💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بیت کوین

محدودیت عرضه بیت کوین چه تاثیری در قیمت و آینده بیت کوین خواهد داشت؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

امروزه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نام بیت کوین به گوشش نخورده باشد. در امر سرمایه گذاری، دو نوع تفکر سنتی و مدرن وجود دارد. در تفکر سنتی، افراد روی کالاهایی مانند طلا یا املاک سرمایه گذاری می‌کنند و در سرمایه گذاری مدرن نیز، بازارهای سهام وجود دارند که یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین این بازارها، بازار ارزهای دیجیتال است. بیت کوین، اولین ارز دیجیتال عرضه شده در دنیا بود و در حال حاضر نیز مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ارز در میان دیگر کریپتوکارنسی‌ها به شمار می‌رود.

ارز دیجیتال بیت کوین، در همان زمان انتشار، مشخص کرد که تنها 21 میلیون واحد از آن عرضه خواهد شد. محدودیت عرضه بیت کوین، نظرات و ایده‌های بسیاری را به دنبال داشت. یکی از اولین نظرات این بود که این که باعث می‌شود تا با گذشت زمان، مقدار عرضه کمتر شده و ارزش آن بالا برود؛ اما سوال مهمی که برای بسیاری از تریدرها و افراد حاضر در بازار ارزهای دیجیتال پیش آمده این است که با اتمام عرضه بیت کوین، آینده مهم‌ترین ارز دیجیتال دنیا چگونه خواهد شد. در این مطلب، به بررسی این پرسش می‌پردازیم و همچنین، دلایل محدودیت در عرضه بیت کوین را نیز بررسی خواهیم کرد.

چرا بیت کوین به صورت محدود عرضه می‌شود؟

زمانی که ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به بازار عرضه کرد، برای آن محدودیت 21 میلیون واحدی قرار داد. این محدودیت، به این معنی است که پس از 21 میلیون واحد، دیگر بیت کوین استخراج نخواهد شد. پس از بیت کوین، ارزهای دیگری نیز به بازار وارد شدند و بسیاری از آن‌ها از قانون محدودیت عرضه برای کاربران استفاده کردند؛ اما برخی دیگر از ارزها مانند استیبیل کوین‌ها این محدودیت را ندارند و به صورت بی نهایت قابل استخراج و برداشت خواهند بود. اعمال این محدودیت‌ها، به سیاست‌های خالق ارز دیجیتال یا جامعه آن بستگی دارد که چگونه آن را انتخاب کنند.

یکی از نظریه‌هایی که در مورد انتخاب عرضه محدود بیت کوین و محدود کردن آن به 21 میلیون واحد وجود دارد این است که این کار برای تناسب بین تعداد واحدهای بیت کوین و مقدار پول در جهان انجام شده است. در این رابطه، ایمیلی وجود دارد که بین ساتوشی و مایک هرن، یکی از توسعه دهندگان بیت کوین کور رد و بدل شده و در آن اشاره شده است که ارزش 0.001 واحد از بیت کوین، معادل 1 یورو خواهد بود. در سال 2013 این اتفاق افتاد و امروزه نیز ارزش 0.001 بیت کوین بیش از 20 یورو است.

یکی از اتفاقات جالب توجه در این زمینه این است که در زمان عرضه بیت کوین، مقدار کل پول‌های عرضه در جهان، 21 تریلیون دلار برآورد شد. با این حساب، اگر قرار باشد که بیت کوین جایگزین تمام پول‌های جهان شود، ارزش هر واحد آن به 1 میلیون دلار می‌رسد. از طرفی، بیت کوین به واحدهای کوچکتری به نام ساتوشی تقسیم می‌شود و بر اساس این تقسیم بندی، هر بیت کوین، 100 میلیون ساتوشی است؛ بنابراین هر ساتوشی به اندازه 0.01 دلار ارزش خواهد داشت. این اعداد و ارقام،‌ باعث شگفتی بسیاری از تحلیل گران بازار ارز شده است.

در کنار این تحلیل برای تعداد بیت کوین‌های قابل عرضه، توضیح ساده‌تری نیز وجود دارد که البته بر مبنای برخی محاسبات زیاضی است. برای استخراج بیت کوین، پارامترهایی وجود دارند که این کار را کنترل می‌کنند. این پارامترها، تضمین می‌کنند که استخراج بلاک‌ها در هر 10 دقیقه انجام شود. از طرف دیگر، این پارامترها، باعث می‌شوند که هر چه به سقف عرضه نزدیک‌تر شویم، میزان پاداش برای استخراج نیز کاهش پیدا کند.

کدهایی که در بیت کوین کور به کار رفته است، بدون توجه به نرخ هش، هر ده دقیقه یک بار امکان استخراج یک بلاک را ایجاد می‌کند. با توجه به این محاسبات، در طی یک دوره چهار ساله، میزان 210000 بیت کوین استخراج خواهد شد. پس از هر چهار سال نیز،‌ پاداش بلاک‌ها نصف می‌شود؛ برای مثال، در چرخه اول، 50 بیت کوین با هر استخراج بدست می‌آمد. در سال 2012 این مقدار به 25 عدد رسید و در سال 2016 نیز مقدار آن به 12.5 عدد کاهش پیدا کرد.

آموزش خصوصی فارکس

با وجود استدلال‌های متعدد در این رابطه، هنوز هم نمی‌توان به صورت قطعی گفت که محدود کردن بیت کوین به 21 میلیون واحد حاصل یک منطق ریاضیاتی محض است و یا یک ژست فلسفی در پشت آن قرار گرفته. پاسخ قطعی چنین سوالاتی را باید از طریق خود ساتوشی ناکاموتو،‌ خالق مرموز بیت کوین یافت.

نتیجه عرضه ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین در آینده آن

در قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال،‌ عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند. یکی از مهم‌ترین این موارد نسبت عرضه با تقاضا است؛‌ یعنی هرچه تعداد عرضه یک کالا محدودتر باشد و تقاضا برای آن بالا برود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. این امر در مورد کالاهای مختلف مانند ارزهای دیجیتال یا پول‌های کاغذی صادق است. هرچند در دنیای ارز دیجیتال و کریپتو کارنسی، ارزهایی وجود دارند که به صورت نامحدود عرضه می‌شوند؛ مانند دوج کوین،‌ تتر و غیره.

از ابتدای عرضه بیت کوین و اعلام این موضوع که تعداد آن محدود به 21 میلیون واحد خواهد بود، این پرسش در میان کاربران وجود داشت که آیا این محدودیت در ارزش و قیمت این ارزها، مخصوصا بیت کوین تاثیر خواهد داشت یا خیر. تعداد محدود رمزارزها و یا نامحدود بودن آن‌ها، مربوط به سیاست‌های ابتدایی این ارزها و پلتفرم‌ها خواهد بود. در مورد بیت کوین نیز، این ارز در همان ابتدا و با استناد به اسنادی که از ساتوشی منتشر شده، تعداد آن به 21 میلیون واحد محدود شده است.

بیت کوین، با توجه به روش استخراجی که دارد،‌ در آینده بسیار دور و در حدود سال 2140 به صورت کامل استخراج خواهد شد. با گذشت زمان، استخراج بیت کوین کمتر و کمتر شده و این یعنی کمتر شده عرضه و بالا رفتن تقاضا برای این ارز دیجیتال؛ بنابراین قیمت و ارزش آن نیز افزایش خواهد داشت. به باور کارشناسان دنیای اقتصاد و ارزهای دیجیتال، این کار به کاهش تورم کمک زیادی می‌کند.

در این میان، افراد مختلفی بر این باور هستند که عرضه کمتر باعث می‌شود تا دسترسی به این ارزها سخت‌تر شده و خرج کردن آن ممکن نباشد.

تا سپتامبر سال 2022،‌ حدودا 19 میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. ممکن است برخی تصور کنند که به زودی استخراج بیت کوین به اتمام خواهد رسید؛‌اما همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، با توجه به ساز و کارهای استخراج این رمز ارز، استرخراج کامل آن به این زودی اتفاق نخواهد افتاد. از طرف دیگر،‌ ممکن است بسیاری از بیت کوین‌های استخراج شده از دسترس خارج شده باشند و در چرخه ارزهای دیجیتال وجود نداشته باشند. این امر به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بی‌افتد. برخی از دارندگان بیت کوین، ممکن است که رمز خصوصی کیف پول خود را گم کنند و یا پیش از در اختیار گذاشتن اطلاعات آن، از دنیا بروند؛ در این صورت، تعداد زیادی از بیت کوین‌ها عملا از چرخه حذف می‌شوند. کارشناسان معتقدند که ممکن است حدود 20 درصد از کل بیت کوین‌های دنیا هرگز استفاده نشوند.

تمام این موارد،‌ گواه براین موضوع است که محدودیت در عرضه ارز دیجیتال محبوبی مانند بیت کوین، باعث شده تا ارزش آن همواره رو به افزایش باشد. در ماه‌های گذشته، بازار ارزهای دیجیتال دچار نواسانات متعددی شده است که دلایل آن سیاسی یا اجتماعی بوده و روی قیمت تمام ارزها تاثیر گذار است؛ اما با وجود این موارد، بیت کوین همواره رتبه 1 بهترین و با ارزش‌ترین ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.

احتمال افزایش عرضه بیت کوین در آینده

یکی از سوالاتی که افراد در مورد بیت کوین از خودشان می‌پرسند این است که پس از اتمام استخراج بیت کوین چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال و بیت کوین خواهد افتاد. یکی از احتمالات در این زمینه این است که محدودیت بیت کوین افزایش پیدا کند.

شبکه بیت کوین یک شبکه متن باز است و توسعه دهندگان این شبکه می‌توانند با تغییرات در کدهای آن، محدودیت آن را افزایش دهند؛ البته این کار منوط به اجماع تمام اعضای شبکه و دارندگان بیت کوین است. چنین تصمیماتی باید توسط تمام اعضا و کاربران این شبکه تایید شوند تا به مرجله اجرا برسند؛ به همین دلیل احتمال افزایش محدودیت وجود خواهد داشت.

محدودیت بیت کوین و سرمایه گذاری در آن

بیت کوین در حال حاضر با ارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان است. این ارزش بالا، نتیجه محدودیت در عرضه و مدیریت درست آن توسط توسعه دهندگان و همچنین متن باز بودن آن است. با این کار، تغییرات ایجاد شده در شبکه، باید به تایید تمام جامعه بیت کوین برسد. در این حالت، سرمایه گذاری روی چنین ارز دیجیتالی بسیار منطقی خواهد بود. برای سرمایه گذاری  و خرید بیت کوین، باید از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال اقدام کنید. این صرافی‌ها هم به صورت متمرکز و هم غیرمتمرکز وجود دارند.

در ایران نیز،‌ صرافی کیف پول من یکی از بهترین و معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که می‌توانید بیت کوین را به صورت ریالی از آن خریداری کنید. همچنین این صرافی، امکانات و قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. یکی از این قابلیت‌ها، کیف پول اختصاصی برای هر کاربر است که می‌تواند ارزهای خریداری شده خود را در آن ذخیره کرده و به کیف پول‌های دیگر خود انتقال دهد. با وجود محدودیت‌های زیادی برای خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های بین المللی، بهترین ایده خرید از صرافی‌های داخلی است. اگر قصد سرمایه گذاری روی بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری را دارید و یا می‌خواهد ترید کنید، پیشنهاد ما به شما، صرافی کیف پول من است که از بیش از 1000 ارز دیجیتال معتبر پشتیبانی می‌کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید بیت کوین، به سایت این صرافی به آدرس https://kifpool.me/ و یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا