💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش اتریوم

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

آموزش صرافی بینگ ایکس

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک در ابعاد مختلف

در این محتوا می‌خواهیم به چند سؤال پرتکرار پاسخ دهیم. تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟ چرا اتریوم کلاسیک شکل گرفت؟ و چرا قیمت اتریوم کلاسیک یک درصد قیمت اتریوم است؟!

اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو پلتفرم‌های بلاک چینی هستند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. با این حال، این دو پلتفرم از نظر ویژگی‌های فنی، نحوه استخراج، سرعت پردازش شبکه، آسیب به طبیعت، قیمت، عرضه کل توکن، امنیت و صرافی‌های لیست شده تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند.

همین تفاوت ها باعث ایجاد اختلاف قیمت شدید بین اتریوم کلاسیک و اتریوم شده است که در این مقاله از تیم محتوایی همیار کریپتو با جزئیات به مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک می‌پردازیم.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز برای ساخت برنامه‌های کامپیوتری است که بر روی فناوری بلاک چین اجرا می‌شود. این پلتفرم از ارز دیجیتالی به نام اتر (ETH) استفاده می‌کند که برای انجام تراکنش‌ها و پرداخت هزینه‌ها در شبکه اتریوم استفاده می‌کند (واحد پول اتریوم، اتر نام دارد). در واقع نام بلاک چین اتریوم بوده و نام رمز ارز اتر است اما بین مردم به رمز ارز آن نیز اتریوم گفته می‌شود.

ارز دیجیتال اتریوم یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ارزهای دیجیتال در جهان است. این ارز پتانسیل بالایی برای تغییر نحوه انجام بسیاری از فعالیت‌ها در جهان دارد.

 

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

آموزش خصوصی فارکس

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم محاسباتی توزیع شده مبتنی بر بلاک چین است که بر پایه قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند. این پلتفرم در سال 2016 و در نتیجه یک هاردفورک از اتریوم ایجاد شد. هاردفورک DAO به دلیل حمله هکرها به سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) انجام شد. DAO یک پروژه غیرمتمرکز بود که قصد داشت با جمع‌آوری سرمایه از کاربران، پروژه‌های جدیدی را در اکوسیستم اتریوم ایجاد کند.

اتریوم کلاسیک ETC همان تاریخچه اصلی و بدون تغییر بلاک چین اتریوم را حفظ می‌کند. این بدان معناست که تمام تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمندی که قبل از هاردفورک DAO انجام شده‌اند، در بلاک چین اتریوم کلاسیک نیز موجود هستند.

 

فرق اتریوم و اتریوم کلاسیک

 

شباهت اتریوم و اتریوم کلاسیک

1- هر دو ارز دیجیتال هستند.

2- هر دو از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند.

3- هر دو از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر تکنولوژی بلاک چین

اتریوم در سال 2015 توسط ویتالیک بوترین و تیم او راه‌اندازی شد. این شبکه به سرعت به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بلاک چینی برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل شد.

در سال 2016، سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده بود، هک شد و مقدار قابل توجهی از ارز دیجیتال اتریوم (ETH) به ارزش 3.600.000 کوین اتر، به سرقت رفت. این هک منجر به اختلاف نظر در جامعه اتریوم شد. برخی از توسعه‌دهندگان معتقد بودند که شبکه باید به عقب بازگردد و وجوه دزدیده شده را بازیابی کند. در مقابل، برخی دیگر معتقد بودند که این کار غیرممکن و غیراخلاقی است.

در نهایت، در ماه آوریل 2016، هارد فورک در شبکه اتریوم انجام شد. این هارد فورک منجر به ایجاد دو شبکه مجزا شد: اتریوم (ETH) که وجوه دزدیده شده را بازیابی کرد و اتریوم کلاسیک (ETC) که به کار خود بدون تغییر ادامه داد.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر نحوه استخراج

مهم‌ترین تفاوت بین اتریوم و اتریوم کلاسیک در مکانیزم اجماع آن‌ها است. اتریوم از مکانیزم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند، در حالی که اتریوم کلاسیک از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

این تفاوت بین نوع مکانیزم اجماع سرمنشأ سایر تفاوت های اساسی بین اتریوم کلاسیک و اتریوم است.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر سرعت پردازش شبکه

همان‌طور که بیان شد اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر نحوه استخراج با هم متفاوت هستند و همین امر باعث شده که از نظر سرعت پردازش شبکه نیز فرق داشته باشند.

سرعت پردازش شبکه اتریوم کلاسیک در حال حاضر حدود 15 تراکنش در ثانیه است اما سرعت پردازش شبکه اتریوم پس از انتقال به‌به نسخه 2.0 در سال 2022، در حال حاضر حدود 100 تراکنش در ثانیه است.

بنابراین، اتریوم از نظر سرعت پردازش شبکه، از اتریوم کلاسیک سریع‌تر است. این امر به دلیل استفاده از الگوریتم PoS در اتریوم است که به آن اجازه می‌دهد تعداد بیشتری از تراکنش‌ها را در هر ثانیه پردازش کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز راجب ETF اتریوم

فرق اتریوم و اتریوم کلاسیک از دیدگاه آسیب به طبیعت

طبق گزارشی از دانشگاه کمبریج که میزان برق مصرفی شبکه اتریوم کلاسیک و اتریوم را باهم مقایسه کرده است؛ شبکه اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۲.۷ تراوات ساعت انرژی مصرف کرده است. این مقدار انرژی معادل مصرف برق سالانه حدود ۹۰۰۰۰۰ خانه در ایالات متحده است. مصرف برق شبکه اتریوم در این سال حدود ۱.۲ تراوات ساعت بوده است؛ که این مقدار انرژی معادل مصرف برق سالانه حدود ۴۲۰۰۰ خانه در ایالات متحده است.

بنابراین، از دیدگاه آسیب به طبیعت، اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم آسیب بیشتری به طبیعت وارد می‌کند. این امر به دلیل مصرف انرژی بیشتر الگوریتم PoW نسبت به الگوریتم PoS است.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر قیمت

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک از لحاظ قیمت بسیار زیاد است. در حال حاضر قیمت اتریوم ETH حدود 2300 تتر بوده ولی قیمت اتریوم کلاسیک حدود 23 تتر است.

یکی از دلایل اصلی تفاوت قیمت زیاد بین اتریوم و اتریوم کلاسیک آن است که اتریوم از حمایت بیشتری برخوردار است. جامعه توسعه‌دهندگان و کاربران اتریوم بسیار بزرگ‌تر از جامعه توسعه‌دهندگان و کاربران اتریوم کلاسیک است. این حمایت بیشتر منجر به پذیرش بیشتر اتریوم و در نتیجه افزایش قیمت آن شده است.

فرق اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر عرضه کل توکن

عرضه کل: عرضه کل کوین های اتریوم حدود ۱۱۲.۱۱۴۶  میلیون ، در حالی که عرضه کل اتریوم کلاسیک (ETC) 210,700,000 است.

فرق اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر امنیت

از نظر امنیت، اتریوم از اتریوم کلاسیک ایمن‌تر است. این امر به دلیل هش ریت بالاتر، توزیع قدرت پردازشی متمرکزتر و حمایت گسترده‌تر توسعه‌دهندگان از اتریوم است.

هش ریت

هش ریت، میزان قدرت پردازشی شبکه برای تأیید تراکنش‌ها است، هر چه هش ریت بالاتر باشد، شبکه می‌تواند تراکنش‌ها را سریع‌تر تأیید کند و در برابر حملات 51 درصدی مقاوم‌تر باشد. اتریوم کلاسیک با هش ریت حدود 1.2 ترا هش بر ثانیه، از اتریوم با هش ریت حدود 100 ترا هش بر ثانیه، کمتر است.

این بدان معناست که شبکه اتریوم کلاسیک برای حمله‌های 51 درصدی که در آن یک گروه کنترل بیش از 51 درصد از قدرت پردازشی شبکه را در اختیار می‌گیرد، آسیب‌پذیرتر است.

توزیع قدرت پردازشی

اتریوم کلاسیک دارای توزیع قدرت پردازشی نسبتاً متمرکزتری نسبت به اتریوم است. این بدان معناست که گروه کوچکی از ماینرها کنترل بیشتری بر شبکه دارند. این امر نیز شبکه اتریوم کلاسیک را برای حمله‌های 51 درصدی آسیب‌پذیرتر می‌کند.

پشتیبانی توسعه‌دهندگان

اتریوم از حمایت گسترده‌ای از سوی توسعه‌دهندگان برخوردار است. توسعه‌دهندگان این شبکه، به‌طور مداوم در حال بهبود امنیت شبکه اتریوم هستند. اتریوم کلاسیک از حمایت کمتری از سوی توسعه‌دهندگان برخوردار است. این امر نیز می‌تواند امنیت شبکه اتریوم کلاسیک را کاهش دهد.

با آشنایی و تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک میتوانید به همبستگی ارزها با بیت کوین نیز پی ببرید.

جمع‌بندی

اتریوم و اتریوم کلاسیک دو پلتفرم محاسباتی توزیع شده مبتنی بر بلاک چین هستند که بر پایه قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کنند. این دو پلتفرم از نظر برخی ویژگی‌ها مانند استفاده از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. با این حال، تفاوت‌های اساسی بین این دو پلتفرم نیز وجود دارد.

هنگام مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک باید گفت: اتریوم پلتفرم پیشرفته‌تر و محبوب‌تری نسبت به اتریوم کلاسیک است. اتریوم از مکانیزم اجماع کارآمدتر، سرعت پردازش شبکه بالاتر، مصرف انرژی کمتر، قیمت بالاتر، عرضه کل نامحدود، امنیت بیشتر و حمایت گسترده‌تر توسعه‌دهندگان برخوردار است. این امر باعث شده است که اتریوم ارزش سرمایه گذاری بیشتری داشته و آینده روشن‌تری نسبت به اتریوم کلاسیک داشته باشد.

با این حال، اتریوم کلاسیک نیز یک پلتفرم بلاک چین قدرتمند است که می‌تواند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، انتخاب بین اتریوم و اتریوم کلاسیک به نیازها و ترجیحات هر کاربر بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا