد.

4_ قوانین اساسی و متاورس

قوانین پایه‌ای و اساسی هر سیستم و نظامی معمولاً توسط حکومت‌ها گزینش‌شده و سپس در میان موارد برگزیده به همه‌پرسی مردمی انتخاب می‌گردد ولی نکته حائز اهمیت این است که در جهان متاورس عملاً این امور ناممکن است.

چراکه دولت‌ها و حکومت‌ها فاقد قدرت بوده و اداره امور توسط سازمان‌های خودگردان است فلذا کلیه قوانین و مقررات در متاورس به دلیل درخواست مردم و شهروندان دنیای متاورس طرح می‌گردد و همچنین تائید و عدم این موارد تنها از طریق رأی‌گیری جمعی است.

اما نکته حائز اهمیت این است که تأثیر و قدرت پول و دارایی در هر جهانی است و در دنیای متاورس نیز این امر وجود دارد و ارزش رأی و قدرت رأی افراد بر اساس میزان دارایی و حجم پول در گردش تعیین و این امر باعث تفاوت بسیار در بین افراد مختلف می‌شود.

جمع‌بندی

درمجموع دنیای متاورس دنیایی نوپا و با چالش‌های پیش روی بسیار است اما نکته دارای اهمیت این است که این دنیا نیازمند قوانین بسیار جدید و مخصوص به ذات و مفهوم دیجیتالی خود است و تصویب و اجرای این قوانین به دلیل اداره توسط هوش مصنوعی بسیار آسان‌تر از دنیای فیزیکی است چراکه تقلب و کلاه‌برداری در دنیای دیجیتالی بسیار کمتر است اما بااین‌وجود تصویب قوانین مطابق شرایط بیان‌شده برای هر جامعه انسانی اجباری است.

 

سؤالات متداول

در قوانین جزایی دنیای متاورسی چه مجازات مهمی حذف می‌گردد؟

زندان چراکه برای کالبد فیزیکی انسان‌هایی که تمام عمر خود را در دنیای دیجیتالی می‌گذرانند فاقد هرگونه وجاهت معنایی و قانونی است.

در تعیین و تصویب قوانین و مقررات در متاورس چه افرادی مسئول و قانون‌گذار محسوب می‌گردند؟

قوانین و مقررات در متاورس توسط مردم پیشنهاد و توسط رأی مردم تصویب می‌گردد و این تنها عامل تعیین‌کننده آینده مردم خود افراد هستند

علت به وجود آمدن NFT در متاورس چیست؟

به دلیل ارائه مالکیت بی‌قیدوشرط و همچنین جلوگیری از خودکامگی صاحبان دنیای متاورسی و ساخت مالکیت واقعی با ویژگی‌های دنیای فیزیکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا