💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بورس

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟ کدام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنم؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

از ابتدای تاریخ مردم به دنبال قدرت بیشتر بودند و این روزها پول بیشتر به معنای قدرت بیشتر است؛ بنابراین بسیار مهم است که پولی را که به سختی به دست آورده‌ایم را در کجا سرمایه‌گذاری کنیم تا ارزش آن بیشتر شود. در همین راستا یکی از پرتکرارترین سؤالات افرادی که قصد ورود به بازار مالی را دارند آن است که “بورس بهتر است یا ارز دیجیتال“، “تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال چیست؟” یا “بورس امن تر است یا ارز دیجیتال” و از این قبیل سؤالات.

اگر شما قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارید باید نسبت به بازاری که انتخاب می‌کنید اطلاعات کافی داشته باشید و عملاً این امر پیش نیاز ورود به بازار بورس یا ارز دیجیتال است. در مقاله‌ی حاضر تیم تحلیل همیار کریپتو برای شما یک محتوا کامل از مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال آماده کرده است؛ برای دریافت پاسخ‌های خود همراه ما باشید.

معامله‌گری یا ترید در بازار ارز دیجیتال یعنی چی؟

ارز دیجیتال نوعی پول جدید است که توسط الگوریتم‌های پیچیده‌ای رمز نگاری شده است به همین دلیل به آن رمز ارز یا ارز دیجیتال گفته می‌شود. قدمت دنیای رمز ارزها کمتر از 20 سال است؛ بنابراین هنوز این بازار خیلی جوان بوده و طبیعی است که ناشناخته باشد. این سکه‌های دیجیتالی، هر کدام با هدفی به وجود آمده‌اند و به دلیل اینکه مستقل از دولت‌ها عمل می‌کنند و (البته بسیار ویژگی دیگر) بین مردم دنیا محبوب و با ارزش شده‌اند.

حال به کسی که در بازار ارز دیجیتال به دادوستد رمز ارزها می‌پردازد، تریدر بازار ارز دیجیتال گفته می‌شود.

معامله‌گری در بورس چیست؟

اکثر ما ایرانی‌ها بازار بورس را می‌شناسیم یا حداقل یک آشنا داریم که در این بازار فعالیت می‌کند. در بازار بورس ایران، شرکت‌هایی که یکسری مراحل اداری را رد کرده پذیرفته شده‌اند و یک معامله‌گر بورس عملاً سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس را خریدوفروش می‌کند.

در بازار بورس، هر سهم عملاً یک بخش کوچک از یک شرکت بوده و سهام هر شرکت متناسب با بزرگی یا کوچکی شرکت است، مثلاً شرکت فولاد اصفهان بزرگ‌تر از شرکت ذوب آهن است؛ بنابراین تعداد سهام بیشتری دارد.

فرض کنید اگر شما 1000 سهم از شرکت فولاد مبارکه را خریداری کنید عملاً به‌اندازه 1000 سهم مالک شرکت فولاد هستید. حال با افزایش قیمت سهام شرکت فولاد نسبت به قیمتی که شما خرید کرده‌اید، سود کسب خواهید کرد.

آموزش خصوصی فارکس

با مراجعه به وبسایت همیار کریپتو و استفاده از آموزش‌ ارز دیجیتال رایگان ، می‌توانید در حوزه ی معاملات ارز دیجیتال و ترید فعالیت کنید و درآمد داشته باشید. این آموزش‌ها اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا در این حوزه مهارت‌های لازم را بدست آورید.

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال

حال که با ماهیت کلی بازار بورس و بازار ارز دیجیتال آشنا شدید. برای سرمایه‌گذاری در هر کدام نیاز است که به طور دقیق تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال را بدانید سپس تصمیم‌گیری کنید.

از طرفی باید شرایط شخصی خود را نیز در نظر بگیرید مثلاً شاید برای محمد انتخاب بازار بورس بهتر باشد و برای مهسا انتخاب بازار ارز دیجیتال زیرا این دو نفر میزان سرمایه اولیه، ریسک پذیری، سن، اطلاعات و غیره متفاوتی دارند.

در عکس زیر تفاوت ها و شباهت های این دو بازار ارز دیجیتال و بازار بورس را مشاهده می‌کنید که از دیدگاههای مختلف با هم مقایسه شده اند.

تفاوت بورس و ارز دیجیتال

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال از لحاظ ساعت معامله

بازار ارز دیجیتال، یک بازار بدون تعطیلی است؛ یعنی هر روز هفته و در 24 ساعت باز و تمامی رمز ارزها در آن قابل معامله هستند. به همین دلیل شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز معامله کنید. مثلاً از سرکار به خانه آمده‌اید و بعد از استراحت، وارد اکانت خود در صرافی ارز دیجیتال شده و معاملاتتان را شروع می‌کنید.

البته بهتر است بدانید معامله‌گری در ساعات خاصی از شبانه روز بهتر است، چرا که حجم معاملات در آن زمان‌ها در بازار ارز دیجیتال بالاتر است. حجم معاملات بیشتر باعث می‌شود روند تغییرات قیمت رمز ارزها منطقی‌تر و قابل پیش بینی تر باشد از طرفی در این مواقع اصولاً کارمزد معاملات نیز کمتر است.

اما بازار بورس در روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه باز است و البته از ساعت 9 صبح الی 12.30 ظهر؛ بنابراین برای معامله‌گری در بازار بورس ایران با محدودیت زمانی روبرو هستیم که همین امر منجر می‌شود بسیار از افراد مانند کارمندها نتوانند در بازار بورس فعالیتی داشته باشند (در این صورت باید از سبد گردان استفاده کنند).

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال از لحاظ نوسانات قیمت

نوسان قیمت، یکی از مهم‌ترین آیتم‌های تفاوت بورس و ارز دیجیتال است. بازار بورس از لحاظ نوسان قیمتی امن‌تر از بازار ارز دیجیتال است؛ زیرا در شرایط عادی نوسان قیمتی سهام شرکت‌های بورسی بین 5± تا 10± درصد است. البته در شرایطی خاص مثل گزارش‌های شرکتی، باز شدن نماد و … آن نماد خاص محدودیت نوسان قیمت نداشته و می‌تواند رشد یا کاهش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کند.

نوسان قیمت در بازار ارز دیجیتال بسیار بالاست. عملاً به طور کلی می‌توان گفت: در حال حاضر هیچ بازار مالی شناخته‌شده‌ای به‌اندازه بازار ارز دیجیتال نوسان قیمتی ندارد. برای مثال در یک روز، یک رمز ارز می‌تواند از فرش به عرش برسد و برعکس که در رمز ارز لونا شاهد این اتفاق بودیم.

دوستان دقت کنید هر چه ارزش یک رمز ارز کمتر باشد احتمال نوسان قیمتی بالا، در آن بیشتر می‌شود زیرا امکان دست‌کاری قیمت در آن وجود دارد.

با این تفاسیر تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر نوسان قیمتی بسیار زیاد است و اگر شما یک شخص ریسک گریز هستید بهتر است بازار بورس را در اولویت قرار دهید.

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال از لحاظ کارمزد معامله

به طورکلی تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر کارمزد معاملات بسیار زیاد است. در بازار بورس به طور تقریبی شما 1.5 درصد مبلغ خرید خود را به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کنید. در حالی که کارمزد معاملات در بازار ارز دیجیتال در بعضی موارد صفر بوده یا عدد بسیار کمی است.

کارمزد معاملات در بازار ارز دیجیتال با توجه به صرافی انتخابی و نوع جفت ارز متفاوت است. مثلاً کارمزد معاملات فیوچرز در صرافی بینگ ایکس صفر است!

برای معامله در بازار ارز دیجیتال ابتدا نیاز دارید در یک صرافی ارزدیجیتال مثل صرافی بینگ ایکس BingX که برای ایرانیان کاملا امن هست حساب باز کنید و بدون دغدغه  معاملات خود را انجام دهید.آموزش صرافی بینگ ایکس برای معاملات خود میتوانید انتخاب کنید تا شروع معاملات خود را داشته باشید.

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر نحوه خریدوفروش و کسب سود

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تفاوت بورس و ارز دیجیتال نحوه کسب سود از این دو بازار حین خریدوفروش است. در بازار بورس یک بازار یک طرفه است؛ یعنی شما تنها از افزایش قیمت سهام سود خواهید کرد. بدین ترتیب در بازه زمانی که به طور کلی بازار بورس ریزشی است عملاً بهترین کار معامله نکردن است؛ زیرا در این مواقع اگر سهام یک شرکت را خریداری کنید، از لحاظ آماری احتمال کاهش قیمت بیشتر بود و با کاهش قیمت ارزش دارایی شما کم شده و متضرر خواهید شد.

بازار ارز دیجیتال، یک بازار دو طرفه است. بدین ترتیب شما می‌توانید هم از ریزش و هم از رشد بازار سود کسب کنید تنها کافی است جهت روند را درست تشخیص داده و هم جهت با روند تعییرات قیمت، معامله کنید.

تفاوت بورس با ارز دیجیتال از نظر وارد شدن به بازار

برای آنکه به‌عنوان سرمایه گذار وارد بازار بورس شوید کافی است در سایت سجام، ثبت نام کرده تا کد بورسی دریافت کنید، سپس به یکی از شعب کارگزاری مد نظر خود مراجعه کرد تا کد معاملاتی دریافت کرده و بتوانید در بازار بورس ترید کنید.

برای ورود به بازار ارز دیجیتال قبل از هر چیزی نیاز به یک VPN یا VPS دارید زیرا بسیار از صرافی‌ها IP کشور ایران را تحریم کرده‌اند. به جز این موضوع ثبت نام در صرافی‌های ارز دیجیتال حداکثر 5 دقیقه زمان لازم دارد.

تفاوت بورس با ارز دیجیتال از لحاظ سود سهام

هیئت مدیره و سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس، یک‌بار در سال دور هم جمع می‌شوند که به گردهمایی مجمع عمومی سالیانه گفته می‌شود و در این گردهمایی راجع به میزان سود نقدی تصمیم‌گیری می‌کنند. حال اگر زمان برگزاری این مجمع شما سهام‌دار شرکت باشید به‌اندازه تعداد سهامی که دارید به شما سود نقدی تعلق می‌گیرد.

البته باید بگوییم که به میزان سود نقدی پرداختی از قیمت سهم کم می‌شود ولی اگر وضعیت بنیادی سهم و شرایط جو کلی بازار خوب باشد، هنگام باز شدن نماد، ممکن است قیمت سهم، با رشد همراه باشد.

یکی دیگر از تفاوت بورس با ارز دیجیتال همین سود نقدی است که در بازار ارز دیجیتال این‌چنین مفهومی وجود ندارد.

تفاوت بورس با ارز دیجیتال از لحاظ گزارش‌های مالی

در بازار بورس قوانین شفاف و روشنی برای گزارش‌های مالی وجود دارد. شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس موظف‌اند که در بازه زمانی سه‌ماهه؛ گزارش‌های فصلی، هر ماه؛ گزارش ماهانه و سایر گزارش‌ها را در موعد مقرر اعلام کنند تا سهامدار بتواند آگاهانه در رابطه با خرید یا فروش یک سهم تصمیم‌گیری کند.

در بازار ارز دیجیتال چنین چیزی وجود ندارد زیرا هر ارز دیجیتال از یک قانون خاصی پیروی می‌کند، تیم توسعه دهنده و حامی خاص خود را دارد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین بخش‌های تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال، شفاف بودن بازار بودن از لحاظ بنیادی و گزارش‌های مالی است.

تفاوت بورس با ارز دیجیتال از لحاظ حق مالکیت

همان‌طور که در ابتدای مقاله «تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال» بیان شد، در بازار بورس شما به‌اندازه تعداد سهامی که خریداری می‌کنید مالک آن شرکت هستید.

در بازار ارز دیجیتال این موضوع کمی متفاوت است. به طور کلی شما می‌توانید در دو بخش 1- بازار اسپات و 2- بازار فیوچرز در بازار ارز دیجیتال ترید کنید. اگر شما یک رمز ارز را در بخش بازار اسپات بخرید، به‌اندازه‌ای که از خرید کرده‌اید مالک رمز ارز هستید. مثلاً 0.01 بیت کوین خریده‌اید و به همین اندازه مالک بیت کوین بوده و می‌توانید در مراکزی که این رمز ارز را قبول می‌کنند، بیت کوین بدهید و کالا یا خدمات مد نظر را دریافت کنید یا مجدد آن را در قیمت بالاتر بفروشید.

در بخش فیوچرز، بازار ارز دیجیتال شرایط متفاوت است زیرا شما عملاً قرارداد آتی رمز ارز را خرید یا فروش می‌کنید. به همین دلیل می‌توانید از ریزش هم کسب سود کنید. خلاصه اگر در بازار ارز دیجیتال رمز ارزی را در بخش فیوچرز بخرید مالک آن نخواهید بود.

شباهت های بازار بورس و ارز دیجیتال

تا اینجای مقاله راجع به تفاوت بازار بورس با ارز دیجیتال مفصل صحبت کردیم و حال شما باید تصمیم بگیرید که وارد شدن به کدام بازار برایتان مناسب‌تر است. حتی می‌توانید بخشی از پول را در بازار بورس و بخش دیگر را در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

با این حال بازار بورس و بازار ارز دیجیتال به‌عنوان دو بازار مالی، شباهت‌های زیادی نیز به دارند که در ادامه به بررسی شباهت بازار بورس و ارز دیجیتال می‌پردازیم.

چنانچه تمایل داشتید در بازارهای مالی دیگر مثل بازار ارز دیجیتال هم فعالیت کرده و به کسب درآمد دلاری مستمر برسید میتوانید از هم اکنون آموزش خصوصی ارز دیجیتال را آغاز کرده و با گذراندن مراحل عملی در آن به یک تریدر حرفه ای تبدیل شوید.

مقایسه بازار ارز دیجیتال و بورس از نظر سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت

شما می‌توانید در هر دو بازار بورس و ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشید. با این حال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا به عبارتی نوسان گیری در بازار بورس توصیه نمی‌شود.

بازار ارز دیجیتال شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت حتی اسکالپ دارد. مثلاً می‌توانید با کمک اهرم، حجم معاملات خود را افزایش داده و معاملات یک دقیقه‌ای در بازار ارز دیجیتال داشته باشید.

مقایسه دستکاری قیمت ها در بورس و ارز دیجیتال

در یک کلام، امکان دستکاری قیمت در هر دو بازار وجود دارد و هیچ کدام از دو بازار بورس یا ارز دیجیتال نمی‌تواند به شما امنیت خاطری از این بابت بدهد؛ مثلاً در بازار ارز دیجیتال یک صرافی اطلاعات اشتباهی در رابطه با حجم معاملات رمز ارز خاصی را منتشر می‌کند که باعث افزایش تقاضا روی رمز ارز می‌شود ولی ناگهان خبر می‌آید که خبر قبلی جعلی بوده است.

آموزش ارز دیجیتال رایگان شروع مطلوب برای ابتدا کار است و میتوانید با آموزش حضوری ارز دیجیتال در تهران و آموزش حضوری ارز دیجیتال در مشهد به صورت تخصصی آموزش ببینید.

جمع بندی

با آنکه بورس و ارز دیجیتال هر دو بازار مالی و جایی برای سرمایه‌گذاری هستند اما تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. برای مثال نوع دارایی خریداری شده، ساعت کاری بازار، حجم معاملات، نوسان قیمت‌ها و نحوه معاملات از مهم‌ترین بخش‌های تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال است.

شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید هر دو این بازارها را به‌خوبی بشناسید سپس با توجه به اهداف مالی خود، میزان سرمایه و … یکی از این دو بازار یا حتی هر دو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

ما در تیم همیار کریپتو سعی کردیم یک محتوا با زبان ساده برایتان آماده کنیم تا هدف خود که منتشر کردن اطلاعات صحیح برای همراهمان است، دست یابیم. اگر سؤالی درباره این محتوا دارید در کامنت‌ها بپرسید، حتماً پاسخگو خواهیم بود.

سؤالات متداول

در مقایسه بورس و ارز دیجیتال؛ بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

به طور کلی هر دو این بازارها شرایط خاص خود را دارند، نمی‌توان گفت بازار بورس بهتر از بازار ارز دیجیتال است یا بالعکس.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا