💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

لیکویید شدن در ارز دیجیتال (Liquidation) چیست؟ 8 راه جلوگیری از آن

آموزش صرافی بینگ ایکس

لیکویید شدن در ارز دیجیتال یا کال مارجین شدن در فارکس و به‌طورکلی بسته‌شدن حساب معاملاتی تریدر قطعاً جز بدترین اتفاق‌هایی است که ممکن است برای تریدرها رخ دهد. لیکویید شدن در بازارهای دارای اهرم رخ می‌دهد؛ یعنی در معاملات اسپات حساب معاملاتی تریدر لیکویید نمی‌شود.

در این نوشته پس از تعریف لیکویید شدن به زبان ساده، راه کارهای عملی جهت جلوگیری از لیکویید شدن در ارز دیجیتال به شما ارائه می‌دهیم. همیار کریپتو، گام‌به‌گام همراه شما در بازارهای مالی تا رسیدن به درآمد دلاری .

لیکویید شدن به زبان ساده

زمانی که در یک معامله هستیم و ضرر معامله به حدی می‌رسد که میزان آن در حال بیشترشدن نسبت به سرمایه اولیه ورودی است، لیکویید شدن اتفاق می‌افتد.

«لیکویید شدن» به انگلیسی (Liquidation) اصطلاحی در بازار ارز دیجیتال بوده و معادل آن در بازار فارکس «مارجین کال» (Margin Call) است.

برای کسب اطلاعات جامع راجع به «مارجین کال» در فارکس مقاله را مطالعه نمایید.

لیکویید شدن در ارز دیجیتال

منظور از لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست؟

لیکویید شدن در ارز دیجیتال یعنی بسته شدن معامله خرید (Long) یا فروش (Short) یک تریدر به‌خاطر ازدست‌رفتن همه یا تقریباً همه‌ی سرمایه ورودی (Margin)او که به طور خودکار توسط صرافی برداشته می‌شود.

آموزش خصوصی فارکس

لیکویید شدن در ارز دیجیتال در تمامی صرافی‌ها ممکن است اتفاق بیفتد و این لیکویید شدن در ارز دیجیتال ربطی به صرافی نداشته و عملاً مربوط به نحوه مدیریت سرمایه تریدر است.

لیکویید شدن در ارز دیجیتال برای پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت متفاوت است. زمانی در پوزیشن لانگ لیکویید می‌شویم که قیمت لحظه‌ای بازار کاهش بیاید و به کمتر از قیمت ورود تریدر برسد (اینکه چند درصد کمتر باشد بستگی به حجم پوزیشن و اهرم معاملاتی دارد.) و لیکویید شدن در ارز دیجیتال برای پوزیشن شورت زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت لحظه‌ای بازار افزایش بیاید و بیشتر از قیمت ورود ترید شود.

پوزیشن‌های لانگ (خرید) دارای قیمت لیکویید شدن کمتر از قیمت ورودی اصلی داشته و این امر برای پوزیشن‌های شورت (فروش) بالعکس است.

لیکویید شدن در تمامی صرافی ها از جمله  بایننس، کوکوین، کوینکس، نوبیتکس و درهر صرافی دیگری رخ خواهد داد، اگر شما در معاملات خود طمع کرده ویا از اهرم بالا استفاده کنید.

در صرافی‌های ارز دیجیتال اگر قیمت بازار (قیمت Market) به قیمت لیکویید شدن تریدر برسد، پوزیشن شما به طور خودکار توسط صرافی بسته می‌شود.

با آموزش خصوصی ارز دیجیتال به شما کمک می‌کنیم تا به نقاط ضعف خود پی برده و بتوانید آن را رفع کنید همچنین نقاط قوت خود را به‌حداعلا برسانید.

انواع لیکویید شدن

دو نوع از لیکویید شدن وجود دارد که تفاوت عمده آنها در میزان بسته شدن موقعیت های معاملاتی شما است. به آنها همچنین لیکویید شدن اجباری ولیکویید شدن داوطلبانه هم می‌گویند.

لیکویید شدن جزئی

لیکویید شدن جزئی شامل بستن بخشی از موقعیت یا پوزیشن معاملاتی برای کاهش ریسک شماست. این نوع لیکویید شدن معمولاً داوطلبانه است و معامله گر این کار را انجام می دهد تا کل مارجین یا سرمایه معاملاتی خود را از دست ندهد.

لیکویید شدن کلی

لیکویید شدن کلی شامل از دست رفتن کل موجودی معاملاتی شما برای پوشش زیان بوجود آمده است. لیکویید شدن اجباری زمانی رخ می دهد که معامله گر نتواند نیاز مارجین یا نقدینگی کافی برای پوشش ریسک بوجود آمده را تامین کند. در چنین شرایطی، صرافی به طور خودکار موقعیت های معامله گر را می بندد تا زیان ها را پوشش دهد.

در برخی موارد شدید، لیکویید شدن ممکن است منجر به تراز منفی شود. برخی از صرافی ها با به کارگیری روش های مختلفی این گونه خسارات را پوشش می دهند که تسویه آن با صندوق های بیمه یکی از پرطرفدارترین آنهاست.

صندوق بیمه

برای پوشش زیان های ناشی از موقعیت های ورشکسته شدن، برخی از صرافی های ارز دیجیتال از روش های مختلفی استفاده می کنند که یکی از آنها استفاده از صندوق های بیمه است. این وجوه به عنوان نوعی پوشش ریسک برای معاملات عمل می کند و به آنها اجازه می دهد تا زیان ها را پوشش دهند و منابع کافی را برای جبران خسارت معامله گران سودآور تخصیص دهند. در صورت ورشکستگی، زمانی که قیمت لیکویید شدن از حاشیه اولیه فراتر رود، از صندوق بیمه برای جذب ضرر استفاده می‌شود و از معامله‌گران ارزهای دیجیتال در برابر تراز منفی محافظت می‌کند.

انواع لیکویید شدن |لیکویید شدن در ارز دیجیتال (Liquidation) چیست؟ 8 راه جلوگیری از آن

تفاوت لیکویید شدن در ارز دیجیتال و لیکوییدتی یک ارز دیجیتال

معنای لیکویید شدن در ارز دیجیتال را توضیح داده و متوجه شدیم؛ اما اصطلاح لیکوییدتی (Liquidity) در ارز دیجیتال به چه معناست؟ بسیاری از افراد معنای و کاربرد این دو اصطلاح را باهم اشتباه می‌گیرند.

لیکوییدتی (Liquidity) یک کلمه انگلیسی به معنای «نقد شوندگی» است. اگر گفته شود یک ارز دیجیتال لیکوییدتی «نقد شوندگی» دارد یک اتفاق مثبت برای آن ارز دیجیتال است چرا که بدین معناست که در لحظه تریدرهای زیادی در حال خریدوفروش آن ارز دیجیتال هستند.

وقتی یک ارز دیجیتال لیکوییدتی بالایی داشته باشد؛ یعنی حجم معاملات در آن بیشتر است بنابراین تحلیل‌پذیرتر و کم ریسک تر هستند  و شما می‌توانید در قیمت مدنظر خود آن را ترید کنید. برای مثال رمز ارز بیت کوین یک ارز دیجیتال با لیکوییدی بالاست یعنی حجم معاملات بالایی دارد یا نقدینگی زیادی در این رمز ارز خوابیده است  اما شت کوین‌ها لیکوییدی پایینی دارند یعنی حجم معاملات در آنها کم است

چگونه می‌توان از لیکویید شدن جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از لیکویید شدن در ارز دیجیتال باید یک‌سری اقدامات انجام دهید که برخی قبل از انجام معامله است و برخی دیگر به استراتژی معاملاتی شما و مدیریت سرمایه‌تان مربوط می‌شود. در ادامه مهم‌ترین اقداماتی که سرمایه‌تان از لیکویید شدن در ارز دیجیتال نجات می‌دهد را بیان می‌کنیم.

لیکویید شدن در ارز دیجیتال

1- پوزیشن های خود را به صورت ایزوله باز کنید.

در بازار ارز دیجیتال بخش معاملات مارجین یا فیوچرز به دو شکل می‌توان معاملات را باز کرد:

1- معاملات کراس

2- معاملات ایزوله

اولین راهکار برای جلوگیری از لیکویید شدن در ارز دیجیتال و ازبین‌رفتن تمام سرمایه آن است که از معاملات ایزوله استفاده کنید. بیایید باهم ببینیم تفاوت این دو نوع معامله در چیست؟

با یک مثال توضیح می‌دهیم؛ فرض کنید دارایی شما در بازار فیوچرز 1000 تتر باشد و با مارجین 50 تتری پوزیشن باز کنید.

در حالت اول: زمانی که شما پوزیشن لانگ یا شورت خود را به‌صورت پوزیشن کراس باز کنید و پوزیشن وارد ضرر شده و میزان ضرر نزدیک به مارجین اولیه شود (همان 50 تتر)، صرافی به طور خودکار از موجودی در بازار فیوچرز (یا مارجین) شما کم کرده؛ یعنی از میزان 1000 تتر کم کرده و حجم معامله را زیاد می‌کند تا از لیکویید شدن در ارز دیجیتال جلوگیری کند.

این روش بسیار مخرب است؛ چراکه ممکن است مقدار ضرر آن‌قدر زیاد شود که کل 1000 تتر دارایی شما در بازار فیوچرز از بین برد.

حال اگر شما پوزیشن لانگ یا شورت خود را به‌صورت پوزیشن ایزوله (یا همان مارجین 50 تتری) باز کنید. سپس معامله شما وارد ضرر شده تا جایی که نزدیک به 50 تتر شود، تنها همین معامله لیکویید شده و به‌اندازه 50 تتر دارایی شما از بین می‌رود. در این حالت مابقی دارایی شما یعنی 950 تتر محفوظ باقی می‌ماند.

2- پوزیشن با لوریج کم باز کنید

میزان اهرم معاملاتی رابطه مستقیمی با لیکوئید شدن حساب معاملاتی شما دارد. هرچه اهرم معاملات شما بیشتر باشد احتمال لیکویید شدن سرمایه شما بیشتر می‌شود.

فرض کنید پوزیشنی با اهرم 5 باز می‌کنید؛ اگر قیمت بازار به‌اندازه 20 درصد خلاف جهت پوزیشن شما نوسان کند، این معامله لیکوئید خواهد شد. حال اگر همین پوزیشن را با اهرم 50 باز کنید در این حالت تنها با نوسان قیمت 2 درصد خلاف جهت پوزیشن شما، معامله لیکوئید شده و سرمایه‌تان از دست می‌رود.

3- حد سود و حد ضرر مشخص کنید

لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال و بهترین راه برای جلوگیری از لیکویید شدن، استفاده از حد سود و حد ضرر برای تمامی معاملاتتان است. دقت کنید معامله‌ای که برایش حد ضرر تعیین نشده، حتی اگر با اهرم کم باشد امکان لیکویید شدن برایش وجود دارد.

4- سرمایه اضافی آماده داشته باشید.

بازارها مدام در حال تغییر هستند و گاهی این تغییرات براثر بعضی اخبار به صورت ناگهانی و شارپی صورت می‌گیرند. شما ممکن است قبل از اینکه حسابتان لیکویید شود از شواهد موجود پیش بینی این اتفاق ناگوار را برای حساب خودتان بکنید. در این شرایط با داشتن مقداری سرمایه اضافه و یا از قبل پس انداز شده و تزریق آن به معامله ی در حال لیکویید شدن خود را از این خطر نجات دهید.

هر وقت معامله ی شما از ریسک لیکویید شدن بیرون آمد و بسته شد، درصدد باشید تا  مقداری که از سرمایه اضافی خود را استفاده کردید را دوباره شارژ کنید.

5- استراتژی معاملاتی و مدیریت سرمایه داشته باشید.

زمانی که برای معاملات خود استراتژی معاملاتی داشته باشید مجبور به رعایت نظم در معاملات خود خواهید بود و احساساتتان را می‌توانید مدیریت کنید. یکی از عواملی که باعث لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال می‌شود احساساتی مانند طمع یا انتقام از بازار است.

حال اگر استراتژی معاملاتی داشته باشید و به آن عمل کنید. تمامی معاملاتتان مدیریت شده خواهد بود و این امر از لیکویید شدن حساب شما جلوگیری می‌کند.

در رابطه با مدیریت سرمایه یکسری از قوانین برای همه یکسان است و هر تریدر باید آن‌ها را رعایت کند تا معاملات امنی داشته باشد.

1- نسبت سود به زیان شما حداقل 1 باشد؛ یعنی اگر در معامله قرار است 5 دلار سود کنید، در صورت ضرر شدن بازهم همان 5 دلار از سرمایه شما ضرر شود.

2- نرخ برد استراتژی حداقل 50-50 باشد؛ یعنی حداقل نصف معاملات شما به سود منجر شود.

3- با توجه به میزان کل سرمایه باید حجم هر معامله را تعیین کنید. حجم هر معامله شما باید به‌اندازه‌ای باشد که اگر در آن معامله ضرر کردید، میزان ضرر نسبت به کل سرمایه بین ۱ تا ۴ درصد باشد. در این صورت اگر معامله ضرر شود مقدار قابل‌توجهی از سرمایه‌تان را از دست نداده‌اید و جبران آن راحت خواهد بود.

6- آمادگی جبران خسارت پوزیشن خود را داشته باشید.

همه لیکویید شدن‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتند که فرد پوزیشنی باز می‌کند که خطرناک‌تر از آن چیزی است که آمادگی جبران خسارت آن را داشته باشد و یا در صورت اشتباه بتواند با آن مقابله کند. پوزیشن های معاملاتی کوچکتر را انتخاب کنید تا بتوانید بهتر به کسب و کار خود رسیدگی کنید. اگر نمی توانید بدهی خود را پوشش دهید، پس بدانید که اندازه پوزیشن شما بسیار بزرگ است.

به جای انجام معاملات فیوچرز باد انش و تجربه ی کم معاملاتی، آن دارایی ها را در اسپات خرید و فروش کنید. به این ترتیب، اگر قیمت آن دارایی خیلی هم پایین آمد شما میتانید صبر کنید تا با ضرر کمتری از معامله خارج شوید نه اینکه ناچارا لیکویید شوید. این استراتژی راه خوبی برای محدود کردن ضرر و مدیریت بهتر تریدهای شماست.

7- سراغ رمز ارزهای ناشناس نروید.

یکی دیگر از دلایلی که باعث لیکویید شدن حساب می‌شود نوسان‌های سقف ها و کف های خیلی بلند یا همان تاریخی است.  این نوسان‌های پامپی و دامپی در رمزارزهای ناشناخته بیشتر رخ می‌دهد. به همین دلیل بهتر است ریسک این قبیل از معاملات را قبول نکرده و در رمزارزهایی که بازاری با حجم معاملاتی مناسب دارند و نوسان قیمتی آن‌ها منطقی است، ترید کنید.

میتوانید برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات ارز دیجیتال و اصطلاحات فارکس همیارکریپتو را بخوانید.

8- از حد ضرر متحرک trailing stop استفاده کنید

این نوع حد ضرر یکی از برترین حد ضرر ها در کوچک کردن میزان ضرر های معاملات ما می باشد، بطور خلاصه اگر بخواهیم بررسی کنیم نوعی از حد ضرر که بطور مداوم پشت سر قیمت حرکت کرده و ضرر های ما را کوچک تر کرده و سود های ما را سیو می نمایدحد ضرر متحرک یا trailing stop است؛ هرچند احتمال هانت شدن حد ضرر متحرک و زودتر بستن معامله با سود کم وجود دارد اما باز هم حد ضرر متحرک به این دلیل که در اولین اقدام خود شروع به بی ضرر کردن معامله می نماید بسیار کاربردی و موثر می باشد.

یکی از مشکلات اساسی که تریدر ها دارند عدم وجود حد ضرر متحرک در ارز های دیجیتال و عدم ارائه این قابلیت در صرافی ارز دیجیتال است اما لازم به ذکر است که این قابلیت در صرافی بزرگ و جهانی بینگ ایکس که معرفی کامل آن را می‌توانید در مقاله ی آموزش  صرافی بینگ ایکس  مطالعه کنید فراهم می باشد.

لیکویید شدن در ارز دیجیتال

آیا لیکویید شدن در تمامی معاملات ارز دیجیتال رخ می دهد؟

لیکویید شدن تنها برای معاملات بازارهای اهرم دار (معاملات مارجین و فیوچرز) اتفاق می‌افتد؛ بنابراین تنها سرمایه این تریدرها در صورت پر ریسک معامله کردن، ممکن است لیکویید شود.

در معاملات اسپات اصلاً حساب تریدر لیکوئید نمی‌شود. شما در اسپات مالک رمز ارز خریداری شده هستید. مثلاً اگر 10 عدد از رمز ارز A را خریده باشید. حتی اگر ارزش آن رمز ارز به صفر برسد بازهم مالک 10 عدد از رمز ارز A هستید و در تعداد دارایی شما تغییری ایجاد نخواهد شد.

جمع بندی

یکی از ترسناک‌ترین اصطلاحات بازارهای مالی که دارای اهرم هستند، لیکویید شدن است اما این اصطلاح ترسناک تا زمانی‌که ما به عنوان یک تریدر بتوانیم مدیریت سرمایه و مدیریت احساسات خود را رعایت کنیم، هیچ کاری با ما نداشته و ضرری به ما نمی‌رساند.

اگر از اهرم استفاده نکنید، نمی توانید لیکویید شوید. معمولا معامله گران از لوریج های بالا استفاده می‌کنند تا سود خود را به بالاترین سطح ممکن برسانند؛ اما حتی اگر چند بار هم سود کنید باز هم در نهایت معاملات  شما با ضرر مواجه خواهد شد. ولی از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران موفق بر روی رشدهای آهسته در حساب معاملاتی و سودهای کوچک تمرکز می‌کنند که همین امر هم در طول زمان آنها را به سودهای بزرگ خواهد رساند.

در مقاله « لیکویید شدن در ارز دیجیتال (Liquidation) چیست؟ ۸ روش های جلوگیری از آن» به تعریف اصطلاح لیکویید شدن در ارز دیجیتال پرداختیم و مفصل روش‌هایی که با رعایت آن‌ها حتی یکبار در طول بازه زمانی تریدر بودنتان، لیکویید نشوید را بیان کردیم.

در ادامه اگر سؤالی در رابطه با لیکویید شدن در ارز دیجیتال یا کال مارجین شدن در فارکس برای شما ایجاد شده است، در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

لیکویید شدن به زبان ساده در بازار رمزارزها چیست؟

لیکویید شدن یک زبان واحد در تمام بازارهای مالی دارد. زمانی که نسبت ضرر حساب معاملاتی شما به مارجین دارایی تان بیشتر باشد، صرافی حساب شما را می‌بندد و به اصطلاح شما لیکویید می‌شوید در آن تربدی که انجام داده ابد . لیکویید شدن در بازار ارزهای دیجیتال به‌دلیل نوسان بیشتر این بازار نسبت به بازارهای مالی دیگر، ممکن است بیشتر رخ دهد.

لیکویید شدن در صرافی ها به زبان ساده چیست؟

به حالتی گفته می‌شود که در آن، قیمت بازار با قیمت لیکویید شدن تریدر برابر شود و درنتیجه، پوزیشن او به‌طوراتوماتیک بسته شود.

تفاوت لیکویید شدن در ارز دیجیتال و لیکویدیتی ارز دیجیتال چیست؟

لیکویید شدن در ارز دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که در حال معامله با اهرم بالا هستید و به معنای از بین رفتن کل سرمایه تریدر است.

لیکویدیتی ارز دیجیتال به معنای نقدینگی آن ارز دیجیتال و یک مفهوم خوب برای یک ارز دیجیتال است. هر چه لیکویدیتی یا نقدینگی یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، روند معاملاتی و تکنیکالی در آن منطقی‌تر خواهد بود بنابراین پیش‌بینی قیمت آن رمز ارز راحت‌تر خواهد بود.

کدام صرافی ارز دیجیتال کارمزد کمتری دارد؟

صرافی BingX  یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیاست که کارمزدهای خیلی کمتری نسبت به سایر رقبا دارد.

آیا برای تریدر های حرفه ی هم لیکویید شدن رخ میدهد ؟

بله به طور قطع تمامی تریدر های دنیا بر اثر اشتباهات خود یا کار نکردن استاپ در صرافی ها یا بروکر ها لیکویید شده اند چرا که معامله گری هم همچین تمامی شغل های دیگر مرتکب اشتباه می شود مهم ترین نکته در این باره این است که تریدر های حرفه ی مدیریت سرمایه را به طور کامل رعایت می کنند مثلا با ده درصد از سرمایه خود لیکویید می شود ولی تریدر های آماتور به همه سرمایه ها خود وارد معامله میشود

مرگ تریدر در باراز های مالی به چه معناست ؟

مرگ تریدر زمانی رخ می دهد که بر اثر اشتباه خود با تمامی دارایی ریسک کرده باشد و لیکویید شده برای جلوگیری از این کار حتما مدیریت سرمایه و هم مدیریت ریسک داشته باشید و حتما از چند صرافی استفاده کنید و پول های خود بین این صرافی تقسیم کنید

کدام حساب‌ها می تواند لیکویید بشود ؟

حساب‌هایی که از لوریج و اهرم استفاده می کنند و در بازارهای مارجین و فیوچرز معامله می‌کنند، با رسیک لیکویید شدن روبه‌رو هستند.

حد ضرر متحرک چیست؟

نوعی از حد ضرر که دائم پشت سره قیمت حرکت کرده و برای ما دائما سیو سود میکند پس یکی از امن ترین حد ضرر ها برای تریدر هایی است که می خواهند هرگز با ضرر های سنگین روبرو نشوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا