💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
تحلیل تکنیکال

فیبوناچی (Fibonacci) و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال 🌀

آموزش صرافی بینگ ایکس

فیبوناچی (Fibonacci): لئوناردو فیبوناچی (Fibonacci) در سال 1175 میلادی متولد شد و نخستین ریاضیدان بزرگ اروپا در قرن سیزدهم میلادی است.وی به‌ دلیل مطرح کردن موضوع «ترتیب اعداد» مورد توجه قرار گرفت. یکی از کارهای او معرفی سری فیبوناچی است که پس از مراجعت از سفرش به مصر در کتابی به نام کتاب حساب آن را معرفی کرد.

نسبت‌های معروف فیبوناچی (Fibonacci) در طبیعت و در اعضای بدن انسان و… نمایانگر اعتبار سری اعداد فیبوناچی و نسبت‌های آن است. ترتیب اعدادی که این دانشمند سال‌ها قبل بر آن‌ها تأکید کرد، اعداد و نسبت های کشف شده توسط فیبوناچی علاوه بر کاربرد های زیادی که در دنیای ما دارد، در ترید نیز دارای ابزار مخصوص به خود هستند که این ابزار مشخص کننده رفتار قیمت در گذشته و آینده است و علاوه بر قیمت های مشخص که قیمت از آن تاثیر می پذیرد، می توانند زمان های مشخصی که قیمت می تواند تغییر جهت دهد را از دیدگاه بعد زمانی مشخص کند که بطور کامل در ویدیو آموزش این ابزار بدان پرداخته ایم.

اگر از کوچکترین عدد صحیح ممکن، یعنی 1 شروع کنیم و از یک الگوی پیوسته و غیر جامع پیروی کنیم که در آن دو عدد آخر را جمع کنیم، به چیزی می رسیم که معمولاً دنباله فیبوناچی نامیده می شود و گاهی اوقات با تحسین به آن می گویند: رمز مخفی طبیعت.”

در عمل، اگر از 1 شروع کنیم، عدد قبل از 1 ، 0 خواهد بود. بنابراین، با استفاده از 0 و 1 به عنوان پایه دنباله، اگر شروع به جمع کردن دو عدد آخر و اضافه کردن پاسخ به الگوی کنیم، به این نتیجه می رسیم. 0، 1، 1. این به این دلیل است که 0+1=1.

اگر الگو را ادامه دهیم و شرط جمع دو عدد آخر را برآورده کنیم، پاسخ مطابق دنباله جدید 2 خواهد بود، زیرا 1+1=2، الگوی ما اکنون 0، 1، 1، 2 می شود. ادامه دهید، این الگو مانند 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21 و غیره به نظر می رسد.

این الگو توسط لئوناردو پیسانو، که به فیبوناچی نیز معروف است، رایج شد. به نام او هر عدد صحیح در این الگو یک عدد فیبوناچی و خود الگو را دنباله فیبوناچی می نامند.

 

آموزش خصوصی فارکس

تحلیل فیبوناچی

فیبوناچی (Fibonacci) چیست؟

در اصل، اصلاح فیبوناچی (Fibonacci) یک تکنیک پیچیده بر اساس دنباله فیبوناچی برای ارزیابی سطوح حمایت و مقاومت یک دارایی در بازار است.

نسبت های فیبوناچی مجموعه ای از اعداد کلیدی مهم هستند که با تجزیه و تحلیل هر دو نقطه افراطی در یک دنباله تولید می شوند. این «اعداد کلیدی» نسبت‌هایی هستند که سطوح اصلاحی فیبوناچی (Fibonacci)نامیده می‌شوند.

این نسبت ها توسط لئوناردو فیبوناچی در سال 1170 پس از میلاد ابداع شدند. برخی از این موارد، همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، عبارتند از: 23.6٪، 38.2٪، 50٪، 61.8٪، و 78.6٪.

هنگامی که سطوح اصلاح فیبوناچی (Fibonacci) در امور مالی استفاده می شود، با خطوط افقی نشان داده می شود که نشان دهنده سطوح مقاومت و حمایت برای یک دارایی خاص است. هر نسبت یا درصد مربوط به یکی از سطوح اصلاحی فیبوناچی است.

این دقیقاً نشان می دهد که قیمت چقدر برای معکوس کردن روند قبلی فشار آورده است. پیش‌بینی می‌شود روند قبلی به همین ترتیب ادامه یابد، با این حال، قیمت دارایی معمولاً قبل از وقوع به یکی از نسبت‌های فیبوناچی فوق‌الذکر باز می‌گردد.

هر عدد در دنباله فیبوناچی مجموع تجمعی دو عدد قبل از خود است و هر عدد فیبوناچی (به جز چند عدد اول) تقریباً 1.618 برابر بزرگتر از عدد قبلی است.

به عنوان مثال، 55 و 89 دو عدد فیبوناچی بعدی هستند. 55 ضربدر 1.618 به ما 88.99 می دهد که تقریباً 89 می شود. علاوه بر این، 1.618 همان چیزی است که برخی از ریاضیدانان از آن به عنوان نسبت طلایی یاد می کنند.

 

فیبوناچی در ترید

فیبوناچی در ترید

اکنون‌که با مفاهیم اعداد و سری فیبوناچی آشنا شدید، سری فیبوناچی (Fibonacci) و نسبت‌های آن می‌توانند در بازار برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها استفاده شوند.

تحلیلگران پس از بررسی نمودار‌های قیمت سهام و روند آن‌ها، به وجود ارتباط بین نسبت‌های فیبوناچی و نمودار‌ها دست یافتند. نسبت‌های فیبوناچی (Fibonacci) را می‌توان با نقاط مهم در روند‌ها تطبیق داد و به سطوح مقاومت و حمایت رسید. از طریق این سطوح می‌توان نقاط ورود و خروج به یک سهم را به دست آورد.

ابزارهای فیبوناچی

ابزارهای فیبوناچی (Fibonacci) همان نقاط حمایت و قدرتی هستند که برای رسم آن‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. زمانی شما می‌توانید کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را درک کرده و آن را به‌ درستی به کار ببندید که با ابزارهای آن آشنا شده و بتوانید از آن‌ها به‌ درستی استفاده کنید.

در بازارهای مالی از ابزارهای فیبوناچی (Fibonacci) برای تحلیل ادامه روند و بازگشت استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته در استفاده از ابزارهای فیبوناچی درصدها هستند.

نکته بسیار مهم در استفاده از ابزارهای فیبوناچی در بازار این است که برای تشخیص زمان درست استفاده از هر ابزار، داشتن تجربه بسیار مهم است. تجربه در کاربرد فیبوناچی به کمک شما می‌آید و به شما کمک می‌کند تا درصدها و نقاط مهم را به‌درستی تشخیص دهید.

در روش تحلیل تکنیکال، ابزارهای گوناگونی بر اساس اعداد و نسبت‌های فیبوناچی ایجاد شده‌اند. برخی از مهم‌ترین ابزارهای فیبوناچی عبارتند از:

  1. فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)
  2. فیبوناچی خارجی Fibonacci Extension (EXT)
  3. فیبوناچی انبساطی Fibonacci Expansion (EXP)
  4. فیبوناچی پروژكشن Fibonacci Projection (PRO)
  5. فیبوناچی کمان‌‌ها Fibonacci arcs
  6. فیبوناچی باد‌بزن Fan
  7. فیبوناچی کانال Channel

 

معرفی فیبوناچی (Fibonacci) اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)

حال باید به پاسخ این سوال که مهم‌ترین ابزار برای کار در دنیای فیبوناچی چیست برگردیم. در حال حاضر می‌توان گفت که فیبوناچی اصلاحی یا EXT یک ابزار بسیار قدرتمند این نوع تحلیل تکنیکال است. با استفاده از این ابزار می‌توانیم بهترین نقطه را برای ورود به بازار از طریق تخمین نقطه پایان یک حرکت اصلاحی، پیش‌بینی کنیم.

برای به ‌کارگیری فیبوناچی اصلاحی در پیش‌بینی نقاط ورود، مهم‌ترین درصدها عبارت‌اند از: ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۵۰، ۶۱.۸ و ۷۸.۶ درصد. در این میان باید عدد ۶۱.۸ را به خاطر بسپارید. زیرا اینجا همان نقطه‌ای است که بیشتر حرکت‌های اصلاحی به آن ختم می‌شوند.

در پاسخ به این سوال که فلسفه استفاده از ابزار اصلاحی فیبوناچی چیست باید بگوییم که روند قیمت، در بعضی مقاطع زمانی خاص تمایل به اصلاح پیدا می‌کند. به همین دلیل زمانی که شما فیبوناچی اصلاحی را رسم می‌کنید؛ روند اصلاحی از کف و سقف تعریف ‌شده در این نمودار خارج نخواهد بود.

برای رسم فیبوناچی اصلاحی باید یک روند صعودی یا نزولی را در نظر بگیرید. واضح است که در روند صعودی، کف به سقف وصل شده و در روند نزولی، این مسئله برعکس خواهد بود. حالا باید منتظر بمانید تا سایر معامله‌گران در یکی از سطوح فیبوناچی واکنش نشان دهند.

همچنین باید همه پارامترهای حمایت و مقاومت را مورد بررسی قرار دهید. در اینجا است که درصدهای مهم فیبوناچی اصلاحی به کمک شما خواهند آمد و به شما خواهند گفت که باید بر روی چه ترازهایی تمرکز کنید.

با توجه به تجربه‌ای که در کاربرد فیبوناچی در این نوع تحلیل دارید، خواهید فهمید که در چه مواقعی به کف قیمتی برخورد کرده و چگونه می‌توانید سطوح حمایت و مقاومت را به دست آورید.

در هر گام از تحلیل تکنیکال فیبوناچی با استفاده از ابزار اصلاحی، باید دو نقطه را مشخص کنید که نشان‌دهنده یک حداقل و حداکثر هستند. سپس با اتصال این نقاط به یکدیگر می‌توانید سطوح مختلف را به دست آورده و فعالیت‌های خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.

 

ابزارهای فیبوناچی

نحوه استفاده از فیبوناچی (Fibonacci) اصلاحی

هنگامی که از این سطوح در امور مالی برای پیش بینی سطوح حمایت و مقاومت استفاده می شود، اصلاح فیبوناچی نامیده می شود. در بخش سرمایه، نسبت های فیبوناچی برای تعیین تکانه قیمت هر دارایی معین استفاده می شود.

معامله‌گران تحلیلی از آنها برای ایجاد خطوط حمایتی و نشان دادن سطوح مقاومت استفاده می‌کنند تا بتوانند از سرمایه‌گذاری پولی خود با تعیین حد ضرر در سطوح حیاتی فیبوناچی و ایجاد اهداف سود بردن محافظت کنند.

اگر می خواهید از فیبوناچی استفاده کنید، ابزارهایی وجود دارند که می توانند کمک کنند، اما در اینجا یک راهنمای کلی برای استفاده از آن وجود دارد:

ابتدا روند بازار را مشخص کنید. آیا این روند صعودی است یا نزولی؟

بسته به روند، از ابزار اصلاح فیبوناچی استفاده کنید. در روند صعودی، آن را به پایین متصل کنید و با کشیدن آن به سمت راست، آن را به بالا ببرید. روند نزولی با اتصال آن به بالا و بردن آن به پایین با کشیدن آن به سمت راست، برعکس آن را انجام دهید.

همچنین در یک روند صعودی، می توانید سطوح پشتیبانی احتمالی را زیر نظر داشته باشید و در یک روند نزولی، می توانید سطوح مقاومت احتمالی را کنترل کنید. ابزار اصلاح فیبوناچی این سطوح را به شما نشان می دهد.

به همان اندازه که فیبوناچی مهم است، به طور کامل به آن تکیه نکنید. نتایج و پیش‌بینی‌ها به‌طور تکان‌دهنده‌ای شبیه به روندهای بازار هستند، اما مطلق نیستند یا به طور کامل مشخص نمی‌شوند. فقط به این دلیل که نقطه قیمت به سطح فیبوناچی رسیده است، بازار به طور خودکار روند را معکوس نخواهد کرد.

در عوض، برای پیش‌بینی‌های قوی‌تر و امنیت بهتر در تصمیم‌تان، استفاده از سطوح فیبوناچی را با تکنیک‌های دیگر مانند نوسان‌گرهای تصادفی ، شاخص قدرت نسبی (RSI) ، MACD و … ترکیب کنید تا اطلاعات کافی برای تصمیم گرفتن داشته باشید.

اهمیت دنباله فیبوناچی (Fibonacci)

چه چیزی دنباله فیبوناچی را تا این حد مهم می کند، و چرا برخی آن را “کد مخفی طبیعت” می دانند؟ با توجه به نسبت طلایی 1.618 که قبلا ذکر شد، دنباله فیبوناچی قابل توجه و ضروری است.

بسیاری از چیزها در طبیعت، از تعداد رگبرگ های روی برگ گیاه گرفته تا زاویه رشد برگ ها روی ساقه ها را می توان با نسبت طلایی توضیح داد.

دنباله فیبوناچی بسیار مهم است زیرا به ما کمک می کند بفهمیم که چگونه بسیاری از شگفتی های علمی شگفتی های صرف نیستند، بلکه تصمیمات محاسبه شده ای هستند که طبیعت می گیرد، از جمله کهکشان های مارپیچی و طوفان ها.

علاوه بر این، کاربردهای دنباله فیبوناچی برای بسیاری از الگوریتم‌های کامپیوتری حیاتی هستند. با کمال تعجب حتی موسیقی نیز می تواند از نسبت طلایی استفاده کند.

علت محبوبیت فیبوناچی

  1. سطوح فیبوناچی اعداد هندسی هستند، بنابراین سطوح گسترش (extension) و اصلاحی (retracement) پس از رسم چشم‌نواز به نظر می‌رسند.
  2. نقاط مرجع ملموسی را فراهم می‌کنند، بنابراین در صورت استفادۀ درست، از انتزاعی شدن موضوع جلوگیری می‌کنند.
  3. سطوح گسترش و اصلاحی فیبوناچی سطوح نامرئی حمایت و مقاومت محسوب می‌شوند.

مارپیچ فیبوناچی (Fibonacci)

دنباله فیبوناچی مارپیچ فیبوناچی را به ما می دهد، مارپیچی است که به سمت بیرون بزرگتر می شود (دقیقاً مانند اعداد در دنباله). مارپیچ فیبوناچی اغلب در معماری و طراحی داخلی استفاده می شود.

شما با ساختن مربع هایی که از اعداد فیبوناچی (Fibonacci) پیروی می کنند شروع خواهید کرد. یک مربع در اطراف مرکز صفحه ایجاد کنید که هر ضلع آن برابر با یک عدد فیبوناچی باشد. می توانید با ساختن یک مربع 1×1 شروع کنید، به این معنی که فقط یک جعبه روی کاغذ شبکه شما خواهد بود.

سپس با پیروی از الگوی 1، 1، 2، 3، 5، 8 و غیره، مربع‌هایی را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بسازید که هر مربع بعدی عدد فیبوناچی بعدی باشد. برای درک محل قرارگیری به رسم مربع های بالا مراجعه کنید.

بعد از اینکه مربع‌ها درست شدند، از حرکت طبیعی دست‌تان استفاده کنید یا از قطب‌نما برای خطوط صاف‌تر استفاده کنید و مانند شکل بالا، طراحی مارپیچ را دنبال کنید.

به عنوان یک اقدام اختیاری، اگر فقط مارپیچ و بدون مربع می‌خواهید، می‌توانید مارپیچ خود را با جوهر بکشید و بعداً مربع‌های پشت سر را پاک کنید.

بسیاری از طراحان در سراسر جهان از مارپیچ فیبوناچی استفاده می کنند. به لطف دنباله فیبوناچی، ریاضیدانان و هنرمندان به طور یکسان می توانند از همین مفهوم استفاده کنند. این نشان می دهد که این مفهوم چقدر یکپارچه است.

کاربرد فیبوناچی (Fibonacci)

در طی زمان ابزار‌های فیبوناچی (Fibonacci) بسیاری برای تحلیل نمودار‌ها و نقاط بازگشت معرفی شده است. این ابزار‌ها نشان‌دهنده محدوده‌های حمایت و مقاومت هستند که با روش‌های گوناگون رسم می‌گردند.

این سطوح بازگشتی، مانند حمایت و مقاومت‌های قبلی که فقط قیمتی خاص را نقطه حساس تلقی می‌کردند، نیستند و می‌توانند علاوه بر قیمتی خاص، یک منحنی روی نمودار، خطی مورب یا زمان خاصی را به‌عنوان نقاط حساس حمایت و مقاومت تعریف کنند.

از میان ابزار‌های موجود، چند ابزار بیشترین کاربرد را دارند. فیبوناچی (Fibonacci) اصلاحی، فیبوناچی خارجی، فیبوناچی انبساطی، فیبوناچی پروژکشن، فیبوناچی اکسپنشن و … از مواردی هستند که به‌وسیله آن‌ها می‌توان روند قیمت سهام را پیش‌بینی کرد.

نسبت طلایی و فیبوناچی (Fibonacci)

نسبت طلایی به مصریان و یونانیان باستان باز می گردد. ریاضیدانان آنها قبلاً درک قوی از رابطه بین اعداد داشتند.

شواهد تجربی این امر را می توان در اهرام یافت که در آنها ابعاد اهرام نیز به نسبت تقریباً 1.618 منجر می شود. لئوناردو فیبوناچی دنباله بلندتری از اعداد را در حدود سال 1200 کشف کرد، از این رو اعداد را “دنباله فیبوناچی” می نامند.

از آن زمان، بسیاری از دانشگاهیان این رابطه ریاضی را هسته اصلی تحقیقات خود قرار داده اند و ما را به جایگاه امروزی رسانده اند.

نسبت طلایی (golden ratio) رابطه‌ی ریاضی منحصربه‌فردی است که به الگوی فیبوناچی مرتبط است. دو عدد زمانی با یکدیگر نسبت طلایی دارند که نسبت مجموع این دو عدد (a+b) تقسیم بر عدد بزرگ‌تر (a) مساوی نسبت عدد بزرگ‌تر تقسیم بر عدد کوچک‌تر (a/b)‌ باشد.

نسبت طلایی یک رابطه به ظاهر بیگانه بین اعداد است. بیایید دو عدد را در نظر بگیریم: 89 و 144. این اعداد در نسبت طلایی هستند زیرا نتایج 144/89 و (144+89)/144 یکسان هستند: 1.618. هر ترکیبی از اعداد که نتیجه یکسانی را ایجاد کند، نسبت طلایی را تشکیل می دهد.

لیست کاملی از این اعداد وجود دارد: 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21… و این لیست ادامه دارد. همه آنها رابطه مشابهی با مثال قبلی 89 و 144 دارند. تصویر زیر باید تصویر واضح تری از نحوه کار این رابطه ایجاد کند.

ابزارهای فیبوناچی

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

در حال حاضر بسیاری از فعالان بازارهای مالی از فیبوناچی به عنوان یک ابزار عالی برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. خوشبختانه استفاده از این ابزار می‌تواند به شما سیگنال‌های مناسبی برای ورود و خروج در معاملات بدهد. از همین رو در ادامه چند نوع مهم‌ترین انواع فیبوناچی را که در تحلیل تکنیال مهم است بررسی خواهیم کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت

فیبوناچی ریتریسمنت، یک مفهوم مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. این مفهوم بر اساس نسبت‌های عددی از دنباله فیبوناچی برای تعیین سطوح مهم در نمودار قیمت‌ها استفاده می‌شود. دنباله فیبوناچی (۰، ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، و غیره) به صورت بی‌نهایت ادامه می‌یابد و هر عدد از این دنباله بر نسبتی به عدد قبلی آن حساب می‌شود. نسبت‌های این دنباله، مانند ۳۸.۲٪، ۵۰٪ و ۶۱.۸٪، به عنوان سطوح ریتریسمنت در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وقتی قیمت یک دارایی مالی (مانند سهام، ارز، طلا و غیره) در حال حرکت صعودی یا نزولی است، سطوح فیبوناچی ریتریسمنت به عنوان سطوحی مهم شناخته می‌شوند که احتمال تغییر مسیر حرکت قیمت در آن وجود خواهد داشت. تریدرها و سرمایه‌گذاران از این سطوح برای تعیین نقاط ورود یا خروج از بازار و بررسی پتانسیل تغییر جهت قیمت استفاده می‌کنند.

فیبوناچی زمانی

فیبوناچی زمانی (Fibonacci Time) مفهومی است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس نسبت‌های زمانی از دنباله فیبوناچی ساخته شده است. این مفهوم بر اساس فرضیه‌ای است که با استفاده از نسبت‌های زمانی فیبوناچی، می‌توان الگوها و تغییرات زمانی قیمت را پیش‌بینی کرد.

در فیبوناچی زمانی، یکه در نظر گرفته می‌شود و به عنوان زمان شروع مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس نسبت‌های فیبوناچی زمانی (مانند ۳۸.۲٪، ۵۰٪، ۶۱.۸٪ و غیره) به عنوان نقاط زمانی مهم بر روی نمودار قیمت‌ها قرار می‌گیرند.

تریدرها و سرمایه‌گذاران از این سطوح زمانی برای پیش‌بینی زمان وقوع تغییرات قیمت و نقاط عطف در بازار استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است انتظار داشته باشند که در این نقاط زمانی، قیمت بازار تغییر جهت دهد یا به مقاومت یا حمایتی مهم برخورد کند. این مفهوم می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید در تحلیل زمانی قیمت‌ها و موقعیت‌دهی در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد.

فیبوناچی اکستنشن یا سه نقطه‌ای

فیبوناچی اکستنشن یا سه نقطه‌ای در تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای محبوب است که برای پیش‌بینی سطوح قیمتی در بازار استفاده می‌شود. این الگو بر اساس نسبت‌های موجود در دنبالهٔ فیبوناچی بنا شده است.

در این الگو، با استفاده از دو نقطهٔ قیمتی اصلی، که می‌توانند قاعدهٔ یک روند صعودی یا نزولی باشند، می‌توان نقاط دیگری را در خطوط فیبوناچی اضافه کرد. این نقاط شامل ۳۸.۲٪، ۵۰٪ و ۶۱.۸٪ از فاصلهٔ بین دو نقطهٔ اصلی هستند.

سطوح فیبوناچی اکستنشن می‌توانند به عنوان سطوح مقاومت یا پشتیبان در حالت‌های صعودی و نزولی بازار استفاده شوند. با اضافه کردن این سطوح به نمودار قیمتی، می‌توان الگوهای قیمتی محتمل را شناسایی کرده و نقاط ورود و خروج مناسبی را در معاملات تعیین کرد.

فیبوناچی پروجکشن

فیبوناچی پروجکشن یا پیش‌بینی فیبوناچی، یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که برای پیش‌بینی سطوح قیمتی در بازارهای مالی استفاده می‌شود. در این روش، از نسبت‌های فیبوناچی برای پیش‌بینی سطوح قیمتی در آینده استفاده می‌شود. با استفاده از فیبوناچی پروجکشن، نقاط ورود و خروج در معاملات تعیین خواهند شد. سطوح پیش‌بینی شده با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی شامل ۱۶.۱٪، ۳۲.۸٪، ۵۰٪، ۶۸.۲٪، ۱۰۰٪ و ۱۶۱٪ از فاصله قاعده روند هستند.

با استفاده از فیبوناچی پروجکشن، می‌توان الگوهای قیمتی محتمل را شناسایی کرده و نقاط ورود و خروج مناسبی را در معاملات تعیین کرد. این ابزار معمولاً در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود تا ترکیبی از سطوح فیبوناچی و سایر ابزارها به منظور پیش‌بینی جهت حرکت قیمت‌ها ارائه شود.

جمع بندی

لئوناردو بوناچی – که با نام لئوناردو فیبوناچی (Fibonacci) نیز شناخته می‌شود – ریاضیدان ایتالیایی قرن دوازدم میلادی بود.

او به عنوان مستعدترین ریاضیدان جهان غرب در زمان خود و یکی از برترین ریاضیدانان تاریخ شناخته می‌شود. با وجود اینکه فیبوناچی، خود سری‌ای که اکنون با نام سری فیبوناچی (Fibonacci) شناخته می‌شود را ایجاد نکرد، اما قطعا این فیبوناچی بود که این پدیده را در کتاب Liber Abaci خود به جهان غرب معرفی نمود.

رفتار انسان بیش از آنچه که فکر می کنیم به اعداد مرتبط است. فیبوناچی (Fibonacci)همه جا است، جایی که گل، ساختمان، حیوانات یا تجارت است. پس در راه رسیدن به کمال از این سکانس بهترین استفاده را ببرید.

به این دنباله «راز مخفی طبیعت» و «قانون جهانی طبیعت» نیز می‌گویند. این دنباله را می‌توان تقریبا در ابعاد هر چیزی که در جهان است، از هرم بزرگ جیزه در مصر گرفته تا صدف‌ها، صورت و اندام انسان و حتی کهکشان‌ها مشاهده کرد.

دنیای ارزهای دیجیتال و گسترش روزافزون آن بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. اولین قدم برای شروع معاملات در بازار مالی ارز دیجیتال انتخاب یک صرافی مطمئن است. صرافی BingX یکی از صرافی‌های معتبر با امکانات عالی برای انجام معاملات است.

صرافی بینگ ایکس که یک پلتفرم برای معاملات ارز دیجیتال است در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد. این صرافی تمام خدمات معاملاتی در بازار ارز دیجیتال شامل خدمات معاملاتی اسپات، مشتقات، فیوچرز و کپی تریدینگ را به بیش از ۱۰۰ کشور در سرتاسر جهان ارائه می‌دهد.

میتوانید در آموزش صرافی بینگ ایکس با نحوه کارکرد و انجام معاملات در صرافی یاد بگیرید.

همیارکریپتو

سوالات متداول

مهم‌ترین اعداد در فیبوناچی (Fibonacci) اصلاحی (2 نقطه ای) چه اعدادی هستند؟

مهم ترین اعداد که تاثیر زیادی در مشخص کردن نقاط برگشت قیمت در فیبوناچی (Fibonacci) دارند اعداد 0.3 و 0.5 و 0.6 می باشند که نیاز به توجه ویژه دارند

مهم‌ترین اعداد در فیبوناچی (Fibonacci) ریتریسمنت (3 نقطه ای) چه اعدادی هستند؟

مهمترین اعداد در این نوع فیبوناچی (Fibonacci) اعداد 1 و همچنین 1.618 هستند که این نقاط میتوانند اهداف اصلی موج بعدی قیمت باشند

چگونه می‌توان ضعف روند را با استفاده از فیبوناچی (Fibonacci) تشخیص داد؟

در فیبوناچی (Fibonacci) ریتریسمنت در صورتی که روند قیمتی در موج آخر خود به اعداد 1 و بیشتراز آن نرسد و از اعداد کمتر از 1 برگشت بخورد، دارای ضعف قدرت شده و باید انتظاری مبنی بر تغییر روند را داشت.

فیبوناچی را می‌توان در کدام بازارها استفاده کرد؟

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال در همه بازارهای مالی قابل استفاده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بازارهای سهام، بازار ارز، بازار طلا و سایر بازارهای مالی اشاره کرد. اصول فیبوناچی به طور گسترده‌ای در تحلیل بازارها و تعیین سطوح قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیبوناچی چه نقشی در تعیین ترندهای بازار دارد؟

فیبوناچی به عنوان یک ابزار محبوب در تحلیل تکنیکال در تعیین ترندهای بازار نقش مهمی دارد. با استفاده از سطوح فیبوناچی می‌توان سطوح پشتیبان و مقاومت در طول یک ترند را شناسایی کرده و نقاط ورود و خروج مناسبی را در معاملات تعیین نمود.

آیا فیبوناچی یک ابزار قطعی برای پیش‌بینی بازار است؟

فیبوناچی تنها یک ابزار است و نه یک روش قطعی برای پیش‌بینی بازار. در تحلیل تکنیکال، معمولاً از ترکیبی از ابزارها و روش‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از فیبوناچی در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال، می‌توان به نتایج بهتری در پیش‌بینی بازار دست یافت. همچنین، تحلیل بنیادی و عوامل دیگر نیز بر روند بازار تأثیر می‌گذارند و در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی باید مورد توجه قرار گیرند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت استاد حسن زاده که توانستند با این مقاله به کسانی که تازه شروع به کار کردند یک دید کامل و مختصری به ما بدهند که وقتی شروع به انجام ترید میکنیم اصطلاحات و کاربرد انها برایمان کاملا اشنا باشد من الان با خواندن مقاله فیبوناچی فهمیدم که سر منشا فیبوناچی از کجا گرفته شده است و چه کاربرد هایی برای تحلیل سطوح مقاومت و حمایت دارد و چگونه باید از ان استفاده کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا