💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

جفت ارزها در فارکس و آشنایی با انواع جفت ارزها و کراس ها در بازار فارکس

آموزش صرافی بینگ ایکس

یکی از مفاهیم کلیدی در بازار فارکس، جفت ارز است. جفت ارز به دو ارز مختلف گفته می‌شود که در کنار هم قرار می‌گیرند و قیمت یک ارز بر حسب ارز دیگر مشخص می‌شود. به عبارتی، با معامله جفت ارز، شما به طور هم‌زمان یک ارز را می‌خرید و ارز دیگر را می‌فروشید.

انواع جفت ارز در بازار فارکس عبارت است از: 1- جفت ارزهای اصلی، 2- جفت ارزهای فرعی یا کراس و 3- جفت ارزهای اگزوتیک که هر کدام از این جفت ارزها ویژگی‌های خاص خود را دارند برای مثال؛
جفت ارزهای اصلی یک طرف آن‌ها دلار آمریکا قرار دارد و شامل پرکاربردترین و با ثبات‌ترین ارزهای جهان هستند که بیشترین حجم معاملاتی در بازار فارکس را به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل کارمزد معاملاتی‌شان نیز بسیار کمتر از سایر جفت ارزها است.

جفت ارزهای فرعی شامل ارزهای کم‌کاربردتر و با ثبات کمتر در واقع ارز رایج دو کشور نوسعه یافته در کنار هم قرار گرفته است و مبادله می‌شود. شناخته‌شده‌ترین جفت ارز کراس در بازار فارکس، جفت ارز یورو در مقابل پوند است.
جفت ارزهای اگزوتیک شامل ارزهای کشورهای نوظهور و در حال توسعه هستند که به دلیل حجم معاملاتی بسیار پایین و کارمزد یا همان اسپرد بالا اصلاً توصیه نمی‌شود که در جفت ارزهای اگزوتیک فارکس ترید کنید.
در این مقاله از تیم همیار کریپتو، به بررسی انواع جفت ارزهای فارکس، شامل جفت ارزهای اصلی، فرعی و اگزوتیک خواهیم پرداخت. همچنین، به ویژگی‌های معامله هر نوع جفت ارز و در آخر چند نکته کلیدی برای انتخاب جفت ارز اشاره خواهیم کرد.و ما در آموزش فارکس رایگان به آن اشاره داشتیم.

جفت ارز در بازار فارکس به چه معناست؟

در بازار فارکس، جفت ارز به دو ارز رایج (ارز ملی – ارز فیات) دو کشور مختلف گفته می‌شود که در مقابل یکدیگر معامله می‌شوند و قیمت یک ارز بر حسب ارز دیگر مشخص می‌شود. به عبارتی، شما با معامله جفت ارز، به طور هم‌زمان یک ارز را می‌خرید و ارز دیگر را می‌فروشید.
در جفت ارزها، هر ارز فیات با کد مشخصی نشان داده می‌شود برای مثال USD نماد ارز رایج ایالات‌متحده آمریکاست؛ که US از ابتدای حروف نام ایالات‌متحده آمریکا یعنی United States گرفته شده است و D واحد پول کشور که dollar هست را نمایش می‌دهد.
به همین ترتیب برای GBP که نماد پوند انگلستان است. دو حرف GB به اول نام کشور انگلستان یعنی Great British برمی‌گردد و P نماد واحد پول انگلستان یعنی پوند است.
حال زمانی که نماد دو ارز مختلف در کنار هم قرار گرفت با علامت «/» یا «-» ممکن است از هم جدا شوند برای مثال GBP/USD یک جفت ارز در بازار فارکس است. جفت ارز GBP/USD نشان می‌دهد که ارزش یک پوند در مقابل ارزش دلار آمریکا چقدر است. اگر GBP/USD برابر با 1.2000 باشد، یعنی برای خرید یک یورو باید 1.2000 دلار آمریکا پرداخت کنید.


ارز پایه چیست؟ ارز متقابل چیست؟

در جفت ارز با توجه به اینکه یک ارز در کدام سمت کسر قرار گرفته باشد، نامش متفاوت خواهد بود.
ارز پایه (base currency) اولین ارزی است که در جفت ارزها ذکر می‌شود؛ یعنی در سمت راست قرار می‌گیرد. به عبارتی، ارز پایه ارزی است که شما خریداری یا می‌فروشید. برای مثال در جفت ارز EUR/USD، یورو ارز پایه است. اگر EUR/USD را خریداری می‌کنید، یورو را خریداری و دلار آمریکا را می‌فروشید.

ارز متقابل (quote currency) یا «ارز ثانویه» دومین ارزی است که در جفت ارزها ذکر می‌شود و در سمت چپ جفت ارز قرار می‌گیرد. به عبارتی، ارز متقابل ارزی است که قیمت ارز پایه را تعیین می‌کند. در جفت ارز EUR/USD، دلار آمریکا ارز متقابل است. قیمت EUR/USD نشان می‌دهد که یک یورو به چه تعداد دلار آمریکا معادل است.
در جمع بندی باید گفت:
1- ارز پایه در سمت چپ جفت ارزها و ارز متقابل در سمت راست جفت ارزها قرار می‌گیرد.
2- ارزش جفت ارزها همیشه بر حسب ارز متقابل نقل می‌شود. به همین دلیل ارزش هر پیپ در جفت ارزهای مختلف، متفاوت است.
3- هر جفت ارز دارای یک ارز پایه و یک ارز متقابل است.
برای درک راحت‌تر به مثال‌های زیر توجه کنید:
EUR/USD: یورو (ارز پایه) / دلار آمریکا (ارز متقابل)
GBP/JPY: پوند انگلیس (ارز پایه) / ین ژاپن (ارز متقابل)
AUD/CHF: دلار استرالیا (ارز پایه) / فرانک سوئیس (ارز متقابل)


انواع جفت ارزهای بازار فارکس (Pair Currencies)

در بازار فارکس Forex، جفت ارزها (Pair Currencies) به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
1- جفت ارزهای اصلی یا جفت ارزهای ماژور
2- جفت ارزهای فرعی یا جفت ارزهای کراس نام دیگر آن‌ها جفت ارزهای مینور است.
3- جفت ارزهای اگزوتیک یا جفت ارزهای عجیب

آموزش خصوصی فارکس

جفت ارزهای اصلی (Major Currency Pairs)

جفت ارزهای اصلی پرکاربردترین و نقد شونده‌ترین جفت ارزها در بازار فارکس هستند. حدود 80% از معاملات فارکس مربوط به جفت ارزهای اصلی است. در جفت ارزهای اصلی، ارزهای پرکاربرد و با ثبات شامل یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس و فرانک سوئیس در کنار دلار آمریکا معامله می‌شوند.
نوسانات این جفت ارزها نسبتاً کم است به همین دلیل پیش بینی قیمت آن‌ها راحت است؛ بنابراین معامله این جفت ارزها برای معامله‌گران مبتدی مناسب است.
همه‌ی جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس عبارت‌اند از؛
EUR/USD: یورو / دلار آمریکا
GBP/USD: پوند انگلیس / دلار آمریکا
اکثر معاملات در بازار فارکس روی جفت ارزهای EUR/USD و GBP/USD انجام می‌شود.
AUD/USD: دلار استرالیا / دلار آمریکا
NZD/USD: دلار نیوزلند / دلار آمریکا
USD/JPY: دلار آمریکا / ین ژاپن
USD/CAD: دلار آمریکا / دلار کانادا
USD/CHF: دلار آمریکا / فرانک سوئیس

جفت ارزهای فرعی (Minor Pairs) یا جفت ارزهای کراس

جفت ارزهای فرعی یا جفت ارزهای کراس که با نام «جفت ارز مینور» (Minor Pairs) هم شناخته می‌شوند. شامل ارزهای کشورهای توسعه یافته در کنار هم البته بدون حضور دلار آمریکا است. جفت ارزهای کراس نسبت به جفت ارزهای اصلی کمتر معامله می‌شوند.

در واقع حجم معاملات این جفت ارزها کمتر از جفت ارزهای اصلی و نوسانات آن‌ها بیشتر از جفت ارزهای اصلی است، به همین دلیل معامله این جفت ارزها برای معامله‌گران باتجربه مناسب است.
نمونه‌هایی از جفت ارزهای فرعی (تعداد زیادی جفت ارز کراس وجود دارد):
EUR/GBP: یورو / پوند انگلیس – ارزش پیپ جفت ارز EUR/GBP بسیار بالاست.
EUR/JPY: یورو / ین ژاپن
EUR/CHF: یورو / فرانک سوئیس
GBP/JPY: پوند انگلیس / ین ژاپن
AUD/CAD: دلار استرالیا / دلار کانادا

جفت ارزهای اگزوتیک (Exotic Pairs)

جفت ارزهای اگزوتیک یا جفت ارزهای عجیب-غریب، شامل ارزهای کشورهای در حال توسعه و کمتر شناخته شده هستند.
به دلیل حجم معاملاتی پایین در جفت ارزهای اگزوتیک، دست‌کاری قیمت در آن‌ها بسیار زیاد و عملاً نوسان‌های قیمتی غیرمنطقی دارند که پیش بینی و ترید در آن‌ها را سخت می‌کند؛ بنابراین معامله این جفت ارزها ریسک بسیار بالایی دارد.
از طرفی بازهم به دلیل حجم پایین معاملات در جفت ارزهای اگزوتیک، اسپرد معاملاتی آن‌ها نیز بسیار بالاست.
نمونه‌هایی از جفت ارزهای اگزوتیک:
USD/TRY: دلار آمریکا / لیر ترکیه
EUR/RUB: یورو / روبل روسیه
USD/ZAR: دلار آمریکا / راند آفریقای جنوبی
AUD/NZD: دلار استرالیا / دلار نیوزیلند
GBP/MXN: پوند انگلیس / پزو مکزیک

توصیه همیار کریپتو در مورد جفت ارزهای فارکس:

1- ترید در جفت ارزهای اصلی به دلیل نقدینگی بالا و ریسک کمتر، برای همه معامله گران مناسب است.
2- به طور کلی هر چه تمرکز بیشتری رو معاملات داشته باشید، سودآوری دلاری شما بیشتر خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم فقط روی یک تا حداکثر سه جفت ارز ترید کنید.
3- ترید در جفت ارزهای فرعی به دلیل ریسک بیشتر، برای معامله‌گران باتجربه مناسب‌تر است.
4- پیشنهاد می‌کنیم اصلاً سمت جفت ارزهای اگزوتیک نروید، زیرا اسپرد بالا، ریسک معاملاتی و نوسان بسیار بالایی دارند از طرفی به دلیل حجم معاملات پایین احتمال دست‌کاری قیمت در آن‌ها بسیار زیاد است به همین دلیل پیش بینی قیمتشان سخت خواهد شد.
5- قبل از معامله هر جفت ارز، باید تحلیل و بررسی کامل انجام شود.
6- مدیریت ریسک در معامله هر نوع جفت ارز ضروری است.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع جفت ارزهای فارکس، به عنوان یکی از پایه‌های اصلی معاملات در این بازار پرشتاب، پرداختیم. جفت ارزهای فارکس در واقع ترکیبی از دو ارز هستند که نرخ برابری آن‌ها به طور مداوم در حال تغییر است. این تغییرات فرصتی برای معامله‌گران ایجاد می‌کند تا از خرید و فروش جفت ارزها سود کسب کنند. انواع جفت ارزهای فارکس عبارت‌اند جفت ارزهای اصلی، فرعی و اگزوتیک.
در بازار فارکس هنگام انتخاب جفت ارز باید عواملی مانند میزان سطح مهارت معامله گری خود و ریسک پذیری خود را در نظر بگیرید. با این حال توصیه می‌کنیم تنها روی چند جفت ارز که اسپرد معاملاتی پایین و ارزش پیپ بالایی دارند برای ترید تمرکز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا