💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

پرایس اکشن یا اندیکاتور؟ کدوم روش مارو به سود میرسونه؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

پرایس اکشن یا اندیکاتور ؟ برای معامله گران تازه وارد کدام روش بهتر است؟

پرایس اکشن و اندیکاتورهای معاملاتی دو روش اصلی تحلیل تکنیکال هستند که برای پیش‌بینی روند قیمت دارایی‌ها استفاده می‌شوند. هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین روش بین پرایس اکشن یا اندیکاتور برای شما به عوامل مختلفی مانند سبک معاملاتی، تجربه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

اگر اندیکاتورها را به عنوان روش تحلیلی انتخاب کنید، قادر خواهید بود تا سیگنال‌های معاملاتی واضحی برای ورود به معامله دریافت کنید و پیچیدگی تحلیل بازار را ندارد اما تقریباً می‌توان گفت اندیکاتورها سیگنال‌های معاملاتی را کمی با تأخیر می‌دهند. همچنین گاهی باعث شلوغ شدن چارت می‌شوند تا جایی که خود نمودار قیمت دیده نخواهد شد.

اگر سبک پرایس اکشن را برای تحلیل انتخاب کنید، می‌توانید هم‌زمان به صورت لحظه‌ای با تغییرات قیمت، وارد معامله شوید بنابراین سرعت سیگنال دهی در این روش بیشتر از اندیکاتورهاست اما بررسی بازار با روش پرایس اکشن نیاز به مهارت تحلیلی و تکرار و تمرین بیشتری دارد.

در نهایت این شما هستید که مطابق با سلیقه شخصی و ذهنیت‌تان باید پرایس اکشن یا اندیکاتورها را برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی انتخاب کنید. در این محتوا از تیم همیار کریپتو به مقایسه‌ پرایس اکشن و اندیکاتورها می‌پردازیم. همراه ما باشید تا یک‌بار برای همیشه تفاوت پرایس اکشن با اندیکاتورها را درک کرده و بتوانید با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن (Price Action) به معنای تحلیل قیمت است. در این روش، معامله‌گر با بررسی رفتار قیمت در گذشته، سعی می‌کند روند آینده بازار را پیش‌بینی کند. اصل پرایس اکشن بر این فرض است که قیمت دارایی همه اطلاعات موجود را در خود منعکس می‌کند؛ بنابراین با بررسی دقیق قیمت می‌توان به روند آینده بازار پی برد.

اندیکاتور چیست؟ و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

اندیکاتور (Indicator) در تحلیل تکنیکال، ابزاری است که با استفاده از فرمول‌های مختلف ریاضی، اطلاعات قیمتی و حجم معاملات را در هر لحظه بررسی می‌کند سپس نتایج را به صورت نمودار یا سایر اشکال گرافیکی نمایش می‌دهد. بهتر است بدانید، اندیکاتورها در هر تایم فریمی قابل استفاده هستند.

اندیکاتورها به تحلیلگران تکنیکال کمک می‌کنند تا روند قیمت، قدرت خرید و فروش، حجم معاملات و سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت را شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها ترید کنند.

آموزش خصوصی فارکس

 

پرایس اکشن یا اندیکاتور؟ کدوم روش مارو به سود میرسونه؟

 

انواع اندیکاتور بر اساس نوع تحلیل چیست؟

از آنجایی که تعداد بیشمار اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال داریم. اندیکاتورها را به سه دسته کلی بر اساس کاربردشان تقسیم کرده‌ایم تا بتوانیم بهتر ویژگی هار اندیکاتور را درک کنیم. در ادامه معروف‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورها را همیار کریپتو معرفی میکند.

 

1. اندیکاتورهای روند چه چیزی را به ما نشان می‌دهند؟ (Trend Indicators)

این اندیکاتورها برای شناسایی جهت روند قیمتی دارایی مورد بررسی، استفاده می‌شوند. دو اندیکاتور روند پرکاربرد در این دسته، میانگین متحرک Moving Average و Bollinger Bands است.

2. اندیکاتورهای نوسان گر نما به چه دلیل استفاده می‌شوند؟ (Oscillators)

این اندیکاتورها برای اندازه‌گیری میزان نوسانات قیمت، قدرت روند و بررسی اشباع خرید و فروش استفاده می‌شوند. برخی از نمونه‌های این اندیکاتورها عبارت‌اند از RSI، Stochastic و CCI.

3. اندیکاتورهای حجم که کاربردی دارند؟ (Volume Indicators)

این اندیکاتورها برای اندازه‌گیری حجم معاملات استفاده می‌شوند. برخی از معروف‌ترین اندیکاتور حجم عبارت‌اند از On-Balance Volume، Chaikin Money Flow و Volume Weighted Average Price.

مقایسه‌ پرایس اکشن و اندیکاتورها

در مقایسه‌ پرایس اکشن و اندیکاتورها موارد زیر جز مهم‌ترین فاکتور برای تصمیم‌گیری آن است که از کدام روش تحلیلی در تکنیکال استفاده کنیم؟

1. اندیکاتورها از قیمت گذشته استفاده می‌کنند، در حالی که پرایس اکشن (Price Action) بر قیمت فعلی و آینده تمرکز دارد.

2. اندیکاتورها می‌توانند سیگنال‌های مختلفی تولید کنند، در حالی که پرایس اکشن معمولاً سیگنال‌های ساده‌تری ارائه می‌دهد.

3. اندیکاتورها نیاز به تنظیمات خاصی دارند، به همین دلیل می‌توانند پیچیده و دشوار باشند، در حالی که پرایس اکشن (Price Action) معمولاً ساده‌تر و قابل فهم‌تر است.

با توجه به این تفاوت‌ها بین اندیکاتورها و سبک پرایس اکشن، در ادامه به بررسی دلایل انتخاب پرایس اکشن یا اندیکاتورها می‌پردازیم.

دلایل برتری پرایس اکشن (Price Action) نسبت به اندیکاتور

1. از آنجایی که پرایس اکشن (Price Action) در همین حال بازار در حال سیگنال دهی است، باید گفت سبک پرایس اکشن اطلاعات و سیگنال معاملاتی را زودتر در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.

2. پرایس اکشن می‌تواند به معامله گران کمک کند تا نقاط ورود و خروج مناسب را شناسایی کنند. این امر می‌تواند به شما در مدیریت ریسک و کاهش زیان کمک کند.

بررسی مزیت اندیکاتورها نسبت به پرایس اکشن

1. برای معامله گران تازه وارد، شناسایی الگوها و روندهای سبک پرایس اکشن ممکن است، دشوار باشد. تشخیص الگوهای یکسری از سبک‌های خاص پرایس اکشن به تجربه و دانش زیادی نیاز دارد. در این مقایسه، اندیکاتور برنده خواهد شد؛ زیرا سیگنال‌های معاملاتی آن برای تازه‌کاران واضح‌تر از پرایس اکشن است.

2. استفاده از برخی از اندیکاتورها مانند اندیکاتور حجم، در کنار پرایس اکشن ضروری است؛ زیرا در پرایس اکشن حجم معاملات مشخص نیست.

 

پرایس اکشن یا اندیکاتور

آیا واقعاً اندیکاتورها کندتر از پرایس اکشن هستند؟

برخی از معامله‌گران معتقدند که اندیکاتورها کند هستند زیرا از اطلاعات قیمت گذشته استفاده می‌کنند. آن‌ها استدلال می‌کنند که این امر منجر به تأخیر در سیگنال‌های معاملاتی شده و عملاً تریدر دیر وارد معامله می‌شود. اما معامله گرانی که با اندیکاتورها ترید می‌کنند، استدلال می‌کنند که اندیکاتورها کند نیستند زیرا می‌توانند اطلاعات قیمت گذشته را درک کنند و این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا سیگنال‌های معاملاتی دقیق‌تری ایجاد کنند.

در نهایت، اینکه آیا اندیکاتورها کند هستند یا خیر به تنظیمات اندیکاتورها بستگی دارد. تنظیمات اندیکاتورها می‌توانند بر میزان تأخیر سیگنال‌های معاملاتی تأثیر بگذارند. اگر تنظیمات اندیکاتور را روی بازه زمانی کوتاه بگذارید، سریع‌تر به شما سیگنال معاملاتی خواهد اما دقت کنید که از اعتبار سیگنال‌های معاملاتی در این حالت کاسته خواهد شد.

پرایس اکشن یا اندیکاتور، کدام روش برای شما مناسب‌تر است؟

در مقایسه اندیکاتورها و پرایس اکشن و سپس انتخاب روش معاملاتی باید دو فاکتور اساسی را در نظر بگیرید:

1. سطح تجربه و مهارت شما
2. شخصیت و سبک معاملاتی شما

تجربه کاری به ما نشان داده است که برخش افراد اصلاً نمی‌توانند با اندیکاتورها ارتباط برقرار کنند و برخی دیگر به راحتی هر سیگنال اندیکاتور را تشخیص می‌دهند و کار با اندیکاتور برای ایشان آسان است؛ بنابراین گروه اول بهتر است سبک پرایس اکشن را انتخاب کنند و گروه دوم ترید با اندیکاتورها.

مورد بعدی آن است که بسیاری از افراد از اندیکاتورها در کنار پرایس اکشن استفاده می‌کنند، برای مثال اندیکاتور میانگین متحرک برای شناسایی روند قیمتی در کنار سیگنال‌های پرایس اکشن استفاده می‌کنند.

آیا چارت قیمتی در اندیکاتورها شلوغ تر از پرایس اکشن است؟

یکی از معیارهای انتخاب بین پرایس اکشن یا اندیکاتور، میزان شلوغی چارت قیمتی در هر کدام است. برخی از معامله‌گران معتقدند که پرایس اکشن چارت قیمتی ساده‌تری دارد و اندیکاتورها باعث شلوغی و آشفتگی چارت شده و مانع از دیدن نوسان‌های قیمت می‌شوند.

اما آیا این ادعا درست است؟ این باور تا حدی درست است، اما کامل نیست.

در پاسخ به این ادعا، باید گفت که استفاده از اندیکاتورها به‌خودی‌خود باعث شلوغی چارت نمی‌شود. بلکه این معامله‌گر است که باید تصمیم بگیرد که از چه اندیکاتورهایی و در چه حدی استفاده کند. اگر یک معامله‌گر از تعداد زیادی اندیکاتور و اسیلاتور هم‌زمان استفاده کند، چارت او قطعاً شلوغ و به‌هم‌ریخته خواهد شد؛ اما اگر از تعداد اندک و مناسبی از اندیکاتورها استفاده کند، چارت او همچنان می‌تواند ساده و قابل‌فهم باشد.

به عنوان مثال، یک معامله‌گر که استراتژی ترید با کمک اندیکاتورها را دارد، ممکن است تنها از یک یا دو اندیکاتور مانند میانگین متحرک ساده (SMA) یا اندیکاتور مکدی MACD استفاده کند. در این صورت، چارت‌هایش بسیار ساده و قابل فهم خواهد بود.

در تصویر زیر یک چارت قیمتی دارای مووینگ اوریج (Moving Average) به همراه اسیلاتور مکدی (MACD) مشاهده می‌کنید. پس اگر بین پرایس اکشن یا اندیکاتور شک دارید و اندیکاتورها را انتخاب نمی‌کنید چون به شما گفته شه باعث شلوغی چارت می‌شوند، دیدگاه اشتباهی دارید!

پرایس اکشن یا اندیکاتور؟

 

از طرفی در مقایسه بین پرایس اکشن یا اندیکاتور، چارت قیمتی در حین تحلیل با پرایس اکشن نیز می‌تواند شلوغ باشد. برای مثال، یک معامله‌گر پرایس اکشن ممکن است از چندین ابزار مختلف برای تحلیل قیمت استفاده کند، مانند الگوهای عمومی قیمت، خطوط روند، خطوط حمایت و مقاومت، الگوهای کندل استیک و دیگر شاخص‌های تکنیکال. اگر در تحلیل قیمت به سبک پرایس اکشن این ابزارها به درستی استفاده نشوند، می‌توانند چارت را شلوغ و گیج‌کننده کنند.

برای ورود به بازارهای مالی آموزش ارز دیجیتال رایگان همیار کریپتو و آموزش فارکس رایگان همیار کریپتو است.

 

پرایس اکشن یا اندیکاتور

جمع بندی

در این مقاله به مقایسه‌ پرایس اکشن و اندیکاتورها برای استفاده به عنوان روشی برای تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما به عنوان یک تریدر باید ببینید کدام روش با توجه به شخصیت شما برایتان بهتر است.

با این حال بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم هنگام مقایسه‌ پرایس اکشن یا اندیکاتورها برایتان داشته باشیم، آن است که هر روش را که انتخاب کردید به معنای واقعی به آن مسلط شوید، از روش معاملاتی خود بک تست بگیرید و همیشه مدیریت سرمایه را رعایت کنید؛ چراکه اگر مدیریت سرمایه و ریسک را در معاملات خود رعایت نکنید چیزی جز کال مارجین شدن (لیکویید شدن) نخواهید رسید حتی اگر بهترین روش تحلیل بازار را بدانید!

سؤالات متداول

پرایس اکشن بهتر است یا ایچیموکو؟

ایچیموکو یک اندیکاتور است اما انقدر جامع است که به عنوان یک استراتژی معاملاتی شناخته می‌شود اما یادگیری این استراتژی معاملاتی سخت و گاهی در عین حال سیگنال‌های خرید و فروش را در یک زمان می‌دهد.

 

بهترین اندیکاتور پرایس اکشن تریدینگ ویو کدام است؟

برای آشنایی کامل با بهترین اندیکاتور سیگنال دهی در تریدینگ ویو روی کلمات لینک شده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب
    این مقاله من را با مباحث پرایس اکشن و اندیکاتور ها و همچنین استفاده از انها اشنا کرد و یاد گرفتم از کدم روش برای تحلیل تکنیکال استفاده کنم و از مزایا و معایب انها اگاه شدم و مقاله ای خوبی بود تشکر میکنم .

  2. سلام و وقت بخیر
    خیلی مقاله ای خو ب و کاملی بود با خوندن این مقاله متوجه شدم از کدوم روش که بهتر باشه برای تحلیل تکنیکال استفاده کنم و متوجه شدم پرایس اکشن نسبت به اندیکاتور ها برتری دارد و این برتری به خاطر این است که اطلاعات و سیگنال معاملاتی را زودتر در اختیار معامله گر قرار میدهد و تشکر میکنم بابت این مقالات بروز که به صورت رایگان در اختیار ما قرار میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا