💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بیت کوین

همه چیز درباره ETF بیت کوین به زبان ساده

آموزش صرافی بینگ ایکس

۰ تا ۱۰۰ ETF بیت کوین به زبان ساده

با افزایش محبوبیت بیت کوین، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به دنبال راه‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال بوده‌اند. یکی از راه‌های جدید سرمایه گذاری در BTC، خرید واحدهای صندوق ETF بیت کوین است.

صندوق ETF بیت کوین، نوعی اوراق بهادار است که بخش بزرگی از آن از بیت کوین و بخش کمی از سایر اوراق بهادار تشکیل شده است و سهام این صندوق در بورس عرضه می‌شود. ETFهای بیت کوین، مزایای زیادی مانند نقد شوندگی بالا، ریسک کم و معامله آسان دارند. سرمایه گذاران می‌توانند این سهام را مانند سهام سایر شرکت‌ها در بورس خریداری کرده و بفروشند.

در این مقاله از تیم تولید محتوای همیار کریپتو، به‌طور کامل و جامع، به بررسی ای تی اف بیت کوین خواهیم پرداخت. در این مقاله، پاسخِ سؤالات زیر را خواهید یافت: ETF بیت کوین چیست؟ انواع ETF بیت کوین کدامند؟ مزایا و معایب ETF بیت کوین چیست؟ پس اگر به سرمایه گذاری در بیت کوین علاقه‌مند هستید، این مقاله را از دست ندهید.

صندوق ETF بیت کوین چیست؟

بیت کوین، اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان، در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این ارز دیجیتال در سال 2022 به بالاترین قیمت خود یعنی بیش از 68,000 دلار رسید. این رشد سریع، توجه سرمایه گذاران سنتی را به خود جلب کرده است.

یکی از راه‌های سرمایه گذاری در بیت کوین، خرید و فروش آن در بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال است. این روش برای سرمایه گذاران با تجربه و آشنا به ریسک‌های بازار ارز دیجیتال مناسب است.

راه دیگر سرمایه گذاری در بیت کوین، خرید ETF بیت کوین است. ETF مخفف Exchange-Traded Fund معنای فارسی این عبارت معادل “صندوق قابل معامله در بورس” است. ای تی اف بیت کوین، صندوقی است که در آن بیت کوین یا دارایی‌های مرتبط با آن نگهداری می‌شود.

هم اکنون صندوق سرمایه گذاری در بیت کوین در بورس کانادا وجود دارد و در حال معامله است اما از آنجایی که دولت آمریکا هنوز ارز دیجیتال بیت کوین را به رسمیت نشناخته است، ETF ارز دیجیتال بیت کوین هنوز در آمریکا وجود ندارد.

آموزش خصوصی فارکس

 

صندوق ETF بیت کوین
مزایا و معایب ETF بیت کوین – همیار کریپتو

بیشتر بخوانید: ETF اتریوم

مزایا و معایب ETF بیت کوین

صندوق‌های قابل معامله ارز دیجیتال (ETF) بیت کوین ابزارهای سرمایه گذاری نوظهوری هستند که به سرمایه گذاران امکان می‌دهند بدون نیاز به خرید و نگهداری مستقیم بیت کوین، از تغییرات قیمت آن بهره‌مند شوند. با این حال، این صندوق‌ها نیز مانند هر سرمایه گذاری دیگری دارای مزایا و معایبی هستند که سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه گذاری در آن‌ها از آن‌ها آگاه باشند.

مزایا خرید صندوق سرمایه گذاری بیت کوین

ETF بیت کوین، مزایای زیادی نسبت به خرید مستقیم بیت کوین دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سادگی و سهولت سرمایه گذاری: سرمایه گذاران با خرید ای تی اف بیت کوین، نیازی به ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال و یادگیری نحوه خرید و فروش بیت کوین ندارند. آن‌ها می‌توانند مانند خرید سهام در بورس، صندوق سرمایه گذاری BTC را خرید و فروش کنند.
  2. کاهش ریسک نگهداری بیت کوین: خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری بیت کوین، نیاز به نگهداری مستقیم بیت کوین را از بین می‌برد. این امر، ریسک‌های مربوط به نگهداری بیت کوین مانند هک شدن، خرابی سخت‌افزار و از دست رفتن کلید خصوصی را کاهش می‌دهد.
  3. تنوع‌بخشی به سبد سرمایه گذاری: صندوق سرمایه گذاری بیت کوین، می‌تواند به عنوان یک دارایی جدید و متنوع به سبد سرمایه گذاری شما اضافه شود. در این صندوق های سرمایه گذاری اصولاً دارایی‌های دیگری مانند سهام، اوراق قرضه و … وجود دارد که ریسک سبد سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.

معایب خرید ETF بیت کوین

مانند هر سرمایه گذاری دیگری، ETFها نیز معایبی دارند. در اینجا برخی از معایب صندوق قابل معامله ارز دیجیتال BTC آورده شده است:

  1. کارمزد مدیریت: خرید صندوق های سرمایه گذاری معمولاً دارای کارمزد مدیریت هستند که از مبلغ سرمایه گذاری برای هزینه‌های مدیریت صندوق کسر می‌شود. این کارمزد از آنجایی که بیشتر از خرید و فروش مستقیم بیت کوین است، می‌تواند در طول زمان قابل توجه باشد.
  2. محدودیت در معامله رمز ارزهای پایه: زمانی که شما به طور مستقیم قصد خرید بیت کوین را دارید می‌توانید با ارزهای مختلفی مانند اتریوم، تتر، ریپل و … خرید خود را انجام دهید اما در صندوق ETF BTC امکان ترید با رمز ارزهای دیگر وجود ندارد و شما فقط واحد صندوق را خریداری می‌کنید.
  3. محدود شدن زمان ترید: بازار ارز دیجیتال به صورت هفت روز هفته و 24 ساعته باز است؛ بنابراین در هر ساعتی امکان ترید و خرید و فروش بیت کوین وجود دارد اما برای خرید صندوق سرمایه گذاری BTC شما فقط در زمان کاری بازار بورس امکان معامله دارید. خب مشکل کجاست؟ در این حال اگر قیمت بیت کوین رشد یا ریزش خاصی داشته باشد و شما قصد ترید داشته باشید مجبورید چندین ساعت منتظر بمانید تا بازار بورس باز شود و سپس ترید کنید.
  4. احراز هویت: برای معامله صندوق‌های قابل معامله ارز دیجیتال BTC، باید مراحل احراز هویت را طی کرد. این امر، ممکن است برای برخی سرمایه گذاران، یک محدودیت باشد.
  5. عدم مالکیت بیت کوین: زمانی که شما در ای تی اف بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنید، در واقع مالکیت بیت کوین را به دست نمی‌آورید. بلکه، شما فقط سهامی در صندوق را خریداری می‌کنید که قیمت آن بر اساس قیمت بیت کوین تعیین می‌شود. این امر می‌تواند برخی از مزایای بیت کوین، مانند استقلال از بانک‌های مرکزی و حریم خصوصی را از بین ببرد.

انواع ای تی اف (ETF) بیت کوین

به طور کلی در برای ارز دیجیتال بیت کوین دو نوع 1- ای تی اف اسپات بیت کوین و 2- ETF فیوچرز بیت کوین وجود دارد.

ای تی اف اسپات BTC – Bitcoin Spot ETF

ای تی اف اسپات بیت کوین (Bitcoin Spot ETF)، نوعی صندوق قابل معامله در بورس است که دارایی‌های فیزیکی بیت کوین را در اختیار دارد؛ به عبارت دیگر، زمانی که شما در یک ETF اسپات بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنید، در واقع بخشی از بیت کوین‌های موجود در آن صندوق را خریداری می‌کنید.

ETF های اسپات بیت کوین چگونه کار می‌کنند؟ ETF های اسپات بیت کوین، به این صورت عمل می‌کنند که یک شرکت سرمایه گذاری، بیت کوین های واقعی را خریداری می‌کند و آن‌ها را در یک صندوق ذخیره می‌کند. سپس، سهام این صندوق را در بورس عرضه می‌کند. زمانی که یک سرمایه گذار، سهام این صندوق را خریداری می‌کند، در واقع بخشی از بیت کوین های موجود در آن صندوق را خریداری می‌کند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت سرمایه گذاری، 100,000 واحد بیت کوین خریداری می‌کند و آن‌ها را در یک صندوق ذخیره می‌کند. سپس، این شرکت 10 میلیون سهم از این صندوق را در بورس عرضه می‌کند. هر سهم از این صندوق، نماینده 0.01 واحد بیت کوین است. ارزش سهام ETF، با ارزش بیت کوین های موجود در آن صندوق مرتبط است؛ به عبارت دیگر، اگر قیمت بیت کوین افزایش یابد، ارزش سهام ETF نیز افزایش خواهد یافت؛ و بالعکس.

ای تی اف فیوچرز بیت کوین – Bitcoin Futures ETF

ETF فیوچرز بیت کوین نوعی صندوق قابل معامله است که به جای نگهداری مستقیم بیت کوین، در قراردادهای فیوچرز بیت کوین سرمایه گذاری می‌کند. قراردادهای فیوچرز توافق‌نامه‌هایی برای خرید یا فروش بیت کوین در قیمت از مشخص و در تاریخی معلوم در آینده هستند.

جمع بندی ETF بیت کوین

هم اکنون، امکان خرید بیت کون و نگهداری در کیف پول‌های شخصی وجود دارد. این روش، مزایایی مانند کنترل کامل بر دارایی‌ها و عدم نیاز به واسطه دارد، اما معایبی مانند ریسک از دست دادن کلید خصوصی کیف پول، هزینه‌های بالای نگهداری و مدیریت و پیچیدگی‌های فنی نیز دارد.

به همین دلیل یک ابزار جدید به نام صندوق سرمایه گذاری etf بیت کوین معرفی شده است. برای خرید سهام ای تی اف رمز ارز بیت کوین باید از طریق بازار بورس وارد عمل شد. این روش دیگر مشکلات ناشی از نگهداری بیت کوین را ندارد ولی شما به صورت مستقیم مالک بیت کوین نخواهید شد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    یکی از مزایای خوب خرید بیت کوین همین کنترل کامل بر دارایی ما دارد و بهترین ویژگیش اینه که نیازی به واسطه نیست

  2. مقاله مطالعه کردم و تونست منو آگاه کنه که میتونم با خرید ای تی اف بیت کوین در بازار ارزدییجیتال سرمایه گذاری کنم که مثل همون خرید سهام در بورس است و ویژگی خوبش اینه که نیازی به ثبت نام در صرافی و یادگیری خرید و فرش بیت کوین ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا