💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

تجزیه و تحلیل استیتمنت فارکس

آموزش صرافی بینگ ایکس

چگونه عملکرد معاملاتی خود را در فارکس ارزیابی کنیم؟ با استفاده از استیتمنت یا همان کارنامه معاملاتی فارکس *** آموزش کامل اصطلاحات استیتمنت صفر تا صد 

برای داشتن یک ترید سودآور در فارکس باید اقداماتی بیش از انجام معاملات سودآور داشته باشیم. معامله گران باید درک جامعی از عملکرد معاملاتی خود داشته باشند. این امر مستلزم استفاده از ابزاری حیاتی به نام کارنامه معاملاتی است.

استیتمنت (Statement) معاملاتی گزارشی است که عملکرد معامله گر را در یک دوره زمانی خاص و مشخص نشان می‌دهد. در این مقاله از سایت همیار کریپتو، به بررسی مفهوم گزارش معاملاتی در فارکس پرداخته، اجزای مختلف و اصطلاحات آن را به زبان ساده ترجمه کرده و با جزئیات به تجزیه و تحلیل استیتمنت فارکس می‌پردازیم.

استیتمنت معاملاتی چیست؟

استیتمنت معاملاتی در فارکس، گزارشی است که نحوه عملکرد یک تریدر را در دوره زمانی مد نظرش نشان می‌دهد. این گزارش شامل اطلاعات مهم تمام معاملات انجام شده در بازار فارکس است؛ مانند تعداد معاملات long یا short انجام شده توسط تریدر، درصد معاملات موفق، نسبت ریسک به ریوارد، سود خالص یا زیان خالص کل دوره، میانگین زیان یا سود هر ترید و … است.

در نهایت برای آنکه یک معامله گر موفق شوید باید به صورت دوره‌ای ریپورت معاملاتی فارکس را گرفته و به تجزیه و تحلیل استیتمنت معاملاتی خود بپردازید.

باید با اصطلاحات مهم فارکس آشنایی داشته باشید تا بتوانید مسلط باشید و نکته ای در فارکس جا نماند.

اهمیت کارنامه معاملاتی فارکس

استیتمنت (Statement) معاملاتی ابزاری مفید برای آن دسته از تریدرهایی است که می‌خواهند عملکرد خود را ارزیابی کرده و استراتژی معاملاتی خود را بهبود بخشند. با تجزیه و تحلیل استیتمنت معاملاتی، معامله گران می‌توانند موارد زیر را شناسایی کنند:

آموزش خصوصی فارکس
  1. نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی خود
  2. معاملاتی که سودآور بوده‌اند و معاملاتی که زیان آور بوده‌اند
  3. عواملی که بر عملکرد معاملاتی آن‌ها تأثیر گذاشته‌اند

به عنوان مثال، اگر معامله‌گری متوجه شود که اکثر معاملات سودده‌ او در یک جفت ارز مشخص و در تایم فریم‌های بالا است، می‌تواند از این اطلاعات را برای اصلاح استراتژی خود استفاده کند. همچنین، اگر معامله‌گری متوجه شود که اکثر معاملات ضررده‌ او به دلیل مدیریت ریسک ضعیف بوده است، می‌تواند این اطلاعات را برای بهبود مدیریت ریسک خود بهره ببرد.

نحوه به دست آوردن استیتمنت معاملاتی

از آنجایی که تریدرهای بازار فارکس با دو نرم افزار متاتریدر 4 و متاتریدر 5 معاملات خود را انجام می‌دهند. در ادامه مقاله تجزیه و تحلیل استیتمنت به آموزش تصویری نحوه به دست آوردن استیتمنت معاملاتی در MT4 و MT5 می‌پردازیم.

گرفتن استیتمنت معاملاتی در متاتریدر 5

برای دریافت استیتمنت معاملاتی در متاتریدر 5 و تجزیه و تحلیل استیتمنت خود مراحل زیر را طی کنید.

گام اول: از پنجره Terminal روی سومین گزینه یعنیAccount History  کلیک کنید.

گام دوم: سپس در همین بخش کلیک راست کرده و وارد Report شوید.

گام سوم: با توجه به نوع خروجی که اکسل باشد یا تحت فضای وب نمایش داده شود به یکی از دو گزینه Open XML یا HTML را کلیک کنید.

با طی کردن این مراحل کارنامه معاملاتی فارکس شما تهیه خواهد شد.

تجزیه و تحلیل استیتمنت

به دست آوردن استیتمنت معاملاتی در متاتریدر 4

دریافت استیتمنت معاملاتی در متاتریدر 4 تقریباً مشابه با متاتریدر 5 است با این حال در ادامه با جزئیات و به صورت تصویری نحوه به دست آوردن استیتمنت معاملاتی از MT4 توضیح داده شده است.

گام اول: از بخش Terminal روی عبارتAccount History  از نوار پایینی صفحه کلیک کنید.

تجزیه و تحلیل استیتمنت

گام دوم: سپس با توجه به بازه زمانی مد نظر خود که قصد دریافت استیتمنت معاملاتی (Statement) آن را دارید، روی یکی از گزینه‌های زیر کلیک کنید.

All History: برای نمایش کل معاملات انجام شده از ابتدا تا الآن

Last 3 months: برای مشاهده تاریخچه معاملات در 3 ماه گذشته

Last month: برای مشاهده عملکرد معاملات در ماه گذشته

Custom period: برای آنکه از یک بازه زمانی مشخص و مد نظر خود استیتمنت معاملاتی دریافت کنید.

تجزیه و تحلیل استیتمنت

 

گام سوم: حال که لیست معاملات در بازه زمانی مد نظر را دریافت کردید، مجدداً روی محتوای Account History کلیک راست کرده ولی این بار روی save as detailed report کلیک کنید.

گرفتن استیتمنت

گام چهارم: یک محل برای ذخیره سازی گزارش معاملاتی یا استیتمنت فارکس مشخص کرده و دکمه Save را فشار دهید.

معاملاتی یا استیتمنت + ذخیره سازی گزارش معاملاتی یا استیتمنت

در اینجا مراحل دریافت استیتمنت معاملاتی از متاتریدر 4 (MT4) به پایان رسید و حال زمان تجزیه و تحلیل استیتمنت معاملاتی فارکس است.

قبل از تجربه و تحلیل خوب است که آموزش فارکس رایگان همیار کریپتو را بخوانید تا برای شروع فارکس آماده شوید.

تجزیه و تحلیل استیتمنت معاملاتی فارکس

مجموعه همیار کریپتو برای رفاه حال همراهان خود تمامی موارد مشاهده شده در استیتمنت معاملاتی فارکس را ترجمه کرده و در ادامه به صورت اختصاصی به تجزیه و تحلیل استیتمنت پرداخته است.

نمونه استیتمنت فارکس

برای مثال در تصویر زیر شاهد یک نمونه استیتمنت فارکس هستیم.

استیتمنت فارکس

5 عبارت مهم استیتمنت معاملاتی فارکس که در ابتدای آن شاهد هستیم، شامل:

Gross Profit یا سود ناخالص

سود ناخالص یا Gross Profit در کارنامه معاملاتی فارکس به این معناست که به طور کل چه مقدار سود از معاملات فارکس در دوره مورد بررسی کسب شده است. در تصویر استیتمنت فارکس مقدار 2257 دلار سود ناخالص کسب شده است.

Gross Loss یا ضرر ناخالص

Gross Loss در استیتمنت معاملاتی (Statement) به معنای ضرر ناخالص است و 1336 دلار ضرر ناخالص این کارنامه معاملاتی فارکس است.

Total Net Profit یا سود کل خالص

در تجزیه و تحلیل استیتمنت، Total Net Profit به معنای کل سود خالص یکی از فاکتورهای مهم در کارنامه معاملاتی است. در واقع از تفاوت سود ناخالص و ضرر ناخالص حاصل می‌شود و مقدار آن در اینجا برابر با 920 دلار است.

Profit Factor یا فاکتور سود

معنای Profit Factor، همان فاکتور است و از تقسیم سودهای معاملات بر ضررهای معاملات به دست می‌آید. یک سیستم معاملاتی مناسب Profit Factor حداقل بالای 1.5 (ترجیحاً 2 به بالا) دارد یعنی اگر یک واحد ضرر می‌کنید، به اندازه 1.5 واحد سود کسب کنید.

در این مثال Profit Factor مقدار 1.69 بوده که تقریباً عدد مناسبی است.

Expected Payoff یا بازده مورد انتظار

Expected Payoff در استیتمنت معاملاتی فارکس، نشان دهنده بازدهی مورد انتظار از معامله بعدی است؛ یعنی در این مثال احتمال دارد به طور میانگین نرخ بازده تریدر 2.71 باشد.

آموزش خواندن استیتمنت

5 اصطلاح مهم کارنامه معاملاتی فارکس که در ادامه آمده است، شامل موارد زیر است.

Total Trades یا تعداد کل معاملات

در تجزیه و تحلیل استیتمنت، Total Trades تعداد کل معاملات انجام شده در آن بازه زمانی را در کارنامه معاملاتی فارکس نشان می‌دهد. تعداد کل معاملات سودده این ریپورت معاملاتی فارکس مقدار 340 تا است؛ یعنی در این بازه زمانی تریدر 340 تا معامله انجام داده است.

Short Trades یا معاملات فروش

Short Trades تعداد معاملات فروش یا همان Sell – Short را در ریپورت معاملاتی فارکس (Statement) نشان می‌دهد. معامله گر از 340 معامله‌ای که انجام داده 163 تای آن معامله فروش بوده است.

Long Trades یا معاملات خرید

در تجزیه و تحلیل استیتمنت، Long Trades تعداد معاملات خرید انجام شده در بازار فارکس را نشان می‌دهد. در واقع معامله گر از 340 معامله‌ای که انجام داده 177 تای آن معامله خرید یا همان پوزیشن خرید بوده است.

Profit Trades یا معاملات سودده

تعداد معاملات سودده با Profit Trades در گزارش معاملاتی فارکس نمایش داده می‌شود. این تریدر از 340 پوزیشن معاملاتی تعداد 188 تای آن به سود رسیده است.

Loss Trades یا معاملات ضرر ده

در تجزیه و تحلیل استیتمنت، تعداد معاملات زیان ده با Loss Trades نمایش داده می‌شود. این تریدر از 340 پوزیشن معاملاتی تعداد 152 تای آن منجر به ضرر شده است.

در آموزش فارکس در تهران و مشهد و …. یا در دوره های آنلاین همیار کریپتو به صورت کامل تر تحلیل استیتمنت را میتوانید آموزش ببیند و برای ورود به بازار بزرگ فارکس تمامی نکات را رعایت کنید و آموزش دیده باشید.

جمع بندی

استیتمنت معاملاتی، گزارشی جامع از فعالیت‌های معاملاتی یک معامله‌گر در بازه‌ی زمانی مشخصی است. این گزارش شامل اطلاعاتی مانند تعداد کل معاملات، تعداد معاملات زیان ده و سودده، تعداد معاملات سودده و زیان ده پشت سرهم و کل سود یا زیان در طول دوره و … است.

استیتمنت معاملاتی، یک گزارش ارزشمند برای تریدرهایی است که قصد دارند عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کرده و در راستای بهبود استراتژی معاملاتی خود را گام بردارند. با تجزیه و تحلیل دقیق استیتمنت معاملاتی، معامله‌گران می‌توانند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای بهبود عملکرد خود انجام دهند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    از خوندن این مقاله به این نتیجه رسیدم معامله گران فارکس با استفاده از استیتمنت هم مسیر خود را هدایت میکنند و هم نظم را در معامله های خود برقرار میکنند و باید بدونیم نظم و استمرار در بازار های مالی چه ارز دیجیتال و چه فارکس حرف اول میزنه .>>
    با تجزیه و تحلیل استیتمنت معامله گران فارکس میتوانند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسن و برای رفع آن اقدامات و کارهایی انجام دهند . تشکر میکنم بابت مقاله های خوبیتون چه ارزدیجیتال و چه فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا