💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

بررسی تأثیر نرخ شاخص GDP بر بازار فارکس به همراه تحلیل تصویری

آموزش صرافی بینگ ایکس

تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product – GDP) یکی از مهم‌ترین مفاهیم اقتصادی است که در بررسی و اندازه‌گیری رشد و توسعه اقتصادی یک کشور بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مقاله، به بررسی مفهوم تولید ناخالص داخلی، اهمیت آن و روش‌های محاسبه آن پرداخته‌ایم. همچنین از آنجایی که اکثر مخاطبان این محتوا تریدر هستند به صورت تصویری توضیح داده‌ایم که با کاهش یا افزایش نرخ شاخص GDP چه تغییراتی در چارت جفت ارزها رخ خواهد داد. همیار کریپتو همراه شما در بازارهای مالی. تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص های اقتصادکلان است.

شاخص تولید ناخالص داخلی – GDP

تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product – GDP) به معنای مجموعه تمامی ارزش‌های کالاها و خدماتی است که در یک کشور در طول یک دوره زمانی مشخص تولید می‌شود. این شاخص نشان دهنده ارزش اقتصادی کلیه فعالیت‌های تولیدی در داخل یک کشور است. به طور کلی، تولید ناخالص داخلی شامل سه بخش اصلی است: مصرف داخلی، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های دولتی.

تولید ناخالص داخلی (GDP) برای یک کشور اهمیت زیادی دارد. این شاخص به عنوان یک اندازه‌گیری کلی از رشد و توسعه اقتصادی استفاده می‌شود و به ما کمک می‌کند تا عملکرد اقتصادی کشور را در یک دوره زمانی‌های مشخص، تحلیل کنیم. همچنین، تغییرات در نرخ شاخص GDP می‌تواند نشان‌دهنده روند رشد یا رکود اقتصادی باشد.

چنانچه مایلید در بازار فارکس فعالیت داشته و درآمد دلاری مستمر داشته باشید، همیارکریپتو در کنار شماست تا با آموزش فارکس رایگان شما را در این امر توانمند سازد. در این دوره از پایه تا پیشرفته و با توجه به نیاز شما مطالب تدریس می شود.

شاخص GDP | اینفوگرافی شاخص تولید ناخالص داخلی

شاخص GDP چگونه محاسبه می‌شود؟

روش‌های محاسبه نرخ شاخص GDP متفاوت است اما روش رایج‌تر برای محاسبه آن شامل جمع‌آوری اطلاعات درباره مصرف نهایی کالاها و خدمات، سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های دولتی است. با استفاده از این اطلاعات، می‌توان تولید ناخالص داخلی را محاسبه کرده و نتیجه‌ای دقیق درباره وضعیت اقتصادی کشور به دست آورد.

روش‌ محاسبه نرخ شاخص تولید ناخالص داخلی به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

آموزش خصوصی فارکس
  1. تولیدات
  2. مخارج
  3. درآمد

1- استفاده از تولیدات برای محاسبه شاخص GDP

در روش محاسبه به کمک تولیدات همان‌طور که از نامش پیداست مجموع تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی بررسی و به طور میانگین محاسبه می‌شود. آن دسته از کشورهایی که از این روش برای اندازه‌گیری استفاده می‌کنند. در واقع از شاخص‌های تولیدات صنعتی و شاخص‌های اندازه‌گیری کمک می‌گیرند.

2- استفاده از مخارج برای محاسبه GDP

با این حال اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری تحلیل کنیم، یک فرمول چهار قسمتی برای محاسبه نرخ شاخص GDP با کمک بررسی مخارج وجود دارد: C + I + G + NX = GDP (برای مثال ایالت متحده را بررسی می‌کنیم.)

  • مخارج مصرف شخصی – Personal Consumption Expenditures

البته هزینه مصرف کننده نیز نامیده می‌شود: شامل کالاها و خدماتی که مردم خریداری می‌کنند، مانند مواد غذایی، پوشاک، خدمات تلفن همراه و مراقبت‌های بهداشتی است.

  •  سرمایه گذاری Investment

این هزینه‌های معاملاتی و سرمایه گذاری روی دارایی‌های ثابت مانند زمین، ساختمان‌ها و تجهیزات، به علاوه سرمایه گذاری در منابع موجود فروش نرفته است. همچنین خرید خانه توسط مصرف‌کنندگان را نیز شامل می‌شود.

  •  مخارج دولت Government Spending

شامل هزینه‌های دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی برای ارائه کالاها و خدمات، مانند مدارس، جاده‌ها یا دفاع ملی است.

  •  صادرات خالص Net EXports

و نهایتاً محاسبه صادرات خالص نیز باید انجام شود. (همچنین به عنوان صادرات منهای واردات (X – M) شناخته می‌شود) ارزش صادرات به سایر کشورها منهای ارزش واردات به ایالات‌متحده.

چرا ارزش واردات کم می‌شود؟ مصرف‌کنندگان، مشاغل و دولت‌ها بخشی از پول خود را صرف واردات می‌کنند. اگر در این فرمول واردات را حذف نکنیم، تولید ایالات‌متحده بیش‌ازحد اعلام می‌شود.

با این تفاسیر شاخص جی دی پی یک کشور مانند ایالات‌متحده برابر است با: ارزش کل بازار کالاها و خدمات تولید شده در ایالات‌متحده در یک سال.

3- استفاده از درآمد برای محاسبه شاخص جی دی پی

در روش درآمد، شاخص جی دی پی را با جمع کردن موارد زیر اندازه‌گیری می‌کند:

  1. سود ناخالص شرکت‌ها و افراد خود اشتغال،
  2. به اضافه دستمزد کارکنان (غرامت کارمندان)
  3. به علاوه تمام مالیات‌های محصولات مانند مالیات بر ارزش‌افزوده منهای یارانه تولید و واردات

نرخ شاخص تولید ناخالص داخلی چه زمانی اعلام می‌شود؟

اخبار مرتبط با تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product – GDP) معمولاً توسط سازمان‌های آماری و نهادهای مرتبط با اقتصاد هر کشور منتشر می‌شوند. زمان منتشر شدن این اخبار می‌تواند بسته به کشور و تقویم بازار فارکس متفاوت باشد. در اکثر موارد، این آمارها ماهانه، سه‌ماهه و سالانه منتشر می‌شوند.

برای دسترسی به زمان منتشر شدن اخبار GDP برای کشور مورد نظر، می‌توانید به تقویم اقتصادی معتبر و منابع اطلاعاتی مرتبط با بازار فارکس در سایت‌هایی مانند فارکس فکتوری مراجعه کنید.آموزش فارکس فکتوری در همیارکریپتو هست.

توجه داشته باشید که اخبار مرتبط با شاخص جی دی پی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روند قیمتی در جفت ارزها در بازار فارکس داشته باشد و به همین دلیل، برخی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در هنگام انتشار این اخبار، ممکن است ترجیح دهند از معامله نکرده یا استراتژی‌های خاصی را در نظر بگیرند.

بررسی تأثیر نرخ شاخص GDP در بازار فارکس

خب تا الآن ما متوجه شدیم شاخص GDP چیست؟ و چگونه محاسبه می‌شود؟ اما تغییرات در نرخ شاخص GDP چه تأثیری بر جفت ارزهای مختلف می‌گذارد؟ و چگونه تحلیل می‌شود؟

نکته: قبل از هر چیزی باید بدانید که نرخ شاخص تولید ناخالص داخلی برای هر کشور، روی ارزش ارز همان کشور تأثیرگذار است. برای مثال بریم باهم به سؤال زیر پاسخ بدیم.

افزایش نرخ شاخص تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده چه تأثیری روی جفت ارز یورو/دلار دارد؟

افزایش یا کاهش نرخ شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر جفت ارز یورو دلار یا هر جفت ارز اصلی دیگری که یک طرف آن دلار آمریکا وجود دارد مانند USD/JPY – GBP/USD – USD/CHF و … داشته باشد. این تأثیر می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم رخ دهد. در زیر تأثیرات احتمالی را بررسی می‌کنیم:

افزایش نرخ شاخص GDP آمریکا

1- بررسی تأثیر مستقیم: افزایش نرخ شاخص GDP آمریکا نسبت به نرخ پیش‌بینی شده به معنای رشد و توسعه اقتصادی قوی‌تر و افزایش فعالیت اقتصادی است. این موضوع معمولاً می‌تواند منجر به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و سایر عوامل بازار شود که درنتیجه باعث تقویت دلار نسبت به یورو می‌شود.

2- بررسی تأثیر غیرمستقیم: افزایش نرخ شاخص GDP ایالت متحده آمریکا ممکن است منجر به افزایش نرخ بهره‌وری و درآمد مردم شود. این موضوع معمولاً باعث افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات داخلی می‌شود. درنتیجه، صادرات آمریکا به کشورهای دیگر افزایش می‌یابد و بازهم ارزش دلار نسبت به یورو تقویت می‌شود.

در چارت زیر نمودار جفت ارز یورو – دلار (EUR/USD) را مشاهده می‌کنیم.

نکته اول: زمانی که قصد تحلیل یک جفت ارز را داریم باید دقت کنیم که ارز مورد بررسی در کدام طرف کسر قرار گرفته است. در اینجا دقت داشته باشید که دلار در طرف دوم کسر (مخرج کسر) قرار دارد.

نکته دوم: تا الآن متوجه شدیم که زمانی که نرخ شاخص GDP نسبت به نرخ پیش بینی شده بیشتر است در واقع یک اتفاق مثبت اقتصادی برای ارز کشور است که منجر به افزایش تقاضا برای ارز کشور خواهد شد.

بدین ترتیب با جمع بندی دو نکته بالا: در تاریخ مشخص شده یک نرخ افزایشی برای شاخص جی دی پی امریکا منتشر شده است که منجر به افزایش ارزش دلار امریکا می‌شود و از آنجایی که ارز دلار در مخرج کسر جفت ارز یورو – دلار (EUR/USD) قرار گرفته است. منجر به ریزش در چارت این جفت ارز خواهد شد.

شاخص GDP

به همین ترتیب اگر شما در حال بررسی جفت ارزهای دیگر هستید مثلاً USD/CAD: دلار آمریکا – دلار کانادا هستید از آنجایی که دلار آمریکا در طرف اول کسر قرار دارد رابطه افزایش نرخ شاخص GDP نسبت به نرخ پیش‌بینی با چارت جفت ارز USD/CAD مستقیم است.

به عبارتی با افزایش نرخ شاخص GDP، روند قیمتی در چارت USD/CAD افزایشی خواهد بود.

کاهش نرخ شاخص تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده چه تأثیری روی جفت ارز یورو/دلار دارد؟

همانند تحلیل قبل کاهش نرخ شاخص GDP آمریکا می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی جفت ارزهایی که شامل دلار آمریکا هستید تأثیرگذار باشد.

کاهش نرخ شاخص GDP آمریکا

از طرف دیگر، کاهش نرخ شاخص تولید ناخالص داخلی ممکن است به معنای رکود و کاهش فعالیت اقتصادی باشد که معمولاً منجر به ضعف اعتماد سرمایه‌گذاران و سایر عوامل بازار شده و ارزش دلار نسبت به یورو کاهش می‌یابد.

در چارت زیر تأثیر نرخ شاخص GDP بر روی نمودار جفت ارز یورو – دلار (EUR/USD) را مشاهده می‌کنیم. در این مثال نرخ اعلام شده برای شاخص تولید ناخالص داخلی کمتر از مقدار پیش‌بینی شده بوده است این امر به معنای افول اقتصاد امریکاست و به همین دلیل ارزش ارز این کشور نیز کاهشی خواهد بود.

از آنجایی که ارز دلار در طرف دوم کسر جفت ارز یورو – دلار قرار گرفته است با کاهشی شده ارزش آن، روند قیمتی چارت افزایشی خواهد بود.

اگر بخواهیم مثال جفت ارز USD/CAD را در نظر بگیریم. از آنجایی که دلار آمریکا در طرف اول کسر قرار گرفته است، با کاهش نرخ شاخص جی دی پی، روند قیمتی در این چارت نیز کاهشی خواهد بود.

شاخص GDP

به هر حال تأثیر نرخ GDP بر جفت ارزها بسیار پیچیده است و تحت تأثیر عوامل دیگری مانند سیاست‌های پولی و مالی، عوامل جهانی و رویدادهای سیاسی نیز قرار می‌گیرد؛ بنابراین، برای تحلیل دقیق تأثیرات، لازم است تمامی عوامل مرتبط را در نظر گرفت.

منظور ما آن است که گاهی این تأثیر شدیدتر و گاهی خفیف‌تر خواهد بود زیرا ممکن است با اخبار دیگری ادغام شود و هرکدام از آن‌ها تأثیرات یکدیگر را خنثی کنند.

شما میتوانید به صورت فارکس یادبگیرید که نیازمند یک آموزش جامع و کامل است که پیشنهاد ما آموزش فارکس در مشهد و آموزش فارکس در تهران شرکت کنید.

جمع بندی

به طور خلاصه، تولید ناخالص داخلی به عنوان یک شاخص اقتصادی مهم، نشان‌دهنده ارزش اقتصادی کلیه فعالیت‌های تولیدی در یک کشور است. با استفاده از محاسبه تولید ناخالص داخلی، می‌توانیم رشد و توسعه اقتصادی کشور را تحلیل کرده و تصمیمات مهمی درباره سیاست‌های اقتصادی بگیریم.

حال نرخ این شاخص روی بازار فارکس و جفت ارزها تأثیرگذار است و مهم هست که هر تریدر بتواند زمان اعلام نرخ شاخص GDP را بداند که ماهانه منتشر می‌شود و آنکه این نرخ جدیدی که قرار است منتشر شود اگر نسبت به عدد تخمین آن افزایشی یا کاهشی باشد، چه تأثیری بر روند قیمتی چارت دارد که این مورد را با مثال تصویری در مثال توضیح داده‌ایم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا