💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

کال مارجین در فارکس چیست؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

اگر با قصد درآمد دلاری وارد بازار بین‌المللی فارکس شده‌اید باید با اصطلاحات مهم آن آشنا باشید و بدانید که در هر لحظه میزان دارایی شما چگونه محاسبه می‌شود. حتی قبل از ورود باید با یکسری اصطلاحات مانند اسپرد، اهرم و کال مارجین در فارکس آشنا باشید تا با توجه به دانش خود تصمیم به باز کردن حساب با اهرم مشخص داشته باشید چراکه کال مارجین در فارکس (و دیگر بازارها) ارتباط عکس با اهرم دارد.

در مقاله «کال مارجین در فارکس به چه معناست؟» به توضیح این اصطلاح مهم و دیگر اصطلاحات لازم در این‌باره همراه با مثال برای درک بهتر می‌پردازیم. همیار کریپتو در بازارهای مالی همراه شما خواهد بود!

مارجین چیست؟

قبل از آنکه به تعریف کال مارجین در فارکس و دلیل رخ دادن آن بپردازیم باید بدانیم خود «مارجین» به چه معناست. به زبان ساده پولی که شما نزد بروکر به‌عنوان وثیقه معامله خود قرار می‌دهید، مارجین گفته می‌شود.

در معاملات اهرمی، تمام پولی که در معامله قرار دارد که جز دارایی ما نیست. برای مثال وقتی شما 50 دلار سرمایه دارید و با اهرم 100 معامله می‌کنید در واقع حجم معامله شما 500 دلار است و آن 450 دلار اضافه توسط بروکر تأمین شده است.

در این مثال 50 دلار مارجین معامله است. شما این 50 دلار را نزد بروکر به‌عنوان امانت یا وثیقه انجام معامله قرار می‌دهید.

حال فرض کنید شما معامله BUY بازکرده‌اید اما قیمت یا نرخ برابری نماد معاملاتی در حال ریزش است و هر لحظه دارایی شما در حال کمتر شدن است. در این حالت حداکثر ضرر شما 50 دلار خواهد بود چراکه فقط 50 دلار نزد بروکر به‌عنوان وثیقه قرار داده‌اید.

آن 450 دلار که به خاطر اهرم به حجم معامله شما اضافه‌شده، پول و دارایی شما نبوده (بروکر به شما داده) بنابراین فقط مجاز به ضرر، به‌اندازه مارجین خود یعنی همان 50 دلار هستید.

آموزش خصوصی فارکس

حال که به‌طور دقیق با مفهوم مارجین در فارکس آشنا شدید در ادامه به توضیح کال مارجین در فارکس می‌پردازیم.

کال مارجین به زبان ساده

کال مارجین در تمامی معاملات اهرم دار اتفاق می‌افتد و تنها مخصوص بازار فارکس نیست. برای مثال افرادی که در بخش فیوچرز بازار ارز دیجیتال ترید می‌کنند یا افرادی که در بازار آتی بورس کالای ایران (مثلاً زعفران) معامله می‌کنند و بالاخره افرادی که در بازار فارکس ترید می‌کنند، با توجه به نوع تحلیل و معامله خود، در طی معاملات ممکن است با پیغام کال مارجین مواجه شوند.

کال مارجین یک کلمه انگلیسی است که به فارسی ترجمه نشده و از همان عبارت استفاده می‌کنیم به انگلیسی (Call Margin) نوشته می‌شود و اصطلاح صحیح‌تر آن «مارجین کال» (Margin Call) است.

زمانی که میزان ضرر شما در معاملات در حال افزایش و رسیدن به حد نهایی مارجین معاملاتی شما شود از سمت بروکر پیام اخطار دریافت می‌کنید و به این پیام اخطار یا هشدار کال مارجین گفته می‌شود در این پیام از شما خواسته می‌شود با واریز پول میزان مارجین خود را افزایش دهید یا برخی از معاملات خود را ببندید.

کال مارجین در فارکس

ازآنجایی‌که برای درک بهتر مفهوم کال مارجین در فارکس نیاز به دانستن اصطلاحات مهم فارکس در این خصوص را داریم، ابتدا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

کل موجودی Balance:

موجودی کل یا به انگلیسی«بالانس» (Balance) کل دارایی شما را نشان می‌دهد. فرض کنید بالانس شما 1000 دلار است و یک معامله باز دارید که 20 دلار در سود است. بازهم میزان بالانس شما همان 1000 دلار خواهد بود به‌بیان‌دیگر «بالانس کاربر از معاملات باز تأثیر پذیر نیست».

حال اگر معامله خود را با سود 20 دلاری ببندید میزان بالانس شما 1020 دلار خواهد بود. برای ضرر نیز به همین شکل است.

موجودی لحظه‌ای Equity:

همان‌طور که از نامش پیداست، موجودی لحظه‌ای یا اکوئیتی (Equity) بیانگر دارایی کل در هر لحظه است. در مثال قبل اکوئیتی حساب شما در لحظه 1020 دلار است و با افزایش یا کاهش سود (یا ضرر) اکوئیتی حساب شما نیز تغییر می‌کند، بنابراین اکوئیتی از معاملات باز تأثیر می‌پذیرد.

اگر هیچ معامله بازی نداشته باشید اکوئیتی (موجودی لحظه‌ای) و بالانس حساب (موجودی کل) برابر خواهد بود.

مارجین آزاد Free Margin:

همان‌طور که در تعریف مارجین (ابتدای مقاله) توضیح دادیم. تریدر برای انجام هر معامله احتیاج به وثیقه گذاشتن مقدار مشخصی وجه دارد که به آن مارجین گفته می‌شود. حال بقیه موجودی در حساب معاملاتی که در هیچ معامله‌ای قرار ندارد، مارجین آزاد گفته می‌شود.

برای مثال اگر بالانس شما 1000 دلار باشد و 50 دلار مارجین در یک معامله درگیر باشد. بقیه 950 دلار باقی‌مانده مارجین آزاد شما خواهد بود. حال اگر مقدار مارجین آزاد شما به صفر برسد، هشدار کال مارجین دریافت می‌کنید و دیگر نمی‌توانید معامله جدیدی باز کنید.

مارجین لول Margin Level:

برای به دست آوردن مارجین لول باید محاسبات انجام داد. مارجین لول یا سطح مارجین به‌صورت درصدی نشان داده شده و به نسبت موجودی لحظه‌ای حساب (اکوئیتی) به مارجین درگیر در تمامی معاملات، گفته می‌شود.

بروکرها با استفاده از درصد مارجین لول (که برای هر بروکر متفاوت است) تشخیص می‌دهند که تریدرها آیا مجاز به انجام معامله هستند یا خیر. دقت کنید اگر حساب شما به مارجین لول برسد هنوز بروکر اجازه بستن معاملات شما را ندارد، صرفاً اجازه انجام معامله جدید را نمی‌دهد.

سطح خروج Stop Out Level:

زمانی که حساب شما به مارجین لول برسد و همچنان موجودی آن در حال کاهش باشد. عملاً سطح دیگری فعال می‌شود که به آن سطح خروج Stop) Out Level) گفته می‌شود.

اگر حساب شما به «سطح خروج» معاملاتتان به‌طور خودکار توسط بروکر بسته می‌شود. در بازار ارز دیجیتال به این حالت لیکوئید شدن گفته می‌شود.

کال مارجین در فارکس چیست

کال مارجین در فارکس چگونه محاسبه می‌شود؟

کال مارجین یا مارجین کال، یک نقطه یا سطح خاص در مارجین لول است، یعنی ابتدا حساب معاملاتی شما به سطح مارجین لول رسیده و دیگر اجازه باز کردن معاملات جدید را ندارید سپس اگر میزان ضررها همچنان ادامه پیدا کند به نقطه کال مارجین می‌رسید.

اگر مجدد به تعریف مارجین لول رجوع کنید متوجه خواهید شد مارجین لول دائماً با توجه به معاملات باز شما در حال تغییر است. اگر معاملات سودده داشته باشید مارجین لول شما افزایش می‌یابد و اگر معاملات زیان ده داشته باشید مارجین لول حساب شما کاهش میابد.

حال اگر معاملات شما زیان ده باشد و مارجین لول حساب شما کاهش پیدا کند نهایتاً به نقطه کال مارجین می‌رسد. در اینجا بروکر از شما می‌خواهد حساب معاملاتی‌تان را مجدداً شارژ نمایید تا میزان مارجین آزاد شما افزایش پیدا کند یا آنکه معاملات شما به‌طور خودکار می‌بندد.

برای مثال حساب 1000 دلاری را به خاطر بیاورید. شما وارد یک معامله می‌شوید که 200 دلار از بالانس شما درگیر می‌شود.

تا اینجا مفروضات زیر را داریم؛

بالانس: 1000 دلار

مارجین درگیر معامله: 200 دلار

اکوئیتی: در حال تغییر (با توجه به سودده یا زیان ده بودن معامله) اما در لحظه شروع معامله همان 1000 در نظر گرفته می‌شود

مارجین لول: اکوئیتی تقسیم بر مارجین ضربدر 100 که برابر است با 500=100*(200/1000) یعنی پانصد درصد

محاسبه کال مارجین در فارکس

اگر فرض کنیم زمانی که مارجین لول به 100 درصد برسد، کاربر کال مارجین می‌شود یعنی معامله آن‌قدر ضرر ده است که مارجین لول از 500 درصد به 100 درصد برسد.

توضیحات بیشتر: در این حالت مجدداً به نحوه محاسبه مارجین لول رجوع کنید. (اکوئیتی تقسیم بر مارجین ضربدر 100) در این فرمول تنها اکوئیتی با توجه به سودده یا زیان ده بودن معامله در حال تغییر است. اگر معامله آن‌قدر زیان ده باشد که میزان اکوئیتی به 200 دلار برسد پس از انجام محاسبات متوجه می‌شویم. مارجین لول به 100 درصد رسیده است یعنی نقطه کال مارجین در فارکس!

در این زمان بروکر به کاربر هشدار کال مارجین می‌دهد و از او می‌خواهد موجودی حسابش را شارژ نماید یا معاملات خود را ببندد. اگر تریدر هیچ‌کدام از این کارها را انجام ندهد با افزایش ضرر و رسیدن به نقطه «سطح خروج» خود بروکر به‌طور خودکار معاملات شخص را خواهد بست.

محاسبه کال مارجین در فارکس

توجه کنید این «سطح خروج» در هر بروکر فارکس یا صرافی ارز دیجیتال متفاوت است. می‌تواند هر سطحی برای مثال 40 یا 30 و … باشد اما در بازار فارکس تقریباً نزدیک به صفر است یعنی جایی که تریدر کل دارایی خود (مارجین) را از دست می‌دهد! و این همان لیکوئید شدن است.

اهرم معاملاتی بازار فارکس

در  بازار فارکس میزان حرکات بسیار محدود و کم می باشد و عامل باعث می شود که ما نیاز قطعی به اهرم در معاملات بازار فارکس داشته باشیم و به علاوه هرگز امکان معامله بدون ارم در فارکس یا با اهرم های پایین در حدود 10 یا 20 را نداریم و اهرم معاملاتی را باید تعیین و برای کلیه معاملات استفاده کنیم اما این اهرم قابل تعیین برای هر معامله بصورت جداگانه نبوده و بصورت کلی بر روی کل حساب اعمال می شود.

اهرم معاملاتی مناسب در بازار فارکس بین 500 الی 2000 می باشد یعنی میزان سود وزیان ما در هر معامله 500 تا 2000 برابر می شود اما این نکته زیاد نگران کننده ای نمی باشد چراکه میزان هرکات در بازار فارکس بسیار اهسته بوده و در حدود روزانه چند صدم درصد می باشد فلذا این اهرم برای این رصد کم حرکات بسیار قابل قبول می باشد

مناسب ترین اهرم در بازار فارکس 500 می باشد که عمومی ترین نوع بوده و بهتر است کلیه افراد از این نوع اهرم بهره مند شوند تا در محسابه ارزش حجم معاملاتی خود به پیپ یا لات نیز به مشکلی بر نخورند

روش های پیشگیری از کال مارجین در بازار فارکس

در مجموع ما باید درمورد این موضوع حتما برنامه ویژه ای داشته و از هرگونه کال مارجین جلوگیری کنیم و در ادامه به برسی روش هایی می پردازیم که باعث جلوگیری از کال مارجین ما می گردد :

کنترل اهرم معاملاتی :

اگر اهرم معاملاتی شما بالای 500 می باشد و در معاملات خود ضرر های غیر معمول تجربه می کنید و اسیب زیادی به حساب معاملاتی خود وارد می کنید حتما باید با کاهش اهرم معاملاتی میزان ضرر های حاصل از معاملات را کنترل کنیم

نابرابری میزان ضرر و سود :

هیچ معامله گری در بازار های مالی نباید با نسبت سود و زیان برابر اقدام به معامله کند چراکه در بلند مدت نتیجه امر سود ناچیز یا ضرر خاهد بود بلکه حداقل باید میزان سود 2 برابر ضرر ها باشد تا حتی اگر ما کمتر از نصف معاملات خود را کسب سود نمودیم بتوانیم در مجموع سود حاصل با ضرر ها برابری کرده و اسیبی به حساب معاملاتی خود وارد نکنی یا که اگر حتی نصف معاملات را برنده بودیم در مجموع سود کسب نموده باشیم.

کنترل میزان حجم معاملاتی:

حجم معاملاتی ما در بازار فارکس بر اساس لات تعیین می شود اما باید این مقدار به طوری تنظیم گردد که هرگز در صورت مواجه با ید حد ضرر در معاملات خود بیش از 2 درصد دارایی خود را از دست ندهیم و این مهم ترین اصل در بازار فارکس می باشد که هرگز یک حد ضرر نباید اسیبی به دارایی ما بزند که با یک حد سود بیشتر از آن جبران نگردد.

جمع بندی

در بازارهای مالی که در آن‌ها معاملات به‌صورت اهرم دار انجام می‌شود. برای تریدرانی که مدیریت سرمایه را رعایت نمی‌کنند و طمع دارند، کال مارجین و لیکوئید شدن بسیار اتفاق می‌افتد. تیم همیار کریپتو به درخواست دانش‌آموختگان خود مقاله «کال مارجین در فارکس به چه معناست؟» را برای افزایش آگاهی جامعه تریدران بازار فارکس و در کل بازار مالی آماده کرد.

در این مقاله همراه با مثال تمامی سؤالات شما در خصوص کال مارجین در فارکس و دیگر بازارها توضیح داده شده است. اگر بازهم سؤالی در این خصوص دارید می‌توانید در کامنت ها مطرح کرده تا پاسخگوی شما باشیم.

سؤالات متداول

تفاوت لیکوئید شدن و کال مارجین چیست؟

در کال مارجین شما از طرف بروکر پیامی دریافت می‌کنید که موجودی حساب خود را افزایش داده یا معاملاتتان را ببندید اما زمانی که میزان ضرر شما از نقطه کال مارجین نیز فراتر می‌رود و هیچ‌یک از اقدامان خواسته‌شده را انجام نداده‌اید خود بروکر به‌طور خودکار تمامی معاملات شما را خواهد بست که به این حالت لیکوئید شدن گفته می‌شود.

صرافی معتبر خارجی ارز دیجیتال کدام است؟

دو صرافی مناسب در بازار ارز دیجیتال صرافی BingX و صرافی کوینکس وصرافی مکسی است.و میتوانید برای آموزش صرافی مکسی و آموزش صرافی بینگ ایکس همیار کریپتو ببینید.

اهرم معاملاتی در بازار فارکس چند است؟ و مناسبترین اهرم برای معامله چه اهرمی می باشد؟

اهرم معاملاتی در بازار فارکس بین 500 تا 2000 می باشد و مناسب ترین و عمومی ترین اهرم معاملاتی در بازار فارکس اهرم 500 می باشد.

در چه صورت در معاملات فارکس کال مارجین می شویم؟

با توجه به اینکه معامله در بازار فارکس در تمامی معاملات در حالت CROSS می باشد اگر ما برای معامله خود تعیین حد ضرر نکنیم قطعا یک معامله به تنهایی با کمترین حجم هم امکان کال مارجین کردن مارا دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا