💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش اتریوم

اصلی ترین رقبای اتریوم کدامند؟ بررسی ویژگی 3 قاتل اتریوم

آموزش صرافی بینگ ایکس

اصلی ترین رقبای اتریوم

خالقان اتریوم می‌گویند: این ارز ایجاد شده است تا به بانک و نهادهای مشابه دیگر احتیاجی نداشته باشیم. شاید در نگاه اول این جمله بلند پروازانه به‌نظر برسد، اما باید بگوییم اتریوم تا قبل از ظهور رقبایش بسیار عالی عمل می‌کرد و در سال 2021 توانست بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد. اما زمانی که 3 رقیب توانمند اتریوم وارد بازار شدند، این روند به طور کلی تغییر کرد! این رقبا نقاط ضعف اتریوم را شناسایی کردند و بلاک چین‌هایی با مزایای اتریوم و بدون معایب آن عرضه شد. حال که در اواخر سال 2023 هستیم، اتریوم 3 قاتل اصلی دارد که اگر نسبت به شکست آن‌ها اقدام نکند، آینده نگران کننده‌ای در انتظار اوست! با مطالعه این مقاله از سرنوشت اتریوم و اهداف قاتلان این ارز آگاه خواهید شد.

1. کاردانو؛ یک شبیه‌سازی دقیق از اتریوم با هدف رفع مشکلات رمز ارزها

در سال 2015 بود که کاردانو به‌عنوان مهم‌ترین شبکه در سومین نسل رمز ارزها، برای مقابله با مشکلات نسل‌های پیشین عرضه شد. کاردانو دو سال بعد یعنی در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) خالق کاردانو و هم بنیان‌گذار اتریوم وارد بازار شد.

هاسکینسون به‌عنوان فردی که چندین شرکت مبتنی بر رمزگذاری را تاسیس کرده است، اعتقاد دارد کاردانو بسیار کارآمدتر و بهتر از اتریوم است. البته که اگر کمی با کاردانو آشنا شوید، در می‌یابید که کاردانو واقعا از اتریوم بهتر عمل می‌کند! علاوه‌بر این قيمت كاردانو نسبت به اتریوم مناسب‌تر بوده و باتوجه‌به آینده‌ای که دارد، گزینه‌ای بسیار عالی برای سرمایه گذاری است.

بررسی ویژگی 3 قاتل اتریوم

 

بررسی تفاوت‌های کاردانو و اتریوم؛ خطرناک‌ترین قاتل اتریوم چه ویژگی‌هایی دارد؟

کاردانو درس بزرگی از اتریوم گرفت و با استفاده از تجربیات اتریوم، یک شبکه با عملکرد مشابه و زیرساختی متفاوت طراحی کرد. شبکه بلاک چین کاردانو از لحاظ معماری به دو لایه تقسیم می‌شود که لایه اول متعلق به انجام عملیات کاردانو با نام CSL است. لایه دوم که باعنوان لایه‌ محاسباتی کاردانو شناخته می‌شود، CCL نام دارد. اولین لایه یعنی CSL برای انتقال و معاملات ADA استفاده می‌شود، در حالی که CCL برای پردازش قراردادهای هوشمند کاربرد دارد.

به‌زبانی ساده‌تر، شبکه اتریوم عملیات موردنظر خود را در یک لایه انجام می‌دهد و این، کار رقابت در برابر کاردانو را بسیار سخت و دشوار می‌کند. ناگفته نماند کاردانو از مکانیزم PoS استفاده می‌کند که امکان پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. درصورتی‌که اتریوم با استفاده از PoW، تراکنش‌ها را بسیار کند‌تر انجام می‌دهد و همین موضوع یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های اتریوم محسوب می‌شود. حال به جرات می‌توان گفت که کاردانو خطرناک‌ترین قاتل اتریوم است! البته که اتریوم رقبای دیگری مانند ارز دیجیتال ایاس ، سولانا و پولکادات نیز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه
آموزش خصوصی فارکس

2. سولانا؛ پیشتاز در سرعت پردازش و تراکنش نسبت به اتریوم!

اتریوم به‌خاطر استفاده از مکانیزم PoW سرعت بسیار پایینی دارد، به‌ صورتی که برای ثبت یک تراکنش جدید کلیه ماینرهای اتریوم در سراسر جهان باید به‌روز رسانی شوند. این امر هزینه زمانی و مالی بسیاری را برای اتریوم رقم زده است؛ دقیقا معایبی که سولانا آن‌ها را به‌عنوان مزیت‌های خود معرفی می‌کند! یکی از خصوصیت‌های منحصر به فرد سولانا قابلیت پردازش هر بلاک در مدت زمان ۴۰۰ میلی‌ثانیه و ثبت ۶۰ هزار تراکنش در هر ثانیه است!

همین ویژگی‌ها باعث شده تا این پروتکل به یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌های لایه یک تبدیل شود. علاوه‌بر این ویژگی‌ها، سولانا از Gulf Stream‌ یا جریان خلیج استفاده می‌کند که عاملی برای افزایش سرعت تراکنش‌ها است. این یک سیستم تراکنشی بدون ممپول (Mempool) یا همان استخر حافظه است که تراکنش‌ها را مستقیما به شبکه منتقل می‌کند. باتوجه‌به خصوصیت‌های سولانا، باید گفت اگر اتریوم اقداماتی مثبت برای افزایش سرعت تراکنش‌ها در نظر نگیرد، آینده خوبی در انتظار او نیست!

 

اصلی ترین رقبای اتریوم کدامند؟

3. پولکادات؛ نسخه بهبود یافته Ethereum توسط یکی از بنیان گذاران اتریوم

پولکادات به‌عنوان نسخه بهتر اتریوم در می 2020 توسط «گوین وود» یکی از هم‌بنیان‌ گذاران اتریوم معرفی شد. دکتر وود در اواسط سال 2016 کار روی خرده اتریومی با نام پولکادات را شروع کرد و اولین وایت‌ پیپر در اکتبر 2016 منتشر شد. ناگفته نماند با نوآوری‌هایی که شبکه Polkadot تا سال 2023 ارائه داده است، جایگزین خوبی برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری بلاکچین اتریوم به‌نظر می‌رسد.

از ویژگی‌های پولکادات می‌توان به حل مشکل مقیاس پذیری با استفاده از شاردینگ، ارتقا بدون نیاز به فورک و سفارشی سازی بلاکچین‌های موجود اشاره کرد. البته با اینکه پولکادات ویژگی‌های بسیاری دارد، هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد و برای تبدیل شدن به رقیب اتریوم، مسیر پولکادات طولانی است. همچنین نمی‌توان شبکه‌های قدرتمندی مانند کاردانو و سولانا را نادیده گرفت که اتریوم را در گوشه‌ای از رینگ مبحوس کرده‌اند!

اتریوم نسخه 0.2؛ آیا اتریوم جدید توان مقابله با قاتلین را دارد؟

پلتفرم هوشمند و قدرتمند اتریوم، در سال‌های اول فعالیت خود محبوبیت بیشتری نسبت به امروز داشت. باگذشت زمان، معایبی همچون مقیاس پذیری پایین، استفاده از الگوریتم PoW، توان پردازش 16 تراکنش در ثانیه و مصرف برق بسیار بالا را دارد. ناگفته نماند که سرعت پایین تراکنش‌ها، منجر به افزایش هزینه کارمزد اتریوم یا Gas می‌شود. قاتلین اتریوم با شناسایی این ضعف‌ها، پلتفرم‌های جدیدی با مزایای اتریوم و بدون معایب آن طراحی کردند. اما اتریوم نیز دست روی دست نگذاشته است!

در دسامبر سال 2020 بود که تیم توسعه اتریوم اعلام کرد، در حال توسعه و بهبود اتریوم فعلی است و این نسخه با نام اتریوم دو به بازار عرضه خواهد شد. به‌دلیل تک لایه بودن پلتفرم اتریوم، برای این تغییرات هزینه و زمان بسیاری صرف شد، حتی آپدیت در سه مرحله فاز صفر، فاز ۱ و فاز ۲ انجام گرفت. فاز صفر و فاز اول در همان سال ۲۰۲۰ اجرایی شدند. فاز دوم هم به تدریج قبل از راه اندازی نهایی ETH 2.0 در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ معرفی شد و زمینه انتقال نهایی را فراهم آورد. حال باید دید که اتریوم نسخه 0.2 چگونه نتیجه را به نفع خود می‌کند و قرار است شاهد چه آپدیت‌هایی باشیم!

اتریوم و رقبایش را با بالاترین امنیت در نوبیتکس معامله کنید

رقبای اتریوم، هر روز تلاش دارند تا با رفع مشکلات و توسعه پلتفرم‌های خود، قوی‌تر و خطرناک‌تر شوند. البته که اتریوم، این غول سیستم‌های پرداختی، منتظر شکست خود نیست و تلاش دارد با عرضه اتریوم جدید، دوباره بر تخت پادشاهی بنشیند. اتریوم و رقبای آن، مدت‌ها است که به‌عنوان ارزهایی آینده‌دار برای سرمایه گذاری شناخته می‌شوند و برای خرید و فروش آن‌‌ها، باید به صرافی آنلاین نوبیتکس مراجعه کنید.

صرافی نوبیتکس یکی از بهترین صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال است که در امنیت و سرعت حرف اول را می‌زند. برای آشنایی بیشتر با نوبیتکس و خرید و فروش توکن‌ پلتفرم‌های اتریوم، پولکادات، کاردانو و سولانا، فقط کافی است نام «نوبیتکس» را در گوگل سرچ کنید و معاملات خود را در یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی انجام دهید.

آکادمی آموزش تخصصی ارز دیجیتال همیار کریپتو 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا