💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
تحلیل تکنیکال

سطوح حمایت و مقاومت +نکات مهم سطوح

آموزش صرافی بینگ ایکس

اگر شما یکی از فعالان بازار ارز دیجیتال یا سایر بازارهای مالی هستید و یا قصد ورود به آن‌ها را دارید باید به خوبی با مفاهیم سطوح حمایت و مقاومت آشنایی داشته باشید.

حرکت قیمت در بازار معمولا بر اساس مدل‌های رفتاری است که منجر به ایجاد نواحی خاصی به نام حمایت و مقاومت می‌شود. از همین رو شما به عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر باید به درک درستی از این موضوع دست پیدا کنید. در همین راستا قصد داریم تا در این مطلب از همیار کریپتو به معرفی سطوح حمایت و مقاومت و اهمیت آن‌ها بپردازیم.

تعریف اولیه سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت مفاهیم کلیدی و مهم در تحلیل فنی بازارهای مختلف هستند. سطح یا محدوده حمایت به قیمتی گفته می‌شود که بیشترین تقاضا در بازار برای خرید در این سطح وجود دارد. از همین رو این ناحیه همانند یک کف عمل کرده و از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. در صورت شکست قیمت از سطح حمایت معمولا شاهد حرکت‌های شارپ کاهشی در بازار خواهیم بود که البته همیشه این قاعده درست نیست.

سطح مقاومت به قیمتی گفته می‌شود که بیشترین عرضه در بازار برای فروش در این سطح وجود دارد. در این حالت این سطح به عنوان یک قله عمل کرده و با متوقف کردن رشد قیمتی آن را به سمت پایین هدایت می‌کند. در صورت شکست قیمت از سطح مقاومت این احتمال وجود دارد که شاهد یک رشد بزرگ در قیمت دارایی باشیم که البته همیشه هم این طور نخواهد بود. معرفی سطوح حمایت و مقاومت و درک درست آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین معاملات را تجربه کنید. سطوح حمایت و مقاومت می‌توانند به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی روند بازار و تصمیم‌گیری در مورد ورود و خروج از بازار مورد استفاده قرار گیرند.

آشنایی با انواع سطوح حمایت و مقاومت

برای اینکه بتوانید به درستی از خطوط حمایت و مقاومت در تریدهای خود استفاده کنید، باید قبل از هر چیز با انواع آن آشنا باشید. به‌طور کلی این سطوح می‌توانند به دو شکل استاتیک و داینامیک مورد استفاده قرار بگیرند. حمایت یا مقاومت استاتیک ثابت است ولی موارد داینامیک با توجه به شرایط بازار و نمودار قیمت تغییر می‌کنند. برای درک بهتر و معرفی سطوح حمایت و مقاومت، در ادامه به بررسی دقیق هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت ثابت (استاتیک)

سطوح استاتیک به مواردی گفته می‌شود که به صورت افقی بر روی چارت مشخص می‌شوند. در این حالت  شما باید حداقل دو کف یا دو سقف را به یکدیگر به صورت خط افقی وصل کنید تا ناحیه حمایتی یا مقاومتی مشخص شود. وقتی که تعداد کف‌ها و سقف‌ها در خط افقی کشیده شده بیشتر باشد، می‌توان گفت که حمایت یا مقاومت رسم شده اعتبار بیشتری دارد. به‌طور کلی تعداد برخورد بالا می‌تواند معتبر بودن آن را اثبات کند.

آموزش خصوصی فارکس

سطوح حمایت و مقاومت متغیر (داینامیک)

سطوح حمایت و مقاومت متغیر یا داینامیک برخلاف مورد قبلی به صورت مورب بر روی چارت مشخص می‌شوند.  در واقع این سطوح همان خطوط روند هستند که قیمت به آن‌ها بسیار حساس خواهد بود. زمانی که شما دو خط حمایت و مقاومت را بر اساس حرکت داینامیک قیمت رسم می‌کنید، یک کانال تشکیل می‌شود که قیمت در محدوده آن قرار می‌گیرد. معمولا شکست سطوح حمایت و مقاومت می‌تواند یک بازخورد بزرگ در قیمت داشته باشد.

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت بر اساس رفتار قیمت در گذشته

در ترید سطوح حمایت و مقاومت از رفتار قیمت در گذشته تشخیص داده می‌شوند. برای تشخیص سطوح حمایت، نقاط پایین‌تر قیمت در گذشته بررسی می‌شود. این نقاط معمولاً به عنوان پایین ترین قیمت در بازار در یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته می‌شوند. اگر قیمت در آینده به این نقاط نزدیک شد، احتمالاً بازار در این نقاط حمایت خواهد کرد و روند کاهش قیمت متوقف خواهد شد.

برای تشخیص سطوح مقاومت نقاط بالاتر قیمت در گذشته بررسی می‌شود. در این حالت اگر در گذشته بازار چند بار شاهد این موضوع بودید که قیمت با رسیدن به یک قیمت متوقف شده می‌توان آن را به عنوان سطح مقاومت در نظر گرفت. در صورتی که در یک قیمت خاص برای بارها این اتفاق رخ دهد، اهمیت سطح مورد نظر بیشتر خواهد شد.

با توجه به اینکه معرفی سطوح حمایت و مقاومت به عنوان ابزار مهم در تحلیل تکنیکال انجام شد، حتما از آن‌ها برای انجام معاملات خود کمک بگیرید. با این حال برای تصمیم‌گیری صحیح، تحلیل فاندامنتال نیز بسیار مهم است و باید با توجه به دو تحلیل فنی و فاندامنتال معاملات خود را پیش ببرید.

سطوح حمایت و مقاومت ثابت

بهترین اندیکاتورها برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت

اندیکاتورها به ابزارهای تکنیکالی گفته می‌شود که با کمک آن‌ها می‌توان حرکت‌های قیمتی را در بازار بررسی کرد. از همین رو باید بعد از معرفی سطوح حمایت و مقاومت به این موضوع هم پرداخته شود. در حال حاضر اندیکاتورهای زیادی وجود دارند که می‌توان با کمک آن‌ها خطوط حمایت و مقاومت را مشخص کرد. در همین راستا قصد داریم تا بهترین اندیکاتورها را در این راستا معرفی کنیم.

میانگین متحرک Moving Average

تعیین محدوده حمایت و مقاومت با استفاده از میانگین متحرک، به عنوان یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها در تحلیل تکنیکال قیمت بسیار اهمیت دارد. این روش به کاربران اجازه می‌دهد تا خطرات و فرصت‌های یک  معامله را به خوبی بسنجند و برای ورود به آن بهترین تصمیم را بگیرند.

با استفاده از تعیین خط حمایت می‌توان از سقوط قیمت جلوگیری کرد و ریسک معامله را کاهش داد. همچنین با تعیین خط مقاومتی با کمک مووینگ اوریج می‌توانید با اطمینان بیشتری معامله خود را انجام دهید. زمانی که قیمت به خط میانگین متحرک می‌رسد ممکن است که با یک حمایت و مقاومت روبرو شود. در نتیجه ابزار Moving Average در این زمینه بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

نقاط پیوت Pivot Points

نقاط Pivot یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیلی در بازارهای مالی هستند و برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شوند. نقاط Pivot از روی قیمت در دوره قبلی محاسبه می‌شوند و به عنوان سطوح مهم در تایم فریم جدید برای تعیین نقاط حمایت و مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نقطه Pivot اصلی، میانگین سطوح باز و بسته شدن قیمت در کندل قبلی را نشان می‌دهد. سطوح حمایت و مقاومت بالاتر و پایین‌تر از این نقطه به صورت خودکار محاسبه می‌شوند و به دلیل این که برای تعیین این سطوح از روش‌های ریاضی استفاده می‌شود بسیار دقیق هستند. با استفاده از نقاط Pivot می‌توانید از فرصت معرفی حمایت و مقاومت استفاده کرده و با ترکیب آن‌ها با پیوت به تصمیمات مالی درستی دست پیدا کنید.

فیبوناچی Fibonacci

در بازارهای مالی ابزار تحلیل فیبوناچی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزارها برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت است. این ابزار بر اساس اعداد فیبوناچی که در طبیعت وجود دارند ساخته شده است.

مفهوم اصلی در ابزار فیبوناچی، نسبت‌های مشخصی است که بین اعداد فیبوناچی وجود دارد. برای مثال نسبت 61.8% به 38.2% برابر با نسبت عدد 1.618 به 1 است. همچنین نسبت 50% به 100% برابر با نسبت عدد 0.5 به 1 است.  با استفاده از این نسبت‌ها می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را در بازارهای مالی تعیین کرد. برای مثال با ترسیم خطوط فیبوناچی بر روی نمودار قیمت می‌توان نقاط حمایت و مقاومت مهم را به آسانی متوجه شد. همچنین با استفاده از سطوح فیبوناچی می‌توان به طور دقیق نقاط ورود و خروج از بازار را تعیین کرد.

سطوح حمایت و مقاومت 4

چطور از سطوح حمایت و مقاومت برای ترید کردن استفاده کنیم؟

اکنون که  معرفی سطوح حمایت و مقاومت به خوبی صورت گرفت، بهتر است که از این ابزار برای ترید کردن استفاده کنید. البته به‌کارگیری درست و اصولی سطوح حمایت و مقاومت بسیار مهم است که باید دقت زیادی به آن داشته باشید. در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که عدم آگاهی در این زمینه باعث ایجاد زیان شده است. از همین رو در ادامه چند روش رایج برای ترید کردن با خطوط حمایت و مقاومت بیان می‌شود.

ترید در بازار رنج Range Trading

Range Trading یک استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی است که بر اساس شناسایی سطوح حمایت و مقاومت برای خرید و فروش دارایی‌ها به دست می‌آید. در این روش سقف قیمت یا مقاومت به عنوان نقطه‌ای تعریف شده است که باعث توقف صعود قیمت می‌شود و تقریباً ثابت است. همچنین کف قیمت یا حمایت نیز تقریبا ثابت بوده و مانع از کاهش بیشتر قیمت خواهد شد. در Range Trading تریدر به دنبال خرید در سطح حمایت و فروش در سطح مقاومت است. وقتی قیمت به سطح حمایت می‌رسد به معنی این است که بازار خرید کرده است و احتمال صعود قیمت وجود دارد.

به همین ترتیب وقتی قیمت به سطح مقاومت می‌رسد، این به معنی این است که بازار فروش کرده است و ممکن است با کاهش قیمت مواجه شویم. در هر دو حالت تریدر باید منتظر شکست سطح حمایت یا مقاومت باشد تا در صورت لزوم معاملات خود را تغییر دهد. همچنین برخی تریدرها از اندیکاتورهایی مانند RSI و MACD برای تأیید تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند.

ترید با تعیین حد ضرر Setting Stop-Loss

بترید با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت و تنظیم  حد ضرر یا stop-loss یک روش معمول برای کاهش خطر در بازارهای مالی است. با تحلیل نمودار قیمت‌ها می‌توانید سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کنید و به عنوان نقاط ورود و خروج در معاملات خود از آن بهره ببرید. همچنین تعیین stop-loss به شما کمک می‌کند تا در صورتی که قیمت برخلاف تحلیل شما پیش رفت خسارت کمتری ببینید و از سرمایه خود حفاظت کنید. به‌طور مثال شما می‌توانید حد ضرر خود را پایین سطح حمایتی قرار دهید زیرا در این حالت احتمال برد معامله شما بالا خواهد رفت.

ترید با Trendline Strategy

با یافتن سطوح حمایت و مقاومت می‌توانید یک Trendline یا خط روند را رسم کنید. اگر قیمت در نزدیکی خط حمایت واقع شده باشد، احتمال افزایش قیمت بیشتر است و اگر قیمت در نزدیکی خط مقاومت واقع شده باشد، احتمال کاهش قیمت بیشتر است. به همین ترتیب با استفاده از این استراتژی و با تحلیل نمودار قیمت، می‌توانید تصمیمات خود را برای ورود یا خروج از بازار مدیریت کنید. در واقع هر خط روند می‌تواند به عنوان یک حمایت یا مقاومت در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه معرفی سطوح حمایت و مقاومت صورت گرفت، حتما از این استراتژی برای انجام معاملات خود بهره ببرید.

سطوح حمایت و مقاومت 3

سخن پایانی

معامله‌گری در بازارهای مالی نیازمند تحلیل درست و حرفه‌ای است که به همین علت باید با مفاهیمی همچون سطوح حمایت و مقاومت آشنایی داشته باشید. در حال حاضر حمایت و مقاومت از اصول اولیه‌ای است که هر تریدری باید به آن‌ها تسلط داشته باشد. از همین رو در این مطلب از همیار کریپتو سعی کردیم تا معرفی سطوح حمایت و مقاومت را به صورت کامل انجام دهیم. امیدواریم که با استفاده از این مطلب بتوانید مهارت خود را گسترش داده و معاملات پرسودی داشته باشید.

سوالات متداول

سطح حمایتی چیست؟

سطح حمایتی به کف قیمتی گفته می‌شود که نزول قیمت در آن متوقف شده و دوباره حرکت به سمت بالا آغاز خواهد شد.

سطح مقاومتی چیست؟

سطح مقاومتی به قیمتی گفته می‌شود که افزایش قیمت  در آن متوقف خواهد شد و سپس شاهد نزول دوباره قیمت هستیم.

چگونه از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال استفاده می شود؟

سطوح حمایت و مقاومت به عنوان نقاط مهم برای تصمیم‌گیری در مورد ورود یا خروج از بازار استفاده می‌شوند. در نتیجه می‌توان از این طریق به سیگنال‌های خرید و فروش دست پیدا کرد.

چه عواملی باعث شکست سطح حمایت می شود؟

عواملی مانند خبرهای بد اقتصادی، تنش های جهانی، تغییرات قوانین و مقررات و اخبار شرکت‌های مرتبط می‌توانند باعث شکست سطح حمایت شوند.

چه عواملی باعث شکست سطح مقاومت می شود؟

عواملی مانند خبرهای خوب اقتصادی، تغییرات قوانین و اخبار شرکت‌های مربتط با دارایی قادر به شکست مقاومت خواهند بود.

آیا سطوح حمایت و مقاومت در همه بازارها به یک شکل عمل می کنند؟

خیر، سطوح حمایت و مقاومت در هر بازار براساس شرایط و خصوصیات خود بازار می‌توانند تغییر کنند. در نتیجه شما باید در تحلیل‌های خود این مورد را هم مدنظر قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا