💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

احراز هویت مشتری (KYC) چیست؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

Know Your Customer به مفهوم احراز هویت مشتری (KYC) است. در واقع KYC یک فرایند یا یک مفهوم کاربردی در دنیای اقتصاد امروز شناخته می شود که به جز نهاد های مالی سایر شرکت ها و نهاد از آن استفاده می کنند.

KYC با هدف مقابله با پولشویی و ایجاد خلاف های اقتصاد طراحی و اجرا شد اما کاربری بالای آن موجب شد که بسیاری از شرکت ها و نهاد های دیگر بر اساس این فرایند اقدام به جذب و نگهداری مشتری کنند.

شما به واسطه مراحل KYC می توانید مشتری خودتان را بهتر بشناسید و بر اساس شناختی که از مشتری پیدا می کنید به او خدمات ارائه دهید. به عبارت ساده تر توسط KYC خدمات ارائه شما متغیر و متناسب کاربر خواهد بود.

از این رو بسیاری از کشورهای سطح اول جهان با راه اندازی قانون KYC و احراز هویت KYC به نوعی خدمات ارائه شده به کاربران اروپایی و آمریکایی را از سایر کاربران مجزا کرده اند.

حتی برخی از نهاد های مالی مانند بایننس پای را کمی فراتر گذاشته اند و عملا با اعمال قانون خون در مراحل KYC عملا کاری به ملیت ندارند.

در واقع بایننس معتقد است که یک ایرانی همیشه یک ایرانی است و همچنان درصد ریسک خاص خودش را دارد.

بنابراین یک ایرانی از دل آمریکا نیز نمی تواند در صرافی بایننس به صورت قانون حضور داشته باشد! این ها مواردی است که در مراحل و قانون KYC به چشم می خورد.

آموزش خصوصی فارکس

احراز هویت مشتری (KYC) چیست؟

KYC یک روش احراز هویت در دنیای مالی است. در دنیایی که زندگی می کنیم همه چیز بر اساس شناخت پیش می رود. شما بدون شناخت کسی با او دوست نمی شوید و بدون شناخت کسی با او معامله نمی کنید.

اما عمق شناخت در هر کدام از بخش های روابط انسان متفاوت است. به عبارت ساده تر شما برای انجام یک معامله نیازی به شناخت شخصیت و حالت روحی مشتری خود ندارید اما برای ازدواج شما تا می توانید باید نسبت به شناخت طرف خود عمیق شوید.

بنابراین اگر به خوبی در دنیای اطراف خودمان نگاه کنیم متوجه می شویم که احراز هویت جزئی از زندگی روزمره انسانی محسوب می شود که به شکل های مختلف انجام می شود.

KYC نوعی از احراز هویت است که در بازارهای مالی وجود دارد و لزوما تنها نوع آن نیست. به عبارت ساده تر به جز KYC انواع روش های دیگر احراز هویت در بازار وجود دارد که شما می توانید آن ها را در بازارهای مالی ایران نیز مشاهده کنید.

مراحل احراز هویت مشتری (KYC) چیست ؟

مهمترین مفهومی که در KYC وجود دارد، مفهوم شناسایی ریسک است. در واقع آن چیزی که KYC بر اساس آن کار می کند این است که مشتری شما از نظر مالی تا چه اندازه ریسک پذیر است و تا چه اندازه می تواند برای نهاد مالی یا غیر مالی ریسک داشته باشد.

از نظر قوانین مالی ریسک بدین معنی است که یک مشتری تا چه اندازه احتمال دارد که با هدف پولشویی یا تامین مالی گروه های تروریستی وارد یک نهاد مالی شده باشد.

به عبارت ساده تر اگر بخواهیم بگوییم KYC Form چیست می توان اینگونه گفت که این فرم شامل اطلاعات هویتی و مالی برای تشخیص ریسک مشتری در یک نهاد مالی است.

نهاد های مالی بر اساس این ریسک تصمیم می گیرند که چه خدماتی را به چه مشتریانی ارائه بدهند و در این بین اگر مشتریانی با ریسک بالا وجود داشته باشد عملا از ارائه خدمات به آن ها سر باز می زنند.

به عبارت ساده تر KYC این امکان را در اختیار نهاد های مالی قرار می دهد تا بر اساس آن از وقوع جرم اقتصادی جلوگیری کنند.

یعنی با شناسایی ریسک مشتریان عملا احتمال پولشویی یا سایر خلاف های اقتصادی را به صفر برسانند. بر اساس این موضوع موقعیت جغرافیایی و شرایط اقتصادی – سیاسی آن موقعیت جغرافیایی اهمیت بالایی دارد.

به بیان ساده تر اگر مشتری شما در نقطه ای از کره زمین زندگی می کند که در آن مفاهیمی مانند تروریسم و پولشویی حرف اول را می زند، قانون KYC این مشتری را پر ریسک شناسایی می کند و عملا ارائه خدمات به آن را غیر منطقی و در نهایت غیر قانونی می داند.

حال مسلما نمی توان همه مردم یک منطقه را به یک چوب زد و با یک دوربین نگاه کرد اما KYC و فرم مربوط به آن به نوعی طراحی شده است که بر اساس شاخص های این چنینی ریسک را شناسایی می کند و بر اساس این ریسک تصمیم به ارائه خدمات می گیرد.

بر این اساس برخی از صرافی های ارز دیجیتال مانند بایننس به طور کلی کاربران ایرانی را از لیست خدمات خود حذف کرده اند.

در واقع بر اساس قانون KYC بایننس به این نتیجه رسیده است که کشورهایی مانند ایران – از دید بین المللی – چندان وجه مناسبی ندارند و درصد بالایی از اطلاعات منتشر شده از این کشورها مربوط به مسائل پولشویی، قاچاق و تروریسم است.

از این رو کاربران این دست از کشورها از ریسک بالایی برخوردار است. بنابراین احراز هویت KYC در صرافی بایننس این اجازه را به کاربران ایرانی نمی دهد تا آن ها بتوانند در این بازار فعالیت داشته باشند.

به عبارت ساده تر احراز هویت KYC در صرافی بایننس اصلی ترین دلیل حذف ایرانی ها از این صرافی محسوب می شود و نه تحریم های آمریکایی.

KYC در دنیای ارزهای دیجیتال

KYC روش احراز هویت است که توسط نهادهای مالی طراحی و اجرا شده اند و بعد از آن توسط سایر شرکت ها و نهادهای غیر مالی نیز به اجرا درآمدند. بنابراین KYC قبل از دنیای ارزهای دیجیتال طراحی و اجرا شده است.

آیا KYC در دنیای ارزهای دیجیتال نیز کارایی دارد؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. زیرا برخی از مفاهیم اصلی در KYC مربوط به احراز هویت شخصی و فردی افراد است. یعنی شما در قانون KYC باید فرد را بشناسید و نام و نشانی او را بدانید. در حالی که در شبکه بلاک چین عملا چنین چیزی ممکن نیست.

اما این داستان روی دیگری نیز دارد. مسئله مهمی که باعث شده است KYC به عنوان یک روش احراز هویت زیر سوال برود این است که عملا از شاخص کلی و مبهمی برای تشخیص ریسک استفاده می کند.

این شاخص های کلی باعث شده است که گروهی از کاربران به صورت کلی نادیده گرفته شوند و گروهی دیگر از کاربران به صورت کلی کم خطر تشخیص داده شوند. اما این مسئله ای است که به خوبی نشان می دهد KYC به شکل سنتی نمی تواند ریسک پولشویی و … را کاهش دهد.

اما بلاکچین و قراردادهای هوشمند به سبب دفتر کل بودن این امکان را به موسسات مالی و غیر مالی می دهند تا بر اساس یک قرارداد هوشمند و رعایت شاخص های اختصاصی تری KYC را تعریف کنند. بر اساس این KYC می تواند بر اساس رفتارهای هر نود – آدرس عمومی – اقدام به احراز هویت و شناسایی ریسک کند.

از این رو به نظر می رسد مفهوم ” KYC چیست ” توسط دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین تغییر کند و عملا شاخص های اختصاصی تری در این بین ایجاد شود.

احراز هویت مشتری (KYC)

قانون احراز هویت مشتری (KYC)

قانون KYC یک الزام اخلاقی برای همه‌ی افرادی است که در صنعت اوراق بهادار چه هنگام باز کردن حساب و چه نگهداری از آن هستند.

در این خصوص دو قانون در جولای 2012 تصویب گردید. این قوانین برای حفاظت از کارگزار/فروشنده و مشتری به طوری که روابط بین این دو منصفانه باشد، به وجود آمده‌اند.

استاندارد‌های کنترل

از مواردی که توسط قانون KYC کنترل می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اساسی مانند اسناد هویت
  2. تطبیق هویت فرد با احزاب سیاسی
  3. تعیین میزان ریسک مشتری برای اعمال تروریسی، پول‌شویی یا سرقت اطلاعات افراد
  4. ایجاد یک چهارچوب برای رفتار‌های مالی مشتری
  5. زیر نظر گرفتن تراکنش‌های مشتری در برابر رفتارها‌ی ناهنجار و همچنین ذخیره‌ی اطلاعات افرادی که مشتری با آن‌ تراکنش ایجاد می‌کند.

احراز هویت مشتری (KYC)

قانون KYC در بایننس

بایننس اعلام کرده است که همه مشتریان از این پس باید برای هر تراکنش مدرک هویتی ارائه کنند.

بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان در 20 آگوست اعلام کرد که از ابتدا بلافاصله، همه مشتریان باید فرم های اطلاعاتی Know Your Customer یا KYC را برای انجام هرگونه معامله پر کنند. تنها استثنا این است که مشتریان فعلی مجاز به برداشت وجه، لغو سفارشات، بستن موقعیت ها و بازخرید وجوه خواهند بود.

آخرین اعلامیه برای کمک به حمایت از انطباق بایننس «تلاش‌ها برای احراز هویت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML)» است. این نسخه افزود: «این امر حفاظت از کاربر و مبارزه با جرایم مالی را بیشتر می‌کند».

تغییر سیاست شرکت از انطباق واکنشی به انطباق فعالانه، آخرین حرکتی است که مدیر عامل بایننس Changepeng Zhao انجام داد.

این امر پس از مجموعه ای از اقدامات نظارتی در سراسر اروپا، آسیا و ایالات متحده در ماه های اخیر، از جمله بریتانیا، ژاپن، تایلند، مالزی و کره جنوبی صورت گرفت. این شرکت همچنین عرضه مشتقات خود را در چندین کشور اروپایی متوقف کرد.

به طور خاص، بایننس در حال پایان دادن به چیزی است که از آن به عنوان “تأیید شخصی اولیه” یاد می کند، که فقط به بیانیه ای از نام و آدرس نیاز داشت و حدود یک روز برای تایید طول کشید.

احراز هویت جدید به شناسه صادر شده توسط دولت و تصویر مشتری نیاز دارد. و 10 روز طول می کشد تا تایید شود و حدود 80 درصد از مشتریان Binance از آن استفاده می کنند. تأیید شخصی پیشرفته، اثبات آدرس را به الزامات اضافه می کند و محدودیت برداشت بالاتر فیات را باز می کند.

بایننس. مبارزات ایالات متحده
زمانی که Binance.US دچار مشکل شده است و برایان بروکس، مدیرعامل جدید آن، پس از تنها سه ماه به دلیل آنچه که او اختلافات استراتژیک نامید، استعفا داد.

هر دو شرکت گفته‌اند که Binance.US یک شرکت جداگانه است که به غیر از صدور مجوز فناوری و نام آن، با Binance ارتباطی ندارد. هر دو تا حد زیادی متعلق به ژائو هستند.

نیویورک تایمز در 19 اوت گزارش داد که بروکز، یک تنظیم کننده سابق بانکی ایالات متحده و مشاور کل رقیب اصلی Coinbase، پس از شکست دور سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری با هدف تنوع بخشیدن به مالکیت، استعفا داد. تایمز گفت جاشوا سروگ، مدیر مالی Binance.US به عنوان مدیرعامل موقت منصوب شده است.

طبق گزارش‌ها، Sroge گفت که این شرکت همچنان قصد دارد سرمایه‌های خارجی را جمع‌آوری کند و “هیئت مدیره خود را با رهبران با تجربه، از جمله سایر ابتکارات منطبق با ابتکاراتی که توسط شرکت‌های خصوصی در حال رشد سریع دنبال می‌شود، گسترش دهد.”

احراز هویت مشتری (KYC)

جمع بندی

احراز هویت مشتری (KYC) یک روش برای احراز هویت محسوب می شود که در آن شناسایی ریسک و تصمیم گیری بر اساس آن اهمیت بالایی دارد. در واقع شما به واسطه KYC می توانید مشخص کنید سراغ کدام مشتری بروید و به آن چه نوع خدماتی را ارائه کنید.

بایننس با اجباری کردن دو مرحله ای شدن احراز هویت عملا به دنبال اجرایی کردن قانون KYC است. در واقع بایننس قصد دارد با شناسایی ریسک مشتریان خدمات خود را دسته بندی کند. اما بر اساس آن که دانستیم KYC چیست، می توانیم بگوییم عملا ایرانی ها به دلیل این که در موقعیت بد مکانی و زمانی قرار گرفته اند عملا امکان حضور در این صرفی را از دست می دهند.

چرا که بر اساس شاخص های KYC، ریسک ایرانی ها برای ایجاد بی نظمی های مالی و اقتصادی بالاست. بنابراین بر اساس KYC نباید به ایرانی ها خدمات ارائه شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا