💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

سواپ در فارکس چیست؟ + نرخ بهره شبانه فارکس

آموزش صرافی بینگ ایکس

سواپ یا نرخ بهره شبانه، هزینه‌ای است که معامله‌گر بابت باز بودن معامله بیش از یک روز پرداخت می‌کند. این هزینه بر اساس تفاوت نرخ بهره دو ارزی است که معامله می‌شوند محاسبه می‌شود
سواپ، یا بهره شبانه، یک عامل مهم در معاملات فارکس است که می‌تواند بر سودآوری معاملات تأثیر بگذارد؛ اما آیا سواپ فقط یک عامل فنی است که معامله‌گران باید از آن آگاه باشند؟ یا اینکه سواپ می‌تواند یک سلاح مخفی برای معامله‌گران باشد که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا سود بیشتری کسب کنند؟
در این مقاله از تیم همیار کریپتو به شما آموزش می‌دهیم که چگونه با دانستن مثبت یا منفی بودن سواپ جفت ارزها در معاملات خود، از سواپ برای کسب سود دلاری بیشتر استفاده کنید.

سواپ یا نرخ بهره شبانه چیست؟

سواپ (Swap) یا نرخ بهره شبانه، یک مفهوم مالی است که در بازارهای مالی، به ویژه بازار فارکس، کاربرد دارد. سواپ، اختلاف نرخ بهره بین دو ارز است که در یک معامله فارکس مورد معامله قرار می‌گیرد. این اختلاف نرخ بهره، به صورت روزانه محاسبه و به حساب معامله‌گر اضافه یا کسر می‌شود.
به عبارتی زمانی به معاملات شما سواپ تعلق می‌گیرد که معامله از روز اول تا روز دوم (در طول شب) باز باشد و اگر شما از استراتژی اسکالپینگ در معاملات خود استفاده می‌کنید یا معامله‌گر روزانه باشید که معاملاتتان از امروز که باز کرده‌اید به فردا موکول نمی‌شود، هیچ سواپ یا نرخ بهره شبانه‌ای را لازم نیست بپردازید یا دریافت کنید.
پس تعداد معاملات باز شده در طول یک روز یا زمان باز کردن معامله مهم نیست؛ در دریافت یا پرداخت سواپ معاملات فارکس تنها چیزی که مهم است آن است که معامله از یک روز تا روز دیگر باز بماند. برای مثال یک اسکالپر ممکن است در طول روز 20 معامله خرید یا فروش در بازار فارکس روی نمادهای مختلف باز کند و تا شب تمامی معاملات خود را ببندد، به این شخص هیچ سواپی تعلق نمی‌گیرد.
اما کسی که حتی تنها یک معامله باز دارد (معامله خرید یا معامله فروش فرقی ندارد) و آن معامله به روز دیگر موکول می‌شود، باید سواپ شبانه پرداخت/دریافت کند.

سواپ در فارکس چیست

به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک معامله خرید روی جفت ارز EUR/USD باز کرده‌اید. در این معامله، شما یورو را خریداری و دلار آمریکا را می‌فروشید. نرخ بهره سالانه یورو 0.5 درصد و نرخ بهره سالانه دلار آمریکا 1 درصد است. در این حالت، نرخ بهره شبانه این معامله، 0.5 درصد منفی خواهد بود؛ یعنی شما روزانه 0.5 درصد از مبلغ معامله خود را به بروکر خود پرداخت می‌کنید.

انواع سواپ در فارکس
انواع سواپ در بازار فارکس

سواپ یا بهره شبانه در معاملات بازار فارکس می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. در صورتی که نرخ بهره ارز پایه (ارز سمت راست) معامله، بیشتر از نرخ بهره ارز پیرو (ارز سمت چپ) باشد، سواپ شبانه مثبت خواهد بود و معامله‌گر روزانه مبلغی را از بروکر خود دریافت می‌کند.
در صورتی که نرخ بهره ارز پایه معامله، کمتر از نرخ بهره ارز پیرو باشد، سواپ منفی خواهد بود و معامله‌گر روزانه مبلغی را به بروکر خود پرداخت می‌کند.

سواپ در نرم ‌افزار متاتریدر

شما می‌توانید نرخ سواپ هر جفت ارز یا نماد فارکس را در متاتریدر مشاهده کنید. برای مشاهده مقدار نرخ سواپ یا نرخ بهره شبانه در نرم ‌افزار متاتریدر 4 یا 5 کافی است
1- پنجره دیده‌بان را باز کنید.
2- روی نماد مد نظر کلیک راست کرده و گزینه Specification را انتخاب کنید.

3- مقدار سواپ مربوط به جفت ارز مد نظر را از ردیف Swap چک کنید.

آموزش خصوصی فارکس

سواپ در فارکس چیست

برای مثال در تصویر بالا مقدار سواپ برای جفت ارز نیوزلند دلار عدد نشان داده شده است.
Swap type واحد سواپ که بر اساس پیپ یا پوینت (پیپت) است را نشان می‌دهد.
Swap long مربوط به بهره شبانه یا همان سواپ در معاملات خرید است.
Swap short مقدار بهره شبانه در معاملات فروش را نشان می‌دهد.
3-days swap روزی که نرخ بهره شبانه سه برابر می‌شود را نشان می‌دهد.

سواپ در نرم ‌افزار متاتریدر
نحوه محاسبه سواپ شبانه فارکس

از آنجایی که نرخ بهره شبانه در بروکرهای مختلف متفاوت است و خب تعداد جفت ارزها و نمادهای فارکس زیاد است اصولاً معامله‌گران فارکس برای مشاهده مقدار سواپ به خود سایت بروکر مراجعه می‌کنند یا طبق توضیحات بخش «سواپ در نرم ‌افزار متاتریدر» مقدار سواپ را از نرم افزار متاتریدر نگاه می‌کنند. با این حال برای محاسبه سواپ شبانه فارکس می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.
۱۰ / (تعداد شب‌ها * نرخ سواپ * ارزش پیپ) = سواپ

سواپ سه گانه چیست؟

سواپ سه گانه (Triple Swap) به نرخ سواپ بین دو ارز در سه روز متوالی اشاره دارد. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک معامله فارکس در شبانه‌روز چهارشنبه انجام شود.

در روزهای عادی هفته، معاملات فارکس در پایان روز معاملاتی تسویه می‌شوند؛ اما معاملاتی که در شبانه‌روز چهارشنبه انجام می‌شوند، در روز جمعه تسویه می‌شوند؛ بنابراین، این معاملات باید دو روز سواپ را پرداخت کنند. به همین دلیل، به این نوع سواپ، سواپ سه گانه گفته می‌شود.
سواپ سه گانه می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سود یا زیان معامله‌گر داشته باشد. اگر نرخ بهره ارز پایه بیشتر از نرخ بهره ارز پیرو باشد، سواپ سه گانه مثبت خواهد بود. در این حالت، معامله‌گر سود سواپ بیشتری دریافت می‌کند.
اما اگر نرخ بهره ارز پایه کمتر از نرخ بهره ارز پیرو باشد، سواپ سه گانه منفی خواهد بود. در این حالت، معامله‌گر باید سواپ بیشتری پرداخت کند.

سواپ در فارکس

زمان اعمال swap در حساب معاملاتی

اینکه دقیقه چه زمانی به معاملات شما سواپ تعلق می‌گیرد، به بروکر فارکس شما بستگی دارد. در اغلب بروکرهای فارکس دز زمان نیمه‌شب به‌وقت خود بروکر سواپ معاملاتی اعمال می‌شود؛ یعنی حدود ساعت ۲۳:۰۰ تا ۰۰:۰۰ به‌وقت سرور بروکر فارکس که در آن در حال ترید هستید.
ساعت سرور بروکر فارکس در نوار بالایی پنجره دیده‌بان نمایش داده می‌شود.

انواع سواپ در فارکس

نکات مهم در مورد سواپ

1- سواپ تنها در صورتی محاسبه می‌شود که معامله بیش از یک روز باز بماند.
اگر قصد دارید پوزیشن‌های خود را بیش از یک روز باز نگه دارید، جفت ارزهایی را انتخاب کنید که سواپ مثبت دارند. اینکار به شما کمک می‌کند تا سودی را که از طریق نوسانات قیمت کسب می‌کنید، افزایش دهید.
2- سواپ به صورت روزانه محاسبه و به حساب معامله‌گر اضافه یا کسر می‌شود.
3- سواپ می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد.
4- سواپ یک عامل مهم در معاملات فارکس است که می‌تواند بر سود یا زیان معامله‌گر تأثیرگذار باشد.

جمع بندی

سواپ یا بهره شبانه فارکس، یکی از عوامل مهم در معاملات فارکس است که می‌تواند بر سودآوری معاملات تأثیر بگذارد. سواپ، تفاوت نرخ بهره دو ارز است که در یک معامله فارکس اعمال می‌شود. این تفاوت نرخ بهره می‌تواند به صورت مثبت یا منفی باشد و به تبادل سود یا ضرر بین طرفین معامله مربوط باشد.
در معاملات فارکس، سواپ به صورت روزانه محاسبه و اعمال می‌شود. به این ترتیب، اگر یک معامله فارکس را بیش از یک روز باز نگه دارید، باید سواپ آن را نیز پرداخت کنید.

سوالات متداول

سواپ یا بهره شبانه فارکس در سشن های فارکس متفاوت است؟

خیر فقط مقدارسواپ یا بهره شبانه فارکس در بروکر های مختلف متفاوت است و در سشن های فارکس تاثیری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا