💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

تقویم اقتصادی فارکس چیست؟ چه کاربردی دارد؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

تقویم اقتصادی فارکس یک ابزار بسیار مهم و حیاتی برای معامله گران در بازارهای مالی مخصوصاً بازار فارکس است. این تقویم، مجموعه‌ای از رویدادها و اعلانات اقتصادی را به‌صورت زمان‌بندی‌شده در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تا به‌صورت بهتری برای معاملات خود برنامه‌ریزی کنید. البته بسیاری از معامله گران هم بر اساس اخبار ترید می‌کنند؛ بنابراین دسترسی به یک تقویم اقتصادی فارکس که قابل‌اعتماد هم باشد، بسیار مهم است.

در این مقاله به طور کامل به بررسی مفهوم تقویم اقتصادی فارکس، استراتژی معاملاتی با توجه به آن و معرفی سایت‌های پرمخاطب فارکس در این زمینه می‌پردازیم. همیار کریپتو همراه شما در بازارهای مالی.

تقویم اقتصادی فارکس چیست؟

تقویم اقتصادی فارکس (Economic Calendar) شامل مجموعه‌ای از اطلاعات اقتصادی مانند شاخص های اقتصادی، نرخ های بهره، اخبار ماکرو اقتصادی، گزارش‌های مالی شرکت‌ها و سایر رویدادهای مرتبط با بازار است. این تقویم از نمودارها و نمادها شکل گرفته است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌سرعت و درستی اطلاعات را دریافت کنند.

اگر قصد دارید یک تریدر سودآور در بازار فارکس باشید، باید به اطلاعات تقویم اقتصادی فارکس کاملاً مسلط باشید؛ زیرا اخبار مختلف مستقیماً روی قیمت نمادهای فارکس تأثیر می‌گذارند.

از اهمیت تقویم اقتصادی فارکس می‌توان به چندین نکته اشاره کرد. اول از همه، اطلاعات ارائه شده در این تقویم، می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات خریدوفروش خود را بر اساس رویدادهای اقتصادی مهم بگیرید. در ادامه به بررسی سایر کاربردهای تقویم اقتصادی فارکس می‌پردازیم.

کاربرد تقویم اقتصادی فارکس

1- تقویم اقتصادی فارکس به شما کمک می‌کند تا رویدادهای اقتصادی کلیدی را که ممکن است تأثیر قابل توجهی بر بازار داشته باشند، شناسایی کنید. به کمک این اطلاعات، می‌توانید برنامه‌ریزی کرده و استراتژی‌های خود را برای بهره بردن از رویدادهای اقتصادی بهینه سازی کنید و با آموزش فارکس فکتوری ترکیب برنده ای برای شماست.

دقت کنید اگر استراتژی مناسب و تست شده برای زمان اعلام اخبار مهم ندارید، به خود استراحت داده و در این تایم‌ها ترید نکنید.

آموزش خصوصی فارکس

2- علاوه بر این، تقویم اقتصادی فارکس به شما امکان می‌دهد تا تغییرات قیمت در بازار را پیش بینی کنید. با تحلیل و بررسی تاریخچه رویدادهای اقتصادی گذشته و میزان تأثیر آن‌ها بر بازار، (بک تست گرفتن، در دمو اجرا کردن و …) شما می‌توانید افکار و احساسات بازار را درک کرده و به تصمیمات خریدوفروش خود بر اساس این تحلیل‌ها عمل کنید.

به‌عنوان مثال، اگر رویداد اقتصادی مهمی به طور ناگهانی رخ داده و باعث تغییر قابل توجهی در شاخص های اقتصادی یک کشور شده است، می‌توانید این اطلاعات را به‌عنوان یک فرصت سودآور برای خرید یا فروش در بازار استفاده کنید.

3- نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، قابلیت سفارشی‌سازی تقویم اقتصادی فارکس است. شما می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را فیلتر کرده و تنظیمات تقویم را با توجه به نیازهای خود تغییر دهید. مثلاً می‌توانید رویدادهایی که بیشترین تأثیر را روی بازار خود دارند را انتخاب کنید و از آن‌ها آگاه شوید.

تقویم اقتصادی فارکس

یا مثلاً اگر فقط روی جفت ارز یورو – دلار ترید می‌کنید، اخبار اقتصادی مرتبط با دو کشور آلمان و آمریکا برایتان بیشترین اهمیت را دارد و دیگر نیازی به اطلاعات اقتصادی مربوط به ین ژاپن یا غیره را ندارید. پس با استفاده از فیلتر ذهن خود را متمرکز نگه دارید.

4- همچنین، تقویمهای مختلف اقتصادی فارکس اطلاعات زنده و در لحظه را گزارش می‌کند و تغییرات در زمان‌بندی رویدادها را بلافاصله به شما اعلام می‌کند. با این امکان شما در جریان آخرین اخبار اقتصادی خواهید بود و به شما اجازه می‌دهد تا بر روی استراتژی خود عمل کنید.

استراتژی سرمایه‌گذاران بر اساس اطلاعات تقویم اقتصادی فارکس

بازار فارکس یک بازار مالی حساس نسبت به اطلاعات اقتصادی و اتفاق‌های سیاسی – جغرافیایی واکنش سریعی نشان می‌دهد. حال اگر شما قصد آن را دارید که یک تریدر سودآور به طور مستمر باشید، باید علاوه بر تحلیل تکنیکال، بتوانید تحلیل بنیادی فارکس یا همان بررسی وضعیت اقتصادی را نیز انجام دهید.

هنگامی که بحث تحلیل بنیادی بازار فارکس و استراتژی معاملاتی بر اساس اخبار سیاسی می‌شود، تریدرها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

1- افرادی که کاملاً به رویدادهای سیاسی و اقتصادی در فارکس مسلط هستند و استراتژی مشخصی برای ترید در زمان اعلام اخبار اقتصادی دارند.

این افراد اصولاً به تکنیکال توجهی نداشته و تنها طبق اخبار اقتصادی ترید می‌کنند که البته بسیار پر ریسک است چرا که همیشه تکنیکال تأثیر خود را خواهد گذاشت. اگر شما می‌خواهید جز این افراد باشید، باید 1- به اخبار مختلف و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها بر قیمت کاملاً مسلط باشید. 2- حتماً از استراتژی خود بک تست گرفته و در دمو تست کرده باشید. تا بتوانید هر چه بیشتر ریسک معاملات خود را کم کنید.

2- افرادی که به نحوه تأثیرگذاری اخبار روی قیمت‌ها تسلط نداشته یا تسلط نسبی دارند.

توصیه می‌شود اگر هنوز اطلاعات راجع به نحوه تحلیل و تأثیرگذاری اخبار بر قیمت‌ها را ندارید، یک دو ساعت قبل و بعد زمان اعلام اخبار مهم ترید نکنید؛ زیرا با گذشت زمان و کسب تجربه بیشتر متوجه خواهید شد، اصولاً در این زمان نوسان‌های شدید و گاهی غیر منطقی در بازار رخ خواهد داد که منجر به ضرر افراد ناوارد می‌شود.

تقویم اقتصادی فارکس چیست

نحوه استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

هرچند سایت‌های مختلفی برای چک کردن اخبار و مسائل بنیادی در فارکس وجود دارد اما ماهیت و کلیت همه آن‌ها یکی است و با یک توضیح کلی می‌توانید از تمامی آن‌ها استفاده کنید.

برای درک اعلان اخبار مختلف کافی است به اطلاعات زیر دقت کنید.

ساعت انتشار:

ساعت اعلام خبر را نشان می‌دهد. دقت کنید ساعت وب سایتی که با آن کار می‌کنید مطابق با محدوده جغرافیایی شما باشد.

عنوان خبر و داده اقتصادی سیاسی:

مثلاً شاخص GDP یا جلسات فدرال رزرو و …

عدد قبلی خبر:

این عدد نشان می‌دهد در دوره قبلی، گزارش قبلی چه مقداری بود است. تا بتوانید با گزارش حال حاضر مقایسه کنید.

 پیشبینی برای عدد فعلی:

با توجه به پیش بینی چند اقتصاددان خبره، یک میانگین از عدد بعدی مربوط به خبر را گزارش می‌دهند.

عدد واقعی:

این عدد پس از اعلام گزارش (تایم انتشار خبر)، منتشر می‌شود و نرخ فعلی مربوط به خبر است.

در بین این 5 مؤلفه توضیح داده شده، مهم‌ترین آن‌ها عدد پیش بینی شده و عدد واقعی است. دقت کنید هر چه این دو عدد به هم نزدیک‌تر باشد نوسان قیمت برای دارایی مد نظر کمتر خواهد بود ولی اگر اختلاف آن‌ها زیاد باشد، نوسانات قیمتی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برای مثال: فرض کنید شما تریدر جفت ارزهای پوند هستند و نرخ بهره انگلستان در حال اعلام شدن است. عدد پیش بینی شده 1.25 و عدد قبلی 1 است. حال اگر نرخ بهره اعلام شده همان 1.25 باشد، نوسانات نماد مربوط به پوند خیلی شدید نخواهد بود ولی اگر مثلاً 2 اعلام شود، قطعاً نوسان قیمت نماد زیاد و بلندمدت‌تر خواهد بود.

در تقویم اقتصادی فارکس به چه خبرهایی اهمیت دهیم؟

اگر قصد ترید با اخبار را ندارید صرفاً دانستن اطلاعات اولیه درباره هر شاخص اقتصادی کافی است و لازم نیست اقتصاددان شوید. در تقویم اقتصادی بازار فارکس اطلاعات مالی زیادی روزانه درباره کشورهای مختلف منتشر می‌شود که همه‌ی آن‌ها تأثیر چشمگیر روی نوسان قیمتی ندارند بنابراین یک شخص تریدر تکنیکال لازم نیست به همه جوانب مسلط باشد.

کافی راجع به چند شاخص اقتصادی مهم و نحوه تأثیرگذاری آن روی روند قیمتی اطلاعات داشته باشید. از طرفی اگر فقط روی یک نماد ترید می‌کنید مثلاً یورو دلار دیگر اطلاعات مربوط به کشور نیوزلند یا استرالیا شاید تأثیر چندانی روی نوسان قیمتی این نماد نداشته باشد.

در هر حال در تقویم اقتصادی بازار فارکس باید حداقل به موارد زیر، نحوه تأثیرگذاری آن‌ها و زمان انتشار هر کدام مسلط باشید.

  1. نرخ بهره – Interest Rate
  2. آمار اشتغال- Employment change (شاخص NFP)
  3. شاخص تولید ناخالص ملی – GDP
  4. نرخ تورم – CPI
  5. شاخص خرده فروشی –Retail Sales

اطلاعات فوق به‌صورت داده‌ای برای کشورهای مختلف منتشر می‌شود که مهم‌ترین کشورها برای بررسی آمریکا، انگلستان، اروپا، استرالیا، کانادا و نیوزلند هستند که در جفت ارزهای اصلی قابل مشاهده هستند.

تقویم اقتصادی فارکس امروز

برای بررسی روزانه تقویم اقتصادی فارکس، چندین وب سایت وجود دارد که در ادامه بهترین و دقیق‌ترین وب‌سایت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا به‌راحتی از این پس مستقیماً به وب سایت مد نظر خود مراجعه کنید.

1- تقویم اقتصادی فارکس فکتوری فارسی

سایت فارکس فکتوری فعالیت خود را از سال 2004 شروع کرد و در سال 2005 تقویم فارکس را به امکانات سایت خود اضافه کرد. دلیل محبوبیت تقویم اقتصادی سایت فارکس فکتوری، دقت بالا و سرعت مناسب سایت است.

فارکس فکتوری فارسی

متأسفانه خود سایت فارکس فکتوری، مستقیماً از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و اگر سایتی با شمایل فارکس فکتوری دیدید، نسخه ایرانی آن است که اطلاعات را از سایت اصلی برمی‌دارد.

مزایا و معایب تقویم اقتصادی فارکس فکتوری

برای آنکه بتوانید سایت‌های مختلف را راحت‌تر با هم مقایسه کنید، چند آیتم مهم برای بررسی را درباره هر سایت، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رابط کاربری

سایت فارکس فکتوری فضایی بسیار ساده و کاربر پسند و از همه مهم‌تر آن است که اطلاعات بسیار دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فرض کنید می‌خواهیم خبر شاخص GDP را بررسی کنیم و هنوز اطلاعات جدید این شاخص منتشر نشده است. شما می‌توانید عدد قبلی شاخص و پیش بینی برای آنکه عدد پیش رو چقدر خواهد بود را مشاهده کنید. پس از اعلام عدد مربوط به شاخص GDP اگر عدد منتشر شده از عدد پیشی شده بدتر باشد با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود و اگر بهتر باشد با رنگ سبز رنگ مشخص خواهد شد.

آپدیت خودکار

امکان آپدیت خودکار اطلاعات در سایت فاکس فکتوری وجود ندارد و شما باید برای دیدن نتایج جدید صفحه را رفرش کنید.

یا آنکه پس اعلام خبر یک باکس بجای عدد واقعی ظاهر شده و باید روی آن کلیک کنید.

ساعت تقویم

از آنجایی که فارکس یک بازار بین‌المللی است و مردم در زمان‌های مختلفی از 24 ساعت ترید می‌کنند. تقویم اقتصادی فارکس فکتوری به‌راحتی مطابق با ساعت لوکیشن شما تطابق پیدا می‌کند.

طبق تصویر اگر ساعت بالا سمت راست در سایت، با ساعت سیستم شما یکی بود که هیچ، در غیر این صورت برای تنظیم ساعت روی آن کلیک و سِت کنید.

امکان ست کردن آلارم

یکی از مزایای کار با تقویم اقتصادی فارکس در سایت فارکس فکتوری آن است که امکان تنظیم آلارم و دریافت پیام روی مرورگر یا ایمیل خود وجود دارد.

برای دریافت ایمیل باید ایمیل خود را در اطلاعات شخصی وارد کرده و آن را تائید کنید. برای دریافت پیام روی مرورگر نیز باید دسترسی لازم را بدهید.

 

2- تقویم اقتصادی فارکس سایت FxStreet

یکی دیگر از سایت‌های پرمخاطب در حوزه فارکس، سایت FxStreet است.

رابط کاربری

رابط کاربری واقعاً سلیقه‌ای هست. تقویم این سایت عرض کمی دارد که شاید در نگاه اول شلوغ به نظر برسد. در سایت FxStreet یک ستون Dev (علاوه بر اطلاعات عدد قبلی، پیش بینی و عدد واقعی) وجود دارد که به طور مستقیم اختلاف بین عدد واقعی منتشر شده و عدد پیش بینی را نشان می‌دهد که برای افرادی که قصد ترید با  اخبار را دارند یک مزیت محسوب می‌شود.

آپدیت خودکار

سایت FxStreet به طور خودکار آپدیت می‌شود و دیگر نیازی به رفرش کردن صفحه ندارید. یک قابلیت جالب دیگر هم آن است که در نزدیکی زمان اعلام خبر، یک تایمر به‌صورت دقیقه‌ای زمان مانده تا اعلام خبر را نشان می‌دهد. مثلاً 5 دقیقه تا اعلام خبر.

ساعت تقویم

تنظیم بودن ساعت تقویم را از بالای صفحه و با ساعت مرور خود چک کنید باید به طور خودکار ست شده باشد. اگر نبود، می‌توانید به طور دستی و به‌راحتی اینکار را انجام دهید.

امکان ست کردن آلارم

در کنار هر خبر یک زنگوله وجود دارد و شما با کلیک کردن روی آن می‌توانید آلارم مربوط به خبر را دریافت کنید. دو آلارم، یکی نیم ساعت قبل خبر و دیگری زمان انتشار خبر، به‌صورت ایمیل یا نوتیفیکیشن دریافت خواهید کرد.

جمع بندی

هر تریدر بازار فارکس حتی ارز دیجیتال نیاز دارد تا اخبار مربوط به اطلاعات اقتصادی مانند نرخ بهره، جلسات فدرال رزرو، نرخ شاخص های مختلف اقتصادی و … را چک کند تا بتواند معاملات کم ریسک تری داشته باشد. این اطلاعات در وب‌سایت‌های مختلف وجود داشته که به‌عنوان تقویم اقتصادی شناخته می‌شوند.

در این مقاله به طور مفصل راجع به تقویم اقتصادی فارکس و نحوه کار کردن با آن توضیح دادیم. اگر هنوز سؤالی دارید با ما در کامنت‌ها در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

بهترین تقویم اقتصادی فارکس کدام است؟

بهترین سایت‌ها برای چک کردن تقویم اقتصادی بازار فارکس، سایت‌های فارکس فکتوری، FxStreet، DailyFx و MyFxBook هستند که اطلاعات مد نظر خود را مشاهده کنید.

آدرس فارکس فکتوری فارسی چیست؟

سایت فارکس فکتوری زبان فارسی ندارد و دیگر سایت‌ها نسخه کپی شده فارسی زبان این سایت هستند.

آیا امکان فیلتر کردن اخبار بر اساس کشور یا ارز خاص وجود دارد؟

بله. در تمامی سایت‌های تقویم اقتصادی بازار فارکس می‌توانید بر اساس درجه اهمیت خبر، کشور یا ارز خاص فیلتر انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا