💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

چه چیزی را در فارکس معامله می کنیم؟ | شروع معامله در فارکس

آموزش صرافی بینگ ایکس

بازار فارکس که به‌عنوان بازار مبادلات ارزهای خارجی نیز شناخته می‌شود، یک بازار غیرمتمرکز جهانی است که در آن افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها به تجارت ارزهای رایج می‌پردازند. روزانه تریلیون ها دلار در بازار فارکس مبادله می‌شود که آن را به یکی از بزرگ‌ترین و نقد شونده ترین بازارهای جهان تبدیل می‌کند. اما عمده‌ترین چیزهایی که در بازار فارکس معامله می‌شود، چیست؟

در این مقاله، انواع مختلف دارایی‌های معامله‌شده در فارکس را بررسی خواهیم کرد و به سؤال «چه چیزی را در فارکس معامله می کنیم؟» پاسخ خواهیم داد. همیار کریپتو همراه شما در بازارهای مالی

چه چیزی را در فارکس معامله می کنیم؟

به طور خلاصه می‌توان گفت در بازار فارکس دارایی‌های مختلفی ازجمله

  • 1- جفت ارزها (Currency Pairs)
  • 2- سهام (Stocks)
  • 3- شاخص‌ها (Indices)
  • 4-  اوراق قرضه (Bonds)
  • 5- ارزهای دیجیتال (Crypto Currencies)
  • 6- کالا (Commodity)

معامله می‌شود که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

1- جفت ارزها در بازار فارکس

جفت ارزها رایج‌ترین دارایی‌های معامله شده در بازار فارکس است. در واقع با ترید روی جفت ارزها در حال مبادله یک ارز با ارز دیگر هستیم که ارزش هر ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

به‌عنوان مثال، جفت ارز EUR/USD نشان‌دهنده ارزش یورو در برابر دلار آمریکا است. تریدرها پس از تحلیل و بررسی‌های لازم مانند تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و اخبار بر اساس پیش بینی های خود از نحوه تغییر نرخ مبادله، به خرید یا فروش جفت ارزها می‌پردازند.

در یک جفت ارز مانند EUR/USD، ارز اول ارز پایه است و دومین ارز را ارز پیرو نامیده می‌شود. نرخ مبادله (نرخ تبدیل) بین دو ارز نشان‌دهنده مقدار ارز پیرو مورد نیاز برای خرید یک واحد از ارز پایه است.

آموزش خصوصی فارکس

به‌عنوان مثال، اگر معامله‌گری معتقد باشد که ارزش یورو در مقایسه با دلار آمریکا افزایش می‌یابد، می‌تواند جفت EUR/USD را خریداری کند. اگر ارزش یورو واقعاً افزایش یابد، معامله‌گر می‌تواند جفت را با قیمت بالاتری بفروشد و سود کند.

عوامل متعددی بر قیمت یک ارز تأثیر می‌گذارند، ازجمله شاخص‌های اقتصادی مانند تورم، تولید ناخالص داخلی و نرخ اشتغال. عوامل دیگر عبارت‌اند از تحولات سیاسی، بلایای طبیعی و حتی احساسات (سنتیمنتال) بازار.

در بازار فارکس جفت ارزها به سه دسته کلی 1- جفت ارزهای اصلی، 2- جفت ارزهای فرعی و 3- جفت ارزهای اگزوتیک تقسیم بندی می‌شوند. در جفت ارزهای اصلی یک طرف آن‌ها حتماً دلار آمریکا قرار دارد. در جفت ارزهای فرعی ارزهای کشورهای بزرگ مانند یورو یا پوند قرار دارد. نهایتاً در جفت ارزهای اگزوتیک که نوسان و کارمزد زیادی دارند کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه یا مکزیک قرار دارند.

2- سهام در بازار فارکس

معاملات سهام در بازار فارکس روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. دلیل این امر این است که بسیاری از شرکت‌ها در چندین بورس اوراق بهادار در سراسر جهان فهرست شده‌اند.

معامله گران فارکس می‌توانند با معامله سهام در ارزهای مختلف از این مزیت استفاده کنند. به‌عنوان مثال، یک معامله‌گر می‌تواند سهام اپل را در بورس NASDAQ خریداری کند و سپس آن‌ها را در بورس توکیو بفروشد. اینکار به معامله گران اجازه می‌دهد تا از تفاوت قیمت‌ها بین صرافی‌ها (نوعی آربیتراژ کردن) بهره ببرند.

بااین‌حال، توجه به این نکته ضروری است که ریسک‌های مرتبط با معاملات سهام در فارکس به دلیل نوسانات و نوسانات نرخ ارز می‌تواند بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات فارکس به زبان آدمیزاد

3- معامله شاخص ها در فارکس

شاخص یک معیار آماری از عملکرد گروهی از دارایی‌ها، مانند سهام، در یک بخش یا منطقه خاص است. شاخص ها اغلب توسط معامله گران فارکس به‌عنوان راهی برای معامله در عملکرد کلی یک بازار یا بخش خاص استفاده می‌شود. برخلاف سهام که نشان‌دهنده مالکیت در یک شرکت خاص است، یک شاخص ترکیبی از شرکت‌های متعددی است که دارای ویژگی‌های مشترک هستند، تشکیل شده است.

در معاملات فارکس، شاخص ها به دلیل قابل پیش‌بینی بودن بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند و می‌توانند به‌عنوان پوششی برای ریسک در مقابل معاملات دیگر مورداستفاده قرار گیرند.

رایج‌ترین شاخص‌های معامله شده در بازار فارکس عبارت‌اند از S&P 500، Dow Jones Industrial Average و NASDAQ در ایالات‌متحده، DAX در آلمان و FTSE 100 در انگلستان. معامله گران فارکس می‌توانند این شاخص ها در دو جهت معامله کنند یعنی هم می‌توانند بخرند و هم بفروشند.

یکی از راه‌های کسب درآمد دلاری در ایران، ترید در بازار فارکس است. با این اختلاف قیمت وحشتناک بین نرخ دلار و ریال تصور کنید که از این بازار درآمد دلاری داشته باشید. درست است که ترید در بازار فارکس منجر به کسب درآمد دلاری می‌شود اما تنها در صورتی می‌توان به این امر دست یافت که دانش و مهارت بازم و کافی در این خصوص را کسب کرده باشید.

4- معامله اوراق قرضه در بازار فارکس

اوراق قرضه نوعی اوراق بدهی است که توسط دولت‌ها، شرکت‌ها یا سازمان‌ها منتشر می‌شوند. این اوراق معمولاً در بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند، اما می‌توانند در بازار فارکس نیز معامله شوند. اوراق قرضه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری کم ریسک در نظر گرفته می‌شوند اما نسبت به سایر انواع اوراق بهادار بازده کمتری دارند.

معامله گران فارکس می‌توانند اوراق قرضه را بر اساس پیش‌بینی‌های خود از نحوه تغییر نرخ بهره بخرند یا بفروشند.

برای معامله گران بازار فارکس، معاملات اوراق قرضه، به‌عنوان راهی برای کسب سود از تغییر نرخ بهره در نظر گرفته می‌شود یعنی تریدرها بر اساس پیش‌بینی‌های خود از نحوه تغییر نرخ بهره، اوراق قرضه خریداری کرده یا به فروش می‌رسانند.

با تغییر نرخ بهره، ارزش اوراق قرضه می‌تواند نوسان داشته باشد. نرخ‌های بهره بالا معمولاً اوراق قرضه را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کنند، زیرا بازدهی بالاتری را ارائه می‌دهند، درحالی‌که نرخ‌های بهره پایین باعث می‌شود اوراق قرضه جذابیت کمتری داشته باشند.

5- معامله ارزهای دیجیتال در بازار فارکس

ارزهای دیجیتال یک دارایی تقریباً جدید در بازار فارکس است. رمز ارزها توکن‌های دیجیتال یا مجازی هستند که از رمزنگاری برای ایمن کردن تراکنش‌ها و کنترل ایجاد واحدهای جدید استفاده می‌کنند. بیت کوین، اتریوم و لایت کوین از رایج‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار فارکس هستند.

بیت کوین با نماد BTC، اتریوم با نماد ETH، لایت کوین با نماد LTC و ریپل با نماد XRP در بازار فارکس معامله می‌شوند.

در معاملات فارکس، ارزهای دیجیتال کارمزد بیشتری نسبت به سایر دارایی‌ها هنگام ترید دارند همچنین نوسان‌های قیمتی آن‌ها نیز بسیار بیشتر است؛ بنابراین ریسک معاملاتی آن‌ها بیشتر از سایر دارایی‌ها خواهد بود.

6- معامله فلزات گران بها در فارکس (کالاها)

در بازار فارکس کالاهایی مانند طلا، نقره و نفت معامله می‌شوند. قیمت یک کالا اغلب به دلار آمریکا بیان می‌شود بنابراین تغییرات در ارزش دلار آمریکا می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت کالاها داشته باشد. برای مثال، اگر ارزش دلار آمریکا کاهش یابد، قیمت کالاهایی که به دلار عرضه می‌شوند اغلب افزایش می‌یابد، زیرا برای خرید همان مقدار از یک کالا، دلار بیشتری نیاز است.

بین یکسری کالاها و جفت ارزها همبستگی قوی وجود دارد. به‌عنوان مثال، دلار استرالیا اغلب با قیمت طلا مرتبط است، زیرا استرالیا یکی از تولیدکنندگان عمده طلا است. با معامله جفت ارز AUD/USD، معامله گران می‌توانند از تغییرات قیمت طلا و همچنین تغییرات نرخ ارز استفاده کنند.

به طور مشابه، دلار کانادا اغلب با قیمت نفت گره‌خورده است، زیرا کانادا تولیدکننده بزرگ نفت است. با معامله جفت ارز USD/CAD، معامله گران می‌توانند از تغییرات قیمت نفت و همچنین تغییرات نرخ ارز استفاده کنند.

اصولاً همبستگی قوی بین قیمت کالاها و نرخ معامله ارزها وجود دارد که معامله گران فارکس باید از آن‌ها مطلع بوده تا معاملات آگاهانه انجام دهند.

کالاهایی که در بازار فارکس مبادله می‌شوند شامل محصولات کشاورزی: قهوه، شکر، کاکائو، ذرت، گندم و پنبه و انرژی: نفت خام برنت، نفت اوپک و گاز طبیعی، فلزات اساسی: نقره، مس و پالادیم هستند.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل استفاده از همبستگی جفت ارزها در فارکس

نحوه معامله در بازار فارکس

همانطور که می دانیم ما در بازار فارکس دارای ارز های مختلف و دارایی های متفاوتی هستیم و همچنین ما هرگز یک پول و ارز را به تنهایی معامله نمی کنیم و بلکه معاملات بر روی جفت ارز های فارکس می باشد در نتیجه ما امکان معامله به صورت دلاری را نداریم که برای نمونه تعیین کنیم میزان 5 دلار در معامله قرار می دهیم یا 10 دلار !

برای معامله در بازار فارکس همچنین حرکات نیز بر اساس درصد محاسبه نمی گردد چرا که در صورت انجام این محاسبه سود ها بسیار ناچیز بوده و میزان حرکت یک جفت ارز فارکس در روز اغلب کمتر از نیم درصد می باشد که عملا ناچیز و بی ارزش است!!

پس با این وجود  سوالی که به وجود می آید این است که چه باید کرد؟! و نحوه معامله حرکات و حجم در بازار فارکس به چه صورت است؟ در اصل در بازار فارکس حرکات بر اساس واحدی به نام پیپ ( pip ) می باشد همچنین نکته دیگر این است که حجم معاملات نیز بر اساس واحدی به نام لات ( lot ) بررسی می گردد و باید حتما با این دو مفهوم اشنایی کاملی داشته باشیم

چراکه این مفاهیم تفاوت اساسی با معاملات دلاری داشته و حتی گاهی معامله با حجم 0.01 لات انجام می شود که دارای نتایج چندین دلاری است و برای اشنایی کامل با این مفهوم پیشنهاد ما مطالعه مقاله سایت های مهم فارکس و علل الخصوص دیدن ویدیو ماشین حساب فارکس قرار داده شده در این مفاله می باشد.

جمع بندی

بازار فارکس طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها را برای معامله گران فراهم می‌کند تا از بین آن‌ها انتخاب کنند. جفت ارزها رایج‌ترین دارایی‌های مورد معامله هستند، اما معامله گران می‌توانند سهام، شاخص ها، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال را نیز معامله کنند.

درک رابطه بین این دارایی‌ها و جفت ارزهایی که در آن‌ها قیمت‌گذاری شده‌اند برای ترید موفق در بازار فارکس بسیار مهم است. درنهایت، کلید موفقیت در ترید در هر بازار، آگاه ماندن، به‌روز ماندن از اطلاعات بازار و داشتن یک استراتژی معاملاتی قوی است.

سوالات متداول

در کدام صرافی ارز دیجیتال، امکان ترید نمادهای فارکس وجود دارد؟

در صرافی BingX علاوه بر ارزدهای دیجیتال، امکان ترید نمادهای فارکس نیز وجود دارد.

معامله در فارکس چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد؟

مدت زمان هر معامله کاملاً وابسته به تحلیل معامله گر است. معامله گر می‌توانید یک موقعیت معاملاتی را فقط چند ثانیه باز نگه دارد یا اینکه حتی جند سال با آن موقعیت معاملاتی باقی بماند و این امر به استراتژی و میزان دارایی معامله گر بستگی دارد.

چه کسی بازار فارکس را کنترل می‌کند؟

بازار فارکس، یک بازار غیرمتمرکز است یعنی زیر نظر هیچ ارگان یا سازمان خاصی نیست.

چه چیزی را در فارکس معامله می کنیم؟

در بازار فارکس میتوان جفت ارزها، سهام، شاخص‌ها، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و کالاهای مختلف را معامله کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا