💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

چرا استاپ هانتینگ (Stop Hunting) رخ می دهد؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) یکی از تئوری‌های توطئه‌ است که در بازارهای مالی بسیار فراگیرشده است و به عنوان یکی از وقایع تلخ برای معامله گران خرد از آن یاد می شود. استاپ هانتینگ (Stop Hunting) مربوط به زمانی است که شما وارد معامله‌ شده‌اید و حد ضرر خود را تعیین کرده‌اید. پس از مدتی، قیمت به حد ضرر شما رسیده و بازار شما را از معامله خارج می‌کند بعد از این اتفاق حرکت قیمت تغییرکرده و معکوس شده و در جهت مورد نظر شما حرکت می‌کند.

افرادی که تجربه‌ داشته‌اند، یاس و ناامیدی آن لحظه را درک می کنند علاوه بر حس منفی تکرار مداوم این پدیده معامله گران را سردرگم می کند. تداوم در رخ دادن این اتفاق باعث می‌شود که معامله‌گران از خود بپرسند آیا قربانی بدشانسی شده‌اند یا مافیا در بازار علیه آن‌ها فعالیت می‌کنند؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با اصطلاح استاپ هانتینگ آشنا شویم و جوابی برای سوال مطرح شده پیدا کنیم.

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چیست؟

یک قانون ساده در تجارت وجود دارد یک نفر باید ضرر کند تا طرف دیگر سود کند. پدیده استاپ هانتینگ زمانی رخ می‌دهد که شما وارد معامله‌ای شده‌اید و حد ضرر خود را تعیین کرده‌اید. پس از مدتی، قیمت به حد ضرر شما رسیده و بازار شما را از معامله خارج می‌کند. سپس بعد از این اتفاق بلافاصله حرکت قیمت معکوس شده و در جهت مورد نظر شما حرکت می‌کند. نکته ای که در این اتفاق وجود دارد این است که قیمت برای این حرکت خود نیازمندیک حجم بسیار زیاد معامله بوده بر خلاف معامله شما و سپس با بستن این معامله ها قیمت دوباره در جهت اصلی خود حرکت می کند.

اما اگر به اغلب استاپ هانت ها توجه کنیم قیمت پس از این رفتار مجدد یک پولبک سالم به سطح مورد استاپ هانت زده و به معامله گران باهوش فرصت ورود مجددی را می دهد.

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چگونه رخ می دهد؟

گاهی نمودارها را بررسی می کنید و یک موقعیت مناسب معامله می یابید. چون موقعیت مناسب است معامله ای به همراه حد سود (TP) و حد زیان (SL) باز می کنید. صبر میکنید تا قیمت در جهت موقعیت شما حرکت کند و سرانجام به حد سود شما برسد. نمودار قیمت‌ها را در تایم فریم های مختلف تحلیل کرده اید. جفت ارز مناسب را یافته اید.

جهت موقعیت را بدرستی انتخاب کرده اید. با حجم مناسب وارد معامله شده اید و حد سود قابل قبولی را در نظر گرفته اید و تمام اقدامات لازم برای به سود رسیدن را انجام داده اید. ناگهان بازار به سمت حد ضرر شما حرکت می کند و با برخورد نمودار به آن، موقعیت معاملاتی شما بسته می شود. پس از آن قیمت دوباره در جهت پیش بینی شما حرکت می کند. این چالش، برای اکثریت ما پیش آمده است، پس نتیجه می‌گیریم استاپ هانتینگ یک سناریوی غالب در اکثر مواقع می باشد.

آموزش خصوصی فارکس

استاپ هانتینگ (Stop Hunting)

استراتژی استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چیست؟

اگر درک کنید الگوی استاپ هانتینگ در نمودارها چگونه ظاهر می‌شود، می‌توانید چهارچوبی برای پول هوشمند ایجاد کنید و از نوسانات آن سود ببرید. در این صورت دیگر لازم نیست تلاش داشته باشید که حد ضرر خود را در جایی قرار دهید که از استاپ هانتینگ حفظ شود در عوض می‌توانید از این حرکت سود نیز ببرید.

حرکت موسسات بزرگ و بازیگران را در سطح کلان بررسی کنید. این موسسات به دنبال نقاطی هستند که نقدشوندگی بالایی دارد و با استفاده از آن حجم معاملات خود را پر می‌کنند. پیشتر گفتیم که این نقاط به وسیله خطوط حمایت و مقاومت به خوبی مشاهده می‌شوند.

چه استراتژی برای استفاده از استاپ هانتینگ به کار بگیریم؟ استراتژی استاپ هانتینگ معمولا در تایم فریم روزانه بهتر جواب می‌دهد، بهتر است از سطوح حمایت و مقاومت به همراه چند کندل معکوس کننده استفاده می‌شود.

استاپ هانتینگ (Stop Hunting)

چگونه می‌توان از استاپ هانتینگ (Stop Hunting) جلوگیری کرد؟

هر فرد فعال در بازارهای مالی می داند که یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت ریسک قرار دادن حد ضرر است. سوال اینجاست چگونه حد ضرر بگذاریم و گرفتار استاپ هانتینگ نشویم؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

اندیکاتور ATR

این اندیکاتور که مخفف (Average True Range) است، یک اندیکاتور مبتنی بر نوسانات بازار است که به شما کمک می کند تا نوسانات موجود در بازار را بسنجید. با استفاده از این اندیکاتور حد ضرر خود را در نقطه بهینه‌تری قرار دهید. این اندیکاتور، میانگین حرکت قیمت در بازه انتخاب شده را نشان می‌دهد. اندیکاتور ATR به ما متوسط دامنه قیمت معاملات بازار را نشان می‌دهد.

حد ضرر خود را در ناحیه های حمایتی و مقاومتی خیلی واضح نگذارید.

هرچه سطح حمایت و یا مقاومت در نمودار آشکارتر باشد، احتمال استفاده از آن به عنوان منطقه‌ای با نقدشوندگی بالا، بیشتر است. به خاطر داشته باشید، اگر منطقه‌ای را مشاهده می‌کنید که برای قرار دادن حد ضرر مناسب است، قطعا سایر معامله‌گران نیز چنین تصوری می‌کنند. به همین خاطر بهتر است حد ضرر خود را در آن نقطه قرار ندهید و فاصله مناسبی از آن داشته باشید.

قرار دادن حد ضرر در این مناطق منجر به آن می‌شود که تجمع نقدینگی در آن مناطق بالا رفته و در نهایت بازیگران بزرگ برای استفاده از آن، قیمت‌ها را به آن سمت حرکت دهند. بنابراین مهم است که حد ضرر خود را در این مناطق قرار ندهید. شما می‌توانید با قرار دادن حد ضرر خود کمی‌ بالاتر از سطوح حمایت و مقاومت آشکار، ایمنی نسبی برای خود فراهم کنید.

استاپ هانتینگ (Stop Hunting)

از حد ضررهای متعدد و حجم‌های ورودی متفاوت استفاده کنید.

مقیاس‌گذاری در پوزیشن‌های معاملاتی روشی است که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. اما اکثر معامله‌گران خرد استراتژی‌های یک ورود و خروج از معامله با تمام حجم صورت گرفته دارند. اگرچه این استراتژی در بسیاری موارد خوب عمل می‌کند، اما شما می‌توانید با ورود به صورت چند مرحله‌ای در معامله و با قرار دادن حد ضررهای متعدد، هنگامی که یکی از معاملات شما بسته شد، در صورت بازگشت قیمت، از سایر معاملات خود سود کسب کنید.

شکست های دروغین سطوح

گاهی در یک روند صعودی مشاهده می‌کنیم که قیمت مقاومت را شکسته اما پس از مدتی قیمت روند معکوس را در پیش گرفته و باز می‌گردد. همینطور در روند نزولی مشاهده می‌کنیم که قیمت سطح حمایتی را شکسته اما روند ادامه پیدا نمی‌کند.

برای اینکه از این اتفاق بدور باشیم بهتر است پس از اینکه قیمت یک شکست رخ داد و ما وارد معامله شدیم با شکسییت سطح احساسات خود را چنان تقویت کنیم که به محض مشاهده برگشت قیمت به طرف دیگر سطح و دروغین بودن شکست زودتر با ضرر کمتر از معامله خارج شده و اجازه اسیب بیشتر به دارایی خود را ندهیم علاوه بر این در زمان بستن معامله در جهت خلاف وارد شده تا از شکست فیک بجای ضرر سود نیز کسب نماییم.

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) از دیدگاه پرایس اکشن ICT

در سبک پرایس اکشن ICT ما بر این باور هستیم که برای پر شدن سفارش بانک ها نیازمند نقدینگی هستیم و این نقدینگی با فعال شدن حد ضرر معامله گران کوچک تامین می گردد و به همین علت استاپ هانتینگ (Stop Hunting) رخ می دهد و حد ضرر معامله گران زده می شود و سپس بازار به جهت روند خود با می گردد و بهترین روش معامله با استاپ هانتینگ ( Stop Hunting ) ها بدین صورت است که منتظر بمانیم این اتفاق افتاده و سپس با تشکیل یک اردر بلاک و برگشت قیمت ما در تایم های پایین تر وارد معامله شویم.

نکته دیگر دارای اهمیت این است که هرچه استاپ هانتینگ ( Stop Hunting ) رخ داده در سطح مهم تری باشد و حد ضرر های بیشتری را فعال کند در نتیجه حرکت بیشتر و بهتری رخ خواهد داد و برای این اتفاق باید بهترین استخر های نقدیندگی را پیدا کرده و منتظر استاپ هانتینگ ( Stop Hunting ) در این مناطق باشیم پیشنهاد ما برای درک کامل نحوه معامله استاپ هانتینگ ( Stop Hunting) و معامله همراه با بانک ها مطالعه مقاله پرایس اکشن ict است که بهترین سبک برای این نوع معاملات می باشد.

انواع حالت های استاپ هانتینگ که باید بشناسید.

انواع حالت‌های Stop Hunting در بازارهای مالی می‌توانند بر اساس علت و روش‌های استفاده شده متنوع باشند. از همین رو شما باید به عنوان یک تریدر حرفه‌ای به خوبی با این حالت‌ها آشنا باشید تا در معاملات خود گرفتار آن‌ها نشوید. مطمئنا آگاهی کامل از روش‌های استاپ هانتینگ به شما کمک می‌کند تا کمتر قربانی خواست بزرگان بازار شوید.

استاپ هانتینگ با سطح قیمت (Price Level Stop Hunting)

در این حالت شکارچیان حد ضرر با تمرکز بر روی سطح قیمت خاصی مانند سطح حمایت یا مقاومت، تلاش می‌کنند تا قیمت را به سمتی هدایت کنند که بیشترین تعداد معاملات خرید یا فروش را فعال کند و سپس با ایجاد تغییرات قیمت سریع، معامله‌گران را به خرید یا فروش مجبور می‌کنند. از همین رو شما حتما باید در سطوح قیمتی مختلف به صورت هوشیارانه عمل کنید.

استاپ هانتینگ با تحلیل نمودار (Chart Pattern Stop Hunting)

در این حالت شکارچیان حد ضرر بر روی الگوهای نمودار قیمت متمرکز می‌شوند و سعی می‌کنند با شکل‌دهی به نمودارها و ایجاد سیگنال‌های تکنیکال، معامله‌گران را به تصمیم‌گیری نادرست  در تحلیل ترغیب کنند. در این حالت فرد با دیدن نمودار گمان می‌کند که سیگنال خرید یا فروش صادر شده است در حالی که شکارگران بزرگ بازار در این شرایط منتظر اشتباه افراد هستند.

استاپ هانتینگ با استفاده از اخبار (News-Driven Stop Hunting)

در این شیوه ویژه، شکارچیان حد ضرر با بررسی و تحلیل خبرها و رویدادهای مرتبط با بازار سعی می‌کنند با ایجاد حرکات ناگهانی در قیمت، معامله‌گران را به خرید یا فروش مجبور کنند و از وضعیت ترس و طمع آن‌ها بهره‌برداری کنند. در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از معامله‌گران تحت تاثیر این اخبار قرار می گیرند که به دلیل ناآگاهی فرصت های خود را از دست می‌دهند.

استاپ هانتینگ با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های تکنیکال (Technical Analysis Stop Hunting)

در این روش خاص شکارگران با تحلیل داده‌های تکنیکال مانند روند قیمت، نقاط حمایت و مقاومت، شاخص‌های تکنیکال و سایر ابزارهای تحلیلی تلاش می‌کنند قیمت را به سمتی ببرند که بیشترین تعداد معاملات انجام شود. در این حالت شکارگران بازار به نحوی معامله‌گران را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا رفتار مورد علاقه آن‌ها را انجام دهند.

نکات مهم استاپ هانتینگ Stop Hunting

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، شکار حد ضررها (Stop Hunting) پدیده‌ای است که در بازارهای مالی رخ می‌دهد و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رفتار و تصمیمات معامله‌گران داشته باشد. این پدیده غالباً به وسیله موسسات مالی، شرکت‌های بزرگ و حتی معامله‌گران حرفه‌ای صورت می‌گیرد. با استفاده از روش‌های مختلف شکارگران سعی می‌کنند قیمت را به سمتی هدایت کنند که معامله‌گران را به خرید یا فروش مجبور کنند.

جزئیاتی درباره Stop Hunting وجود دارد که عموماً توسط شکارچیان حد ضرر و موسسات مالی پنهان می‌ماند. یکی از این جزئیات ایجاد انحرافات قیمتی در زمانی است که حجم معاملات زیاد نیست. همین کار ساده باعث می‌شود تا تعداد زیادی از آماتورهای بازار قربانی خواست بزرگان شوند.  علاوه بر این شکارگران معمولاً با دستکاری اخبار و اطلاعات تغییرات قیمت را تحریک می‌کنند.

آن‌ها می‌توانند با منتشر کردن خبرهای تحریف شده یا با استفاده از اخبار حساس بازار، افکار و تصمیمات معامله‌گران را تحت تأثیر قرار دهند و از این طریق به سودهای سرسام‌آور دست پیدا کنند.  به طور خلاصه استاپ هانتینگ یک پدیده پیچیده و همچنین مورد بحث است که در بازارهای مالی رخ می‌دهد. ریز نکات و رازهای بسیاری در آن هست که نیاز به تحقیقات و تجربه برای کشف آن‌ها دارد.

جمع بندی

استاپ هانتینگ یک اتفاق معمول در بازار های مالی است بازارها بدنبال اوردرها و نقدینگی هستند بدون اوردرهای جدید، قیمت میخکوب خواهد بود. سفارش های حد زیان برای معامله گران خرد بعنوان اوردرهای حفاظتی هستند. در حالیکه برای موسسات بزرگ بعنوان منبع نقدینگی بازار بشمار می روند. زمانیکه بازیگران بزرگ بازار موقعیت های معاملاتی ایجاد می کنند تعداد سفارشات زیادی باید اجرا شوند.

به یاد داشته باشید برای ھر خریداری باید یک فروشنده وجود داشته باشد و باید قانون عرضه و تقاضا دقیقا رعایت شود اگر به ازای ھر خریدار یک فروشنده نباشد نمودار به سمت بالا حرکت می کند تا یک فروشنده در آن‌جا پیدا کند و سفارش خرید را با آن سر به سر کند و دلیل حرکت بازار به سمت بالا یا پایین ھم ھمین است.

موقعی که تمایلات شدید خرید و فروش در بازار وجود دارد و بازار احساسی عمل می کند مکانی که اکثر تریدرھا استاپ خود را می گذارند مشخص می شود.

سوالات متداول

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چیست؟

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) مربوط به زمانی است که شما وارد معامله‌ شده‌اید و حد ضرر خود را تعیین کرده‌اید. پس از مدتی، قیمت به حد ضرر شما رسیده و بازار شما را از معامله خارج می‌کند بعد از این اتفاق حرکت قیمت تغییرکرده و معکوس شده و در جهت مورد نظر شما حرکت می‌کند.

2) استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چگونه رخ می دهد؟

گاهی تمام اقدامات لازم برای به سود رسیدن را انجام داده اید. ناگهان بازار به سمت حد ضرر شما حرکت می کند و با برخورد نمودار به آن، موقعیت معاملاتی شما بسته می شود. پس از آن قیمت دوباره در جهت پیش بینی شما حرکت می کند.

3) استراتژی استاپ هانتینگ چگونه است؟

استراتژی استاپ هانتینگ معمولا در تایم فریم روزانه بهتر جواب می‌دهد، بهتر است از سطوح حمایت و مقاومت به همراه چند کندل معکوس کننده استفاده شود تا نتیجه مطلوب بدهد.

4) چگونه از استاپ هانتینگ جلوگیری کنیم؟

بااستفاده از اندیکاتور ATR، حد ضرر را در مناطقی که فشار خرید یا فروش زیاد است قرار ندهیم، حد ضررهای متعدد و حجم های ورودی متفاوت و بریک اوت کاذب اگر هریک از پارامترهای گفته شده را رعایت کنیم به راحتی می توان از استاپ هانتینگ جلوگیری کرد.

5) رابطه عرضه/تقاضا با استاپ هانتینگ چیست؟

نواحی که عرضه/تقاضا در آنجا شدت داشته باشد، مکانی است که اکثر تریدرها آنجا استاپ های خود را می گذارند میتوان نتیجه گرفت که رابطه مستقیم بین آنها حاکم است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا